Espoon osallistuminen UNA-yhteistyön jatkoon 9.6.2016 Pirjo Huttunen Espoon kaupunki, Sosiaali- ja terveystoimi, Kehittämisen tulosalue Tarkastaneet: Juha.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palvelut ja tiedot käyttöön: Palveluväylä
Advertisements

Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Avointa-hanke ja Prime Solutions Oy PlugIT-loppuseminaari
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Finnan kehittämisideoiden hallinta LUONNOS Heli Kautonen ja Aki Lassila Konsortioryhmän kokous
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
CRM ja HRM työelämäpalvelun tukena Päämääränä varmistaa partnerioppilaitosten asiakastietämyksen kartuttaminen ja tehokas hyödyntäminen kaikissa asiakasrajapinnoissa.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Omakanta laajenee Teemupekka Virtanen.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Keskustelutilaisuus klo Kirjastojen taustajärjestelmän uusiminen ja sen valmistelu.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.3.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
UNA-hanke Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäkokonaisuuden vaatimusmäärittely
Kansallinen hanke: Kiila/UNA Tietohallinto Tarja Vellonen.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena Teemupekka Virtanen.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
Tesoman hyvinvointikeskus  Hyvinvointikeskuksen kehittämistyö kytkeytyy Tampereen kaupungin palvelumallityön uudistamiseen ja sen osalta tehtyihin.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
VIRTA-opintotietopalvelu korkeakoulujen toiminnan tukena Kooste kyselyn tuloksista Paula Merikko
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Innovatiivisen hankintaosaamisen seuraavat askeleet Juha Koivisto, THL
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.4
Avaus –hanke Väliraporttiin 2015/4 liittyvät diat
eArkisto – kysymyksiä vailla vastausta
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
TAHE keskitetty toimintamalli
UNA ja tiedolla johtaminen Tiedolla johtamisen valtakunnalliset verkostopäivät Erkki Kujansuu
Palveluväylään liittymisen suunnittelu
PÄÄKAUPUNKISEUDUN LAPE-HANKE
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri
Kotitehtävä Maakuntien järjestämistehtävien toiminnallinen kuvaaminen sekä nykytilan järjestelmät ja niiden hyödynnettävyys (VM)
ATOMI-hankkeen karkea tiekartta
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
ODA – Omat digiajan hyvinvointipalvelut
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
KOHTAAMO Verkko-Ohjaus
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan Kärkihankkeiden ja strategisten toimenpiteiden ohjaus Luonnos Etunimi Sukunimi.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
THL valtionavustukset
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Esityksen nimi / Tekijä
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä kori
Sote-uudistuksen toimeenpano
Anna Kärkkäinen erityisasiantuntija.
Lokakuu 2013 sakasti.evl.fi/verkkohanke
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
SoteDigin kuulumiset
tavoitetilakuvaukset
CRM esiselvitys Hankkeen esittely
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Avoimen tuotteenhallinta
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Espoon osallistuminen UNA-yhteistyön jatkoon Pirjo Huttunen Espoon kaupunki, Sosiaali- ja terveystoimi, Kehittämisen tulosalue Tarkastaneet: Juha Metso, Mauri Suuperko ja Matti Franck

UNA pähkinänkuoressa UNA-hankkeessa: Mukana 18 sairaanhoitopiiriä ja 7 suurta kaupunkia, joiden väestöpohja on 3,9 milj. Mukana myös Espoo. Tuotettiin organisaatio- ja toimittajariippumaton vaatimusmäärittely asiakas- ja potilastietojärjestelmien uudistamiseksi vaiheittain modulaariseen arkkitehtuuriin pohjautuen. UNA-määrittelyhanke valmistui 6/2016 aikataulussaan ja budjetissaan. UNA-jatkoyhteistyöhön osallistumisesta tehtävä päätös mennessä.

Espoon taustaa UNA-työlle Espoon valtuusto päätti, että Espoo jatkaa sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon tietojärjestelmien kehittämistä yhteistyössä valtakunnallisten ja paikallisten toimijoiden kanssa, myös Apotti-hankkeessa mukana olevien organisaatioiden kanssa. Tavoitteena on useammista osista koostuva (modulaarinen) asiakastietojärjestelmä, jolloin saadaan parhaat mahdolliset ja kansallisesti yhteen toimivat ratkaisut Espoon perusturvajohtajan päätöksellä päätettiin osallistua UNA-vaatimusmäärittelyprojektiin 9/ /2016 -UNA on valtuuston päätöksen konkreettista toteuttamista

UNA-jatko-osallistumisen hyödyt Espoolle Tukee Espoon tavoitetta kansallisesti yhtenäisestä tietojärjestelmäarkkitehtuurista, johon eri toimittajien ratkaisuja voidaan ketterästi yhdistää. Ei johda toimittajaloukkuun, toisin kuin siirtyminen Apottiin tai pitäytyminen ainoastaan nykyjärjestelmässä. Espoo ei joudu tekemään määrittelyn tarkennusta ja hankintaa yksin, vaan hyödyntää ja tukee kansallista yhteistyötä. Eteneminen joustaa hyvin sote-uudistuksen tuomiin muutoksiin. Osallistuminen ei aiheuta sitoutumista järjestelmän hankintaan, vaan hankinnoista voidaan päättää vaihe kerrallaan erikseen myöhemmin valmistelun edettyä

Laajan uudistamisyhteistyön hyödyt Kehittämistyössä tarvittavan osaamisen varmistaminen Tietojärjestelmäratkaisujen yhteentoimivuuden ja - sopivuuden varmistaminen Hankintojen ja toteutusten kustannustehokkuus ICT-markkinoiden hallittu kehittäminen, kilpailun lisääminen riittävällä hankintavolyymillä Kansallisten Kanta- ym. palveluiden kehittämistyöhön yhteinen vaikuttaminen Uudistamistyön jatkuvuus yli nykyisten ja tulevien hallintorajojen Keskeisten tietojärjestelmäosuuksien päällekkäisen kehittämistyön ja ”kilpavarustelun” välttäminen

Kansalliset perustietovarannot ja palvelut Kansalliset Sote-palv. Integraatio Asiakkuuden- hallinta Toiminnan- ja tuotannonohjaus Tiedolla johtaminen Palveluväylä KanT a KanS a Tiedonhallinta- palvelu Tiedonhallinta- palvelu Muut palvelut Valvira Fimea Poliisi Valtioko nt Vakuutusyhtiöt Talous ja HR Kansalaisen palvelut Kansalaisen terveystili APPit Kela THL koodisto Visio – tulevaisuuden hyvinvointipalveluiden tietojärjestelmäkokonaisuus

Yhteinen kansallinen tietojärjestelmäydin ja kehittämisalusta Yhteentoimiva kansallisten palveluiden kanssa (mm.Kanta,palveluväylä) Mahdollistaa tuottajarajat ylittävän asiakkuuksien hallinnan ja toiminnanohjauksen (mm. palvelusuunnitelmien hallinta, palveluintegraation tuki) Tarjoaa avoimet rajapinnat yhteentoimiville tietojärjestelmille ja mahdollistaa uusien innovaatioiden kehittämisen Hajautetusti toteutettavat ja hankittavat yhteentoimivat palvelut Palvelut jakautuvat maakunnallisesti yhtenäisiin ja sote-tuottajien itsenäisesti tai niiden yhteistyökonsortioiden hankkimiin ratkaisuihin Kehittämismalli ylläpitää kilpailua ja edistää uusien innovaatioiden syntymistä Uusi modulaarinen tietojärjestelmäarkkitehtuuri Toteutetaan kansallisessa UNA-yhteistyössä Toteutetaan osittain kansallisessa UNA-yhteistyössä Toteutetaan kansallisessa yhteistyössä rinnakkaishankkeissa LUONNOS

Ydin “Master data” Asiakkuudet Palvelut ja vaiheet Dynaaminen tietomalli Ytimen toiminnallisuus Malli modulaarisesta ratkaisusta LIS RIS Päätöks entekij än käyttö- liittymä Osaton- hoitajan käyttöliit tymä Sijaisp erheen käyttöl iittymä Itseil moittu misen Vastaa noton kätytt öliitty mö Lasten neuvol an käyttöl iittymä Ajan vara us Kunto utus Nyk. PTJ

Tavoitteena on valmistella ja toteuttaa UNA-tietojärjestelmäytimen hankinta, tulee 1.laatia osapuolten välille puitesopimus jatkoyhteistyöstä, jossa sovitaan UNA-etenemispolun mukaisten toimenpiteiden kansallisesta koordinaatiosta ja yhteisestä ohjauksesta sekä UNA- vaatimusmäärittelyjen ylläpidosta 2.tarkentaa tietojärjestelmäytimen hankintastrategia sekä ensimmäisen vaiheen sisältö hankintaa varten 3.tarkentaa muut ensimmäisessä vaiheessa yhteisesti hankittavat kohteet ja valmistella näiden hankintojen käynnistämistä 4.tarkentaa tietojärjestelmäytimen ja muiden hankintakohteiden vastuunjakoa sidoshankkeiden mm. Kanta, ODA- ja Apotti- hankkeiden osalta 5.suunnitella hankittavien ratkaisujen toteutus- ja käyttöönottomalli sekä laatia toteutus- ja käyttöönottovaiheen suunnitelma 6.koordinoida ja tukea konsortiokohtaisten kilpailutusten valmistelua ja toteutuksia Konkreettisten hankintojen lisäksi projektin keskeisenä tehtävänä on varmistaa, että kansallinen UNA-yhteistyö jatkuu

Uudistamisen etenemispolku Today Sote-järjestämisvastuu siirtyy Kansallisten palveluiden käytön laajentaminen Nykyratkaisujen yhtenäistäminen ja pakollinen jatkokehittäminen Nykyisten ratkaisujen vaiheittainen korvaaminen Yhteisen tietojärjestelmäytimen hankinta LUONNOS Hankinnat maakunta- tai konsortiokohtaisesti (ei kansallista yhtä hankintaa/toteutusta) Konsortiokohtaiset hankinnat Muut yhteiset hankinnat Esim. sähköiset lomakkeet

Päätösehdotus Espoo osallistuu UNA-jatkoyhteistyöhön –Tehdään hallinnollinen päätös jatkoyhteistyöhön osallistumisesta –Sitoudutaan puitesopimukseen kaudelle –Tavoitellaan etenemistä hankintoihin, joihin sitoudutaan vasta myöhemmin erillisillä sopimuksilla

Liitedokumentaatio UNA-hallinnon lähettämä saatekirje Puitesopimusluonnos Hankesuunnitelmaluonnos