Muistan, siis osaan! LÄHDE: KUMMI 6 (LUOTONIEMI, NUMMINEN, SOKKA, VEDENKANGAS) MARI LYYRA OPPIMISTAIDONKURSSI 2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vuoden 1917 tapahtumat ja Suomen itsenäistyminen:
Advertisements

Opiskelulukeminen.
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Työ,ja teho.
Muististrategioita Auttavat säilyttämään mielessä tai palauttamaan mieleen uutta informaatiota.
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
Eri kielitaidon osa-alueet, materiaalit ja suunnittelu
Tietoa käsittelevä ihminen
Kappale 14 Näköaisti on ihmisen tärkein aisti.
MITEN OPPIA MUISTAMAAN PAREMMIN?
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
MUISTIN PERUSTOIMINNOT:
Lukemaan oppii vain lukemalla
Suomen tasavallan presidentit vallankäyttäjinä I
Mistä tasavallan presidentit ovat Suomessa valtansa saaneet
Miten kirjoitan verkkoon? Vammaispalvelujen käsikirja sosiaaliportti.fi Hanna Heikkonen.
Katsotaan, sanoi lääkäri!
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Matematiikan yo-ohjeita Yleisohjeita  Laskimet ja taulukot tuotava tarkastettaviksi vähintään vuorokautta ennen kirjoituspäivää kansliaan.  Laskimien.
Presidentin asema: Perustuu perustuslakiin (HM, VS) Uudistettu 2000
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
IN ENGLISH THIS POWER POINT PRESENTATION IS IN ENGLISH TO BE SEEN IN
Esillepano harjoitus 3.
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Suomen presidentit.
Oppimisen psykologiaa
Laboratoriotyö Putoamiskiihtyvyyden määrittäminen Yksin tai parin kanssa.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Näkökulmia muistiin Muisti on PROSESSI > tallettaminen, säilyttäminen, palauttaminen Muisti on VARASTO > tiedot, taidot, kokemukset SENSORINEN MUISTI >
Kielivalintailta Etelä-Hervannan koulu. Valinnan paikat A1A2B1B P A K O L L I N E N V A P A A E H T O I N E N Perusopetus.
Suomi 2A Mielipideopinion Mitä mieltä sinä olet…?  Minusta…  Minun mielestä…  Minä ajattelen, että…(ajatella, 3)
Tulevaisuus on nuorten! Pitäisikö virheistä oppia? Materiaalin ovat laatineet: Tuija Saarivirta ja Matti Varjo Rauman normaalikoulu, 2013 Kuva ClipArt.
Suomi 2A Missä kissa on? Missä lintu on? Kissa on laatikon alla.
Keskusta Saija ja Julia. Yleistä ”Suomi kuntoon!” Keskustapuolue perustettiin vuonna 1906 Maalaispuolueen nimellä – Vuonna 1965 puolueen nimi muuttui.
Uusi ulkopoliittinen linja  J.K. Paasikivi presidentiksi v  Paasikivi halusi luoda hyvät ja luottamukselliset suhteet itänaapuriin  Tämä oli monille.
Pohjois-Hervannan koulun A1-kielipolut
Etelä-Hervannan koulun A1-kielipolut
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
1. Monimuotoinen terveys
Ideoidaan yhdessä – ei rajoitteita
Ainetyöryhmien työn aloitus
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
MUISTI 1. Mitä teit viime perjantaina? 2. Entä viime kesänä?
Presidentti.
TASAVALLAN PRESIDENTTI
Kekkosesta Euroopan unioniin ( )
Millaiset seikat oppimistilanteessa (esim. lukion kurssilla)
Englanti 8. lk LV – 2017.
Taitajat framilla -seminaari
Stabiilit monistot ja kriisit
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Tietoa välittävä puheenvuoro
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
Powerpoint-esitys.
LÄMPÖ Miksi tiskivesi tuntuu kädessä lämpöiseltä?
Valtiomuototaistelu 1918 Tilanne alkukesästä 1918: Suomi oli itsenäistynyt, mutta kansakunta oli jakautunut kahtia sisällissodan seurauksena -> Punaiset.
KUINKA VALITSEN OBJEKTIN MUODON ?
9. Oppimisen psykologinen perusta
Oppiminen.
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
Marja-Kristiina Lerkkanen
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
Etelä-Hervannan koulun A1-kielipolut
Etelä-Hervannan koulu
Nuorten oppimisvaikeuksien erityiskysymyksiä
Oppimisen polut oppimista eriyttämässä
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Kielellinen erityisvaikeus
Esityksen transkriptio:

Muistan, siis osaan! LÄHDE: KUMMI 6 (LUOTONIEMI, NUMMINEN, SOKKA, VEDENKANGAS) MARI LYYRA OPPIMISTAIDONKURSSI 2015

Muisti jatkumona AISTIMUISTI osa tiedosta siirtyy TYÖMUISTI tiedonkäsittelyjärjestelmän ydin! SÄILÖMUISTI varasto: työmuistityöskentelyn tulokset

Muistamisen vaiheet - Mieleenpainaminen - Mielessä säilyttäminen ja - mieleenpalauttaminen

Esim. Suomen presidentit Stålberg Relander Svinhufvud Kallio Ryti Mannerheim Paasikivi Kekkonen Koivisto Ahtisaari Halonen Niinistö

”Ståhlberg ja Relander pyörittivät sianpäätä (Svinhufvud) Rytinällä alas Kalliolta Mannerheimintielle, kunnes törmäsivät Paasikiveen” + Kekkonen, Koivisto, Ahtisaari, Halonen, Niinistö

Muististrategiat auttavat oppimista Kertaaminen ja ryhmittely ◦Fysiikka prisma -> ”kauppajuttu” ◦Sanojen ryhmittely: esim. kaupan osastojen mukaan ◦yläkäsitteet Assosiaatioiden käyttö ◦Metallien lyhenteet: ->kulta Au: aurinko loistaa kullankeltaisena -> rauta Fe: Ferrari on rautaa! ◦Silmän verkkokalvn solujen toiminta (tapit ja sauvat) -> vanhus kävelee sauvaan nojaten pimeässä

Muististrategiat, jatkuu Kielellinen muokkaus ◦Väli-ilmansuuntien opettelu -> ”koulussa kaakaota lounaaksi luokkaan” ◦Suomen presidenttien opettelu -> ”Ståhlberg ja Relander pyörittivät sianpäätä (Svinhufvud) Rytinällä alas Kalliolta Mannerheimintielle, kunnes törmäsivät Paasikiveen” + Kekkonen, Koivisto, Ahtisaari, Halonen, Niinistö

Vieraankielen sanaston oppiminen 1.Toistaminen 2.Kirjoittaminen 3.Etsiminen oppikirjan kappaleesta, oman lauseen keksiminen 4.Rakenteen analysointi 5.Mielikuvan tai assosiaation keksiminen