Heinäveden kunnan johtamisprosessit Elinvoiman ylläpito ja vahvistaminen Kuntalaisten ja ”Heinäveden ystävien” potentiaalin hyödyntäminen Konsernitalouden.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
konsernin johtamisjärjestelmä
Advertisements

SUOSITUKSET • viisi ministeriötä - sosiaali- ja terveysministeriö - opetus- ja kulttuuriministeriö - ympäristöministeriö - liikenne- ja viestintäministeriö.
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Imatran hyvinvointipalveluiden organisaatiouudistus
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
JÄRVI-POHJANMAAN YHTEISTOIMINTA-ALUE Maakuntaliiton alueellinen Paras – seminaari Alajärvi
Yrityksen hallitustyöskentely: perusasiat
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
Turun kulttuuritoimen sopimusohjaus
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Lautakuntatyön tulevaisuus. Kuntien lautakunnat toimialoittain
Sastamalan toimintamalli
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Uudistettu tulosohjaus: kohti yhteisiä tavoitteita Tulosohjauksen verkostotapaaminen Markus Siltanen.
Palveluiden muutosten vaikutukset
Kaikissa malleissa tärkeää: – kuntalain mukaiset oikeudet ja velvoitteet – kunnan omista tarpeista lähtevän mallin ja toimintatavan kehittäminen – mallin.
Aluehallinnon uudistus Pohjois-Karjalan maakuntavaltuusto Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Heinäveden johtamisprosessit ja johtamisjärjestelmä Yritystaito Group Oy Hannu Räsänen Rauno Asikainen.
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
Kunnat uudistuvat, miten olemme valmistautuneet? Joensuun seutu
Menestyvä johtamisjärjestelmä valtioneuvostossa - periaatteet
KUNTA UUDEN EDESSÄ - OSALLISUUTTA JA YHTEISÖLLISYYTTÄ
Joensuun kaupunkikonsernin toiminta-alueeT
Avoimen hallinnon toimintaohjelma Avoimuuden edistämisen käytäntöjä Imatran kaupungilla
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnan tehtävänä
Vammaisneuvostojen asema uudessa kuntalaissa
A) Nykyinen luottamushenkilöorganisaatio
Valmistelun organisointi 1.9. alkaen
Kempeleen kunnan johdon organisaatio
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen aluekierros Joensuu
Ajankohtaista sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Heinäveden johtamisprosessit ja johtamisjärjestelmä
Hyvinvointikoulun toimintamalli
Jaana Joutsiluoma ja Minttu Ojanen
Kemijärven kaupungin organisaatiorakenne
Sote-järjestöt ovat jykevä laiva IHMISET jäsentä vapaaehtoista vertaistukijaa ammattilaista työllistettyä YHDISTYKSET.
TAHE keskitetty toimintamalli
Malli B Pihtipudas Kaupungin-/kunnanvaltuusto Keskusvaalilautakunta
Malli A Pihtipudas Kaupungin-/ kunnanvaltuusto Keskusvaalilautakunta
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
A) Nykyinen luottamushenkilöorganisaatio
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Maakuntauudistus Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
Maakuntauudistuksen valmistelu Keski-Pohjanmaan maakunnassa
(yksilöasioiden jaosto)
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan Kärkihankkeiden ja strategisten toimenpiteiden ohjaus Luonnos Etunimi Sukunimi.
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Malli A Pihtipudas Kaupungin-/ kunnanvaltuusto Keskusvaalilautakunta
Sote-uudistuksen toimeenpano
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
Pohjois-Karjalan malli
Siun sote tehdään NYT Siun sotessa tehdään uusi malli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamisesta ja organisoinnista Pohjois-Karjalan ja Heinäveden.
Maakunta- ja sote-uudistus
Esityksen transkriptio:

Heinäveden kunnan johtamisprosessit Elinvoiman ylläpito ja vahvistaminen Kuntalaisten ja ”Heinäveden ystävien” potentiaalin hyödyntäminen Konsernitalouden ja -omaisuuden hallinta Kuntalaisten kasvun, hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Konsernin palvelujen ja toimintojen kehittäminen

Elinvoiman ylläpito ja vahvistaminen  Elinvoima- ja kilpailukykystrategian purevuus  Strategisten kärkihankkeiden johto ja rahoitus sekä tasokas toteutus (esim. työllistymisen edistäminen, yrittäjyyteen kannustaminen …)  Vaikuttajaverkostojen luonti ja hyödyntäminen  Kuntamarkkinointi ja brändäys, uutena osana Pohjois-Karjalaa

Kuntalaisten ja ”Heinäveden ystävien” potentiaalin hyödyntäminen  Eri toimijoiden verkostojen koonti ja hallinta  Heinäveden ystävien facebook sivusto  Järjestöjen ja yhdistysten osallisuus ja rahoitustuki

Konsernitalouden ja -omaisuuden hallinta -Talouden suunnittelu ja seuranta -Kiinteistöjen optimaalinen hyödyntäminen ja käyttöaste -Sijoitusvarallisuuden tuotto

Kuntalaisten kasvun, hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen -Väestön terveydentilan analysointi ja kehityskohteiden priorisointi -Työllistymisen edistäminen -Heinäveden kuntalaisten hyvinvointiohjelma -Siun soten palveluiden järjestämissuunnitelma

Konsernin palvelujen ja toimintojen kehittäminen  Palvelustrategian päivittäminen ottaen erityisesti huomioon seuraavat näkökulmat: - Mitä palveluja järjestetään ja mitä tehdään itse, yhteistyössä muiden kanssa ja/tai ulkoistetaan - Miten digitalisaatio/sähköisyys hyödynnetään - Miten parhaat käytännöt tunnistetaan ja hyödynnetään  Oman henkilöstön osaamisen ja hyvinvoinnin kehittäminen

A)Kolmen johtajan malli Haetaan uusi kunnanjohtaja, jonka erityistehtävänä on elinvoimakokonaisuuden johtaminen - Kunnanjohtaja, hyvinvointijohtaja, tekninen johtaja - Talous- ja sopimusasiantuntija/controller (kunnanjohtajan työparina) Arviointia: + Uusi ja jatkossa keskeinen elinvoimakokonaisuus korostuu ja saa sille kuuluvan merkityksen + Selkeät ja tasapainoiset johdettavat kokonaisuudet - Ei olennaista kustannussäästöä nykyiseen - Ei mahdollista nopeita muutoksia Johtaminen ja elinvoima Elinvoiman kehittämisen kärkihankkeet Maankäytön ja kaavoituksen johto Talous- ja henkilöstöhallinto Sidosryhmäsuhteet ja kuntamarkkinointi Kunnanjohtaja Tekniikka Kunnallistekniikka Kiinteistöt Metsät Rakennusvalvonta Tekninen johtaja Hyvinvointi Varhaiskasvatus Perusopetus Lukio Vapaa-aika ja kulttuuri Terveyden edistäminen Hyvinvointijohtaja Alue- lämpö Oy Vuokra- talot Oy Ateria-, puhtaus-ja kiinteistö- palvelut Oy Työvaliokunta Perinteinen, ei mahdollista nopeita muutoksia -Kiinteistöpalveluja ei yhdistetä ateria- ja puhtauspalveluihin -Aluelämpö Oy:n ja Vesi- ja viemärilaitoksen yhdistäminen? -Ateria- ja puhtauspalvelut liian pieni yksikkö yhtiöitettäväksi

Johtaminen ja elinvoima Elinvoiman kehittämisen kärkihankkeet Maankäytön ja kaavoituksen johto Talous- ja henkilöstöhallinto Sidosryhmäsuhteet ja kuntamarkkinointi Kunnanjohtaja Tekniikka Kunnallistekniikka Kiinteistöt Metsät Rakennusvalvonta Tekninen johtaja Hyvinvointi Varhaiskasvatus Perusopetus Lukio Vapaa-aika ja kulttuuri Terveyden edistäminen Hyvinvointijohtaja Alue- lämpö Oy Vuokra- talot Oy Ateria-, puhtaus-ja kiinteistö- palvelut Oy B)Kahden johtajan malli Yksi nykyisistä johtajista siirretään kunnanjohtajaksi, mutta samalla hän hoitaa myös oman toimialansa johtamisen Arviointia: + Kustannussäästöä + Keventää hallintoa - Vaarana, että elinvoimaan ei riittävästi voimavaroja - Riittääkö kapasiteetti johtaa kahta isoa kokonaisuutta Yleishallinto Hallinto Talous Henkilöstö Työllisyys Ateriapalvelut Hallintojohtaja Työvaliokunta Samat arviot kuin mallin A osalta

C)Yhden johtajan malli Kunnanjohtaja johtaa suoraan kaikkia toimialoja tukenaan em. alueiden vastuutiimit Arviointia: + Selkeä ja kevyt + Kustannussäästöä + Mahdollistaa koko johtamisjärjestelmän olennaisen keventämisen ja uudenlaisen johtamisen - Riittääkö johtajakapasiteetti kokonaisuuden johtamiseen - Onko henkilöstö ja päättäjät valmiita uudenlaiseen rakenteellisesti keveään toimintamalliin Kunnanjohtaja -Elinvoima -Hyvinvointi -Tekniikka -Hallinto ja kehittäminen Vastuutiimi HYVINVOINTI Vastuutiimi -TEKNIIKKA -OMAT KIINTEISTÖT -ULKOISET YHTIÖT - Vastuutiimeille nimetään vetäjät -Henkilöstöjohtaminen vastuutiimeissä -Kunnanjohtaja allakoi 1 pv/vko vastuutiimien ohjaukseen ja lopun ajan käyttää muihin kunnanjohtajan vastuutehtäviin - Vastuutiimien vetäjät ja kunnanjohtaja muodostavat kunnan johtotiimin Vastuutiimi TALOUS JA HALLINTO, SISÄISET TUKIPALVELUT Työvaliokunta Pidettiin hyvänä ja joustavan mallina -Vastuutiimejä muodostettaessa huomioitava riittävä pitkäjänteisyys -Toteutuksen tueksi laaditaan siirtymä- säännökset -Malli mahdollistaa johtamisjärjestelmän uudistamisen myös poliittisen ohjauksen osalta

SISÄISTEN TUKIPALVELUJEN ORGANISOINTI Ateria- puhtauspalvelut sekä kiinteistöpalvelut - Ensin kootaan em. toiminnat yhteen yksikköön ja tuotteistetaan ja hinnoitellaan palvelut - Uudesta yksiköstä muodostetaan nettoyksikkö - Seuraavassa vaiheessa tulee mahdollisuus yhtiöittämiseen ja tarvittaessa ulkoisen kumppanin hakuun Palkka- ja taloushallinta - Siirtymävaiheessa pidetään itsellä ja tehdään tarvittavat järjestelyt Siun - Soten kanssa Työvaliokunta Ateria- ja puhtauspalvelujen sekä kiinteistöpalvelujen yhtiöittämistä ei tässä vaiheessa tehtäisi. Molemmat jatkavat nettoyksiköinä. Kiinteistöpalveluissa selvitetään yhteistyömahdollisuuksia Seurakunnan kanssa. -Sisäisissä tukipalveluissa ensi sijainen yhteistyösuunta on Siun - Soten vastaavat palveluyksiköt (Polkka Oy, Siun Talous Oy)

Luottamushenkilöorganisaation järjestämisvaihtoehdot o Kunnanvaltuuston koko (ehdotus 17) o Hallituksen koko 7 - 9, pääpaino elinvoimastrategian toteutuksessa VAIHTOEHTO A o Lautakuntarakenne (tekninen ltk, hyvinvointiltk, tarkastusltk, keskusvaaliltk) - Jäsenten valintatapa valiokuntatyyppinen tai sekamalli - Jäsenmäärä 5-7 o Selkiytetään työnjako viranhaltija- ja luottamushenkilöorganisaation kesken VAIHTOEHTO B o Valtuusto ja hallitus hoitaa tarvittavan poliittisen ohjauksen. Samalla uudistetaan kunnanhallituksen työtapa ja viranhaltijoiden toimivalta uutta tilannetta vastaavaksi. Kunnanhallitus -Elinvoimastrategia -Talousarvio -Sopimukset -Kärkihankkeet -Maa- ja kaavoitus -Isot sopimukset -Henkilöstöpolitiikka -Palvelut Viranhaltijat -Asioiden valmistelu -Päätösten toimeenpano Tarkastuslautakunta -Tavoitteiden toteutumisseuranta -Sopimusten seuranta -Lainmukaisuus -Hallinnon tehokkuus -Toimenpiteiden purevuus -Työnjaon ja vastuiden toimivuus Kunnanvaltuusto Keskusvaaliltk

Luottamushenkilöorganisaation järjestämisvaihtoehdot Luottamushenkilöohjausta vahvistetaan lisäksi seuraavasti: -Siun-Soten neuvottelukunta -Siun-Soten omistajaohjausryhmä -Monijäseninen luottamushenkilöelin viranomaistehtäviä varten (luvat ym.) mallissa B -Uuden kuntalain mukaiset toimielimet (Nuorisovaltuusto, Vanhusneuvosto, Vammaisneuvosto)