Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Strateginen kehittäminen
Advertisements

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
ENORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
Osaamisen kehittämissuunnitelma Haminan kaupungin hallintopalvelut.
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Esteettömän opiskelun huominen Timo Lehtinen ESOK-seminaari
MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa Tervetulotilaisuus
HANKINNAT JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOSSA Ympäristöryhmän kokous Irja Rissanen.
LIIKKUMISEN ESTEISTÄ AJANHALLINTAAN ESOK-KYSELYN TULOKSET ESOK - SEMINAARI Paula Pietilä, YTM
Työhönvalmennusta sosiaalihuollon palveluna Kenelle, miksi ja millaista? Työ kuuluu kaikille!-koulutus
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
JY opiskelija- lähettiläät. Opiskelijalähettilästoiminta Lähettilästä 2011 huhtikuusta alkaen: Verkossa (Plonesivu, Facebook-sivut ja - ryhmät,
{ PARADIGMA Lapin yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan työryhmä.
Yhdenvertaisuuslaki: mikä muuttui vammaisen henkilön näkökulmasta Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Liisa Murto Ihmisoikeuslakimies Kynnys/Vike.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO ERPAKE  ERPAKE on yksi yliopiston sisäisistä.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
Asumispalvelut Erityishuolto-ohjelmat
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Maatalouskoneiden huolto
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Henkilöstön tukeminen ja muutosturva
Organisaatiomalli, ve A
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista saksan kielen ja kulttuurin/
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
TYÖHYVINVOINTI JA TYÖKYKY TYHY / TYKY
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Tapaturman määritelmä… Äkillisen, odottamattoman ja tahattoman tapahtuman seurauksena henkilö menehtyy, loukkaantuu vakavasti tai saa lievemmän vamman.
Opetustoimi osana Jyväskylää
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Kumppanuuden monet ulottuvuudet
Henkilöstö kilpailutekijänä
Saavutettavuusinfo korkeakouluopiskelijoille
Perheeseemme kuuluu erityislapsi
Osaamisen osoittaminen ja yksilölliset järjestelyt
KESKI- SUOMEN PELASTUSLAITOKSELLA VUONNA 2013 KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
Kestävä kehitys Vastuullisuus Aallossa
Ammatillisen koulutuksen reformista
Hanna Laitinen Hyvinvointisuunnittelija Psykologian laitos / JY
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Ryhmän 1 puolesta Tarja Jokinen
Työpaikkaselvitys (lähde Antti-Poika ym. 2003)
Kokonaisarkkitehtuurin kehitys kohdealueelle
Katsaus sosiaalihuollon ammattihenkilöiden rekisteröintiin
Koulutuksen itsearviointien seurantaseminaari
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Viestinnän työkalupakki
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Koulutuspalvelut Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnan opiskelijoille Koulutuspalvelupäällikkö Annu Perttunen.
Leivonveden GWMS-automaattiasema
Teknologiset ja pedagogiset Digitaalisuus palveluissa ja opetuksessa,
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
OY-Oamk-yhteistyön organisointi
Opiskelun ja opetuksen tiedonhallintajärjestelmä
Tulospalkkiojärjestelmä PKKY:ssä
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
Osatyökykyisille tie työelämään (OTE)
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Osaamisen ennakointifoorumi
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)

Esteetön opiskelu Rehtorin päätös – astui voimaan – Tieto verkossa Yhteyshenkilöt – Hannu Puupponen ja – Tuula Maijanen, Opiskelijapalvelut.

Esteettömyys ja saavutettavuus Esteettömyys (fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen) koskettaa jokaista, erityisen tärkeää yhteisön jäsenille, – Joilla on jokin vamma ja/tai – Oppimisvaikeus – Jotka ikääntyvät – Kuuluvat kulttuurisiin tai kielellisiin vähemmistöihin (OKM 2005 mukaan). – Kohtaavat lyhytaikaisia ongelmia

Esteettömät ympäristöt Opetus, opiskelu, osallistuminen – Fyysinen/rakennettu ympäristö Käyttäjien tarpeet ja normit (lait, suositukset, standardit, ohjeet, osaaminen) Tiedotus, vaihtoehdot ja tarvittaessa apuvälineet – Tieto- ja viestintäympäristö Järjestelmät, ohjelmistot ja laitteet Verkkosivut ja asiakirjat (opetus, opiskelu, viestintä, hallinto) Henkilöstön osaaminen ( Yhteistyö (JYn sisäinen ja sidosryhmät) – Sosiaalinen ympäristö Yksiköiden johto, osaaminen, ilmapiiri, strategiat, ohjeet, käytännöt, yhteistyö, tapahtumat, koulutus, suunnittelu ja seuranta. Design for All -periaate (suunnittelu ja ennakointi) – Hankinnat, opetussuunnitelmat, oppimateriaalit, tietojärjestelmät, laitteet, toimitilat, osaaminen..

Saavutettavuuden tasot Taso 4: Henkilökohtainen tuki, kun yksilölliset järjestelyt ja apuvälineet eivät riitä. Taso 3: Yksilölliset järjestelyt ja apuvälineet. Taso 2: Järjestelyt ryhmille, joilla on samankaltaisia tarpeita. Taso 1: Design for All -periaatteen mukaiset ympäristöt ja käytännöt vastaavat mahdollisimman monen tarpeisiin. (Esteetön opiskelijavalinta -suositus ja -opas. ESOK-hanke Universell utforming av laeringsmiljo – Veileder 2009 mukaan.)

Yksilölliset järjestelyt Opiskelijavalintaan, opetukseen ja opiskeluun, työntekijänä toimimiseen liittyvä viestintä ja materiaalit suositukset yksilöllisiksi järjestelyiksi Opiskelijavalinta (hakijapalvelut) Opiskelu (opiskelijapalvelut ja ainelaitokset).

Vastuut esteettömyyden toteutumisesta Koko yhteisöllä/yliopistolla Hakijalla (hakee järjestelyt, perusteluna lääkärin tai asiantuntijan lausunto) Opiskelijalla (sopii järjestelyistä, perusteluna lääkärin tai asiantuntijan lausunto) Tiedekunnilla (valinnat, opetus, materiaalit viestintä) Yliopistopalveluilla (suunnittelu, yhteistyö, toteutuksen koordinointi, ympäristöt) Dekaanit, yksiköiden johtajat (oma esimerkki, henkilöstön osaaminen, vastuuhenkilön määrääminen).

Päätöksen toteuttaminen Toteuttamissuunnitelma, raportointi vuosittain Ohjeistus verkkoon päätöksen toteuttamisen tueksi ( Tiedotus ja viestintä (tiedekuntakierros..) Henkilöstökoulutus Suunnitteluryhmä (IT-palvelut, JYY, kielikeskus, opintopalvelut, tiedekunnat, tilapalvelut..)

Tarve ja tausta Lainsäädäntö (Yv-laki, yliopistolaki, F1-asetus, YKn vammaisten oikeudet, EUn direktiiviesitys) Käytännön kokemukset ja selvitykset (Hitaasti, mutta varmasti? OKM) Uudet mahdollisuudet ja haasteet (sähköistyminen) Ohjeet ja standardit (Web Content Accessibility Guidelines WCAG 2.0) JYn rooli ja korkeakoulutuksen saavutettavuus (ESOK-hanke, Stivi-hanke, DfA-verkosto).