Valtion asema verkoston ylläpitäjänä Lentoasemaverkosto - sidosryhmätilaisuus 23.1.2013 Liikenneneuvos Lassi Hilska.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy :: © TAK Oy Venäläisten matkailijoina Suomessa maaliskuu 2012 Kapustat Kaakkoon.
Advertisements

Lentoliikennestrategia Itä-Suomen liikennejärjestelmäpäivät
LVM:n laajakaistayhteyksien kehittämishankkeet
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta
Pohjois-Suomen kansainväliset liikennekäytävät
VUOKATTI Pekka Mäntynen Pohjois-Pohjanmaan matkailutoimikunnan puheenjohtaja Oulun lentoaseman päällikkö.
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
PALVELURAKENNEUUDISTUS
Metsäntutkimuslaitos MOSSE: Ekologiset tarkastelut yksityismetsien aluetason yhteistoiminnallisessa suunnittelussa. Sosiaalinen kestävyys.
Kansallinen tiedonhakuportaali – Pohjanmaan kirjasto.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
Mihin aivot tarvitsevat unta?
Kevät 2003 Pörssi-illat 1 Jaakko Pöyry Group yritysesittely.
M. Vanhasen II hallituksen ohjelma 4.3. Alueiden kehittäminen Aluepolitiikan painotukset ovat elinkeino- ja yritystoiminta, osaaminen ja työvoima, palvelut.
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta Lieksa Heikki Viinikka Pielisen Karjalan joukkoliikennekoordinaattori.
Liikennehankkeet hallituskaudella 2012–2015
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
Liikenteen kytkennät seudun maankäyttöön
1Suomen Motoristit r.y. (c) 2009 Moottoripyörien määräaikaiskatsastukselle ei ole perusteita Teemu S. Lindfors & Santtu Ahonen.
Seinäjoen kv-kevätpäivät Roundtable 5 Ulkomaisten harjoittelijoiden markkinointi työnantajille Ira Leväaho, Helsinki Education and Research Area.
Veli-Matti Karppinen 2006 Nakertaja – Hetteenmäen kyläyhdistys ry.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Tutkimus osuuskuntien alueellisesta syntyvyydestä Panu Kalmi / HKKK ja RUN Pellervon Päivä Helsinki.
Nykytilan yhteenveto Muut palvelut -ryhmä. Kadut pähkinänkuoressa Volyymierot –Katujen kokonaispituus vaihtelee välillä 13 ‒ 225 km –Jk + pp-tiet kokonaispituus.
ILMAILULAITOS KUOPION LENTOASEMA
Kumppanuudella ratkaisumalleja KOMIS – Kunta ja paikalliskehityksen hallinta Mikkeli Sami Kurki johtaja, professori Ruralia-instituutti,
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Seutukaupunki- seminaari Mikkeli Kehittämisjohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupunki.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Kulttuurituottaja (yamk) opinnäytetyö: Seinäjoen kevytversio tilaaja- tuottajamallista Seinäjoen kaupungin kulttuuritoimen haaveena on olla joustava, muuttuvaan.
Ajankohtaista – seutusivistys
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
KANUUNA+ - vaihtoehtoja Kanuunan laajentumiseen alle asukkaan kuntiin. Kanuunan nuorisopoliittinen arvostus ei ole kehittynyt sen kansallisen ja.
Arja Suominen, viestintä ja yhteiskuntasuhteet, Finnair Lentoliikenneseminaari , Helsinki Finnair ja Suomen lentoliikennestrategia.
KESKI-SUOMEN SAAVUTETTAVUUS LENTOLIIKENTEEN NÄKÖKULMASTA P Kokki.
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä Tilannekatsaus vaikutusryhmä Tuomo Suvanto.
Reittihaku Google Maps –palvelussa
Matka-ajat ja etäisyydet saavutettavuuden mittareina - Poimintoja väitöskirjastani Maria Salonen Geotieteiden ja maantieteen laitos, HY
Finavian ja lentoasemien toimintaympäristö Toimitusjohtaja Kari Savolainen Lentoliikenneseminaari , Helsinki.
Osaamisen tuotteistaminen Seinäjoen ammattikorkeakoulussa Irma Jaakkola
PIRKANMAAN AVOIN KUITU – YHTEISTYÖ Suunnitelma Marja-Riitta Mattila-Nurmi.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Arkistojen mukaantulon tilanne Finnassa Konsortioryhmän kokous Piia Naukkarinen.
Mannervesi Ravitsemis- ja puhtaanapitopalveluiden järjestämistavan valinta Johtoryhmä Dnro 455/ /2016.
1805MATKAILU KLUSTERI ROVANIEM S U O M E I N L E N T O L I I K E N N E.
1805MATKAILU KLUSTERI ROVANIEM L E N TOLIIKENT I MERKI Y S T EE N Aluetaloudelliset vaikutukset.
ASUKASKYSELYN TULOKSET 4/2016 FORSSAN SEUDUN JOUKKOLIIKENTEEN PALVELUTASON MÄÄRITTELYTYÖ.
19 Yritys tavoittelee voittoa s
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Uusi sote ja pieni kunta – vaikea yhtälö
Pohjois-Suomen lentoasemat
Maailmankauppajärjestön vaikutus pellervolaiseen osuustoimintaan
Suorat tiedonkeruut - arkkitehtuuriuudistus
LIIKENNE.

Länsisuunnan metroselvitykset historiallinen katsaus
Ulkomaalaiset Lapissa
Verkostoperiaate Toimitusjohtaja Kari Savolainen
Lentoliikennestrategian valmistelun organisointi Lentoliikenneseminaari Neuvotteleva virkamies Leena Kostiander.
Liikenteen visio liikennepoliittisessa selonteossa
VANTAAN RATIKKA Suomen raitiotiekaupunkien verkoston seminaari 2018
Oulun seudun joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelma Kempele
Yrittäjyys antaa virtaa
…edellytykset yrityksen syntymiseen?
Esityksen transkriptio:

Valtion asema verkoston ylläpitäjänä Lentoasemaverkosto - sidosryhmätilaisuus Liikenneneuvos Lassi Hilska

www.lvm.fi 2 Lentoliikenne ja asemat  Verkostoperiaate – tavoitteena tarjota palvelu laajasti  Tiheä verkko Finavian 25 asemaa + Seinäjoen ja Mikkelin kentät  Lentoyhtiöt tuottavat yhteystarjonnan  Toistaiseksi lentoyhteyksien tarjonta on ollut varsin kattava (lentojen määrä ja aikataulut?)

www.lvm.fi 3 Haasteet  Kysyntä (myös potentiaali) ja liikennevirrat pieniä  Reittien kannattavuus heikko ja aikataulutarjonnassakin toivomista  Kaikki asemat paitsi Helsinki-Vantaata tappiollisia  Lentotarjonta useilta asemilta katkolla  ”Halpalentoyhtiöt” avanneet (lyhytaikaisia tai pysyvämpiä) suoria kansainvälisiä yhteyksiä maakuntakentiltä  Helsinki-Vantaa kohtaa tiukkenevaa kilpailua kauttakulkuliikenteessä

www.lvm.fi 4 Lentoasemaverkoston arviointi Matkustajan ja alueiden näkökulma:  Palvelutaso ja matkustajaprofiili –Lentoaseman (yhteystarjonnan) merkitystä arvioidaan alueen asukkaiden ja elinkeinoelämän tarpeista  Saavutettavuus –Matka-aika lentoasemalle < 3h –Matkaketjun kokonaismatka-aika Hki-Vantaalle < 6h  Korvattavuus –Lennettävään kohteeseen on vaihtoehtoinen joukkoliikenneyhteys < 3h (Väli-Suomen lentoasemat) –Palvelu voidaan tarjota taloudellisesti ja tehokkaasti muilla kulkumuodoilla (toimivat matkaketjut).

www.lvm.fi 5 Lentoasemaverkoston arviointi Lentoaseman pitäjän näkökulma:  Kannattavuus (Inspiran laatima selvitys)  Lentoasemien välinen etäisyys (ei alle 200km etäisyydellä toisistaan) –Volyymit (matkustaja- ja rahdinkuljetusmäärät) –Liikennepotentiaali (talousalueen laajuus ja väkiluku)  Lentoaseman (verkon) ylläpidon tuotot/kulut  Sotilasilmailun ja yleisilmailun vaikutus aseman pidolle ja koko verkolle

www.lvm.fi 6 Lentoasemaverkoston arviointi Lentoyhtiön näkökulma:  Kaupallinen mielenkiinto –Lentoaseman vaikutusalueella on riittävä kysyntä ja ostovoima.  Liikenteen harjoittamisen markkinaehtoinen kannattavuus –Riittävästi maksavia asiakkaita tai –Yhteys palvelee yrityksen muuta tarjontaa syöttöliikenteenä.

www.lvm.fi 7 Paikallinen esimerkki: Pohjanmaa  Vaasan lentoasema vilkkain matkustajamäärillä ja vuoroilla mitattuna: –Vaasa: matkustajaa, edestakaista vuoroa Helsinkiin, 6 edestakaista kansainvälistä lentoa. –Kokkola: matkustajaa, 6 edestakaista vuoroa Helsinkiin ja 2 Tukholmaan. –Seinäjoki: n matkustajaa, 2 edestakaista vuoroa Helsinkiin.  Keskittämällä Vaasaan ja panostamalla joukkoliikenneyhteyksiin parannettaisiin koko alueen yhteyksiä: –Ulkomaille –Helsinkiin ja –Alueen sisäisiä joukkoliikenneyhteyksiä.

www.lvm.fi 8 Vaihtoehtoja?  Jatketaan nykyverkolla (Finavia 25 + itsenäiset 2 kenttää)  Nykyinen asemaverkko, mutta Finavian kenttiä vähemmän (osa kentistä muiden vastuulle)  Asemaverkko harvempi ja Finavia pysyisi harvennetun verkon kentillään  Asemaverkko harvempi ja lisäksi Finavia vetäytynyt osasta kenttiään (kuinka monesta ja millä perusteilla?) Liikenteen hinnoittelussa Finnavia voisi (teoriassa) –pysyä verkostoperiaatteessa tai –siirtyä aiheutumisperusteiseen hinnoitteluun

www.lvm.fi 9 Jatko  Työ alussa (väliraportti vuoden lopussa, valmis 2014 lopussa)  Näkemykset tervetulleita nyt ja työn aikana  Jatketaan asiantuntijatyönä –Palvelutaso –Lentoasemaverkko –Joukkoliikenneyhteydet