Vero-osaston näkökulmia vapaaehtoistyön kannusteisiin ja kustannusten korvauksiin/henkilöverolain muutostarpeisiin Eduskunnan vapaaehtoistoiminnan tukiryhmä: Norminpurku vapaaehtoistyön kannusteissa ja kulukorvauksissa
Verojärjestelmän yleiset lähtökohdat TVL 29 § 1 momentti, laaja tulokäsite: Veronalaista tuloa ovat verovelvollisen rahana tai rahanarvoisena etuutena saadut tulot ellei niitä ole erikseen säädetty verovapaaksi. Nettotulon verotus: verovelvollisella on oikeus vähentää veronalaisista tuloistaan niiden hankkimisesta ja säilyttämisestä johtuneet menot. Jos työ on vastikkeetonta, ei veroseuraamuksia Vero-osasto
Matkakustannusten korvaukset Tuloverolaissa säädettyjen verovapaiden matkakustannusten korvausten tarkoitus on korvata työntekijälle työmatkasta aiheutuneita kustannuksia. Työmatkalla tarkoitetaan matkaa, jonka työntekijä tilapäisesti tekee työhön kuuluvien tehtävien suorittamiseksi erityiselle työntekemispaikalle Asunnon ja työpaikan välinen matka ei ole työmatka. Verovapaat kilometrikorvaukset sisältävät ylikompensaatiota (HE 88/2012 vp) Vero-osasto
Matkakustannusten korvaukset Poikkeussäännös TVL 71 §:n 3 momentti: Työnantajalta työmatkasta saatuun matkakustannusten korvaukseen rinnastetaan 22 §:ssä tarkoitetulta yleishyödylliseltä yhteisöltä saatu matkakustannusten korvaus yleishyödyllisen yhteisön hyväksi sen toimeksiannosta tehdystä matkasta silloinkin, kun verovelvollinen ei ole työsuhteessa yleishyödylliseen yhteisöön tai ei muuten saa palkkaa työstä, johon matka liittyy. Tällaisesta matkakustannusten korvauksesta on kuitenkin verovapaata tuloa vain: 1) päiväraha enintään kahdeltakymmeneltä päivältä kalenterivuodessa; 2) majoittumiskorvaus; 3) matkustamiskustannusten korvaus, jota voidaan suorittaa myös verovelvollisen asunnolta tehdystä matkasta 72 §:n 4 momentin estämättä; matkakustannusten korvauksesta muulla kuin julkisella kulkuneuvolla tehdystä matkasta on verovapaata enintään euroa kalenterivuodelta Vero-osasto
Yleishyödyllisten yhteisöjen verotus Tuloverolain (TVL) 22 §:n 1 momentti: Yhteisö on yleishyödyllinen, jos 1) se toimii yksinomaan ja välittömästi yleiseksi hyväksi aineellisessa, henkisessä, siveellisessä tai yhteiskunnallisessa mielessä; 2) sen toiminta ei kohdistu vain rajoitettuihin henkilöpiireihin; 3) se ei tuota toiminnallaan siihen osalliselle taloudellista etua osinkona, voitto-osuutena taikka kohtuullista suurempana palkkana tai muuna hyvityksenä Vero-osasto
Yleishyödyllisen yhteisön verovelvollisuus tuloverotuksessa TVL 23 §: Yleishyödyllinen yhteisö on verovelvollinen saamastaan elinkeinotulosta. Lisäksi se on verovelvollinen muuhun kuin yleiseen tai yleishyödylliseen tarkoitukseen käytetyn kiinteistön tai kiinteistön osan tuottamasta tulosta kunnalle ja seurakunnalle tuloverolain 124 §:n 3 momentissa tarkoitetun tuloveroprosentin mukaan Vero-osasto
Yleishyödyllisen yhteisön verovelvollisuus TVL 23 §:n 3 momentti Yleishyödyllisen yhteisön elinkeinotulona ei pidetä: 1) yhteisön toimintansa rahoittamiseksi järjestämistä arpajaisista, myyjäisistä, urheilukilpailuista, tanssi- ja muista huvitilaisuuksista, tavarankeräyksestä ja muusta niihin verrattavasta toiminnasta eikä edellä mainittujen tilaisuuksien yhteydessä harjoitetusta tarjoilu-, myynti- ja muusta sellaisesta toiminnasta saatua tuloa; 2) jäsenlehdistä ja muista yhteisön toimintaa välittömästi palvelevista julkaisuista saatua tuloa; 3) adressien, merkkien, korttien, viirien tai muiden sellaisten hyödykkeiden myynnin muodossa suoritetusta varojenkeräyksestä saatua tuloa; 4) sairaaloissa, vajaamielislaitoksissa, rangaistus- tai työlaitoksissa, vanhainkodeissa, invalidihuoltolaitoksissa tai muissa sellaisissa huoltolaitoksissa ja huoltoloissa hoito-, askartelu- tai opetustarkoituksessa valmistettujen tuotteiden myynnistä tai tällaisessa tarkoituksessa suoritetuista palveluksista saatua tuloa; 5) bingopelin pitämisestä saatua tuloa Vero-osasto
Yleishyödyllisten yhdistysten ja säätiöiden verotukia koskeva valtiontukikantelu Vuonna 2009 tuli Euroopan komissiossa vireille kantelu jossa kantelija pyysi Euroopan komissiota selvittämään: Ovatko tuloverolain 22 ja 23 pykälissä ja eräiden yleishyödyllisten yhteisöjen veronhuojennuksista annetussa laissa myönnetyt veronhuojennukset hyväksyttäviä yhteismarkkinoilla ja Onko veronhuojennuslaki sellainen, että sen perusteella myönnettäviä veronhuojennuksia voidaan käsitellä de minimis-säännöllä? Vero-osasto
Yleishyödyllisten yhdistysten ja säätiöiden verotukia koskeva valtiontukikantelu Komission viimeinen kirje maaliskuulta 2014 on tulkittu päättäneen kantelun käsittelyn Komissiossa tältä erää. Suomen lain mukainen elinkeinotulon käsite ja EU:n lainsäädännön mukainen taloudellisen toiminnan käsite eroavat toisistaan TVL 23 §:n 3 momentti ja etenkin superyleishyödyllisille yhteisöille myönnettävät veronhuojennukset ovat komission näkemyksen mukaan ongelmallisia EU:n valtiontukisääntöjen näkökulmasta. Komission mukaan olisi suotavaa, jos Suomen lainsäädäntö saatettaisiin valtiontukisääntöjen mukaiseksi kokonaisuudessaan Vero-osasto
Yleishyödyllisten yhdistysten ja säätiöiden verotukia koskeva valtiontukikantelu Mahdollisessa tuessa tällä hetkellä kyse voimassaolevasta tuesta Ei takaisinperintäriskiä Jos lakia muutetaan, uusien säännösten tulisi olla valtiontukisääntöjen mukaiset Muutoksen jälkeen kyse ei olisi enää voimassaolevasta tuesta. Takaisinperintäriski Vero-osasto
Tulevia toimenpiteitä Hallitusohjelman veropoliittisten linjausten mukaan säätiöiden ja yhdistysten verokohtelu selvitetään. Tämän hetkisen työsuunnitelman mukaan V – 2018 Tässä yhteydessä voidaan arvioida myös Vapaaehtoistoiminnan koordinaatiota ja toimintaedellytysten kehittämistä selvittävässä työryhmässä esiin nousseita kysymyksiä koskien verovapaiden kustannusten korvausten soveltamisalan laajuutta sekä matkakustannusten enimmäismäärän riittävyyttä Vero-osasto