Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hyvinvointi - ja terveysalan kansalliset strategiat, toimeenpano ja innovaatioekosysteemit Hannu Hämäläinen, STM 2.2.2015 Etunimi Sukunimi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hyvinvointi - ja terveysalan kansalliset strategiat, toimeenpano ja innovaatioekosysteemit Hannu Hämäläinen, STM 2.2.2015 Etunimi Sukunimi."— Esityksen transkriptio:

1 Hyvinvointi - ja terveysalan kansalliset strategiat, toimeenpano ja innovaatioekosysteemit
Hannu Hämäläinen, STM Etunimi Sukunimi

2 YHTEISIÄ STRATEGIATÖITÄ KÄYNNISSÄ
HALLITUSOHJELMA ( ) STMn strategia: Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020 kansanterveysstrategia VM/VN JULK-ICT 2020 VN/ICT-2015, palveluarkkitehtuuri LVM Älystrategia STMn Älystrategia STMn sote tietohallinnon strategia 2020 Tulevaisuuden terveys SOTE-UUDISTUS EU-ohjelmat: Horizon 2020, …. Etunimi Sukunimi

3 Strategioita toteuttavia ohjelmia käynnissä
TEM kasvusopimus: valtio ja suuret kaupungit TEM/TEKES SOTE-INNOT INKA VM/JULK-ICT SADE JA SADE/SOTE, ICT-2015: trackit ja toimenpiteet STM/KASTE-2-ohjelma STM/KANTA JA KANSA-palvelut Etunimi Sukunimi

4 Tulevaisuuskatsaus: Hyvinvointi on toimintakykyä ja osallisuutta
Talouden kestävä pohja Työurien pidentyminen Kansalaisyhteiskunnan luottamus, avoimuus, yhdenvertaisuus ja sosiaalinen yhteenkuuluvuus Hyvinvointi, terveys ja toimintakyky estävät yhteiskunnan jakautumista Uudella tavalla tekemällä tehokkuutta ja vaikuttavuutta Teknologia ja tieto uudenlaisena mahdollistajana Parempaa työelämän laatua osaamisella ja kestävällä hyvinvoinnilla Ympäristö terveyden ja hyvinvoinnin voimavaraksi Etunimi Sukunimi

5 Digitalisoituminen talouskasvun ajurina
Terveysteknologian hyvä asema Suomessa ja kasvuennusteet lupaavat kasvua Kasvualueita mm. lääketeollisuus, yksilöistyvä hoito, hyvinvointia ja terveyttä tukevat mobiiliratkaisut Suomella osaamisperusta ja tietopääoma sosiaali- ja terveydenhuollon tietovarannoissa, joka mahdollistaa tutkimuskäytön ohella myös yritysten tuotteiden ja palvelujen kehittämisen Digitalisaatio, palveluprosessien kehittyminen, tietojohtaminen ja asiakkaiden aktiivisempi rooli mahdollistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottavuuden ja vaikuttavuuden kasvun Suomi on tietopääoman aarrearkun omistajana, myös  houkutteleva investointi- ja sijoituskohde terveysalan kansainväliselle teollisuudelle Etunimi Sukunimi

6 Nostetaan asiakas keskiöön
Yritykset Asiakas asiointi perusrekisterit Tavoite: Kansalaisella on mahdollisuus rakentaa itselleen arkeen ja elämäntilanteeseen sopiva palvelukokonaisuus julkisen hallinnon ja yksityissektorin asiakastietoja ja palveluja. Ensimmäisenä tulee mahdollista pääsy omiin tietoihin riippumatta tiedon tuottajasta. asiointi asiointi Julkinen hallinto

7 Lähtökohtana asiakkaan tarpeet eri tilanteissa
Palveluprosessit Avioliitto tai rekisteröity parisuhde Palvelu- tarpeet Lapsen syntymä ELÄMÄNVAIHE Opiskelemaan lähteminen Yksityiset palvelut OM TEM STM Perhe- ja sosiaali- palvelut Työ ja eläkkeet Laki ja oikeusturva HALLINNONALA PALVELULUOKKA

8 Automatisoitu julkinen palvelu Automatisoitu julkinen palvelu
Palveluprosessit Heräte Automatisoitu julkinen palvelu Lapsen syntymä Julkinen palvelu Heräte ELÄMÄNTILANNE Yksityinen palvelu Heräte Yksityinen palvelu Automatisoitu julkinen palvelu Yksityinen palvelu Asiakkaan itsensä hallinnoima palvelunäkymä Minun tietoni -omistajuus -valtuuttaminen muille Omat tiedot Yksityiset palvelut Perhe- ja sosiaali- palvelut PALVELULUOKKA

9 Kansalaisnäkökulma Palveluväylä 1. 2. 3. 5. 4 1. 1. 1. 1.
1. Väestö/asiakastiedot 2. Valtuutus- ja puolesta asiointi 3. Resurssi ja ajanvaraustietojen välittäminen 4. Sote hallinnolliset tiedot 5. Omat terveys- ja hyvinvointitiedot Asioinnissa tarvittavat henkilö- ja yhteystietoni ovat ajan tasalla Voin antaa omaiselleni oikeuden asioida puolestani Voin etsiä ja valita minulle/ omaiselleni sopivan palvelunantajan ja varata ajan sähköisesti Voin toimittaa omia hyvinvointi- ja terveystietojani ammattilaisten hyödynnettäväksi ja voin käyttää tietoja myös itse- ja omahoidon tukena Palvelun tuottamisessa edellytetyt hallinnolliset tiedot liikkuvat automatisoidusti ilman ”kuittirumbaa” 1. 2. 3. 5. 4 Tiedon tuottajat/tarjoajat .. Taustajärjestelmä Turva-palvelin Tausta-järjestelmä Palvelu Käyttöliittymä(t) Tunnistus-palvelut Rooli- ja valtuus-hallinta Tietoturva, raportointi, lokitus Palveluväylän hallinta Palvelu-hakemisto Sähköinen identiteetti Palveluväylä 1. 1. 1. 1. Asiointi-palvelut Palveluseteli- ja ostopalvelu-järjestelmä-hanke (SADe) HyvisSade- Ajanvaraus Itse- ja omahoito-palvelut 2. Palvelu 2. 2. 2. 5. 4. 3. VTJ 1. KanTa 1. 1. 5 Asiakas- ja potilastieto-järjestelmät Terveys-taltio Kansallinen Sote-palvelu-hakemisto 2. 2. 3. 4

10 Ensimmäisen vaiheen tavoitetila 2015-
Sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnalliset palvelut Kansallinen palveluväylä ja sen välittämät palvelut tuodaan kansallisen ”SoTe-väylän” rinnalle Liitynnät kansalliseen palveluväylään hoidetaan hallitusti alueellisena yhteistyönä vähintään sairaanhoitopiiritasoisesti

11 Hyvinvointi- ja terveysalueen ohjelmat
SOTE-tieto hyötykäyttöön strategia 2014- Kansallinen terveyden tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kasvustrategia 2014- Kansallinen Genomistrategia (valmistelussa) EU Horizon 2020, EU Health Program, IMI Tekes Digital Health Revolution 3i – lääkekehitys ja hoito Ihmisen varaosat Sitra Elinvoimainen ihminen ja kannustavat rakenteet -ohjelma (2014-) ml. perimä ja terveys, omahoito, ikääntyminen, nuoret ja syrjäytyminen Suomen Akatemian Yksilöllistetty terveys ( ) Ihmisen mieli ( ) Lasten ja nuorten hyvinvointi ja terveys Ravitsemus, elintarvikkeet ja terveys ( Synteettinen biologia ( ) STM KASTE-ohjelma ( ) KanTa -ohjelma Team Finland Health verkosto 2014- Salwe/Digile ”Speedy Recovery” valmisteilla (2015-) Tekes Terveyttä biteistä Q4/ Innovaatiot SOTE-palveluissa ( ) Biologisen tiedon hallinta ( ) INKA - Tulevaisuuden terveys ( ) SalWe Yksilöllinen diagnostiikka ja hoito Älykäs monitorointi 2010-6/2014 Mielen ja kehon elliksiirit TEM/Finpro FinlandCare ( ) HYVÄ-ohjelma ( ) Strateginen tutkimus- neuvosto Perustutkimus Strateginen tutkimus SHOK-tutkimus STM-ohjelmat Tekesin ohjelmat TEM/Finpro-ohjelmat Markkinaläheisyys kasvaa DM

12 Kansallinen genomistrategia
Visioehdotus: Vuonna 2020 hyödynnämme genomitietoa tehokkaasti ihmisten terveyden hyväksi Sosiaali- ja terveysministeriö asetti työryhmän laatimaan kansallisen genomistrategian Työryhmän toimikausi on – Työryhmä vastaa kansallisen genomistrategian laatimisesta Biotekniikan neuvottelu­kunnan terveydenhuoltojaoston toimiessa neuvoa antavana asiantuntijaryhmänä Strategian laatimisessa STM tekee yhteistyötä Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitran kanssa Valmistelu on ollut julkista; luonnos tulee kaikkien kommentoitavaksi stm:n nettisivuille helmikuussa Julkistus huhtikuussa 2015

13 Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
- Kumppanuudet strategian toteutuksessa

14

15 Toimeenpanosuunnittelma
Strategia hyväksytty 9/2014 nvk, 10/2014 STM jory Toimeenpano alkoi 2014 priorisoidaan sote-uudistukselle välttämättömät toimenpiteet sekä kansalaispalvelut osa toimenpiteistä on jo käynnistetty hajautettu toteutus, mutta keskitetyt ohjaus-, seuranta- ja arviointirakenteet

16 Ohjausrakenne Ohjausryhmä Johtoryhmä Korit Infostruktuuri Hankkeet
Neuvottelukunta Laajennettu johtoryhmä Operatiivinen johtoryhmä Kansalainen Ammattilainen ja palvelujärjestelmä Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen Ohjaus ja yhteistyö Ohjausryhmä Johtoryhmä Korit Hankkeet

17 Toimeenpano strategiassa on 31 toimenpidettä, jotka priorisoidaan ja niputetaan koreiksi Kori 1 Kansalainen Kori 2 Ammattilainen ja palvelujärjestelmä Kori 3 Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen Kori 4 Ohjaus ja yhteistyö Kori 5 Infostruktuuri

18 Kori 1 Kansalainen Toimenpide Liittyy tavoitteisiin Pr Toteutetaan kansalaisten henkilökohtaisten hyvinvointi- ja terveystietojen hallinta-alusta. Toteutuksessa hyödynnetään tietoturvallisesti Kanta-palveluita ja avoimia rajapintoja. Kansalainen asioi sähköisesti ja tuottaa tietoja omaan ja ammattilaisten käyttöön Luotettava hyvinvointitieto ja sen hyödyntämistä tukevat palvelut ovat saatavilla 1 Omahoidon ja sähköisen asioinnin yhteisten palveluiden toteutus pohjautuen yhteiseen alustaan Sähköisten palveluiden kehittäminen tehdään yhteistyössä valtion ja sote-alueiden kanssa. Valtio panostaa yhtenäisiin toteutuksiin ja kansallisiin ratkaisuihin, sote-alueet, yksityiset palveluntuottajat ja toimittajat niihin liitettäviin palveluihin. 2 Jatketaan palveluja kuvaavan tietopohjan ja sitä hyödyntävien sähköisten palvelujen kehittämistä asiakkaan valinnanvapauden tueksi Palveluiden laatu- ja saatavuustieto ovat valtakunnanlaajuisesti saatavilla Käynnistetään kansallinen ohjelma hyvinvointiongelmien ennaltaehkäisyä ja omahoitoa tukevien sovellusten, mobiiliratkaisujen, mittausteknologioiden ja näiden vaikutuksia arvioivan kansallisen järjestelmän kehittämiseksi. 3 Paljon palveluita käyttävän asiakkaan kanssa laaditaan kansallisesti hyödynnettävä, yhteinen ja moniammatillinen Asiakaskohtainen kokonaissuunnitelma, joka integroi mahdolliset organisaatio- ja sektorikohtaiset suunnitelmat.

19 Tavoitteet Kansalainen asioi sähköisesti ja tuottaa tietoja omaan ja ammattilaisten käyttöön. Kansalaisilla on asuinpaikasta riippumaton mahdollisuus palveluiden antajien kanssa tapahtuvaan sähköiseen asiointiin. Kansalaisen itse tuottamaa ja ylläpitämää tietoa hyödynnetään hoidon ja palvelun suunnittelussa ja toteuttamisessa kansalaisen sallimassa laajuudessa. Luotettava hyvinvointitieto ja sen hyödyntämistä tukevat palvelut ovat saatavilla ja auttavat kansalaista elämänhallinnassa ja oman tai lähiomaisen hyvinvoinnin edistämisessä. Sähköisillä omahoitopalveluilla sekä näihin kytketyllä omien tietojen hallinnalla voidaan tukea terveysongelmien ennaltaehkäisyä, palvelun tarpeen itsearviointia ja itsenäistä selviytymistä. Palveluiden laatu- ja saatavuustieto ovat valtakunnanlaajuisesti saatavilla ja auttaa palveluntarjoajan valinnassa. Luotettava ja vertailukelpoinen tieto eri vaihtoehdoista ja palveluiden tarjoajista tukee lisääntyvää valinnanvapautta.

20 Toimenpiteet Toteutetaan kansalaisten henkilökohtaisten hyvinvointi- ja terveystietojen hallinta-alusta. Toteutuksessa hyödynnetään tietoturvallisesti Kanta-palveluita ja avoimia rajapintoja. Omahoidon ja sähköisen asioinnin palveluiden toteutus pohjautuen yhteiseen alustaan Käynnistetään kansallinen ohjelma hyvinvointiongelmien ennaltaehkäisyä ja omahoitoa tukevien sovellusten, mobiiliratkaisuiden ja mittausteknologioiden kehittämiseksi. Paljon palveluita käyttävän asiakkaan kanssa laaditaan kansallisesti hyödynnettävä, yhteinen ja moniammatillinen Asiakaskohtainen kokonaissuunnitelma, joka integroi mahdolliset organisaatio- ja sektorikohtaiset suunnitelmat. Kokonaissuunnitelma mahdollistaa asiakkaan palveluiden/palvelukokonaisuuden ohjaamisen ja suunnitelman toteutumisen seurannan sekä sen yhdistämisen palvelutuottajien toiminnanohjaukseen. Jatketaan palveluja kuvaavan tietopohjan ja sitä hyödyntävien sähköisten palvelujen kehittämistä asiakkaan valinnanvapauden tueksi niin, että kansalaiset voivat vertailla sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajia yhtenäisellä tavalla. Avoimena tietona tarjotaan esim. palvelujen saatavuus (jono- ja ajanvaraustiedot), palveluvalikoima, laatu (esim. sairaalainfektiot), vaikuttavuus, hinta, sijainti ja palautteet.

21 Vastuutaholla päävastuu rahoituksesta ja kehittämistyön ohjauksesta
Kanta,Kansa, tiedon- hallintapalvelu Hyvinvointi- ja terveystietojen hallinta-alusta Palveluhakemisto, palveluvaaka Tunnistaminen ja valtuutus, 5. 1. 3. STM STM VM STM Avoimet rajapinnat ja kansalliset ja alueelliset integraatioratkaisut Sote- alueet VM Kansalliset, alueelliset ja kuntien asointiportaalit Omahoidon ja sähköisen asioinnin yhteiset palvelut ”Innovaatioportaali” Kansalaisille suositeltavien sovellusten julkaisu Asiakas- ja potilastietojärjestelmät 5. 3. Sote- Alueet 2. 5. 4. Sote- alueet Sote- tuottajat ? Sote-alueiden sähköiset palvelut Sote-alueiden sähköiset palvelut App kansalaisen itse valitsemat palvelut 4. Sote- tuottajat Vastuutaholla päävastuu rahoituksesta ja kehittämistyön ohjauksesta Hallinta-alusta Sote-alueiden yhteiset palvelut Valinnanvapauden tukeminen Kehittämisohjelma ja arviointi Asiakaskohtainen kokonaissuunnitelma

22 KanTa- palvelut ja omien terveys- ja hyvinvointitietojen hallinta-alusta – tavoitetila 2017
LUONNOS Validoidutpalvelut* Muut palvelut** ”Innovaatioportaali” S S KanTa Viralliset ja kansalaisen itse tuottamat tiedot rakentuvat yhteisen alustan varaan Tavoitetilassa kansalainen voi siirtää tietoja virallisesta arkistopalvelusta hyvinvointi- ja terveystietoalustalle (”omatietopalvelu”) Suostumukset, kiellot, tietojen luovutuksen hallinta sekä lokitiedot ovat yhteisiä palveluita Ammattilainen voi hyväksyä kansalaisen itse tuottaman tiedon osaksi virallista asiakas- ja potilastietoa (ennakkoluvitus tai jälkikäteinen hyväksyntä) *Validoidut palvelut voivat käyttää (/tuottaa ammattilaisen hyväksynnällä) myös virallista tietoa **Muut palvelut voivat käyttää/tuottaa ainoastaan hyvinvointi- ja terveystietoalustan tietoja kansalaisen tekemään luvitukseen pohjautuen Innovaatioportaali on sähköinen ympäristö jonka kautta alustaan liitetyt ja kriteerit täyttävät kansalaisen valittavissa olevat palvelut julkaistaan. Innovaatioportaali voi myös sisältää valmistajakohtaisia ”sovittimia”, joiden avulla liityntä kansalliseen alustaan toteutetaan. Innovaatioportaali ei kuitenkaan sisällä omien tietojen tallennuspalvelua/tietokantaa vaan tässä tukeudutaan yhteisen kansallisen alustan palveluihin API arkisto-palvelu keskeiset terveystiedot suostu-mukset ja kiellot Sovellus/luvitus Omat tiedot DB tiedonhallintapalvelu ”Alusta” *myös omien tietojen katselu palveluiden joukkoon

23 Kori 2. Ammattilainen ja palvelujärjestelmä
Toimenpide Liittyy tavoitteisiin Prioriteetti Lainsäädäntö sote-tietojen käytöstä 1 Sosiaalihuollon tietovarantoratkaisu osaksi Kanta-palveluita Kanta-palveluiden käyttöönotto terveydenhuollossa ja tietosisältöjen laajentaminen Kansalliset kriteerit tietojärjestelmien käytettävyydelle. 2 Päätöksenteon tuki ammattilaisten käyttöön Ammattilaisten koulutus Ammattilaiset mukaan kehittämiseen Prosessituki ja toiminnanohjaus tukemaan työtä Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen Sähköiset palvelut hallinnollisiin taustaprosesseihin 3 Ammattilaisten ja kanslaisten tietoliikenneyhteyksien parantaminen

24 Kori 3 Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen
Toimenpide Liittyy tavoitteisiin Prioriteetti Tiedon toissijaisen käytön kehittäminen ja resursointi 1 Lainsäädäntö sote-tietojen toissijaisista käyttötarkoituksista 2 Tiedon toissijaisen käytön kehittäminen : väestötason indikaattorien ja tilastojen kehittäminen, tiedonkeruun rationalisointi Vahvistetaan tiedon toissijaisen käytön resursointia Yhteinen tiedon toissijaisen käytön infrastruktuuri kansallisten tietovarantojen ja rekisterien päälle

25 Kori 4 Tiedonhallinnan ohjaus ja yhteistyö
Toimenpide Liittyy tavoitteisiin Prioriteetti Sote-tiedonhallinnan ohjaus ja johtaminen 1 Sote-alueiden ja valtakunnallisten toimijoiden yhteistyömalli 2 Yhteistyö kehittämisessä ja hankinnoissa

26 Kori 5 Infostruktuuri Toimenpide Liittyy tavoitteisiin Prioriteetti Kokonaisarkkitehtuuri käyttöön kansallisesti ja alueellisesti 1 Standardien käytön varmistaminen Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen kansallisissa auditointikäytännöissä Standardien kehittäminen, käytön ja levittämisen tuki 2 Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen alueellisesti

27 SOTE-tieto hyötykäyttöön strategian toteutuksen kansalliset kumppanuudet
KORI TEM OKM STM VM LVM Tekes Bit. terv. Inka Innot SOTE KL Akusti Sitra Kansa-laiskori Ammatti-laiset ja palv.järjes-telmä Tiedonja-lostus ja johta-minen Ohjaus ja yhteistyö Infostruk-tuuri

28 Yhteisen toimeenpanon ekosysteemi
Yhteisten palveluiden määrittely ja tilaaminen Sote-alueet palveluntuottajat kansalaiset ja asiakkaat Yritysten kehittäjäverkosto alueelliset ekosysteemit sote-ict järjestelmät sote-appsit hyvinointi- ja terveysappsit Kansalliset palvelut, tekninen alusta ja tietokanta palveluväylä ja kansallisen palveluarkkitehtuurinpalvelut SOTE-alueen KANTA-palvelut ml. Kela avoimet rajapinnat Yhteisen toimeenpanon ekosysteemi

29 STM - Tekes -yhteistyö Sote-tieto hyötykäyttöön -strategian toimeenpanossa
Tekes osallistuu Sote-tieto hyötykäyttöön strategian johtoryhmään relevanttien korien toimintaan Seuraavat Tekesin ohjelmat mukana yhteistyössä: Terveyttä Biteistä ( ) INKA ( ) Innovaatiot sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä ( ) Huippuostajat ( ) Fiksu kaupunki ( )

30 Terveyshyödyistä kansainvälistä kasvua!
Terveyttä biteistä Visio Suomi on merkittävä digitaalisen terveyden toimintaympäristö, jossa syntyy ja kehittyy kansainvälisesti menestyviä yrityksiä. Eri lähteistä kumuloituva terveystieto on käytössä yksilön hyväksi ja yhteiskunnan hyödyksi. Terveyshyödyistä kansainvälistä kasvua! Tavoitteena hyvinvoiva, elinvoimainen, aktiivinen yksilö DM

31 Terveyttä biteistä ja Tavoitteet keinot Kansain-välinen kasvu
Strategiset kumppanuudet ja kohdistetut liiketoiminnankehittämistoimet esim. USA:n länsirannikolla ja UK:ssa. Business-sparraus Future Watch, markkinatieto Terveyttä biteistä ja Tavoitteet keinot Liiketoiminta- ja asiakas-ymmärryksen kehittäminen Hyödynnetään kotimaisia ja kv. alustoja (esim. INKA) Vaikutetaan prosessien ja alustojen kehittymiseen, esim. Kannan hyödyntäminen TKI-toiminnassa ja sairaalojen kokeiluympäristöjen avaaminen yrityksille. STM-yhteistyö. Kansain-välinen kasvu Kokeilu-ympä-ristöt Kokonais-rahoitus-tilanteen edistäminen Tiedottaminen Vaikuttaminen Liike-toiminnan kehittämistä tukeva verkottunut tutkimus Lain-säädäntöön ja regulaatioon vaikuttaminen Rahoitusta: Projektirahoitusta Kansallista ja kansainvälistä rahoitusyhteistyötä Investointien houkuttelua SHOK-ohjelmien tulosten kaupallistamisen edistämistä Proaktiivista toimintaa: H2020 -aktivointia Sijoittaja-aamukahveja Valmennusta Eko-systeemi Uudet liiketoiminta-verkostot Tutkimus-organisaatiot mukaan ekosysteemin verkostoihin Projektirahoitus Strategiset kv. verkostot (esim. ECHA) ja partneruudet (esim. USA ja Intia) Team Finland –yhteistyö, erityisesti TF Health-verkosto Sidosryhmäyhteistyö (STM, Sitra, SA, TF, Invest in) Partnerointitapahtumia, sparrausta Kriittinen Tavoitteen tärkeys Tärkeä DM Hyödyllinen

32 Tekesin Terveyttä biteistä-ohjelman ja STMn Sote-tieto hyötykäyttöön – strategian kumppanuus
SOTE-tieto hyötykäyttöön –strategian yksi tavoite on käynnistää kansallinen ohjelma omahoidon ja mobiiliterveydenhuollon aihepiiriin. Terveyttä biteistä toteuttaa tätä tavoitetta. Strategia ja Terveyttä biteistä -ohjelma tukevat innovaatio- ja liiketoimintaekosysteemin kehittymistä Yhteistyön fokuksena erityisesti uusien kansallisten tietosisältöjen kehittyminen ja hyödyntäminen innovaatio-toiminnassa (OmaKanta)

33 Terveyttä biteistä ja Sote-tieto hyötykäyttöön –strategia 2/5
Yhteistyömuotoja Tekes osallistuu johtoryhmän toimintaan ja osaan toimeenpanon koreista STM osallistuu Terveyttä biteistä-ohjelman johtoryhmään Rahoitushakuihin liittyvä yhteistyö Hakujen suunnittelu Innovaatiokilpailut uutena toimintatapana hankehakemusten aktivointi ja arviointi osittain yhteistyössä Viestintäyhteistyö

34 Terveyttä biteistä ja Sote-tieto hyötykäyttöön –strategia 3/5
Yhteistyömuotoja Hyödynnetään kansallista arkkitehtuuria T&K&I-työssä SOTE-tieto ja kokonaisarkkitehtuuri pohjana ekosysteemeille Kanta-arkkitehtuuri VAKAVA - alueellinen viitearkkitehtuuri, AKUSTI Kansallinen palveluarkkitehtuuri ja palveluväylä Kehitetään käyttäjälähtöisesti tietojärjestelmiä ammattilaisille Päätöksenteon tuki, esim. tautikohtaisten järjestelmien kehittely Kehitetään asiakkaan omatoimisuutta ja osallistumista tukevia järjestelmiä. Mahdollistetaan sähköisillä palveluilla asiakkaan aktiivinen rooli Edistetään tiedon jalostamista ja liiketoiminnan synnyttämistä terveystiedosta Sitran palveluoperaattoriselvitys luo pohjaa jatkosuunnitteluun, valmis alkuvuodesta 2015 kansallisen tietovarannon datawarehouse, anonymisointi, hakukoneet, tietoa tietojen käytöstä

35 Terveyttä biteistä ja Sote-tieto hyötykäyttöön –strategia 4/5
Yhteistyömuotoja Pilotointi Pysyvien pilotointiympäristöjen tunnistaminen, valinta ja tunnetuksi tekeminen Tunnistetaan keskeiset kehittämisen kohteet ja viestitään niistä yrityksille ja tutkimusorganisaatioille Varmistetaan kaikkien tarvittavien osapuolten osallistuminen rahoitettaviin pilotteihin Ratkaistaan, miten pilotteihin voidaan kohdentaa rahoitusta myös julkisille SOTE-palvelujen tarjoajille Mobiiliterveydenhuollon ratkaisujen vaikuttavuuden (lääketieteellinen, terveystaloudellinen) arviointikehikko TKI-toiminnan pelisäännöt sotessa; säädöslinkki, kokeilujen mahdollistaminen Haastekilpailut pilotointiin rohkaisevana työkaluna

36 Terveyttä biteistä ja Sote-tieto hyötykäyttöön –strategia 5/5
STM mahdollistaa Terveyttä biteistä-toimijoille mm. kehittää lainsäädäntöä tietojen käytölle luo uuden tietoalustan, joka mahdollistaa omien tietojen syöttämisen ja siihen liittyvä aktivoinnin Kansalaisten ja ammattilaisten yhteistyö hoitoprosesseissa ammattilaisten ohjeistus sv-korvaukset omahoitoratkaisuille markkinoille hyväksyntä Tekes verkottaa toimijoita edistää uusien terveyden ja hyvinvoinnin monitoroinnin sovellusten, laitteiden ja palvelukonseptien kehittämistä edistää ratkaisujen arkkitehtuurinmukaisuutta edistää kansainvälisesti skaalautuvien asiakaslähtöisten ja yksilöllistettyjen ratkaisujen kehittämistä rooli innovaatioiden integraatioalustan rahoittamisessa?

37 INKA Tulevaisuuden terveys-ohjelman road map 2015-20
DM

38 Terveysteknologian vienti,
INKA-ohjelman ja SOTE-tieto hyötykäyttöön strategian yhteiset fokus-alueet käynnistymässä Terveysteknologian vienti, Oulu + kumppanit: vientiklusteri ja yht.sopiva arkkitehtuuri Digitaaliset hyvinvointipalvelut, market entry pilotit Espoo+kumppanit: digitaliset hv-palvelut kaupallistamisalusta yrityksille Helsinki+kumppanit: kotihoidon kaupallistamisalusta yrityksille Innovaatioalustat Tampere+kumppanit:YO-sairaalakampukset innovaatioalustoina yrityksille Turku+kumppanit: Biopankit innovaatioalustoina yrityksille Kuopio+kumppanit: NeuroCenter innovaatioalustana yrityksille

39 Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylässä

40 Hankinnan suunnittelu ja valmistelu
Uusi näkemys julkisesta hankinnasta Lähde: Mikko Wennberg, Owalgroup Hankinnan suunnittelu ja valmistelu KILPAILUTUS Sopimuksenaikainen yhteistyö Yhteistyökeskeinen näkemys: hankinta osana toimitusketjun hallintaa Hankinnat on tilaajan ja toimittajien välistä yhteistyötä yhteisten päämäärien saavuttamiseksi Hankintojen ydin on toimittajasuhteen hallinnassa Hankintojen resurssit keskittyvät suunnitteluun ja toimittajasuhteen hallintaan

41 Innovatiivisten hankintojen merkitys lisääntyy
Innovatiiviset hankinnat ovat merkittävä voimavara hyvinvointi- ja terveysalan palveluiden uudistamisessa, minkä tulisi viime kädessä näkyä parempina palveluina asiakkaille Ostamalla innovatiivisia ratkaisuja yrityksiltä ja järjestöiltä kuntien ja muiden julkisten toimijoiden on mahdollista parantaa palveluidensa laatua ja tuottavuutta Kysyntä uusille ratkaisuille luo samalla liiketoimintamahdollisuuksia yrityksille

42 STM:n ja Tekesin ohjelmien välinen yhteistyö toimeenpanossa - tilanne nyt
Hyvää löydetty strategiaa toteuttavat ohjelmat löydetty yhteiset tavoitteet niitä syvennetty toimenpiteisiin hyvä yhteistyö jatkuu konkreettisena Kehitettävää/parannettavaa SOTE uudistuksen tavoitteiden toteutuminen ja oikeat toimijat ja organisaatiot Ylisektoraalisia ratkaisuja kuten innovaatio/haastekilpailut Sote-alue ja suurten kaupunkien ekosysteemit: terveys ja hyvinvointi kärkialueena Digitaalinen terveys ja hyvinvointi ja palvelut kansallisen kasvun kärkenä Julkisten SOTE-palvelun tarjoajien T&K&I-toimintaan osallistuminen Julkisen T&K&I rahoituksen ja muiden toimenpiteiden parempi koordinointi

43 KANSALLISEN JA ALUEELLISEN KEHITTÄMISEN OHJAUS JA VUOROVAIKUTUS - EKOSYSTEEMI
KANSALLINEN INNOVAATIOYMPÄRISTÖ A. OHJAUS SYSTEEMINEN OHJAUS: LAIT JA STRATEGIAT, MÄÄRÄYKSET, SUOSITUKSET, JÄRJESTÄMISSUUNNITELMA 2. RESURSSIOHJAUS: KASTE-OHJELMA, TKI-OHJELMAT, STM, TEM/TEKES, SITRA, VM, LVM, VN 3. TIETO-OHJAUS: INNOKYLÄ JA AVOIN MENETELMÄT JA ARVIOINTI B. OSAAMINEN KANSALLISEN OSAAMINEN (TKI-laitokset, shokit) KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ ALUEIDEN YHTEISTYÖ ALUEELLINEN INNOVAATIO YMPÄRISTÖ SOTE-alueen T&K&I-KOORDINAATIO TKI-OSAAMISKESKITTYMÄT JULKISET HANKINNAT JA RAKENTAMINEN -INVESTOINNIT YHTEISKEHITTELY JULKISTEN JA YKSITYISTEN TOIMIJOIDEN VÄLILLÄ KOKONAISARKKITEHTUURI JA KEHITYSPOLKU SOTE-PALVELUIDEN KEHITYS ELINKEINOTOIMINNAN KASVUYMÄRISTÖ 2 1 3 Hannu Hämäläinen


Lataa ppt "Hyvinvointi - ja terveysalan kansalliset strategiat, toimeenpano ja innovaatioekosysteemit Hannu Hämäläinen, STM 2.2.2015 Etunimi Sukunimi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google