Loviisan liikenneturvallisuustyön tavoitteet ja toimenpiteet luonnos 12.5.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Liikenneturvallisuustavoitteet Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Advertisements

Tampereen ympäristökuntien liikenneturvallisuussuunnitelma Kangasalan liikenneturvallisuusryhmän kokous
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Koulumatka & käyttäytyminen koulukuljetuksissa Ykspihlajan koulu; Vingen koulurakennus.
Liikenneturvallisuussuunnitelma Rakokiven koulu Huoltajat Turvatiimi 2015.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
SenioriKaste Lapin toiminnallinen osakokonaisuus Ohjausryhmä Projektipäällikkö Leila Mukkala.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Tiina Markkula Verkkoterkkari –hanke (Terke) Merja Saukko Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut- (Vespa) hanke (Sosvi) Sosiaalinen media ja verkko nuorten.
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
Kampa-hankkeen päätösseminaari , Kansantaiteenkeskus Kaustinen Maaseudun yhteisöllisyydestä mallia hyvinvointiin JYTA-alueen Kampa-hanke alueellinen.
Käyttösuunnitelma 2016 Karvinen Kuntastrategian painopistealueiden mukaiset toiminnalliset tavoitteet / Sivistystoimi.
Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Toimintasuunnitelma vuodelle 2016 ETR/Aluekouluttaja- ja nuorisotuomariryhmä
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
Laaja-alainen osaaminen
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
EURAJOEN KUNNAN LIIKENNETURVALLISUUSSUUNNITELMA
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Maanteiden liikenneturvallisuuskatsaus 2015
17. LIIKENNE ON YHTEISPELIÄ
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Työn tavoite ja lähtökohdat
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelman laatiminen ja liikenneturvallisuustyön käynnistäminen - Raportointi.

Liikenteen näkymiä Pohjois-Karjalassa vuoteen 2040
Valtakunnalliset liikenneturvallisuustavoitteet
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Opetustoimi osana Jyväskylää
KESKI-SUOMEN LIIKENNEFOORUMI 2017
AIKATAULU & VIESTINTÄ:
Monitoimijainen yhteistyö Haastatteluiden yhteenveto Hanko
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Kouluissa tehtävä työ Hubu®-menetelmällä
Sosiaalialan tehtävärakenne
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
KESKI- SUOMEN PELASTUSLAITOKSELLA VUONNA 2013 KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
Ajankohtaista ennakkoarvioinnista Terve Kunta –verkostolle
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Johtaminen uudessa organisaatiossa
Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
THL:n tuki kehittämishankkeille
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
Kestävän kehityksen projektit Espoossa
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
TERVEEMPI ITÄ-SUOMI –HANKE, KANGASNIEMI
Kalajoen viiden tähden koulureitit
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
Tervetuloa Innokylään!
Liikenneturvallisuussuunnitelma Rakokiven koulu Huoltajat
Työkykyä edistävä toiminta
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Move! ennakkotunti Tämä on pohja, jota voi muokata itselle ja ryhmälle sopivaksi. Itse olen vaihdellut kysymyksiä, lisännyt kuvia, lyhentänyt tekstejä.
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Loviisan liikenneturvallisuustyön tavoitteet ja toimenpiteet luonnos

Tavoitteiden taustalla visio turvallisesta liikennejärjestelmästä Turvallisuus on elämän perusarvoja ja koskee myös arjen matkoja ja liikennettä. Nykyinen liikenne asettaa kaikille osallistujilleen samat vaatimukset, vaikka ihmiset ovat kyvyiltään ja taidoiltaan erilaisia. Valtakunnallinen liikenneturvallisuusvision mukaan tieliikennejärjestelmä on suunniteltava siten, ettei kenenkään tarvitse kuolla eikä loukkaantua vakavasti liikenteessä. Visio turvallisesta liikenteestä hahmottelee kestävän kehityksen mukaisen liikenteen: liikenne mitoitetaan erehdyksiä ja virheitä tekevälle, kestokyvyltään rajalliselle ihmiselle. Liikennejärjestelmän on tuettava erityisesti toimintakyvyltään rajoittuneita ihmisiä. Visio edellyttää myös koetun turvallisuuden parantamista. Tavoitteena on, että ihmiset uskaltaisivat tehdä arjen matkansa pelkäämättä. Lähtökohdiltaan visio tukeutuu näkemykseen, että puutteellinen liikenneturvallisuus on laaja kansanterveydellinen ongelma, joka koskettaa ja velvoittaa toimiin monia yhteiskunnan sektoreita. – Julkisen sektorin toimijoiden tehtävänä, yhteistyössä yritysten ja yhteisöjen kanssa, on luoda edellytykset turvallisille ja vastuullisille valinnoille liikenteessä sekä valvoa yhteisten pelisääntöjen toteutumista. – Liikkujien vastuulla on turvallisuushakuinen ja sääntöjen mukainen toiminta liikenteessä. Kansalaisten tehtävänä on myös tuoda aktiivisesti esille havaitsemiaan turvallisuuspuutteita | 2

Onnettomuusmääriä koskevat tavoitteet EU:n ja sen jäsenmaiden liikenneturvallisuustavoitteena on puolittaa liikennekuolemat ja vähentää loukkaantumisia neljänneksellä vuoden 2010 tasosta vuoteen 2020 mennessä. Seuraavat onnettomuustavoitteet linjaavat henkilövahinkojen vähenemistä Loviisassa: Loviisassa kukaan ei kuole liikenteessä. Liikenneturvallisuus Loviisassa paranee vuoteen 2020 mennessä niin, että kukaan ei kuole liikenteessä. Liikenteessä loukkaantuneiden määrä vähenee jatkuvasti. Vuonna 2020 Loviisassa loukkaantuu liikenteessä enintään 25 henkilöä. Millaisilla mittareilla tavoitteen toteutumista voidaan seurata? liikenteessä kuolleiden määrä (Tilastokeskus) liikenteessä loukkaantuneiden määrä (Tilastokeskus) | 3

Liikenneturvallisuustyön tavoitteet /1 Loviisan koululaisilla on turvallinen koulumatka Turvallisuus on jokaisen lapsen ja nuoren perusoikeus. Vanhemmat, lasten ja nuorten kanssa toimivat sekä päätöksentekijät ovat vastuussa siitä, että lasten elinympäristöissä on turvallista kasvaa, liikkua ja kehittyä. Lapsen valmiudet liikkua liikenteessä itsenäisesti kehittyvät vähitellen. Koulumatkojen turvallisuutta edistävät turvallinen liikenneympäristö, turvavälineiden käyttö, liikennekasvatus sekä kaikille tienkäyttäjille suunnattu tiedotus lapsista liikenteessä Millaisilla mittareilla tavoitteen toteutumista voidaan seurata? 7–15-vuotiaiden liikennetapaturmien määrä (Tilastokeskus) koulumatkojen liikennetapaturmien määrä (Koululaiskysely, THL:n kouluterveyskysely) koulumatkojen koettu turvallisuus (Koululaiskysely) Miten eri hallintokunnissa voidaan edistää tavoitetta? Sivistystoimi: Liikennekasvatus päivähoidossa, esiopetuksessa ja kouluissa, koulukuljetusten turvallisuus, yhteistyö vanhempien kanssa, koulujen lähiympäristön turvallisuusongelmien ratkominen yhdessä teknisen toimen kanssa Perusturva: Vanhempien tukeminen liikennekasvatustehtävässä neuvolassa, liikenneturvallisuusteeman käsittely kouluterveydenhoidossa Tekninen toimi: Koulujen lähiympäristöjen ja vilkkaimpien koulureittien turvalliset ratkaisut, Turvallinen joukkoliikenne Kehittämispalvelut: Kouluverkkopäätösten vaikutukset liikkumien turvallisuuteen | 4

Liikenneturvallisuustyön toimenpiteet /1a Loviisan koululaisilla on turvallinen koulumatka Sivistystoimi ja perusturva: – Toimenpide: Opettajien ja kouluterveydenhoitajien perehdyttämistilaisuus liikennekasvatuksesta Ajoitus: Talvi 2015, alkuvuosi 2016 Vastuu: Sivistystoimi, Perusturva, Liikenneturva (kouluttaja) – Toimenpide: Päivähoitajien ja neuvolaterveydenhoitajien perehdyttämistilaisuus liikennekasvatuksesta Ajoitus: Talvi 2015, alkuvuosi 2016 Vastuu: Sivistystoimi, Perusturva, Liikenneturva (kouluttaja) Sivistystoimi: – Toimenpide: Liikennekirjeen jakaminen ekaluokkalaisten vanhemmille Ajoitus: Kevät 2016 Vastuu: Sivistystoimi, Liikenneturva – Toimenpide: Vuosikellomallin käyttöönottaminen päiväkotien ja koulujen liikennekasvatuksessa Ajoitus: Syksy 2015 (ideointi) Vastuu: Sivistystoimi, Liikenneturva – Toimenpide: Koululaiskuljettajien liikenneturvallisuusseminaari Ajoitus: Talvi 2015/16 Vastuu: Sivistystoimi, Liikenneturva, Poliisi – Toimenpide: Liikenneturvallisuuskysely vuosittain 3., 6., ja 9.-luokkalaisille Ajoitus: Toukokuu (pyöräilykausi) Vastuu: Sivistystoimi | 5

Liikenneturvallisuustyön toimenpiteet /1b Loviisan koululaisilla on turvallinen koulumatka Tekninen toimi: – Toimenpide: Koulujen lähiympäristön ja koulumatkojen pienet liikenneturvallisuusparannukset, vaihe 1 Ajoitus: Vastuu: Tekninen toimi, ELY-keskus – Toimenpide: Päiväkotien ja koulujen saattoliikennejärjestelyiden parantaminen, vaihe 1 Ajoitus: Vastuu: Tekninen toimi, (ELY-keskus) | 6

Liikenneturvallisuustyön toimenpiteet 2017-/1 Loviisan koululaisilla on turvallinen koulumatka Sivistystoimi, esimerkkejä: – Liikenneturvallisuuskysely vuosittain 3., 6., ja 9.-luokkalaisille – Koulukuljettajien liikenneturvallisuusseminaari 4 v. väline? – Kouluverkkomuutoksen vaikutus liikenneturvallisuuteen – Liikenneteemapäivien /-kilpailujen järjestäminen esim. valtakunnallisina teemapäivinä – Koulukyselyn tulosten esittely koulujen vanhempainilloissa, liikenneturvallisuusteema esille vanhempainilloissa – Ehyt ry:n Selvä peli koulutus lukiolaisille – Suojatiepäivystykset koulujen alkaessa (Koulut, MLL, vanhempainyhdistykset)? – Liikenneturvan Turvallisesti harrastuksiin oppaan jakelu nuorisojärjestöjen ja -seurojen ohjaajille Tekninen toimi: – Toimenpide: Koulujen lähiympäristön ja koulumatkojen pienet liikenneturvallisuusparannukset, vaihe 2 Ajoitus: Vastuu: Tekninen toimi, ELY-keskus – Toimenpide: Päiväkotien ja koulujen saattoliikennejärjestelyiden parantaminen, vaihe 2 Ajoitus: Vastuu: Tekninen toimi, (ELY-keskus) Kehittämispalvelut: – avoin joukkoliikenne? | 7

Liikenneturvallisuustyön tavoitteet /2 Kävely ja pyöräily lisääntyvät turvallisesti Kävely ja pyöräily ovat perusliikkumismuotoja, joiden turvallisen edistämisen tulee olla keskeinen osa yhdyskuntien ja liikennejärjestelmän kehittämistä. Viihtyisä ja turvallinen liikkumisympäristö houkuttelee liikkumaan omin voimin, mistä seuraa merkittäviä terveys- ja ympäristöhyötyjä. Millaisilla mittareilla tavoitteen toteutumista voidaan seurata? jalankulkija- ja pyöräilijäonnettomuuksien määrä (Tilastokeskus, TVL, THL) liukastumisonnettomuuksien määrä (TVL, THL) kävelyn ja pyöräilyn osuus koulumatkoilla (Koululaiskysely, THL:n kouluterveyskysely) kävelyn ja pyöräilyn osuus työmatkoilla (Kaupungin työhyvinvointikysely) Miten eri hallintokunnissa voidaan edistää tavoitetta? Sivistystoimi: Liikennekasvatus päivähoidossa, esiopetuksessa ja kouluissa Perusturva: Arkiliikunnan käsittely kouluterveydenhoidossa, kävelyn ja pyöräilyn terveyshyödyistä tiedottaminen, kypärän ja heijastimen käytöstä tiedottaminen, kaatumistapaturmien ehkäisy Tekninen toimi: Kävelyn ja pyöräilyn väylien ja tienylitysten kehittäminen, väylien kunnossapito, ajonopeuksien hillintä taajamissa, kävelyn ja pyöräilyn edellytysten turvaaminen kaavoituksessa Hallintopalvelut: Henkilöstön aktivoiminen kävelemään ja pyöräilemään työmatkoilla ja vapaa-ajalla, turvallisen liikkumisen edellytykset | 8

Liikenneturvallisuustyön toimenpiteet /2a Kävely ja pyöräily lisääntyvät turvallisesti (Esimerkkejä mahdollisista toimenpiteistä) Sivistystoimi: – Pyöräilyn edistäminen osana koulun liikennekasvatusta (turvalliset toimintatavat, liikennesäännöt, kypärän käyttö) – Keskustelut lasten ja vanhempien kanssa koulumatkojen kulkemisesta kävellen tai pyörällä, vanhempien kannustaminen autottomaan saattoliikenteeseen – Kävelevä ja pyöräilevä koulubussi toiminta (syksy) – Pyöräilytapahtuma: ajotaitorata, pyörien kuntotarkastus, pyörän huoltoa ja sen opettelua, liikennesääntöjen opettelua, pyörien turvamerkintä, pyöräilyn ajokortti, pyöräretket jne. – Pyörä- ja peräkärrypysäköintimahdollisuus päiväkodeissa; lastenkuljetusvälineiden lainaus/testaus Perusturva: – Kouluterveyden huollossa turvalliseen omin voimin liikkumiseen kannustaminen (kävely ja pyöräily, turvavälineet) – Toimenpide: Avaimet arkipyöräilyyn kurssi Ajoitus: kevät 2016 Hallintopalvelut: – Kuntalaisten säännöllinen tiedottaminen ja kampanjointi: sääntötuntemuksen parantaminen, heijastimen ja pyörävalojen käyttö, liukastumisonnettomuudet ja niiden ennaltaehkäisy – Työmatkapyöräilyn kampanjointi: Pyörällä töihin –tapahtuma, työsuhdepyörät, pyöräpysäköinti, virkistyspäivä pyöräillen, kilometrikisa | 9

Liikenneturvallisuustyön toimenpiteet /2b Kävely ja pyöräily lisääntyvät turvallisesti (Esimerkkejä mahdollisista toimenpiteistä) Tekninen toimi: – Taajamien liikenteen rauhoittaminen (nopeusrajoitusten alentaminen, nopeusrajoituksia tukevat rakenteelliset ratkaisut) – Suojatiejärjestelyiden parantaminen (suojateiden kohtien korotukset, kavennukset, keskisaarekkeet, havaittavuuden parantaminen) – Kävely- ja pyöräteiden talvihoidon kehittäminen (laaja kokonaisuus) – Puuttuvien pyörätieyhteyksien rakentaminen – Määritellään pyöräilyn ja kohdennetaan laatua parantavat toimet tälle verkonosalle – Selvitetään pyöräpysäköinnin kehittämistarpeita Poliisi: – Ajonopeuksien valvonta – Suojatiesääntöjen noudattamisen valvonta | 10

Liikenneturvallisuustyön tavoitteet /3 Loviisassa on vastuullinen liikennekulttuuri Toisten huomioon ottaminen, liikennesääntöjen noudattaminen, oma ja ajoneuvon kunto ovat asioita, joista vastuullinen liikkuja huolehtii. Maltillinen ajonopeus antaa pelivaraa ja tekee muiden liikkujien huomioinnista helpompaa. Millaisilla mittareilla tavoitteen toteutumista voidaan seurata? ylinopeuksien osuus liikennevirrassa (nopeusnäyttötaulut, LAM-pisteet) alkoholionnettomuuksien määrä (Tilastokeskus) rattijuopumusten määrä, osuus puhallutetuista (Poliisi) turvalaitteiden käyttöasteet (heijastin, pyöräilykypärä, turvavyö) (kyselyt, tarkkailut) Miten eri hallintokunnissa voidaan edistää tavoitetta? Sivistystoimi: Liikennekasvatus päivähoidossa, esiopetuksessa ja kouluissa, koulukuljetusten turvallisuus, yhteistyö vanhempien kanssa, päihde- ja muu valistus nuorisotoimessa, oppilaitokset Perusturva: Ajokunnosta huolehtiminen (ajoterveys), liikenneturvallisuus ennaltaehkäisevässä päihdetyössä, tiedottaminen lääkityksen vaikutuksista autoiluun (väsymys) Tekninen toimi: Ajonopeuksien hillintä taajamissa Hallintopalvelut: Liikenneturvallisuusasioista viestiminen kuntalaisille, työsuojelu | 11

Liikenneturvallisuustyön toimenpiteet /3a Loviisassa on vastuullinen liikennekulttuuri (Esimerkkejä mahdollisista toimenpiteistä) Sivistystoimi: – Otetaan käyttöön vertaiskasvatuksen menetelmiä ja nuoria osallistavia työskentelytapoja: mm. onnettomuudessa loukkaantuneen kouluvierailut, ryhmäkeskustelut, liikenneprojektit, turvalaitetarkkailut, keskustelutilaisuudet – Nuorisotyö: mopotempaus, päihteisiin liikenteessä liittyvien teemojen käsittely erityisesti 14–17- vuotiaiden keskuudessa Perusturva: – Tehostetaan turvalaitteisiin liittyvää valistusta neuvoloissa, kouluterveydenhoidossa ja ikäihmisten parissa – Liikenneturvallisuusteeman esille nostaminen työterveyshuollossa – Liikenneturvallisusstemaan esille nostaminen ennaltaehkäisevässä päihdetyössä (miten?) – Päihdetyöntekijöiden ja muiden riskiryhmien parissa työskentelevien osaamisen varmistaminen (koulutukset) – Alkolukon käytön edistäminen vapaaehtoisuuden pohjalta kunnan tilaamissa henkilökuljetuksissa? – Ikäihmisille suunnattu tiedotus lääkityksen ja sairauksien vaikutuksista autoiluun (Liikenneturvalla hieno esite) Tekninen toimi: – Nopeusnäyttötaulujen käyttö taajama-alueilla (palvelevat myös ajonopeuksien ja liikennemäärien seurantaa) – Nopeusrajoitusmuutokset ja niitä tukevat rakenteelliset toimenpiteet – Mopoiluun ja moporeitteihin liittyvä tiedotus (jos merkittäviä reittimuutoksia) – Automaattisen liikennevalvonnan laajentaminen – Seurataan turvalaitteiden käytössä tapahtuvia muutoksia | 12

Liikenneturvallisuustyön toimenpiteet /3b Loviisassa on vastuullinen liikennekulttuuri (Esimerkkejä mahdollisista toimenpiteistä) Hallintopalvelut – liikenneturvallisuus työhyvinvointikyselyssä – Liikenneturvallisuusasioista tiedottaminen paikallismediassa (keskustelun herättäminen, yleiseen mielipiteeseen vaikuttaminen) – Liikenneturvallisuusasioiden sisällyttäminen osaksi kunnan työsuojelutoimintaa: työmatkatapaturmien seuranta, työmatkojen turvallisuuskartoitukset, turvalaitteiden käytön suositukset, henkilöstön liikenneturvallisuustietous – Liikenneturvan perehdyttämistilaisuus työsuojelun, työterveyshoidon ja henkilöstöhallinnon väelle – Työasiamatkojen aikataulutus Poliisi: – Turvalaitteiden käyttämättömyyteen puuttuminen muun liikennevalvonnan yhteydessä (etenkin turvavöiden) – Säännöllinen rattijuopumus- ja ajonopeuksien valvonta – Liikenteen riskikäyttäytymiseen ja ajoneuvojen kuntoon kohdistuvat valvontatempaukset (mopoilu, moottoripyörät, autoilu, suojatiet, nopeudet) Kaupungin johtohenkilöiden näkyvä henkilökohtainen sitoutuminen? ”Kasvot liikenneturvallisuudelle” | 13

Liikenneturvallisuustyön toimenpiteet /3 Loviisassa on vastuullinen liikennekulttuuri Sivistystoimi: – Perusturva: – Tekninen toimi: – Kehittämispalvelut: – | 14

Liikenneturvallisuustyön tavoitteet /4 Ikäihmisten liikkumismahdollisuudet turvataan Väestön ikääntyessä on huolehdittava siitä, että ikäihmisillä on riittävästi liikkumismahdollisuuksia ja että heidän liikkumisensa on turvallista. Näin voidaan tukea heidän toimeliaisuuttaan ja säilyttää heidän elämänlaatunsa hyvänä. Asioiminen, harrastukset ja ystävien tapaaminen pitävät yllä vireyttä ja hyvinvointia, eikä liikenne saisi olla liikkumisen este Millaisilla mittareilla tavoitteen toteutumista voidaan seurata? liikenteessä kuolleiden ja loukkaantuneiden yli 65- vuotiaiden määrä (Tilastokeskus) yli 65-vuotiaiden kävelyn, pyöräilyn ja autoilun onnettomuudet (Tilastokeskus) heijastimen ja pyöräilykypärän käyttö yli 65- vuotiaiden keskuudessa (kysely vanhusneuvoston toimesta?) yli 65-vuotiaille tapahtuneiden kaatumistapaturmien määrä (THL?) Miten eri hallintokunnissa voidaan edistää tavoitetta? Perusturva: iäkkäille tiedottaminen liikenneturvallisuusasioista, ikäautoiluasiat, kävelyn ja pyöräilyn terveyshyödyistä tiedottaminen, kotihoidon työntekijöiden osaamisen kehittäminen Tekninen toimi: Ajonopeuksien hillintä taajamissa, selkeät liikennejärjestelyt, esteettömyys, kunnossapito, valaistus Hallintopalvelut: Liikenneturvallisuusasioista viestiminen iäkkäille | 15

Liikenneturvallisuustyön toimenpiteet /4 Ikäihmisten liikkumismahdollisuudet turvataan Perusturva: – Toimenpide: Ikäihmisten parissa työskentelevien (mm. kodinhoito, ulkoiluystävät) perehdyttämiskoulutus Ajoitus: Marraskuu 2015 (alustavasti ) Vastuu: Perusturva, Liikenneturva – Toimenpide: Ikäautoilijan kuntokurssi (2x3h) Ajoitus: Lokakuu 2015 Vastuu: Perusturva, Liikenneturva, poliisi Perusturva, tekninen toimi: – Toimenpide: Esteettömyysselvityksen laatiminen (jatkotyö jo tehdylle kartoitukselle?) Ajoitus: Syksy 2015 Vastuu: xx Vastuu: Perusturva, Tekninen toimi, ELY-keskus? Tekninen toimi: – kunnossapito? Kehittämispalvelut: – palveluliikenne? | 16

Liikenneturvallisuustyön toimenpiteet 2017-/4 Ikäihmisten liikkumismahdollisuudet turvataan Perusturva: – Tekninen toimi: – Esteettömyyden parantaminen? Kehittämispalvelut: – | 17

Liikenneturvallisuus näkökulman mukaan muihin suunnitelmiin, strategioihin ja ohjelmiin, 2016 Sivistystoimi – Kouluverkkomuutosten vaikutukset liikenneturvallisuuteen selvitetään Perusturva – Liikenneturvallisuus osana hyvinvointisuunnitelmaa – Liikenneturvallisuus osana lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaa – Neuvoloiden ja kouluterveydenhuollon toimintasuunnitelmiin lisätään osio koskien liikenneturvallisuutta – Palveluverkkouudistusten vaikutukset liikenneturvallisuuteen selvitetään Tekninen toimi: – Kaavojen ja suunnitelmien tarkistus liikenneturvallisuuden sekä kävelyn ja pyöräilyn edistämisen näkökulmista Kehittämispalvelut: – Liikenneturvallisuus kunnan hankinnoissa – Liikenneturvallisuus matkailustrategiassa Hallintopalvelut – Liikenneturvallisuus työsuojelussa | 18