Vero-osaston näkökulmia vapaaehtoistyön kannusteisiin ja kustannusten korvauksiin/henkilöverolain muutostarpeisiin Eduskunnan vapaaehtoistoiminnan tukiryhmä:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Advertisements

YLEISHYÖDYLLISEN YHTEISÖN TALOUDEN SUUNNITTELU
Työaikalain soveltaminen, ylityö ja sen korvaaminen
UUDENMAAN TYÖSUOJELUPIIRI VUOKRATYÖSEMINAARI Uudenmaan työsuojelupiiri Lea Piho.
Työnantajavelvoitteista
Yritysverotuksen ajankohtaiskatsaus Perheyritysten liitto
Eduskunta Vilppu Talvitie hallitusneuvos MMM
Tapaturmavakuutus- ja ammattitautilainsäädännön uudistaminen SAK:n työympäristöseminaari Katja Veirto 1.
Turun yliopiston ylioppilaskunta Taina Vakkuri
Yhdistysten ja säätiöiden veroilmoituslomake 6C
Vesa Lehtelä Jäsenjärjestöpäivät
TYÖEHTOSOPIMUS JA PALKKA
Tutkijana ulkomailla /
Hyvä seuran verotus Seura – rekisteröity yhdistys, jossa jäsenet päättävät ja toimivat yhdessä O Vapaaehtoistyö Toiminnan tulot kulujen kattamiseksi Ulkoinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustusten käyttö ja käytön valvonta Yleistä avustusten myönnöstä Valtionavustuspäätös Avustuksen käyttötarkoitus/hyväksyttävät.
Näkökulmia vapaaehtoistoiminnan verotukseen Matti Merisalo Verohallinto
Tietoturvallisuus osa 6
Ohjeistus työntekijätiedoista
Talousseminaari, Hoffmann1 Verotus kerhoissa ja veroilmoitus Torsten M. Hoffmann Talousseminaari, Räyskälä
Virkamiehestä työsopimussuhteiseksi – Mikä muuttuu?
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Verotuksen perusteet – Matkat
Suomen Liikunta ja Urheilu
Sosiaalihuoltolaki.
Luontoisedut ja verovapaat kustannusten korvaukset.
Verotuksen perusteet II Tuloverotuksen perusteet ja ansiotuloverotus Apulaisprof. Tomi Viitala.
Talousohjeet Yhdistyksen talous. TIETO – TAITO – TUNNE Joukkueen talous Seuran vuosikokous Toimintakertomus sekä tilinpäätös. Seuraavan kauden toimintasuunnitelma.
Rasitteet Aune Rummukainen Kevät Rasite Voidaan perustaa kiinteistön hyväksi joitakin rasitetyyppejä voidaan perustaa myös kunnan hyväksi = Oikeus.
TUKIPAKETIN VEROTUS JA TULONTASAUS
Elinkeinoverotus - käytännön asioita Apulaisprof. Tomi Viitala, OTT Pauli K Mattila.
TyTAL VAPAAEHTOISET VAKUUTUKSET.
Pienen yhdistyksen toiminnan rahoitus Tulo- ja verolain (TVL) 22.1 § mukaan yhteisö on yleishyödyllinen, jos: –se toimii yksinomaan ja välittömästi yleiseksi.
Verotuksen perusteet – tuloverotuksen rakenne ja verovelvollisuus OTK / OTM Ilkka Lahti 2016.
Työolosuhteiden järjestelytuki Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta 10 luku 3 § VnA JTYPL, 9: Ohje JTYPL, sivut 275, , ja.
Oikeustapauksia. Kuitin tarjoamisvelvollisuus Turun HAO Kuitintarjoamisvelvollisuus käteiskaupassa - Kuitin tulostaminen - Laiminlyöntimaksu.
1 Invalidiliitto 1 Esteetön ja yhdenvertainen työelämä Työ kuuluu kaikille! Uudenmaan TE-toimisto, Pasila Anne Mäki, Invalidiliitto ry.
Rikostaustaotteen esittämisen toimintakäytänteet sosiaali- ja terveysalan tutkinnoissa
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
TUKIPAKETIN VEROTUS JA TULONTASAUS
KHO 2007:52 Avopuolisot A nimellinen omistaja, B päättäjä
Henkilökierto valtionhallinnossa
Yritysverotus – Vapaan oman pääoman rahaston varojenjako verotuksessa
Yritysverotus – Työpanososinko
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
Elinkeinoverolaki tiivistelmä /ks
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
ALUEELLINEN TIETOIMITUS
Verotuksen perusteet – Matkat
Verotuksen perusteet – Matkat
Yritysverotus – Työpanososinko
Yhdistysten verotusasiat
Arvonlisävero Välillinen vero
Koskee tiedotetun Reshape –ohjelman vaikutuksia Suomessa
Korvausten hakeminen valtionkonttorilta Pysyvä vika ja haitta
Luontoisedut ja verovapaat kustannusten korvaukset
Infotilaisuus välityömarkkinatoimijoille Muutoksia 2018 työttömyysturva, liikkuvuusavustus, aktiivimalli.
KUSTANNUSMALLIT Marjo ja Merja
Luontoisedut ja verovapaat kustannusten korvaukset
Lakon vaikutukset työsuhteen ehtoihin
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
TYÖAIKA-ASIOITA Työaikalain pääsisältö. TES:ssa voi olla huomattavia poikkeuksia. (Soveltamisalarajaus ks. TAL 2 §)
Verotuksen perusteet – Matkat
Luontoisedut ja verovapaat kustannusten korvaukset
Työsuhde, toimeksianto vai yritystoiminta?
Verotuksen perusteet – Matkat
Luontoisedut ja verovapaat kustannusten korvaukset
Neuvontapalvelupäivät 12. –
Henkilötietojen käsitteleminen VIRTA-tietovarannossa
Esityksen transkriptio:

Vero-osaston näkökulmia vapaaehtoistyön kannusteisiin ja kustannusten korvauksiin/henkilöverolain muutostarpeisiin Eduskunnan vapaaehtoistoiminnan tukiryhmä: Norminpurku vapaaehtoistyön kannusteissa ja kulukorvauksissa

Verojärjestelmän yleiset lähtökohdat  TVL 29 § 1 momentti, laaja tulokäsite:  Veronalaista tuloa ovat verovelvollisen rahana tai rahanarvoisena etuutena saadut tulot ellei niitä ole erikseen säädetty verovapaaksi.  Nettotulon verotus: verovelvollisella on oikeus vähentää veronalaisista tuloistaan niiden hankkimisesta ja säilyttämisestä johtuneet menot.  Jos työ on vastikkeetonta, ei veroseuraamuksia Vero-osasto

Matkakustannusten korvaukset  Tuloverolaissa säädettyjen verovapaiden matkakustannusten korvausten tarkoitus on korvata työntekijälle työmatkasta aiheutuneita kustannuksia.  Työmatkalla tarkoitetaan matkaa, jonka työntekijä tilapäisesti tekee työhön kuuluvien tehtävien suorittamiseksi erityiselle työntekemispaikalle  Asunnon ja työpaikan välinen matka ei ole työmatka.  Verovapaat kilometrikorvaukset sisältävät ylikompensaatiota (HE 88/2012 vp) Vero-osasto

Matkakustannusten korvaukset  Poikkeussäännös TVL 71 §:n 3 momentti:  Työnantajalta työmatkasta saatuun matkakustannusten korvaukseen rinnastetaan 22 §:ssä tarkoitetulta yleishyödylliseltä yhteisöltä saatu matkakustannusten korvaus yleishyödyllisen yhteisön hyväksi sen toimeksiannosta tehdystä matkasta silloinkin, kun verovelvollinen ei ole työsuhteessa yleishyödylliseen yhteisöön tai ei muuten saa palkkaa työstä, johon matka liittyy. Tällaisesta matkakustannusten korvauksesta on kuitenkin verovapaata tuloa vain: 1) päiväraha enintään kahdeltakymmeneltä päivältä kalenterivuodessa; 2) majoittumiskorvaus; 3) matkustamiskustannusten korvaus, jota voidaan suorittaa myös verovelvollisen asunnolta tehdystä matkasta 72 §:n 4 momentin estämättä; matkakustannusten korvauksesta muulla kuin julkisella kulkuneuvolla tehdystä matkasta on verovapaata enintään euroa kalenterivuodelta Vero-osasto

Yleishyödyllisten yhteisöjen verotus  Tuloverolain (TVL) 22 §:n 1 momentti:  Yhteisö on yleishyödyllinen, jos 1) se toimii yksinomaan ja välittömästi yleiseksi hyväksi aineellisessa, henkisessä, siveellisessä tai yhteiskunnallisessa mielessä; 2) sen toiminta ei kohdistu vain rajoitettuihin henkilöpiireihin; 3) se ei tuota toiminnallaan siihen osalliselle taloudellista etua osinkona, voitto-osuutena taikka kohtuullista suurempana palkkana tai muuna hyvityksenä Vero-osasto

Yleishyödyllisen yhteisön verovelvollisuus tuloverotuksessa  TVL 23 §:  Yleishyödyllinen yhteisö on verovelvollinen saamastaan elinkeinotulosta. Lisäksi se on verovelvollinen muuhun kuin yleiseen tai yleishyödylliseen tarkoitukseen käytetyn kiinteistön tai kiinteistön osan tuottamasta tulosta kunnalle ja seurakunnalle tuloverolain 124 §:n 3 momentissa tarkoitetun tuloveroprosentin mukaan Vero-osasto

Yleishyödyllisen yhteisön verovelvollisuus  TVL 23 §:n 3 momentti  Yleishyödyllisen yhteisön elinkeinotulona ei pidetä:  1) yhteisön toimintansa rahoittamiseksi järjestämistä arpajaisista, myyjäisistä, urheilukilpailuista, tanssi- ja muista huvitilaisuuksista, tavarankeräyksestä ja muusta niihin verrattavasta toiminnasta eikä edellä mainittujen tilaisuuksien yhteydessä harjoitetusta tarjoilu-, myynti- ja muusta sellaisesta toiminnasta saatua tuloa;  2) jäsenlehdistä ja muista yhteisön toimintaa välittömästi palvelevista julkaisuista saatua tuloa;  3) adressien, merkkien, korttien, viirien tai muiden sellaisten hyödykkeiden myynnin muodossa suoritetusta varojenkeräyksestä saatua tuloa;  4) sairaaloissa, vajaamielislaitoksissa, rangaistus- tai työlaitoksissa, vanhainkodeissa, invalidihuoltolaitoksissa tai muissa sellaisissa huoltolaitoksissa ja huoltoloissa hoito-, askartelu- tai opetustarkoituksessa valmistettujen tuotteiden myynnistä tai tällaisessa tarkoituksessa suoritetuista palveluksista saatua tuloa;  5) bingopelin pitämisestä saatua tuloa Vero-osasto

Yleishyödyllisten yhdistysten ja säätiöiden verotukia koskeva valtiontukikantelu  Vuonna 2009 tuli Euroopan komissiossa vireille kantelu jossa kantelija pyysi Euroopan komissiota selvittämään:  Ovatko tuloverolain 22 ja 23 pykälissä ja eräiden yleishyödyllisten yhteisöjen veronhuojennuksista annetussa laissa myönnetyt veronhuojennukset hyväksyttäviä yhteismarkkinoilla ja  Onko veronhuojennuslaki sellainen, että sen perusteella myönnettäviä veronhuojennuksia voidaan käsitellä de minimis-säännöllä? Vero-osasto

Yleishyödyllisten yhdistysten ja säätiöiden verotukia koskeva valtiontukikantelu  Komission viimeinen kirje maaliskuulta 2014 on tulkittu päättäneen kantelun käsittelyn Komissiossa tältä erää.  Suomen lain mukainen elinkeinotulon käsite ja EU:n lainsäädännön mukainen taloudellisen toiminnan käsite eroavat toisistaan  TVL 23 §:n 3 momentti ja etenkin superyleishyödyllisille yhteisöille myönnettävät veronhuojennukset ovat komission näkemyksen mukaan ongelmallisia EU:n valtiontukisääntöjen näkökulmasta.  Komission mukaan olisi suotavaa, jos Suomen lainsäädäntö saatettaisiin valtiontukisääntöjen mukaiseksi kokonaisuudessaan Vero-osasto

Yleishyödyllisten yhdistysten ja säätiöiden verotukia koskeva valtiontukikantelu  Mahdollisessa tuessa tällä hetkellä kyse voimassaolevasta tuesta  Ei takaisinperintäriskiä  Jos lakia muutetaan, uusien säännösten tulisi olla valtiontukisääntöjen mukaiset  Muutoksen jälkeen kyse ei olisi enää voimassaolevasta tuesta.  Takaisinperintäriski Vero-osasto

Tulevia toimenpiteitä  Hallitusohjelman veropoliittisten linjausten mukaan säätiöiden ja yhdistysten verokohtelu selvitetään.  Tämän hetkisen työsuunnitelman mukaan V – 2018  Tässä yhteydessä voidaan arvioida myös Vapaaehtoistoiminnan koordinaatiota ja toimintaedellytysten kehittämistä selvittävässä työryhmässä esiin nousseita kysymyksiä koskien verovapaiden kustannusten korvausten soveltamisalan laajuutta sekä matkakustannusten enimmäismäärän riittävyyttä Vero-osasto