Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

”Määrittää ihmisen yksilönä”
Miten sosiaalista mediaa on hyödynnetty puoluepoliittisessa viestinnässä?
Internetin palvelut Matti Meikäläinen. Internet-sivut (WWW) •Internetin suosituin palvelu •Sivujen selailuun tarvitaan WWW-selain –Mozilla Firefox –Internet.
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Sosiaalinen media muuttaa järjestötoimintaa Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne -seminaari Perttu Iso-Markku maailma.net.
Sosiaalista mediaa yrittäjille Tarja Vainionpää Kotipalveluyritykset.
Sosiaalisen median koulutus
Viestinnän Keskusliitto 15 ‒ 24-vuotiaiden mediankäyttö.
Sosiaalinen media. Timo Suvanto
Sosiaalinen media.
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
WE LOVE HELSINKI.
Mitä media on? Media on tajuntateollisuutta, joka tarjoaa maailmaa koskevaa informaatiota ja tapoja nähdä ja ymmärtää se (Masterman 1985).
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
2000-luvun medialukutaito MikkoAleksiMatias.  Sosiaalisen median räjähdysmäinen kasvaminen nykymaailmassa on muuttanut merkittävästi perinteistä joukkoviestintää.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
Sosiaalinen media Sinikka Torssonen Sivu
Demokratia.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Sosiaalisen median eri kanavat osana Viherympäristöliiton viestintää ja markkinointia Opinnäytetyön suunnitteluseminaari Ville Miettinen & Jussi Front.
YHTEISTYÖ VANHEMPIEN KANSSA Erityisopettajien koulutus HyLa2/Kaste Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki
Kansalaisjournalismi on vapaaehtoistyötä, uuden oppimista ja tunnetta siitä, että on osa suurempaa yhteisöä Sampsa Kiianmaa Vehmas Assembly CC.
Sosiaalinen media viestinnässä ja markkinoinnissa.
Yritys ja markkinointi mediassa ÄIDINKIELI 4. OSP.
HYVINVOINTI JA SOSIAALIPOLITIIKKA Toni Uusimäki
Lähdekritiikki SÄRMÄ S Lähde - alkuperäinen ammennuspaikka.
10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja III Vaikuttamisen kanavat.
EFCAP ry Vrk Marko Lehtoranta Sisä-Suomen poliisilaitos Tampereen pääpoliisiasema Keskitetty rikostutkinta.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana 2016
Jarkko Muhonen TeamProg
Onko Facebook monopoli?
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Yritys ja markkinointi mediassa
Median aikajana TV v. älypuhelin some Mitä, missä, milloin maailmalla?
Opetusvinkki 1: Ryhmätyö – uskontotieteilijät
YH 1, OPS Aloitustunti.
Median ja mainonnan etiikka
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / kevät 2017
Miesten tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / kevät 2017
Naisten tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / kevät 2017
UNELMIEN LIIKUNTASEURA RY Unelmien urheilu- ja liikuntayhteisö TUL Nuoret Päättäjät 2017 Jyväskylä
Median aikajana TV v.1926 some
Median aikajana älypuhelin TV v. some Mitä, missä, milloin maailmalla?
Median aikajana Älypuhelin 1993 TV v.1926 some
Sanomalehtien lukemisella yhteys oppimistuloksiin
Median aikajana älypuhelin TV 1. radio-lähetys TV v.
Lions Pass the Plate #lionspasstheplate
Muokkaus Mari Lampinen,
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / naiset
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana /
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / miehet
Median aikajana TV v some Ensimmäinen älypuhelin 1993 IBM
some ja netti neuvottelupäivät Tampere
Esityksen transkriptio:

Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja

1 Mitä tarkoittaa sananvapaus? Sananvapaus tarkoittaa oikeutta ilmaista mielipiteitä sekä julkistaa ja vastaanottaa tietoja kenenkään estämättä. III Vaikuttamisen kanavat s. 114

2 Miksi sananvapaus on tärkeää demokratialle? Sananvapaus on yksi demokratian edellytyksistä (ks. oppikirjan sivu 30). Jotta demokratia toimisi, kansalaisilla tulee olla mahdollisuus ilmaista mielipiteitään ja harjoittaa vapaata kansalaistoimintaa. Mikäli media ei voi arvostella vallanpitäjien päätöksiä, ei voida puhua demokratiasta. Myös taiteen ja tieteen tulee olla demokratiassa vapaita. III Vaikuttamisen kanavat s. 114

3 ”Internet on mullistanut perinteisen median.” a) Perustele väitteen paikkansapitävyyttä. Ennen ihmiset saivat uutisensa paperilehdistä, tv:stä ja radiosta, nykyään nämä on korvannut usein internet. Median toiminta on muuttunut osin klikkausten kalasteluksi, koska uutissisällöt on totuttu lukemaan netistä ilmaiseksi. Ennen internetiä joukkoviestinnän monopoli oli ammattitoimittajilla. Kansalaisten pääsy internetiin mullisti median: etenkin sosiaalinen media on tehnyt jokaisesta käyttäjästään potentiaalisen sisällöntuottajan. III Vaikuttamisen kanavat s. 114

b) Kuinka median muutokset ovat näkyneet käytännössä? Mielipiteet saa nykyään entistä helpommin esille. Lähdekritiikistä on tullut entistä tärkeämpää. Kaikkeen faktana tarjottuun tietoon ei voi enää luottaa; netissä paljon virheellistä tietoa. Tieto ja viihde on entistä helpommin saavutettavissa: älypuhelin ja internetyhteys taskussa avaavat koko maailman. III Vaikuttamisen kanavat s. 114

4 Pohtikaa seuraavien medioiden kehitystä tulevaisuudessa: a) sanomalehti b) aikakauslehti c) radio d) televisio e) elokuva f) sosiaalinen media. Pohdintatehtävä, ei mallivastausta. III Vaikuttamisen kanavat s. 114

5 Tutki sivun 109 tilastokuviota, joka havainnollistaa sosiaalisen median käyttöä Pohjoismaissa. Mitä eroja havaitset maiden välillä? Pohdi syitä eroihin. III Vaikuttamisen kanavat s. 114

Kuvio esittää sosiaalisen median käytön prosentteina. Kaikissa Pohjoismaissa suosituin palvelu on Facebook, sitä käyttää Suomessa liki 70 % ja Tanskassa lähes 80 % väestöstä. Yleisyyttä selittää se, että palvelu on sosiaalisen median vanhimpia ja näin vanhoillekin ikäluokille tuttu. III Vaikuttamisen kanavat s. 114 Nuoret siirtyvät jo muualle, esim. WhatsAppiin. Suomessa myös aikuisväestö käyttää sitä.

Twitterin ja LinkedInin käyttö on Pohjoismaissa suunnilleen samalla tasolla. Suomessa palveluita käytetään myös ammatillisesti eriytyen. Poliitikot ovat aktiivisia Twitterissä ja LinkedIn on ammatillinen verkostoitumisväline työelämässä oleville. III Vaikuttamisen kanavat s. 114 Pikaviestipalvelu Snapchat yleistyi Suomessa vasta 2015 ja Kik ei vielä saavuttanut suosiota, joten niiden käyttäjämäärät olivat alhaiset. Maakohtaiset erot voivat selittyä tottumuksilla ja muodilla, joka voi vaihdella nopeastikin.

6 Mitä tarkoitetaan politiikan henkilöitymisellä? Politiikan henkilöityminen tarkoittaa yksittäisten poliitikkojen roolin korostumista puolueiden ja muiden yhteiskunnallisten ryhmien kustannuksella. Politiikka voi henkilöityä myös siten, että jollekin poliittiselle toimijalle ohjautuu poliittisessa järjestelmässä muita enemmän valtaa. Hyvänä esimerkkinä käy pääministerin vallan kasvu Suomessa perustuslain muutoksen (2000) jälkeen. III Vaikuttamisen kanavat s. 114