Tiedon saatavuuden edistäminen – avoimuutta ja arkkitehtuuria Juha Haataja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Avoimen tiedon ohjelma
Advertisements

Tutkimusaineistot ja aineistopolitiikka Tutkimuksen infrastruktuurien tiekartan aloitusseminaari Juha Haataja
Palvelut ja tiedot käytössä Kriittinen polku: Kansallisen palveluarkkitehtuurin luominen Palvelujen maksullisuus Väestötietojärjestelmän hyödyntäminen.
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Avoin tieto – keskusteluteemoja Mitä avoin tieto julkishallinnossa tarkoittaa? Mitä siihen sisältyy? Mitä esteitä on tiedon avoimuudelle? Missä kulkevat.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Kansallinen digitaalinen kirjasto Pitkäaikaissäilytys Kirjastoverkkopäivä Esa-Pekka Keskitalo.
KDK-asiakasliittymä – ajankohtaista Syyskuu 2010 Kristiina Hormia-Poutanen.
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Avoimen tiedon ohjelman tilannekatsaus Anne Kauhanen-Simanainen
Avoimen tiedon ohjelma (LUONNOS) ”Julkisen tiedon hyödyntämistä edistetään avaamalla julkisin varoin tuotettuja tietovarantoja kansalaisten ja.
Suomen Avoimen hallinnon toimintaohjelma Vuonna 2011 käynnistetty kansainvälinen hallinnon kehittämisen kumppanuushanke avoimuus, tehokkuus,
Avoimen tiedon ohjelma Tavoitteet, lähtökohdat ja eteneminen Ohjausryhmä
Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen
Avoin tiede Riitta Maijala. Mitä hyötyä yhteiskunnalle tuottaa tieteellisten julkaisujen ja aineistojen parempi saatavuus? Käytetään paremmin hyödyksi.
Avoimen tiedon ohjelma Anne Kauhanen-Simanainen LUONNOS.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuuriryhmän kokous to
Helsingin ja seudun menestys – entä riskit? Helsinki Region Infoshare Asta Manninen Avoimen tiedon ohjelma Avoin data ja avoin tieto.
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
Avoimen tieteen palvelut ATT-palvelutyöryhmän pj. Ville Tenhunen © 2015 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu.
Tutkimuksen tietoaineistot (TTA) ja tiedon saatavuuden linjaukset Juha Haataja
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Data – Informaatio – Tieto – Ymmärrys – Tietopääoma Tietovarantojen hallinta.
Palvelujen käyttäjät Tiedon tuottajat 1 ”Yhteentoimivuus- palvelut ” Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö Kansallinen avoimen datan portaali Julkishallinnon.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri - tietovarantoryhmä
Tavoitteista toimenpiteisiin; avoimen tieteen käytännöt lisäävät tutkimuksesi vaikuttavuutta.
Avoimen tiedon ohjelma Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies Valtiovarainministeriö / JulkICT-toiminto.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Avointen aineistojen julkaisualusta AVAA © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Tutkimusaineistojen hakupalvelu Etsin © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari
Avoin tiede ja tutkimus (ATT-hanke) TUTKIMUKSEN AVOIMUUDELLA YLLÄTTÄVIÄ LÖYTÖJÄ JA LUOVAA OIVALTAMISTA.
KANSALLISKIRJASTO Finna 2020 Johtava avoimen kulttuurin ja tieteen hyödyntämisen väylä Kristiina Hormia-Poutanen Finna-konsortioryhmä
JulkICTLab Projektipäällikkö Kirsi Pispa, CSC. JulkICTLab lyhyesti JulkICTLab on avoimeen dataan perustuvien palvelujen kehittämisympäristö Osa VM:n julkisen.
KARTOITA JA SELVITÄ Työ tehdään osana kokonais- ja tietoarkkitehtuurityötä Määritä avaamisprosessin vastuut tarvittavan asiantuntemuksen ja osaamisen mukaan.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Avoimen tiedon ohjelman viestintä. Pääviestit  Ohjelman pääfokuksena on tietovarantojen avaaminen  Kansalaisyhteisöt voivat rakentaa palveluja kansalaisille,
© SUOMEN AKATEMIA 2 Avoin tiede Suomen Akatemian hakuohjeissa Avoimen tieteen huomiointi tutkimuksen suunnittelussa tiedeasiantuntija Jyrki Hakapää
Itä-Suomen yliopiston julkaisu- ja datapolitiikka
Avoimen datan jakaminen ja uudelleenkäyttö
Ennen ohjelmaa Ohjelma Ohjelman jälkeen
Avoimen tiedon toimintalinjaukset vuoteen 2020
Kansallinen avoimen datan palvelu
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Lupakäytännöt tietojen luovutukseen VIRTA-julkaisutietopalvelusta
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Avoin tiede tutkijoille
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
Aineistonhallintasuunnitelmatyökalu dmpTuuli
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
ATT ja KDK-tilannekatsaus
Avoimen tiedon tavoitteet
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Mitä avoimuus on?.
Avoimen tiedon ohjelma > Avoindata
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Avoimen tiedon ohjelma Tilannekatsaus ja suunnitelma 2014
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Avoimen tieteen viitearkkitehtuuri
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Esityksen transkriptio:

Tiedon saatavuuden edistäminen – avoimuutta ja arkkitehtuuria Juha Haataja

Avoin tiede verkostojen maailmassa Tutkimusprosessi muuttuu dramaattisesti digitalisoitumisen myötä (niin sanottu e-Tiede, e-Science) –Avoimet toimintamallit, avoin data, avoin julkaiseminen ym. kannustavat raja- aitojen ylittämiseen Digitalisoituvan maailman perustana toimiva tietoinfrastruktuuri mahdollistaa uusien asioiden tapahtumisen –Verkostojen voimasta saadaan enemmän hyötyä kun pääsy tietoon voidaan taata –Tutkimuksen tulokset (julkaisut, tietoaineistot, …) tulee saada talteen ja hyötykäyttöön

Johan Bollen et. al,

Keskeisiä kysymyksiä Miten selviämme valtavan tietovirran kanssa? –tuottaminen, kerääminen, siirtäminen, … Miten löydämme tarvitsemamme tiedon? –yhteentoimivuus, sisällön ymmärrys, yhteistyörakenteet, … Miten osaamme päättää mitä säilyttää, mitä tuhota? –rakenteet päätöksenteolle, rahoitusratkaisut Miten turvaamme oleellisen tiedon säilymisen? –resursointi, osaaminen, tekniset ratkaisut, laadun varmistus, …

Tutkimusaineistojen pitkäaikaissäilytys Tutkimustiedon kumuloituminen on tutkimuksen ja tutkimusorganisaatioiden toiminnan ydin –Nykyisin ei ole käytössä hallittua ja toimivaa tapaa huolehtia digitaalisesta tiedosta –Pitkäaikaissäilytys on tapa huolehtia tiedon säilymisestä pitkällä aikavälillä Digitaalisten aineistojen pitkäaikaissäilytys tarkoittaa digitaalisen informaation luotettavaa säilyttämistä kymmenien tai jopa satojen vuosien ajan –Laitteet, ohjelmistot ja tiedostomuodot vanhenevat, mutta tästä huolimatta informaation täytyy säilyä ymmärrettävänä. Tutkimusaineistojen pitkäaikaissäilytyksessä tehdään tiivistä yhteistyötä TTA-hankkeen ja Kansallisen Digitaalisen Kirjaston (KDK) kanssa

6 Julkishallinnon tietovarantojen avaamisen linjauksia ja toimia Valtioneuvoston periaatepäätös Hallitusohjelma Julkisin varoin tuotettujen tietovarantojen avaaminen kansalaisten ja yritysten käyttöön hallitusohjelman strategisen toimeenpanosuunnitelman kärkihankkeena, VN periaatepäätös , vastuuministeriöt VM, TEM, LVM, OKM EU:n avoimen datan strategia PSI direktiivi ja Inspire-direktiivi Open Government Partnership Julkisen hallinnon ICT -strategia Tietoluovutusten periaatteet ja käytännöt -raportin ehdotukset 2012 Kehysvalmistelu ja ICT2015 Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan visio 2030 Taustalla myös –Open Data ja Linked Open Data – globaali kehitys –Big Data, julkishallinto katalysaattorina Lähde: Anne Kauhanen-Simanainen, VM

Missä Suomessa mennään? Julkishallinnon tietopolitiikka on linjattu, systemaattinen eteneminen. Datan avaamisen edelläkävijöitä: Helsinki Research Infoshare HRI, geoportaalit, ympäristöhallinto, Digitraffic, data.suomi.fi, kirjastot… Esimerkkejä avauksista: ympäristöhallinnon tietovarannot v. 2008, maastotiedot , Tilastokeskuksen aineistoja 2012, Ilmatieteen laitoksen data , Verohallinto 2012, Metla 2012, Museovirasto Tietovarantojen kehittämisohjelmia: esim. Tutkimuksen tietoaineistot, Sosiaali- ja terveysalan yhteenliittymä Avattujen tietoaineistojen käyttäjämäärät kasvaneet huomattavasti. Kehysvalmistelu : maksuttomuus julkishallinnon sisällä v alusta koskien TH-laissa mainittuja tietojärjestelmiä (VTJ, KTJ, YTJ). Aktiivinen kehittäjäyhteisö ja osaavia yrityksiä. Merkittävää tutkimustyötä, esim. Aalto-yliopiston Linked Data Finland -hanke, useita julkisen sektorin organisaatioita mukana. Kehysvalmistelu : ministeriöiden selvitykset siitä, mitä tietovarantoja aikovat avata ja missä aikataulussa. Julkishallinnon suurimpia haasteita: toiminta- ja tietokulttuurin muutos, kokonaistaloudellinen kehittäminen, tietoprosessit, avoimet ratkaisut, rakenteet, tieto-osaaminen, tietovarantojen erilaisuus Lähde: Anne Kauhanen-Simanainen, VM

8 Avoimen tiedon ohjelma Tietovarantojen avaamisen periaatteet, ohjaus, lainsäädäntö Datan käytön edistäminen Tietovarantojen avaamisen prosessi organisaatioissa Datan avaamista, löytämistä ja käyttämistä tukevat rakenteet, palvelut ja käytännöt Koulutus, osaamisen edistäminen Tutkimus, kehitys ja innovaatiotoiminta Vaikutusten seuranta ja arviointi Avoimen tiedon ohjelman yhteistyöalueita Tavoitteet: Julkishallinnon tuottamat julkiset tiedot ovat hyödynnettävissä käyttökelpoisessa ja koneluettavassa muodossa taloudellisesti ja turvallisesti, ottaen huomioon yksityisyyden suoja ja muut lainsäädäntöön perustuvat rajoitukset. Keskeisimmät julkisen hallinnon tietovarannot ovat avoimesti saatavilla verkossa ja niitä käytetään laajasti ja monipuolisesti. Puretaan tiedon käytön esteitä ja luodaan kannustimia tiedon avaamiselle sekä palvelujen kehittäjäverkostojen ja ekosysteemien työlle. Tehtävä: koordinoidaan ja vauhditetaan julkisen hallinnon tiedon avaamiseen ja käytön lisäämiseen tähtääviä toimenpiteitä. Lähde: Anne Kauhanen-Simanainen, VM

Avointa tietoa edistäviä ohjelmia ja hankkeita Julkisen hallinnon ICT-strategia/VM: Avoin tieto ja tiedon yhteiskäyttö Avoimen tiedon ohjelma: Tietovarantojen avaaminen ja saatavuus Kitkaton Suomi ICT 2015 –raportin ehdotukset/ Seurantaryhmä Osaaminen, tutkimus, koulutus, tietoinfrastruktuurit Avoimen tiedon instrumentit AVOIN/OKM Tutkimustiedon infrastruktuuri/OKM Tutkimus- ja innovaatiopolitiikan toimintaohjelma TINTO/ OKM ja TEM Avoimet kehittämisympäristöt ja älystrategiat KIDE LVM Tutkimus, kehitys ja innovaatiot, TEM ja TEKES: Suomen Akatemia Avoin hallinto (OGP): Avoin toiminta, selkeä kieli, avoin tieto, hallinto mahdollistajana VM Lähde: Anne Kauhanen-Simanainen, VM

Työtä tiedon saatavuuden hyväksi OKM:ssä Kokonaisarkkitehtuurityö OKM:n kohdealueilla Yhteentoimivuus, tietovarannot, kohdealueiden arkkitehtuurit Tutkimuksen tietoaineistot (TTA) Pitkäaikaissäilytys (TTA-PAS ja KDK-PAS) Kansallinen digitaalinen kirjasto (KDK) Avoimen tiedon instrumentit (AVOIN) Hankkeita tietovarantojen avaamiseksi

Tutkimuksen tietoaineistot -hanke (TTA) Koordinaatioryhmä Ohjausryhmä Metatietoryhmä Tietoinfrastruktuuri- ryhmä PAS-selvitys TUTKIMUS-IDA DATAKATALOGI DATANHALLINNAN PILOTTI Tiedon saatavuus AVOIN (Avoimen tiedon instrumentit)

Avoimen tiedon instrumentit (AVOIN-hanke) AVOIN-hanketta hallinnoidaan TTA-hankkeen yhteydessä Työryhmiä: metatieto, tietoinfrastruktuuri, tiedon saatavuus, … Avointen aineistojen julkaisun alusta Paikkatiedon liittäminen tutkimusaineistoihin Tutkimustiedon avaamisen alusta Avointen rajapintojen palvelu, auktoriteetti- tiedon palvelu ym. Palvelu- kehitys (esimerkkejä)

Avoimen tiedon instrumentit (AVOIN) AVOIN-hanke (Avoimen tiedon instrumentit) toimii TTA-hankkeen yhteydessä –tehostetaan avattujen tietoaineistojen laajaa hyödynnettävyyttä Mahdollistetaan tietoaineistojen tehokas yhdistely (ns. digitaalinen tutkimusprosessi) –avataan tutkimusaineistoja hyödynnettäviksi –tuetaan tiedon tuottamiseen ja hyödyntämiseen liittyvää osaamista –kehitetään tiedon tuottamisen prosesseja –toteutetaan avoimen tiedon hyödyntämisen pilotit

AVOIN-hankkeen yhteydessä kehitettäviä ratkaisuja Avointen aineistojen julkaisun alusta –mahdollistaa helpon tavan saattaa tutkimuksen tietoaineistot avoimesti hyödynnettäväksi Tutkimuksen tarpeita palvelevan avoimen rajapintapalvelun kehitystyö Rajapintaratkaisun rakentaminen mm. julkishallinnnon perustietovarantojen hyödyntämiseen (esim. VIA-liittymä) Auktoriteettitiedon palvelu (ISNI, ORCID, toimijarekisteri) Aineistojen viittauskäytäntöjä ja meritoitumista tukeva palvelu (esim. DataCite-liittymä, DOI)

Avoimen datan julkaisemisen alusta Alustaan liitetään esim. seuraavat työkalut –metatiedon tuotannon automatisointi –tiedon laadun ja luotettavuuden tunnistaminen –metadatajoukkojen yhdistäminen –siltaukseen liittyvät palvelut rajapintoineen Avoimen datan julkaisualusta on toteutus TTA-hankkeen tietoinfrastruktuurityöryhmän tiedon tuotannon prosessiin liittyvästä julkaisupalvelusta.

Tutkimustiedon avaamisen alusta Tutkimustiedon avaamisen alusta kattaa seuraavat osiot: –Avointen aineistojen tuottamisen työkalut –Julkishallinnon avattujen aineistojen haku ja yhdistely tutkimuskäyttöön –Sensitiivisten aineistojen turvallisen tutkimuskäytön kokonaisuus –Kansalaistieteen näkökulma Alustaan rakennetaan yleiskäyttöinen käyttöoikeuksien hakupalvelu –Toimialariippuvassa sovelluksessa käyttäjä tunnistetaan HAKA:lla. Aineistojen oikeudenhaltijat voivat palvelun avulla myöntää aineistoon sähköisesti käyttöoikeuden. –Lisäksi huomioidaan muuhun kuin HAKA- tms. luottamusverkostoon kuuluvat henkilöt, esim. aineistojen oikeudenhaltijat.

Kevään 2013 tapahtumia metatieto ja kokonaisarkkitehtuuri –OKM, Jukola pitkäaikaissäilytys + kerro omasta datasta –Tieteiden talo AVOIN-hankkeen seminaari Kerro ideoistasi meille! –Annikki Roos, TTA:n Tiedon saatavuus -työryhmä –Pirjo-Leena Forsström, TTA-hankkeen pääsihteeri –Juha Haataja, OKM

Nature 461, 145 (10 September 2009) | doi: /461145a ASENNE… ”Se on minun!”