Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PÄÄTAVOITE: Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin.
Advertisements

Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Omakanta laajenee Teemupekka Virtanen.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
Strategian toimeenpano: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen Kuulemistilaisuus Sari Mäntylä Hannu Hämäläinen.
Strategian kansalaisosion toimeenpano Johtoryhmä Teemupekka Virtanen, STM Karri Vainio, Kuntaliitto/AKUSTI.
Strategiakori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen Sari Mäntylä (pj) Mika Gissler (siht.) Hannu Hämäläinen STM-yhteyshenkilö.
Strategian kansalaisosion toimeenpano Johtoryhmä Teemupekka Virtanen, STM Karri Vainio, Kuntaliitto/AKUSTI.
Strategian toimeenpano osana alueellista sote-rakenteiden ja toimintamallien uudistamista Minna Saario projektipäällikkö Kuntaliitto (AKUSTI-foorumi:
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena Teemupekka Virtanen.
Strategiakori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen Sari Mäntylä (pj) Mika Gissler (siht.) Hannu Hämäläinen STM-yhteyshenkilö.
Strategian kansalaisosion toimeenpano Johtoryhmä Teemupekka Virtanen, STM Karri Vainio, Kuntaliitto/AKUSTI.
Alueiden ja kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallintoyhteistyöfoorumi Sote-palveluiden uudistamista tukeva valtakunnallinen ja alueellinen tietohallintoyhteistyö.
Malmikasasta kansalliseksi aarteeksi - SOTE-tiedot hyötykäyttöön mahdollistava sääntely ja palveluoperaattori/-t Hannu Hämäläinen.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Strategian toimeenpano: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Työvälineiden hyödyntäminen sote-tieto strategian laadinnassa ja toimeenpanossa
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Tervetuloa Innokylään
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Open Space –työskentelymalli edellisten esitysten syventämiseksi
Viestit kansalaisille, ammattilaisille ja päättäjille
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Leena Setälä, LT, EMBA Sairaanhoitopiirin johtaja
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Hyvinvointi - ja terveysalan kansalliset strategiat, toimeenpano ja innovaatioekosysteemit Hannu Hämäläinen, STM Etunimi Sukunimi.
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Strategian toimeenpanon tvk Hannu Hämäläinen
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
ODA – Omat digiajan hyvinvointipalvelut
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä toimeenpano korin tilanne - JORY 7
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan Kärkihankkeiden ja strategisten toimenpiteiden ohjaus Luonnos Etunimi Sukunimi.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
ESIMERKKI: Ammattilainen ja palvelujärjestelmä toimeenpano korin tilanne - JORY Sirpa Mäntynen (pj) Jari Porrasmaa (siht.)
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä toimeenpano korin tilanne - JORY Jari Porrasmaa (siht.) Sirpa Mäntynen (pj)
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä kori
Anna Kärkkäinen erityisasiantuntija.
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Strategian toimeenpano: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen
Esityksen transkriptio:

Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena

Etunimi Sukunimi Tähtäimessä aktiivinen kansalainen ja sote-palvelujen vaikuttavuus Aktiivinen kansalainen  ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnista ja terveydestä  osallistuu kumppanina omien asioidensa ja sairauksiensa hoitoon Teknologian ja tietovarantojen aktiivinen hyödyntäminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä, ehkäisevässä työssä ja palvelujärjestelmässä  l aajentaa sosiaali- ja terveydenhuollon toimintamahdollisuuksia  on tärkeä osa rakenneuudistusten toteuttamista  kansalaiset ja ammattilaiset mukaan palvelujen kehittämiseen

Etunimi Sukunimi

Etunimi Sukunimi Kansalainen - pystyn itse Elämänhallinta  saan luotettavaa hyvinvointitietoa  käytössäni on päätöksen tuki ja tietämys  käytän terveyshyötyjä tuottavia sähköisiä palveluita, esim omamittauksia  asioin sähköisesti sote-palveluntuottajien kanssa  minulla on henkilökohtainen sektori- ja organisaatiorajat ylittävä kokonaissuunnitelma Valinnanvapaus  saan laatu- ja saatavuustietoa sote-palveluista Omat tiedot  voin kirjata omia terveys- ja hyvinvointitietoja kansalliselle alustalle  suostumuksellani tiedot ovat myös ammattilaisten käytössä

Etunimi Sukunimi Ammattilainen - kyvykkäille käyttäjille fiksut järjestelmät Tietojärjestelmät tukevat työtäni  ammattilaisten päätöksen tekoa  työprosessejani ja ovat käytettäviä Sähköinen palvelut ovat osa työtäni  työkalut ovat käytössäni, toimintamallit sovittu ja olen saanut niihin koulutuksen Tieto palvelee työtäni  tiedän miksi erilaista rakenteista tietoa kerätään ja osaan käyttää niitä työssäni  olen saanut koulutuksen tietovarastojen käyttöön ja tiedolla johtamiseen Toimin tietoturvallisesti  koulutuksessani on käyty läpi tietoturva ja tietosuoja

Etunimi Sukunimi Palvelujärjestelmä - rajalliset resurssit oikeaan käyttöön Sähköiset ratkaisut parantavat palvelujen esteettömyyttä ja saatavuutta  sähköiset lähi- ja kotipalvelut  erityisryhmien huomiointi Sote-tiedot ovat käytössä muuttuvassa ympäristössä  lainsäädäntö uusiutuu tukemaan sote-integraatiota  sosiaalihuollon tietovarantoratkaisu osaksi Kanta-palveluita Sähköiset ratkaisut lisäävät vaikuttavuutta ja tehokkuutta  fyysisistä kontakteista sähköisiin palveluihin - kun järkevää  tiedolla johtamisen indikaattorit

Etunimi Sukunimi Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen - tiedä ensin, johda sitten Sote-tieto hyötykäyttöön  lainsäädäntö sote-tietojen toissijaisesta käytöstä esim palvelujen yksilölliseen kohdistamiseen, tutkimukseen, tiedolla johtamiseen ja rekistereihin  tietojen toissijaisen käytön tuki  tietoaineistot tukevat reaaliaikaisesti johdon päätöksen tekoa  tiedon avoimuus kansalaisyhteiskunnassa  verorahoilla tuotettu tieto TKI-toiminnan tukena

Etunimi Sukunimi Ohjaus ja yhteistyö - siiloista samaan säveleen Selkeät tiedonhallinnan yhteistyö- ja ohjausrakenteet  osana sote-uudistusta  sote-alueiden ja valtakunnallisten toimijoiden yhteistyömalli  kansallisten ratkaisujen päätöksenteon ja rahoituksen malli

Etunimi Sukunimi Infostruktuuri - pohja kuntoon Toimiva tuotanto  monikanavaiset ja mobiilit palvelut  luotettavat ja riittävät tietoliikenneyhteydet  harmonisoidut rekisterisisällöt  luotettava tietoturva ja tietosuoja  tietojen valtakunnallinen yhtenäisyys  tietojärjestelmien alueellinen yhtenäisyys ja kansallinen yhteistyö Tulevaisuusyhteensopiva kehittäminen  modulaarinen ja joustava palveluarkkitehtuuri  standardit ja avoimet rajapinnat takaavat yhteentoimivuuden  palveluekosysteemit kehittämisessä  innovatiiviset hankinnat, laaja hankintayhteistyö  kriteeristöt kehittämiseen ja hankintoihin

Etunimi Sukunimi Työ jatkuu  Strategian hyväksytty 9/2014 nvk, 10/2014 STM jory  Toimeenpano alkaa 2014 –priorisoidaan sote-uudistukselle välttämättömät toimenpiteet sekä kansalaispalvelut –osa toimenpiteistä on jo käynnistetty –hajautettu toteutus, mutta –keskitetyt ohjaus-, seuranta- ja arviointirakenteet

Etunimi Sukunimi Toimeenpano  strategiassa on 31 toimenpidettä, jotka priorisoidaan ja niputetaan koreiksi  Kori 1 Kansalainen  Kori 2 Ammattilainen ja palvelujärjestelmä  Kori 3 Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen  Kori 4 Ohjaus ja yhteistyö  Kori 5 Infostruktuuri

Etunimi Sukunimi Kori 1 Kansalainen ToimenpideLiittyy tavoitteisiin Pr Toteutetaan kansalaisten henkilökohtaisten hyvinvointi- ja terveystietojen hallinta-alusta. Toteutuksessa hyödynnetään tietoturvallisesti Kanta- palveluita ja avoimia rajapintoja. - Kansalainen asioi sähköisesti ja tuottaa tietoja omaan ja ammattilaisten käyttöön - Luotettava hyvinvointitieto ja sen hyödyntämistä tukevat palvelut ovat saatavilla 1 Omahoidon ja sähköisen asioinnin yhteisten palveluiden toteutus pohjautuen yhteiseen alustaan - Kansalainen asioi sähköisesti ja tuottaa tietoja omaan ja ammattilaisten käyttöön - Luotettava hyvinvointitieto ja sen hyödyntämistä tukevat palvelut ovat saatavilla 1 Sähköisten palveluiden kehittäminen tehdään yhteistyössä valtion ja sote-alueiden kanssa. Valtio panostaa yhtenäisiin toteutuksiin ja kansallisiin ratkaisuihin, sote-alueet, yksityiset palveluntuottajat ja toimittajat niihin liitettäviin palveluihin. 2 Jatketaan palveluja kuvaavan tietopohjan ja sitä hyödyntävien sähköisten palvelujen kehittämistä asiakkaan valinnanvapauden tueksi - Palveluiden laatu- ja saatavuustieto ovat valtakunnanlaajuisesti saatavilla 2 Käynnistetään kansallinen ohjelma hyvinvointiongelmien ennaltaehkäisyä ja omahoitoa tukevien sovellusten, mobiiliratkaisujen, mittausteknologioiden ja näiden vaikutuksia arvioivan kansallisen järjestelmän kehittämiseksi. - Kansalainen asioi sähköisesti ja tuottaa tietoja omaan ja ammattilaisten käyttöön - Luotettava hyvinvointitieto ja sen hyödyntämistä tukevat palvelut ovat saatavilla 3 Paljon palveluita käyttävän asiakkaan kanssa laaditaan kansallisesti hyödynnettävä, yhteinen ja moniammatillinen Asiakaskohtainen kokonaissuunnitelma, joka integroi mahdolliset organisaatio- ja sektorikohtaiset suunnitelmat. - Kansalainen asioi sähköisesti ja tuottaa tietoja omaan ja ammattilaisten käyttöön - Luotettava hyvinvointitieto ja sen hyödyntämistä tukevat palvelut ovat saatavilla 3

Etunimi Sukunimi Kori 2. Ammattilainen ja palvelujärjestelmä ToimenpideLiittyy tavoitteisiinPrioriteetti Lainsäädäntö sote-tietojen käytöstä 1 Sosiaalihuollon tietovarantoratkaisu osaksi Kanta-palveluita 1 Kanta-palveluiden käyttöönotto terveydenhuollossa ja tietosisältöjen laajentaminen 1 Kansalliset kriteerit tietojärjestelmien käytettävyydelle. 2 Päätöksenteon tuki ammattilaisten käyttöön Ammattilaisten koulutus Ammattilaiset mukaan kehittämiseen Prosessituki ja toiminnanohjaus tukemaan työtä 2 Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen 2 Sähköiset palvelut hallinnollisiin taustaprosesseihin 3 Ammattilaisten ja kanslaisten tietoliikenneyhteyksien parantaminen 3

Etunimi Sukunimi Kori 3 Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen ToimenpideLiittyy tavoitteisiinPrioriteetti Tiedon toissijaisen käytön kehittäminen ja resursointi 1 Lainsäädäntö sote-tietojen toissijaisista käyttötarkoituksista 2 Tiedon toissijaisen käytön kehittäminen : väestötason indikaattorien ja tilastojen kehittäminen, tiedonkeruun rationalisointi 2 Vahvistetaan tiedon toissijaisen käytön resursointia 2 Yhteinen tiedon toissijaisen käytön infrastruktuuri kansallisten tietovarantojen ja rekisterien päälle 2

Etunimi Sukunimi Kori 4 Tiedonhallinnan ohjaus ja yhteistyö ToimenpideLiittyy tavoitteisiinPrioriteetti Sote-tiedonhallinnan ohjaus ja johtaminen 1 Sote-alueiden ja valtakunnallisten toimijoiden yhteistyömalli 2 Yhteistyö kehittämisessä ja hankinnoissa 2

Etunimi Sukunimi Kori 5 Infostruktuuri ToimenpideLiittyy tavoitteisiinPrioriteetti Kokonaisarkkitehtuuri käyttöön kansallisesti ja alueellisesti 1 Standardien käytön varmistaminen 1 Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen kansallisissa auditointikäytännöissä 1 Standardien kehittäminen, käytön ja levittämisen tuki 2 Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen alueellisesti 2

Etunimi Sukunimi KIITOKSET LinkedIn - keskusteluryhmä: et_ug_hm Innokylä - materiaalit: