Sähköinen tunnistaminen kansalliset toimenpiteet Kimmo Mäkinen 24.3.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palvelut ja tiedot käyttöön: Palveluväylä
Advertisements

Uuden ohjelmakauden valmistelu Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Tiina Malm.
1 Kaakkois-Suomen Venäjä kasvusopimus. hallitusohjelma, joka korostaa kaupunkipolitiikkaa, kaupunkiseutulähtöisyyttä ja suurten keskuskaupunkien merkitystä.
ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi
KDK-asiakasliittymä – linjauksia 2012 Keskuskirjastokokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
LÄHELLÄ MUTTA SILTI NIIN KAUKANA - Kansalainen ja EU Teija Tiilikainen Eurooppa-tutkimuksen verkosto.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND EKP:n seitsemäs SEPA-seurantaraportti : käyttöönotto etenee, mutta tarvitaan velvoittava takaraja Marianne.
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
Hyrrä-verkkopalvelu Hanketukien infotilaisuus
Taustaa Opetus- ja kulttuuriministeriön toimialalla on laajalti omaksuttu verkostomainen sähköinen työskentely yli organisaatiorajojen. Kuluttajille tarkoitettujen.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Käyttöoikeustietojen välittäminen Haka-luottamusverkostossa FinELib-päivä Arto Tuomi CSC - Tieteen tietotekniikan keskus Oy.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
VETUMA, verkkotunnistaminen ja - maksaminen Tietotekniikkaosasto Ismo Aulaskari
Kansalaisen tunnistus- ja maksamispalvelu VETUMA Tietotekniikkaosasto Ismo Aulaskari
VALVIRA / Ohry Alustus Valvira tarvitsee tietoja Virrasta 3 tapauksessa: opiskelijan (valmistunut) aloitteesta, opiskelijan (valmistunut) puolesta.
Sosiaalihuoltolaki.
Uusia käyttölupapalveluja, VETUMA Tietotekniikkaosasto Ismo Aulaskari
Metsästysasetuksen muuttaminen Valtioneuvoston päätös |
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.3.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
Kansallinen palveluarkkitehtuuri (KaPA) Ohjelmapäällikkö Maria Nikkilä Valtiovarainministeriö, JulkICT.
KaPa ohjelman arkkitehtuurityön tilanne JUHTA JHKA jaosto Joonas Kankaanrinne, VRK.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
Kansallinen palveluväylä JUHTA JHKA Pauli Kartano.
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
VIRTU tulevaisuudessa Markus Rahkola VM JulkICT-toiminto.
Kansallinen palveluväylä Hankejohtaja Pauli Kartano Valtiovarainministeriö.
JÄRJESTÖHAUTOMON TILAISUUS INFOA PELIYHTEISÖJEN FUUSIOSTA.
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Tiedon hyödyntämisen edistäminen lainsäädännön keinoin
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Vanhoja yo-kysymyksiä EU:sta
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön valmistelun eteneminen
Hyvät hankintamenettelyt –kehityshanke
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Avoimen tiedon tavoitteet
MITEN PÄÄTÖKSIÄ TEHDÄÄN : EU-LAIN VAIHEET
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
YTI – Yhteinen tiedon hallinta
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Saavutettavuusvalvonta
SOTE-tietojen tietoturvallisen hyödyntämisen lakipaketti - tilannekatsaus Hannu Hämäläinen Kansisivu Etunimi Sukunimi.
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
KOHTAAMO Verkko-Ohjaus
Liikenneviraston tehtävät liikennepalvelulain mukaan
Tietosuojan ydinryhmä
Asiakasmaksulainsäädännön uudistaminen
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
Ajankohtaista julkisista hankinnoista
Asiointipalveluiden laatu
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
EU:N POLITIIKAN TOIMEENPANOELIN
YHTEISPALVELUN TEHOSTAMISHANKE ETENEE
Verkkolaskudirektiivin kansallinen toimeenpano - tilannekatsaus
Asiointipalveluiden laatu
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Sujuva ja viiveetön kiinteistöasiointi
Esityksen transkriptio:

Sähköinen tunnistaminen kansalliset toimenpiteet Kimmo Mäkinen

Taustaa  Julkisen hallinnon sähköisiin palveluihin vuodesta 2004 alkaen tehty 135 miljoonaa sähköistä tunnistusta  Vuonna 2014 kansalaiset tekivät 27 milj. ja yritykset 5 milj. tunnistautumista  eReseptit sähköisiä allekirjoituksia syntyy 60 milj. kpl per vuosi  Tapahtumamäärät edelleen kasvussa 2 pp.kk.vvvv Osasto

Sirulliset laatuvarmennekortit  Organisaatiokortteja voimassa kpl. Vuonna 2015 noin lisää.  Terveydenhuollon ammattikortteja voimassa kpl. Opiskelijoille tulossa omat kortit.  Sosiaalitoimeen tulossa n korttia. Lopullinen määrä tarkentuu.  Henkilökortteja ja passeja joka vuosi 1 milj. (huom. mahdollinen etäluettavuus) 3 pp.kk.vvvv Osasto

4 Tunnistaminen painopisteet 2015 Kansallinen palveluarkkitehtuuri- ohjelma Valtion tunnistuksen ohjauspalvelu Rooli- ja valtuuspalvelu Viron middleware-yhteistyö VETUMA + maksaminen KATSO Luottamusverkoston rakentaminen Hallintamallin luominen Teknisten määritysten tekeminen Julkishallinnon TUPAS- sopimusneuvottelut Sovittava myös maksamisen hinnat Välille eIDAS Palveluiden elinkaaren hallinta (VRK, Valtori) Lainsäädännön kehityshanke Neuvottelu Lainsäädäntöhanke EU-valmistelu

Lainsäädäntö  Hallituksen esitys eduskunnalle vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä allekirjoituksista annetun lain muuttamisesta hyväksyttiin eduskuntakäsittelyssä tammikuussa 2015  Laki astuu voimaan kuitenkin luottamusverkoston osalta pp.kk.vvvv Osasto

Toimeenpano  Luottamusverkoston hallinnollisista käytännöistä, teknisistä rajapinnoista ja vastuista annetaan tarkempia säännöksiä valtioneuvoston asetuksella  Asetuksen valmisteluun nimitettiin kaksi työryhmää hallintamalliryhmä ja teknisten rajapintojen valmistelutyöryhmä 6 pp.kk.vvvv Osasto

Muutokset tunnistuslakiin (1/2)  Tunnistuspalvelun tarjoajan tulee tarkistaa ja päivittää henkilöä koskevat tiedot väestötietojärjestelmästä  Uutta tunnistusvälinettä hakiessaan voi kansalainen hyödyntää jo olemassa olevaa vahvaa sähköistä tunnistusvälinettä 7 pp.kk.vvvv Osasto

Muutokset tunnistuslakiin (2/2)  Säädös tunnistuspalveluiden tarjoajien verkostosta, joka muodostaa tunnistuspalveluiden välille luottamusverkoston ( -> yksi sopimus asiointipalvelun tarjoajalle) 8 pp.kk.vvvv Osasto

Jatkovalmisteluun  Varmistettava kansalaisten yhdenvertaisuus myös digitaalisessa maailmassa ja oikeus sähköisesti todennettavaan henkilöllisyyteen  Suunnitella siirtohinnoittelun määrittelymekanismi luottamusverkostossa ja varmistettava, että siirtohinta ei ylitä tehokkaan toiminnan tuotantokustannuksia  Pohdittava, missä sähköisissä tapahtumissa osapuolet on tunnistettava vahvasti ja säädettävä näissä tapahtumissa vahva tunnistaminen velvoittavaksi 9 pp.kk.vvvv Osasto

Poimintoja valiokuntakäsittelystä  ”Sähköisen tunnistamisen sääntelyn tulee mahdollistaa uusien palvelujen kehittäminen, edistää liiketoiminta- mahdollisuuksia ja palvelujen käyttöä sekä taata kohtuulliset markkinoille tulon edellytykset”  ”Sähköisen tunnistamisen palveluita voidaan jo nykyään pitää jo eräänlaisina tietoyhteiskunnan peruspalveluina” 10 pp.kk.vvvv Osasto

Luottamusverkosto 11 pp.kk.vvvv Osasto Tunnistus- palveluntarjoaja x Tunnistus- palveluntarjoaja y Sähköisen asiointi- palvelun tarjoaja Väestötieto- järjestelmä Tunnistusväline y Tietolupasopimus Tunnistusväline x Tietolupasopimus Sähköinen henkilökortti 1) Ensitunnistaminen 3) Uuden välineen käyttöönotto Todentamis- Asiakirjat 2) 4) Tunnistetietojen välitys sopimus SATU etunimi sukunimi 6) Tunnistetietojen välitys

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisiin transaktioihin liittyvistä luottamuspalveluista sisämarkkinoilla (eIDAS)  Asetus tuli voimaan , mutta sitä sovelletaan vasta alkaen lukuun ottamatta säännöksiä, joiden soveltamisesta on säädetty erinäisin siirtymäsäännöksin, kuten esimerkiksi varmuustasojen määrittelystä.  Komissio on aloittanut yksityiskohtaisempien täytäntöönpanoasetusten työstämisen ja työ jatkuu syyskuuhun 2015 asti.  Kokonaisuudessaan asetus tulee voimaan vuonna pp.kk.vvvv Osasto

Julkishallinnon uusi tunnistamisen palvelu  Toteutetaan parhaillaan VRK:n Kansallinen palveluarkkitehtuuri – yksikössä  Hyödyntäen Hansel-puitesopimuksen kautta kilpailutettuja ketterän kehittämisen henkilöresursseja (Cybercom Oy)  Valmistuu vuoden 2015 loppuun mennessä  Tulee siirtymäajan puitteissa korvaamaan nykyiset valtion tunnistuksenohjauspalvelut  Tukee toisen puolesta asiointia  Mahdollistaa sosiaalisen median tunnisteet 13 pp.kk.vvvv Osasto

Sopimustilanne pp.kk.vvvv 14 Pankki 2 Pankki 1 Henkilökortti Uusi tunnistamisen palvelu Pankki 4 Pankki 3 Mobiili operaattori Pankki 5 Kunta X Virasto Y Nykyinen Vetuma-palvelu

Sopimustilanne pp.kk.vvvv 15 eIDAS PEPS Uusi tunnistamisen- palvelu Virasto Y Kunta Z Luottamus- verkosto Tunnistus- palvelun tarjoaja A Tunnistus- palvelun tarjoaja B Yksityinen asiointipalv. Tunnistus- väline A Henkilökortti Tunnistus- väline B Henkilökortti EU jäsenmaat 1:n

Tunnistaminen aikataulu pp.kk.vvvv Hallituksen esityksen valmistelu eIDAS- muutoksista alkaa 02/2015 VIVI:n tekniset määräykset tunnistuspalveluista 09-10/2015 Hallituksen esitys eIDAS-muutoksista 12/2015 HE 272/2014 vp astuu voimaan Rajat ylittävän tunnistustoiminnan yhteistyön komiteakäsittely 01/2015 Rajat ylittävän tunnistustoiminnan yhteistyö voimaan Teknisten määritysten komiteakäsittely 06/2015 Tekniset määritykset voimaan eIDAS siirtymäaika päättyy Luodaan luottamusverkoston pelisäännöt 09/2015 Rakennetaan kansallista luottamusverkostoa 12/2016 Luottamusverkosto operatiivisessa toiminnassa 05/2017 Valmistaudutaan teknisten eIDAS- määräysten soveltamiseen 12/2015 Rakennetaan eIDAS valmiudet 05/2016 Siirrytään käyttämään eIDAS:ta kansallisesti 09/2018 Ajoitus Kansallinen sääntely eIDAS ratkaisu Kansalliset ratkaisut eIDAS sääntely HE 272/2014 vp sovelletaan Kansalaisvarmenne virka- ja ammattikortteihin asteittain 01/2017 alkaen Etäluettavat passit ja henkilökortit 09/2016 Yhteinen middleware- ohjelmisto Viron kanssa 12/2015 Valtion tunnistus- välineet Tunnistamispalvelun suunnittelu 03/2015 Tunnistamispalvelun toteutus 06/2015 Tunnistus.fi yliheitto1/2016 Vetuma siirtyminen alkaa 1/2017 Julkishallinnon tunnistuspalvelut ostetaan luottamusverkostosta Tunnistus- palvelu eIDAS-muutokset Laki voimaan 09/2018 Pankkisopimus-neuvottelut 12/2015

Tavoitetilaa kohti  Kansalaisilla yksi vahva sähköinen identiteetti  Sähköinen identiteetti on liitetty yhteen tai useampaan sähköisen tunnistamisen välineeseen  Samaa käyttäjälle tuttua tunnistus- ja allekirjoitusvälinettä voi käyttää yksityisen ja julkisen sektorin palveluissa  Sähköiseen identiteettiin liitetään roolit ja valtuudet erillisistä viranomaisrekistereistä  Roolit ja valtuudet voivat liittyä toimintaan kansalaisena, yrityksen tai yhteisön edustajana tai viranhaltijana 17 pp.kk.vvvv Osasto

18 pp.kk.vvvv Osasto