Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen strategisena tavoitteena ”Hyvinvointi - vakaasti tuottava investointi” 23.6.2015 Kuopio Johtaja Taru Koivisto Sosiaali-

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen osana kuntien strategista suunnittelua Vantaa Neuvottelevavirkamies Heli Hätönen Sosiaali- ja terveysministeriö.
Advertisements

Mielenterveyden edistäminen osana hallituksen kärkihankkeita Suomen Mielenterveysseuran miniseminaari Nvm Meri Larivaara, Sosiaali- ja terveysministeriö.
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Alueverkoston ohjelma Nuorten Ystävien tervehdys, pääsihteeri Arja Sutela Järjestöjen mahdollisuudet Oulun kaupungin kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Hallitusohjelman toimeenpano Neuvottelevavirkamies Heli Hätönen Sosiaali- ja terveysministeriö.
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Lapsi- keskeinen yhteisökehitys Itä-Timorilla Lapsen oikeudet; oikeusperustainen ohjelmatyö – seminaari Elina Salonen, Plan Suomi Säätiö.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto Minne menet Lappilainen Päihdetyö! Lähtökohdat Päihteiden käyttö Palvelutarve Seminaari Kaksi.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Alueverkoston ohjelma Rovaniemen Järjestötalon esittely, Suvimaria Saarenpää Sote-uudistus Lapissa, Sanna Hiltunen Sote-uudistuksen valtakunnallinen.
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Yhteistyösopimuksen laadinta
Digitalisaation ohjausmalli
Hyvinvointi yhteisenä tehtävänä Paneelikeskustelu
TERVEYDEN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN RISTIJÄRVEN KUNNASSA
Päijät-Hämeen alueverkosto
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Lainsäädäntö ja sen merkitys
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Tulevaisuuden kansalaistoiminta – ekosysteemi ja uusi tapa toimia
Sosiaalialan tehtävärakenne
Suuhygienisti (AMK), 210 op
– Kolmen sairaanhoitopiirin (ESSHP, PKSSK, PSSHP) ja alueiden kuntien yhteishanke.
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Kuntoutuksen kuumat perunat
Esityksen nimi / Tekijä
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Oma tupa, oma lupa - Kotona asuvan ikääntyvän itsemääräämisoikeuden tukeminen palveluilla Keski-Suomen hankesuunnitelma vanhuslain toimeenpanoon varattuun.
Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma
Maakuntakierros -ETELÄ-SAVO UUDISTUKSENMYLLERRYKSESSÄ?
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Ajankohtaista ennakkoarvioinnista Terve Kunta –verkostolle
Iäkkäiden yhteen sovitettujen palvelujen kokonaisuus Päijät-Hämeessä Tiedotustilaisuus Anu Olkkonen-Nikula, I&O kärkihankkeen muutosagentti.
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Hankkeen tavoitteet Kehitetään ja levitetään lapsiystävällinen kunta- toimintamallia hankekunnissa Edistetään lapsen oikeuksia ja tietoperustaisuutta vahvistavaa.
Maakunta- ja sote-uudistus - ajankohtaiskatsaus
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uusissa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteissa - haasteita ja mahdollisuuksia.
Terve Kunta –verkostokokous / Sanna Ahonen
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Hyvinvoinnin edistäminen kunnan ja maakunnan yhteistyönä
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
Osatyökykyisille tie työelämään
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Kehittämisjohtaja Jussi Salminen ja
Kunta matkalla tulevaisuuteen
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Tulosten raportointi HALLITUKSEN KÄRKIHANKE OSATYÖKYKYISILLE TIE TYÖELÄMÄÄN (OTE) Projektin nimi ja numero SATAOSAA.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
HYVINVOINTITIEDON KLINIKKA
Siun sote tehdään NYT Siun sotessa tehdään uusi malli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamisesta ja organisoinnista Pohjois-Karjalan ja Heinäveden.
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Maakunta- ja sote-uudistuksen jälkeen
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Moninainen kulttuurialan kolmas sektori
Esityksen transkriptio:

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen strategisena tavoitteena ”Hyvinvointi - vakaasti tuottava investointi” Kuopio Johtaja Taru Koivisto Sosiaali- ja terveysministeriö

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen strategisena tavoitteena  Miksi?  Hyvinvointi ja terveys - yksi uuden hallitusohjelman viidestä strategisesta tavoitteesta  Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kuntien strategisena tavoitteena

Pääministeri Juha Sipilän hallituksen ohjelma 1.VISIO: Suomi yhdessä rakennettu 2.Tilannekuva 3.Kestävä kasvu ja julkinen talous 4.Työllisyys ja kilpailukyky 5.Osaaminen ja koulutus 6.Hyvinvointi ja terveys 7.Biotalous ja puhtaat ratkaisut 8.Digitalisaatio, kokeilut ja normien purkaminen 9.Rakennepoliittiset uudistukset 10.EU- linjaus 11.Ulko-, turvallisuus ja puolustuspolitiikka 12.Sisä- ja oikeusasiat sekä maahanmuuttopoliittinen linjaus

Strateginen tavoite: Hyvinvointi ja terveys 10 vuoden tavoite Suomalaiset voivat paremmin ja kokevat pärjäävänsä erilaisissa elämäntilanteissa Jokainen ihminen ko­kee voivansa vaikuttaa, tehdä valintoja ja ottaa vastuuta Sosiaali- ja terveydenhuollossa painopiste on ennaltaehkäisyssä, hoitoketjut ovat sujuvia, henkilöstö voi hyvin ja tietojärjestelmät toimivat Uudistuksen myötä yhteisillä varoilla saadaan enemmän terveyttä ja hyvinvointi

Strateginen tavoite: Hyvinvointi ja terveys Hallituskauden tavoitteet: –Terveyden edistäminen ja varhainen tuki ovat vahvistuneet poikkihallinnollisesti päätöksente­ossa, palveluissa ja työelämässä lainsäädäntömuutoksilla sekä paremmalla toimeenpanolla. Terveys- ja hyvinvointierot ovat kaventuneet. –Eri-ikäisten ihmisten vastuuta omasta terveydentilasta sekä elämäntavoista on tuettu. Julkinen palvelulupaus on määritelty yhteiskunnan taloudellisen kantokyvyn puitteissa. Ihmisten erilai­ sissa elämäntilanteissa toimivia valintoja on mahdollistettu enemmän. –Lasten ja perheiden hyvinvointi ja omat voimavarat ovat vahvistuneet. –Ikääntyneiden ihmisten kotiin saatavia palveluja on painotettu. Omaishoitoa on vahvistettu. –Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus on parantanut peruspalveluja ja tietojärjestelmiä. –Sosiaaliturvaa on uudistettu osallistavaksi ja työhön kannustavaksi. –Järjestötyö ja vapaaehtoistoiminta ovat helpottuneet ja yhteisöllisyys lisääntynyt normeja pur­kamalla.

Strateginen tavoite: Hyvinvointi ja terveys  Hallituskauden kärkihankkeet: –Palvelut asiakaslähtöisiksi –Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta –Toteutetaan lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma –Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaiken ikäisten omaishoitoa –Osatyökykyisille väyliä työhön

Strateginen tavoite: Hyvinvointi ja terveys Kärkihanke: Palvelut asiakaslähtöisiksi  Painotetaan varhaista tukea, ennaltaehkäisevää työotetta ja vaikuttavia asiakaslähtöisiä palveluketjuja yli hallinnonrajojen.  Vahvistetaan kokemusasiantuntemuksen käyttöä ja ihmisten osallisuutta.  Muutoksen perustana on kumppanuus valtion, kuntien, järjestöjen, yksityisen sektorin, seurakuntien sekä työelämän toimijoiden kesken.  Vahvistetaan ihmisoikeuksien toteutumista.  Mahdollistetaan ihmisille omien valinto­jen tekeminen.

Strateginen tavoite: Hyvinvointi ja terveys Kärkihanke: Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta  Edistetään kansanterveyttä, kansalaisten liikkumista, terveellisiä elämäntapoja ja ravintotottumuksia sekä vastuunottoa omasta elämästä

Strateginen tavoite: Hyvinvointi ja terveys Kärkihanke: Toteutetaan lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma  Uudistuksen lähtökohta on perheiden monimuotoisuus ja lapsen edun edistäminen.  Vahvistetaan van­hemmuutta ja matalan kynnyksen palveluita.  Palvelut järjestetään lapsi- ja perhelähtöisesti hallintorajat ylittäen.  Myös koulua ja varhaiskasvatusta kehitetään tukemaan lapsen hyvinvointia.  Turvataan erotilan­teissa lapsen etu ja oikeus sekä isään että äitiin.

Strateginen tavoite: Hyvinvointi ja terveys Kärkihanke: Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaiken ikäisten omaishoitoa  Varmistetaan vanhuspalvelulain toteutuminen kotihoitoa lisäten.  Kehitetään eri asumismuotoja.  Omaishoitajan jaksamista tuetaan.  Lisätään yhteisöllisyyttä ja sukupolvien välistä yhteyttä

Strateginen tavoite: Hyvinvointi ja terveys Kärkihanke: Osatyökykyisille väyliä työhön  Selkeytetään sosiaaliturvajärjestelmää osatyökykyisten työllistymistä kannustavaksi ja edistäväksi.  Edistetään vammaisten ja osatyökykyisten henkilöiden työllistymismahdollisuuksia avoimille työmarkki­noille.  Alentuneen työkyvyn omaavien vaikeasti työllistyvien työttömien aktivoinnissa huomioidaan erilai­set osallistavat toimet

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus - tavoitteet terveyserojen kaventaminen ja kustannusten hallinta

Keinot uudistuksen tavoitteiden toteuttamiseksi Uudistus toteutetaan palveluiden täydellisellä horisontaalisella ja vertikaalisella integraatiolla sekä vahvistamalla järjestäjien kantokykyä Tavoitteena on ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden kannalta tärkeä palveluketjujen saumaton kokonaisuus

Järjestämisratkaisu Kuntaa suuremmat itsehallintoalueet – Alueita johtavat vaaleilla valitut valtuustot – Alueita on yhteensä enintään 19 Alueet vastaavat sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä alueellaan

Sote- ratkaisun eteneminen

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lainsäädäntö  Perustuslaki 19 § –Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä  Kuntalaki 1 § –Kunta pyrkii edistämään asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan –Kuntalain uudistus: myös osana strategista suunnittelua  Terveydenhuoltolaki 11 §, 12 §, 36 §  Sosiaalihuoltolaki 2. luku

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnassa 1 Terveydenhuoltolaki 12 §, 13 §  Seurattava asukkaitten elinoloja, hyvinvointia ja terveyttä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä alueittain ja väestöryhmittäin  Hyvinvoinnista ja terveydestä sekä toteutetuista toimenpiteistä raportoitava kunnanvaltuustolle vuosittain  Kerran valtuustokaudessa hyvinvointikertomus –noin 90 % kunnista jo tehnyt, yli 70 % sähköisenä

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnassa 2  Strategisessa suunnittelussa asetettava hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tavoitteet, sekä määriteltävä niitä tukevat toimenpiteet –toimeenpano osana kunnan toiminnan ja talouden suunnittelua ja päätöksentekoa  Päätösten vaikutukset väestön hyvinvointiin ja terveyteen arvioitava ennakkoon ja otettava huomioon eri toimialojen päätöksenteossa –keinona Vaikutusten ennakkoarviointi kunnallisessa päätöksenteossa” (EVA)

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnassa 3  Eri toimialojen tehtävä yhteistyötä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä  Tehtävä yhteistyötä muiden kunnassa toimivien julkisten toimijoiden sekä yksityisten yritysten ja yleishyödyllisten yhteisöjen kanssa  Nimettävä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vastuutahot –esimerkiksi kunnanjohtaja, kunnan johtoryhmä tai sen jäsen –toimeenpanoa ja seurantaa varten poikkihallinnollinen hyvinvointiryhmä –hyvinvointikoordinaattori tai vastaava, joka huolehtii mm. hyvinvointikertomuksen valmistelusta - yli puolessa kunnissa on jo, uudessa palvelurakenteessa esim. kunnan keskushallinnossa

Miten uudistuksessa toteutetaan  Kuntien / sote-alueiden vastuut ja yhteistyösuhteet hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä  Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen perustuu ajankohtaiseen tietoon väestön hyvinvoinnin ja terveydentilan muutoksista  Työvälineet käytössä (mm. hyvinvointikertomus)  Sote-alueen rooli / vastuut –kannusteet hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen palvelutuotannossa –kunnille tarjottava asiantuntijatuki ja yhteistyö  Kunnan rooli / vastuut –edelleen kunnan vastuulla –miten sote-asiantuntemus osaksi poikkihallinnollista työtä –kannusteet jatkaa ja vahvistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen rakenteet ja johtaminen