Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

UNA ja tiedolla johtaminen Tiedolla johtamisen valtakunnalliset verkostopäivät Erkki Kujansuu 6.2.2017.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "UNA ja tiedolla johtaminen Tiedolla johtamisen valtakunnalliset verkostopäivät Erkki Kujansuu 6.2.2017."— Esityksen transkriptio:

1 UNA ja tiedolla johtaminen Tiedolla johtamisen valtakunnalliset verkostopäivät
Erkki Kujansuu

2 Tieto ja tiedolla johtaminen UNA-hankkeen perspektiivistä (ja vähän omastakin)
Oma näkökulma on muodostunut Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Oulun yliopisto Dosentti, eMBA Tampereen yliopisto ja TTY Tays naistenklinikan eri viroissa Tulos/toimialuejohtaja PSHP Hallintoylilääkäri PSHP , evp. UNA-hanke, vastuuasiantuntija , ohjelmajohtaja Puhun siis johtajan filosofiasta, en ammattilaisen faktoista

3 Mikä on UNA UNA on valtakunnallinen julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteistyöhanke, jonka avulla sote-tietojärjestelmien ekosysteemiä uudistetaan vaiheittain Uudistamisen tavoitteena on asiakaslähtöisessä ja vaikuttavassa hyvinvointipalvelujen  tuottamisessa tarvittava sote-tietojärjestelmien kokonaisuus

4 UNA-hankkeen määrittelyvaihe
Määrittelyhanke – , 18 sairaanhoitopiiriä ja 7 kaupunkia Syntyi laaja organisaatio- ja toimittajariippumaton vaatimusmäärittely asiakaslähtöisten ja vaikuttavien hyvinvointipalveluiden tuottamisessa edellytettävästä yhteen toimivasta sote-tietojärjestelmäkokonaisuudesta. Jonka avulla voidaan kansalliseen tai alueelliseen yhteistyöhön pohjautuen vaiheittain kilpailuttaa tietojärjestelmäratkaisuja ja ohjata nykyisten kehittämistyötä. Hankkeen tuotokset julkaistiin , Sisältää mm. yli6.000 vaatimusta, 31 asiakasprosessikuvausta, 67 käyttötapausta ja modulaarisen järjestelmäarkkitehtuurin kuvauksen Vaatimusten keskeisiä lähtökohtia mm. Yhteistyö, yhdessä toimiminen ja vaikuttaminen Asiakas keskiössä, kokonaisvaltainen hyvinvointi Ammattilaisella tilannekuva hallinnassa Uudistuminen ja jatkuvuus

5 Modulaarisen järjestelmäarkkitehtuurin tavoitetila
Kansallisesti yhteistyössä toteutettava ja hankittava järjestelmäydin Asiakkuudenhallinta, joka tukee tuottajarajat ylittävien asiakasohjautuvien hoitoprosessien toteutumista Tukee asiakkaan palvelukokonaisuuksien ohjausta ja palvelutuotannon resurssien ajantasaista kohdentamista Huolehtii yhteentoimivuudesta kansallisten palveluiden kanssa (mm. Kanta, palveluväylä) ja avoimet rajapinnat ekosysteemin yhteentoimiville tietojärjestelmille Tiedonhallintaratkaisu, joka tukee ytimen toimintaa Uusi ekosysteemi muodostuu niin, että esim. ODA- ja Virtuaalisairaala-hankkeissa rakennettavat palvelut ja niiden tapahtumat voidaan kytkeä asiakkuudenhallintaan ja toiminnanohjaukseen Sähköiset palvelut voivat hyödyntää yhteistä asiakkuuden tilannekuvaa Sähköiset palvelut voivat kytkeytyä asiakaspolkuun ja voivat tuottaa tietoa asiakaspolulle täydentämään tilannekuvaa Konsortiokohtaisesti yhteistyössä hankittavat ratkaisut Jakautuvat maakunnallisesti yhtenäisiin ja sote-tuottajien itsenäisesti tai niiden yhteistyökonsortioiden hankkimiin ratkaisuihin Kehittämismalli ylläpitää kilpailua ja edistää uusien innovaatioiden syntymistä Kansallisesti UNA-yhteistyössä Konsortioissa kansallisessa UNA-yhteistyössä Kansallisessa yhteistyössä rinnakkaishankkeissa

6 Johtamisen olennainen juttu
Johtaminen on tavoitteiden saavuttamista Jos ei ole tavoitteita, ei kannata johtaa Vanhaan aikaan, kun tehtiin vaan, ei nimetty tavoitteita ja puhuttiin hallinnoimisesta vs. johtaminen Pitää siis nimetä tavoite, miettiä toimintatavat, seurata palveluita ja prosesseja ja ennen kaikkea tulosta sekä muuttaa toimintaa seurantatiedon kautta. Todellinen temppu on johtaa ennakoiden eli tietää mikä ympärillä tulee muuttumaan. Johtaminen edellyttää luotettavaa tietoa ja tiedon syntymistä ja liikkumista toiminnan mukana. Tarkoittaa myös mittaamista ja toiminnan ohjausta mittaustulosten perusteella

7 Terveydenhuollon tieto perustuu dataan
Jota syntyy vain Asiakkaan ja palvelujärjestelmän vuorovaikutuksessa tietojärjestelmään kirjaamalla (Lääkintä)laitteista laitedatana Jota on massiivisia määriä Eri formaateissa Eri järjestelmiin vangittuna Jonka hyödyntäminen vaatii uusia näkökulmia Avoimuutta ja saatavuutta laki- ja ansaintalogiikan tilalle Aiemmasta poikkeavaa käsittelyä – datan analyysiä tilastoinnin tilalle

8 UNA-määrittelyhankkeen kokonaiskuva

9 UNA Asiakkuuden hallinnan ja toiminnan ohjauksen viitekehys

10 UNA toiminnallisuuskartta (asiakkuuden hallinta, toiminnan ja tuotannon ohjaus)

11 UNA hahmotus tiedolla ohjaamisen tasoista

12 Välivaihe HANKO = Hankinnan ja hallinnan valmisteluprojekti 01-06/2016
Uudistamisen toteutusvaihtoehtojen ja kilpailutuksen mallien analyysi Toteutushankkeen hallinnan malli ja hankesuunnitelma Kehitysmalli hankkeesta yhtiöksi Toteuttamishankkeen sopimusvaihe 06-09/2016 Osallistumispäätökset ja UNA- sopimusvalmistelu Organisointimalli ja isäntäorganisaation valinta, Hanketoimiston resursointivalmistelu STM:n ohjaaman lomakepalveluprojektin määrittelyihin ja valmisteluun osallistuminen

13 Toteutusvaihe Yhteistyöhanke, jonka osapuolina 18 sairaanhoitopiiriä + HUS ja 5 kaupunkia Tekemisen kohteet Hanketoimiston sekä ohjausryhmän työ Vaatimusmäärittelyjen ja etenemispolun ylläpito ja muutoksenhallinta UNA-tietojärjestelmäytimen hankinnan edellyttämän jatkomäärittelyn toteuttaminen sekä hankinnan valmistelu Konsortiokohtaisesti hankittavien sekä käytössä olevien asiakas- ja potilastietojärjestelmien kehittämistyön koordinaatio Muiden ohjausryhmän hyväksymien yhteistyössä hankittavien tai toteutettavien tietojärjestelmäpalveluiden vaatimusmäärittelyjen toteutus ja hankintojen valmistelu Eo. Hallintamallin ylläpito (mm.kustannusten jako, omistajuus sekä päätöksenteon menettelyt)

14 Hankkeen ohjaus UNA-puitesopimuksen osapuolet OHJAUSRYHMÄ
Työvaliokunta Isäntäorganisaatio Vastaa käytännön toiminnan kokonaisuudesta ja hankeen organisoitumisesta sekä työskentelystä Hankkeelle resursseja kohdistavat organisaatiot Isäntäorganisaatio vastaa kokonaisuudesta ja hanketoimistosta. Vastaa ohryn päätösten mukaisesti hanketoimiston operatiivisesta ohjauksesta. Hanketoimisto Hanketoimiston resurssit kootaan sopimuksin useista eri organisaatioista. Voivat olla in-house-yhtiöitä, kaupallisia toimijoita, kuntatoimijoita

15 Positiointi sote-ekosysteemissä
Maakuntien toimintamallit ja työvälineet Kansalliset ratkaisut ja infrastruktuuri Alueellinen sähköinen asiointi Kansallinen sähköinen asiointi VS2.0 ODA Hyvis/AVPH jne.. OmaKanta OmaKanta PHR Palveluvaaka jne.. Tietojärjestelmä x Alueellinen Sote-”ydin” UNA Kansallinen Sote-”ydin” Kanta Tietojärjestelmä x Tietojärjestelmä x Tietojärjestelmä x Asiakkuudenhallinta: Tilannekuva Asiakkuudenhallinta: Toiminnanohjaus Suunnitelmatiedot Segmentaatio Integraatiokyvykkyys (kans., SA, legacy-järjertelmät) Kanta-palvelut Kansa-palvelut eArkisto eResepti Yhteinen tietopohja Johtaminen & raportointi, tietovarastot, tiedolla johtaminen, tietoaltaat, tietojen toissijainen käyttö

16 Taustaksi nelikenttä Maakuntien hallinto- ja rakennejärjestelyt
Kansalliset hallinto- ja rakennejärjestelyt Asiakas ja hänelle tarjottavat palvelut keskiössä Sekä kansallisten että alueellisten rakenteiden tuettava asiakaslähtöisten vaikuttavien ja kustannustehokkaiden palveluiden tarjoamista Sekä kansallisten että alueellisten rakenteiden tuettava palveluiden tuotantoa ja ammattilaisten prosesseja Asiakas/palvelut Maakuntien toimintamallit ja työvälineet Kansalliset ratkaisut ja infrastruktuuri

17 UNA - Visio Maakuntien toimintamallit ja työvälineet
Maakuntien hallinto- ja rakennejärjestelyt Kansalliset hallinto- ja rakennejärjestelyt UNA - Visio Apotti Oy Sote ICT -yhtiö Sote-tuot.th Sote-järj.th AKUSTI VM VRK ICT-PK Sitra UNA Oy? Inhouse-yhtiöt Kunta.th Maku.th Yht.työ.al. STM THL Kela SoteDigi eSote.nk UNA-positoituu sote-ekosysteemissä keskeiseksi alueiden ratkaisupohjaksi UNA on hallittu, vaiheistettu tapa ja etenemispolku Yhdessä kansallisten Kanta-palveluiden pohjaavien ratkaisujen kanssa muodostaa kansallisen ekosysteemin ytimen Maakuntien toimintamallit ja työvälineet Kansalliset ratkaisut ja infrastruktuuri

18 Maakuntien hallinto- ja rakennejärjestelyt
Kansalliset hallinto- ja rakennejärjestelyt Apotti Oy Sote ICT -yhtiö Sote-tuot.th Sote-järj.th AKUSTI VM VRK ICT-PK Sitra UNA Visio UNA Oy? Inhouse-yhtiöt Kunta.th Maku.th Yht.työ.al. STM THL Kela SoteDigi eSote.nk Sähköinen asiointi ja omahoito-toiminnallisuudet ovat oma ydinpalveluihin integroituva kokonaisuutensa Yhteinen tietopohja muodostuu yhtenäisten tietojärjestelmä-ratkaisujen pohjalta Vaatimukset toiminnan kehittämiselle ja tiedonhallinalle tulevat toimijaorganisaatiolta. Toiminnan kehittämishankkeet (Toiminta- ja tieto-arkkitehtuurien hallinta) Sähköinen asiointi [Alueellinen] [Valtakunnallinen] Yhteinen tietopohja Johtaminen & raportointi, tietovarastot, tiedolla johtaminen, tietoaltaat, tietojen toissijainen käyttö Tietojärjestelmä- ja teknologia-arkkitehtuurien hallinta Maakuntien toimintamallit ja työvälineet Kansalliset ratkaisut ja infrastruktuuri

19 Apotti ja UNA – yhteinen näkemys
Kansalliset palvelut (mm.Kanta, kansallinen palveluväylä) Esimerkkejä UNA:lle ja Apotille yhteisistä ratkaisuista Järjestäjän työvälineet Lomake-palvelu ODA Virtuaalisairaala Modulaarinen apotti-tietojärjestelmä (EPIC) Tiedonhallintaratkaisu Asiakkuudenhallinta ja toiminnanohjaus UNA-YDIN Kilpailutusten pohjalta UNA:ssa voidaan valita myös EPIC järjestelmäperheeseen sisältyviä moduleita Moduli-järjestelmä 1 Moduli-järjestelmä 2 Moduli-järjestelmä n Asiakas- ja potilastietojär- jestelmäekosysteemi Esim. Laboratorio .. Esim Laboratorio .. Suuri osa liitännäisjärjestelmistä /moduuleista samoja Liitännäisjärjestelmät/moduulit Kansallinen tietojärjestelmä ekosysteemi Liitännäisjärjestelmät/moduulit Asiakas- ja potilastietojärjestelmäekosysteemillä tarkoitetaan tässä UNA:n ja Apotin ympärille muodostuvia sote-järjestelmäkokonaisuuksia, jotka koostuvat useista tietojärjestelmistä. Apotti- ja UNA-ekosysteemit ovat osa kansallista tietojärjestelmäekosysteemiä Apotin ja UNA:n yhtäläisyyksiä Apotin ja UNA:n eroavaisuuksia Sote-toimintamallien asiakaslähtöinen uudistaminen tietojärjestelmäavusteisesti Apotissa kaikilla osapuolilla yhteinen modulaarinen asiakas- ja potilastietojärjestelmä (EPIC), Modulaarinen arkkitehtuuri UNA:ssa kaikille yhteinen tietojärjestelmäydin ja konsortiokohtaisesti hankittavat modulaarisesti rakentuvat asiakas- ja potilastietojärjestelmät Kansallisten palveluiden ja yhteisten ratkaisujen hyödyntäminen Yhteentoimivuuden varmistaminen kansallisiin ja kansainvälisiin standardeihin pohjautuen

20 UNA-aikataulu Ytimen tarkentava vaatimusmäärittely:
tammi 1 2021 Today 2016 2017 2018 2019 2020 Sote-järjestämisvastuu siirtyy Kansallisten palveluiden käytön laajentaminen Nykyratkaisujen yhtenäistäminen ja pakollinen jatkokehittäminen Nykyisten ratkaisujen vaiheittainen korvaaminen Yhteisen tietojärjestelmäytimen hankinta Konsortiokohtaiset hankinnat Muut yhteiset hankinnat Hankinnat maakunta- tai konsortiokohtaisesti (ei kansallista yhtä hankintaa/toteutusta) 1461 days tammi 1 - joulu 31 1340 days Lomakepalvelu: Toteutus ja käyttöönotot 2017 loppuun mennessä touko 1 - joulu 31 731 days tammi 1 - joulu 31 853 days syys 1 - tammi 1 1096 days Konsortiokohtaiset hankinnat: tammi 1 - tammi 1 1097 days tammi 1 - tammi 1 1077 days tammi 2 - joulu 13

21 Asiakkuudenhallinnan kehittäminen - 1
Asiakkuudenhallinnan kehittäminen - 1. vaihe käynnissä hankintaan tähtäävällä kuvauksella ja Proof of Concept-töillä

22 Asiakkuudenhallinnan ja toiminnanohjauksen kehittäminen - 2. vaihe

23 Asiakkuudenhallinnan ja toiminnanohjauksen kehittäminen järjestelmätasolla - 2. vaihe

24


Lataa ppt "UNA ja tiedolla johtaminen Tiedolla johtamisen valtakunnalliset verkostopäivät Erkki Kujansuu 6.2.2017."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google