Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Strategian kansalaisosion toimeenpano Johtoryhmä 25.3.2015 Teemupekka Virtanen, STM Karri Vainio, Kuntaliitto/AKUSTI.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Strategian kansalaisosion toimeenpano Johtoryhmä 25.3.2015 Teemupekka Virtanen, STM Karri Vainio, Kuntaliitto/AKUSTI."— Esityksen transkriptio:

1 Strategian kansalaisosion toimeenpano Johtoryhmä 25.3.2015 Teemupekka Virtanen, STM Karri Vainio, Kuntaliitto/AKUSTI

2 Etunimi Sukunimi2 21.9.2016 Ryhmän kokoonpano  Teemupekka Virtanen, STM, pj  Karri Vainio, Kuntaliitto, sihteeri  Jari Numminen, Hämeenlinna  Maija Paukkala, Esshp  Kaisa Kostamo-Pääkkö, POSKE  Tuula Tiihonen, Sitra  Noora Jansson, Inka-ohjelma / Business Oulu  Auli Pere, Tekes  Maritta Perälä-Heape, Oulun yliopisto / DHR-hanke  Arto Holopainen, Kuopio Innovation  Marina Lindgren, Kela  Jani Ruuskanen, VRK

3 Etunimi Sukunimi3 21.9.2016 Työryhmän toiminta  Käynnistystapaamiset 20.1 & 30.1.2015  Kuntatoimijoiden kuulemistilaisuus 19.2  Innokylä-sivuston avaaminen 20.2  Työryhmän 2. tapaaminen 18.3 –THL:n kansalaiskyselyn tulokset –TEKES:n ohjelmien mahdollisuudet (INKA, Terveyttä biteistä)  Työryhmän 3. tapaaminen tulossa 27.3 –Kansalaisen valinnanvapauden tukeminen –Sosiaalihuollon asiakkaille suunnatut palvelut.. 4-5/2015: 1-2 kpl työryhmän lisätapaamista... Kuulemistilaisuus nro 2.

4 Etunimi Sukunimi4 21.9.2016 Strategiatyön seuranta- ja vaikuttamismahdollisuus Innokylässä – toistaiseksi enemmän seurantaa kuin vaikuttamista

5 Teemupekka Virtanen5 21.9.2016 Kansalliset, alueelliset ja kuntien asointiportaalit Sote-alueiden sähköiset palvelut Sote-alueiden sähköiset palvelut Hyvinvointi- ja terveystietojen hallinta-alusta Hyvinvointi- ja terveystietojen hallinta-alusta Kanta,Kansa, tiedon- hallintapalvelu Kanta,Kansa, tiedon- hallintapalvelu Tunnistaminen ja valtuutus, Tunnistaminen ja valtuutus, Palveluhakemisto, palveluvaaka Palveluhakemisto, palveluvaaka Omahoidon ja sähköisen asioinnin yhteiset palvelut Omahoidon ja sähköisen asioinnin yhteiset palvelut Avoimet rajapinnat ja kansalliset ja alueelliset integraatioratkaisut Sote-alueiden sähköiset palvelut Sote-alueiden sähköiset palvelut App kansalaisen itse valitsemat palvelut ”Innovaatioalusta” Kansalaisille suositeltavien sovellusten julkaisu ”Innovaatioalusta” Kansalaisille suositeltavien sovellusten julkaisu Asiakas- ja potilastietojärjestelmät Asiakas- ja potilastietojärjestelmät STM VM STM Sote- alueet Sote- alueet Sote- alueet Sote- alueet Sote- tuottajat Sote- tuottajat ? ? Sote- Aluee t Sote- Aluee t Sote- tuottajat Sote- tuottajat Vastuutaholla päävastuu rahoituksesta ja kehittämistyön ohjauksesta 1.Hallinta-alusta 2.Yhteiset palvelut 3.Kehittämisohjelma 4.Asiakaskohtainen kokonaissuunnitelma 5.Valinnanvapauden tukeminen 4. 1. 2. 5. 3. 4. 5.

6 Etunimi Sukunimi6 21.9.2016 Toimenpanosuunnittelun arvioitu valmiusaste Yleisiä huomioita Riskinä toimeenpanosuunnittelun pitkittyminen ja toimeenpanosuunnitelman hyväksymisen viivästyminen – vrt. toimenpiteiden eteneminen Toimenpiteiden rahoituksen ja kustannusjaon kokonaisarviointia tarvittaisiin korikohtaisen tarkastelun rinnalla (kehittäminen, ylläpito ja jatkokehittäminen) Kansallisten ratkaisujen toteuttamiseen liittyvä epäselvä vastuunjako (keskipitkällä / pitkällä aikavälillä)

7 Teemupekka Virtanen7 21.9.2016 Hyvinvointi- ja terveystietojen hallinta-alusta  Suunnittelu käynnistymässä (STM/THL/KELA) –STM:ssä valmistelu hankesuunnitelma käsittelyssä 27.3 –Tavoitteena hyödyntää nykysen Taltioni ratkaisun kokemukset kansallisen alustan rakentamisessa sekä mahdollisena siirtymävaiheen ratkaisuna  Tavoitteena että alusta on laajasti hyödynnettävissä 2017 aikana –Riippuvuus: Liitettävien sovellusten auditointikriteerien ja toimintamallien suunnittelu –Nimeämisehdotus ALUSTA  Omakanta ?  Kanta-palveluiden muutokset suunnitelu- ja toteuttaminen –Kanta- ja palvelualustan välisen tiedonsiirron määrittely (THL/KELA) –riippuvuus: lainsäädäntömuutos Kanta-tietojen siirron mahdollistamiseksi  Kehittämisen ja ylläpidon rahoitus sovittava –Riippuvuus: ohjaus- ja yhteistyökorin yhteisten palveluiden rahoitus – toimenpide –Oletus: valtio vastaa kehittämisvaiheen rahoituksesta. Ylläpidon rahoitus sovittava 7

8 Teemupekka Virtanen8 21.9.2016 KanTa- palvelut ja omien terveys- ja hyvinvointitietojen hallinta-alusta – tavoitetila 2017  Viralliset ja kansalaisen itse tuottamat tiedot rakentuvat yhteisen alustan varaan  Tavoitetilassa kansalainen voi siirtää tietoja virallisesta arkistopalvelusta hyvinvointi- ja terveystietoalustalle (”omatietopalvelu”)  Suostumukset, kiellot, tietojen luovutuksen hallinta sekä lokitiedot ovat yhteisiä palveluita  Ammattilainen voi hyväksyä kansalaisen itse tuottaman tiedon osaksi virallista asiakas- ja potilastietoa (ennakkoluvitus tai jälkikäteinen hyväksyntä)  Validoidut palvelut voivat käyttää (/tuottaa ammattilaisen hyväksynnällä) myös virallista tietoa  Muut palvelut voivat käyttää/tuottaa ainoastaan hyvinvointi- ja terveystietoalustan tietoja kansalaisen tekemään luvitukseen pohjautuen  Innovaatioalusta on sähköinen ympäristö jonka kautta alustaan liitetyt ja kriteerit täyttävät kansalaisen valittavissa olevat palvelut julkaistaan. Innovaatioalustavoi myös sisältää valmistajakohtaisia ”sovittimia”, joiden avulla liityntä kansalliseen alustaan toteutetaan. Innovaatioalusta ei kuitenkaan sisällä omien tietojen tallennuspalvelua/tietokantaa vaan tässä tukeudutaan yhteisen kansallisen alustan palveluihin KanTa suostu- mukset ja kiellot arkisto- palvelu tiedonhallintapalvelu ”Alusta” Omat tiedot DB Validoidut palvelut API keskeis et terveysti edot Sovellus/luv itus *myös omien tietojen katselu palveluiden joukkoon Muut palvelut ”Innovaatioalusta” SS

9 Teemupekka Virtanen9 21.9.2016 Yhteiset palvelut: toimenpiteitä 1/2  SADe ohjelman tuotosten käyttöönotto –tuotosten valtakunnallisen käyttöönoton varmistaminen –ohjelman jälkeisen vastuunjaon ja rahoituksen arviointi. Päätettävä mm., mistä palveluista vastataan kansallisesti ja mitkä ovat jatkossa Sote-alueiden vastuulla –Varauduttava siihen etteivät kaikki palvelut valmistu ’käyttöönottokuntoon’ ohjelman toimesta  Kansallisten itse- ja omahyvinvointipalveluiden määrittely ja toteuttaminen –Kansallisten itse- ja omahyvinvointi ja hoitopalvelukokonaisuuden määrittelyn ja yhteisten palveluiden toteuttamisen yhteiseen alustaan pohjautuen  ODA-hanke siirtymässä toteutusvaiheeseen (rahoitushaku TEKES:n innovaatiot sote-palvelujärjestelmät ohjelmasta) –Toteutuksessa huomioidaan SADe-ohjelmassa kehitetyt omahoitopolkuratkaisut, joiden liittämiseksi muuhun palvelukokonaisuuteen tehdään kansallinen siirtymäsuunnitelma.

10 Teemupekka Virtanen10 21.9.2016  Kansallisten sosiaalihuollon asiointiratkaisujen määrittely ja toteuttaminen –sosiaalipalveluihin hakeutumisen ja palvelutuottajan kanssa tapahtuva viestinnän yhteiset ratkaisut tarkennettavana  Mitä palveluita ja mihin asiakastarpeeseen ?  Mitkä palveluista syytä toteuttaa kansallisella tasolla ja millä toteutusmallilla –Kansa-hankesuunnitelmassa ja arkkitehtuurikuvauksissa kuvattu yleisellä tasolla ’hakemusten jättämiseen’ ja käsittelyprosessien seurantaan liittyvät palvelut Kelan vastuulla, joka poikkeaa strategiaan kirjatusta toteutusvastuun periaatteesta.  Edellyttää jatkokäsittelyä ryhmässä ja THL:n kanssa Yhteiset palvelut: toimenpiteitä 2/2

11 Teemupekka Virtanen11 21.9.2016 Ohjelma(t) teknologioiden kehittämisen ja arvioinnin tueksi, yleisiä periaatteita  Palveluita kehitetään markkinoiden toimesta asiakas- ja tarvelähtöisesti –Tuettavien palveluiden käyttötarkoituksen on liityttävä sosiaali- ja terveydenhuoltoon tai hyvinvointiin,  kehitettävien palveluiden tulee täyttää kansallisesti määritellyt kriteerit käyttötarkoituksen, yhteentoimivuuden ja tietoturvan- ja -suojan osalta mikäli ne käsittelevät kansalaisen henkilökohtaisia tietoja  Palveluita ja järjestelmiä voidaan hankkia ja hyödyntää alueellisesti, tuotanto- organisaatiokohtaisesti tai kansalaisen itsensä valintaan pohjautuen.

12 Teemupekka Virtanen12 21.9.2016 Ohjelma(t) teknologioiden kehittämisen ja arvioinnin tueksi, toimenpiteitä 1/2  sovitaan kehittämistä tukevien kansallisten rahoittajien rahojen kanssa toimenpiteistä –joilla tuetaan hyvinvointiongelmien ennaltaehkäisyä ja omahoitoa tukevien sovellusten, mobiiliratkaisujen ja mittausteknologioiden kehittämistä. Päärahoituslähteinä  Terveyttä biteistä: pääfokus yritysten tuotekehityksessä, julkiset kumppanina.  INKA: pääfokus julkisten ja yksityisten palveluntajoajien esikaupallisessa yhteistyössä ja innovatiivisissa hankinnoissa, yritykset kumppaneina –Rahoituksen hakemiseen liittyvän valmistelun koordinointi INKA- ohjelman vastuutoimijoiden (Oulu, Espoo) ja AKUSTI:n välillä –Kehittämistyön ja rahoituksen suuntaamiseksi tarvittaisiin alan asiantuntijoilta ja tutkimukselta tietoa keskeisistä hyvinvointiongelmista joihin liittyvää kehittämistyötä priorisoidaan –Ratkaistava: ohjelmien vastuunjaon täsmentäminen, hakemusten arvioinnin toimintamalli (strategianmukaisuus – päällekkäisen rahoituksen välttäminen)

13 Teemupekka Virtanen13 21.9.2016 toimenpiteitä 2/3  Innovaatioportaali/alusta –Palveluiden kehittämisen alustaratkaisuksi ja julkaisun tueksi tarvitaan myös ympäristö josta käytetään nimitystä innovaatioportaali tai innovaatioalusta. –Se on sähköinen ympäristö jonka kautta alustaan liitetyt ja kriteerit täyttävät kansalaisen valittavissa olevat palvelut julkaistaan. –Innovaatioalusta voi myös sisältää valmistajakohtaisia ”sovittimia”, joiden avulla liityntä kansalliseen alustaan toteutetaan. –Innovaatioportaali ei kuitenkaan sisällä omien tietojen tallennuspalvelua/tietokantaa vaan tässä tukeudutaan yhteisen kansallisen alustan palveluihin –Ratkaistava: omistaja ?

14 Teemupekka Virtanen14 21.9.2016 toimenpiteitä 3/3 Sovellusten ja teknologioiden arviointijärjestelmä –Reunaehdot: sovellusten täytettävä kansallisesti määritellyt kriteerit ja niiden vaikutukset arvioitava ennen laajaa käyttöönottoa  Liitettävien sovellusten ”olennaiset vaatimukset” ja auditointikriteerit –Sovelletaanko potilas/asiakastietojärjestelmien vaatimusten ja auditoinnin toimintamallilla ja vastuunjakoa ?  Palveluiden käytön ja niiden vaikutusten arviointi –Väestö-/asiakassegmenttitasolla –Menetelmä/sovellus -kohtaisesti


Lataa ppt "Strategian kansalaisosion toimeenpano Johtoryhmä 25.3.2015 Teemupekka Virtanen, STM Karri Vainio, Kuntaliitto/AKUSTI."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google