Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri"— Esityksen transkriptio:

1 Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri - pohja kuntoon Juha Mykkänen, THL Marko Kaukonen, Istekki Jari Porrasmaa, STM ”Kori 5”

2 Infostruktuuri - Pohja kuntoon

3 Infostruktuuri -korin rooli (kertausta)
sisältää ICT-palvelut, alustat sekä sisällölliset ja tekniset standardit ja määrittelyt, jotka tukevat tiedonjakoa ja yhteentoimivuutta kansalais-, ammattilais- palvelujärjestelmä- ja tiedon hyötykäyttö-tavoitteet edellyttävät, että tietotekniset ratkaisut rakennetaan avoimelle ja skaalautuvalle pohjalle yhteisesti sovittuja menettelytapoja noudattaen Kokonaisuuden on oltava modulaarinen, avoin ja hallitusti kehitetty Sen on mahdollistettava sekä palvelujen, rakenteiden että teknisten ratkaisujen uudistaminen Tämä edellyttää myös yhteistyöhön nojautuvaa ja verkostomaista ratkaisujen kehittämistapaa, jossa kokeillaan erityyppisiä ratkaisumalleja kootaan näyttöä ratkaisuista jotka tuottavat haluttuja vaikutuksia vaikuttavia ratkaisuja levitetään tehokkaasti laajamittaiseen käyttöön ja niiden pohjalta kehitetään myös uusia palveluita ja tuotteita

4 Infostruktuuri-kori - sisältö
Strategiset tavoitteet Tavoitteiden pääluokkien otsikot Yhteentoimiva ja modulaarinen arkkitehtuuri Tietoturva: saatavuus, eheys ja suojaus Riittävät tietoliikenneyhteydet Yhteistyö kehittämisessä ja hankinnoissa Toimenpiteet (otsikkotaso strategiasta) Kokonaisarkkitehtuuri käyttöön Standardien kehittäminen ja niiden käytön ja levittämisen tuki Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen Tietoliikenneyhteyksien parantaminen

5 Infostruktuuri toimenpidealueet ja toimeenpanokanavat: yleiskuva
Toimeenpanon hankkeet ja toiminnot Kokonaisarkkitehtuuri käyttöön Sote KA ryhmät ja arkkitehtuurit KAJAKKI Kori4 Ohjaus ja yhteistyö Ohjaus ja kehittä- minen Alueellinen KA Akusti KA ja viitearkkitehtuuri Kapa puolesta asiointi, ROVA, tunn. ohjaus Kansallinen KA-ohjaus Yhtenäiset tietosisällöt Kori 1 Asiakas Sosiaalihuollon varmenteet Kanta kehittäminen Omakanta Kans. pilviratkaisut Sähköiset sote-palvelut kans. palveluarkkitehtuurissa Kanta-kehittämispolku Kanta-määrittelyt ja kehitys Kelain Yhteistyö kehittämisessä ja hankinnoissa Yhteistyö UNA, Apotti SADe, HyvisSADe Kori 2 Ammattilainen Standardien kehittäminen ja niiden käytön ja levittämisen tuki SYTKE – Yhteen-toimivuuskeskus Standardisalkku Kärkihankkeet ja reformit: Hyvinvointi ja terveys: kans. tietosisältöjen ja rajapintojen määritykset, digitalisaatio, sote-uudistus, kokeilukulttuuri HL7, CDA, FHIR, DICOM, ISO Yhteen- toimivuus SAMPO JASeHN Kori 3 Tiedon jalostaminen Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen Sertifiointi ja omavalvonta Sosiaalihuollon ja sote varmenneratk. Olennaiset toim. vaatimukset Tieto- turvallisuus Ohjaus ja valvonta: Valvira, Vrk, THL Kansalaispalv. hyväksyntäkriteerit Tietoliikenneyhteyksien parantaminen Viranomaisyhteistyö, LVM, erillisverkot Akusti-tietoliikenneselvitys Tieto- liikenne KY-verkko

6 Infostruktuuri-kori: tilanneyhteenveto 11/2015
Suuri määrä eriluonteisia toimenpiteitä ja kehittämistavoitteita toimenpideotsikoiden alla Lisäksi useat toimenpiteistä sisältävät eriluonteisia tarkempia kohtia Esim. ”Kokonaisarkkitehtuuri käyttöön” Otsikkotason alle tehty tarkennuksia toimenpiteiden tarkentamista ja priorisointia varten Aktiivisia toimeenpanohankkeita Kanta-palveluissa (so ja te), Kapa-yhteistyössä, kokonaisarkkitehtuuri- ja yhteentoimivuustyössä (mm. KAJAKKI ja SYTKE) sekä yhteistyöhankkeissa mm. UNA ja Apotti Osa toimenpiteistä etenee kansallisten ohjelmien ja jo olemassa olevien toimintojen parantamisen kautta Esim. tietoturva- ja tietosuojatoimenpiteet, sertifiointi, kansallisten palvelujen kehittämispolku Ohjelma- ja rahoittajayhteistyö keskeistä, mm. Tekesin ohjelmat Selkeyttämistä / esiselvityksiä toimeenpanon tarkempia jatkotoimenpiteitä varten, mm. yhteentoimivuus, tunnistautumisratkaisut, tietoliikenneratkaisut: lisäselvityksiä tai lopulliset etenemislinjaukset käynnissä olevien kokeilujen pohjalta Innokylä kautta ei palautetta, suorat hankeyhteydet hedelmällisempiä Ryhmän työskentely tapahtuu aiheittain, osallistujat asiantuntijuusalueiden mukaisesti EI organisoitumista yhtenä ryhmänä vaan osa-alueittain tapahtuvat tarkennukset Suorat asiantuntijatapaamiset, yhteistyöryhmät, yhteistyökokoukset, some Osa-alueiden osalta tarkennukset käynnissä tunnistettujen asiantuntijoiden ja yhteistyöryhmien kanssa Yhteistyö toimeenpanokorien välillä edelleen keskeistä monissa toimenpiteissä! Monet toimeenpanoasiat eri korien ”yhteistä”: tarkemmin toimeenpanosuunnitelmadokumentissa Tiedottamisessa ja viestinnässä olennaista muistaa ”kärkien” lisäksi toimeenpanon laaja-alaisuus (”osana tekemistä monissa ohjelmissa”) DRG + RAVA indeksit ja vastaavat.. DRG + RAVA jne.

7 Toimeenpanokanavat Toimenpide Toimeenpanokanavat
24. Kokonaisarkkitehtuuri käyttöön kansallisesti - KA-ohjaus Sote KA-työ, Kajakki-projekti, Kori 4 24.1 KA käyttöön kansallisesti – valtakunnallisesti yhtenäiset tietosisällöt THL/Kela Kanta-kehitys, Apotti+UNA, Korit 1-3 24.2 KA käyttöön – sähköiset sote-palvelut kansallisen palveluarkkitehtuurin osana Kapa/Rova, Puolesta-asioinnin projekti, Omakanta, Hyvis 24.3 KA käyttöön – sosiaalihuollon varmenneratkaisu THL / Sosiaalihuollon tiedonhallinnan hanke, Vrk sote-varmenneprojektit 24.4 KA käyttöön – mobiilitunnistautuminen sote-palveluihin Kapa / tunnistuksen ohjauspalvelu, Sampo-hanke, sähköisen asioinnin hankkeet, kori 1 24.5 KA käyttöön – uusia kansallisia ratkaisuja pilvipohjaisina Kelain, Sosiaalihuollon tiedonhallinnan hanke?, korit 1 ja 2 25. Kokonaisarkkitehtuuri käyttöön alueellisesti Akusti KA-työ, Kori 4

8 Toimeenpanokanavat Toimenpide Toimeenpanokanavat
26. Standardien käytön varmistaminen KA-työ, viranomaismääräykset ja ohjeet, Pohjoismainen ja EU-yhteistyö mm. JASeHN, tmp 27 kanavat 27.Standardien kehittäminen, käytön ja levittämisen tuki Sytke-projeki  yhteentoimivuuskeskus, kotimainen ja kv-standardointiyhteistyö 28. Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen kansallisissa auditointikäytännöissä Sertifioinnin ja omavalvonnan viranomaisyhteistyö 29. Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen alueellisesti Tarkennettava sote-alueiden ja Akusti kanssa, Korit 1-2 30. Ammattilaisten ja kansalaisten tietoliikenneyhteyksien parantaminen Akusti-tietoliikenneselvitys, viranomaisyhteistyö, LVM, erillisverkot, KY-verkko, Kapa vyöhykeverkot, yleispalveluyritykset, Connecting Europe Facility?

9 Toimenpide Tarkennukset
Keskusteluaihe toimeenpanoon: Näkemykset eri keinojen painotuksista avointen rajapintojen ja standardien edistämisessä? Toimenpide Tarkennukset 26. Avointen rajapintojen ja standardien käytön varmistaminen Varmistetaan avointen ja standardipohjaisten rajapintojen käyttö ja osaaminen systemaattisesti niissä käyttökohteissa, joihin niitä on saatavilla. Varmistaminen tapahtuu 1) edellyttämällä jo tehtyjen standardien ja rajapintamäärittelyjen hyödyntämistä kehittämishankkeissa, hankinnoissa ja tuotekehityksessä esimerkiksi velvoittavaan standardisalkun kautta, 2) kehittämällä standardien ja rajapintojen löydettävyyttä ja osaamista, 3) tekemällä yhteistyössä priorisointi niistä avointen rajapintojen kohteista, jotka ovat strategian eri toimenpiteiden ja tavoitteiden näkökulmasta keskeisiä, 4) arvioimalla, valitsemalla ja tarkentamalla priorisoituihin käyttökohteisiin valittavat standardit ja niitä hyödyntävät yhteentoimivuuden kuvaukset, 5) toteuttamalla hankintojen ja kehitysprojektien kautta rajapintoja toteuttavat ja tarkentavat tietojärjestelmäratkaisut, 6) tukemalla rahoittajayhteistyössä vain sellaisten ratkaisujen kehittämistä, joissa yhteisesti määritellyt avoimet rajapinnat ovat käytössä (tai joissa niitä kehitetään), 7) luomalla valtakunnalliset tukipalvelut standardien ja rajapintojen hyödyntämiselle, toteuttamiselle ja testaukselle, 8) tarkentamalla viranomaismääräyksin keskeisimmät toiminnallisuuksiin ja yhteentoimivuuteen liittyvät olennaiset vaatimukset.

10 Hankkeiden tietoinen kytkentä strategian (eri korien) toimenpiteisiin
Jatkotoimenpiteet yli eri korien / keskustelu: rahoittajayhteistyö ja projektien kytkentä strategian toimeenpanoon Aiemmissa ohjausryhmäkokouksissa keskusteltu eri rahoittajien yhteisten kriteerien luomisesta Status? Kriteerien luontitehtävän omistajuus: ohjaus- ja yhteistyökori? Hankkeiden tietoinen kytkentä strategian (eri korien) toimenpiteisiin Myös infostruktuurikorilla useita tavoitteita ja toimenpiteitä, joista suoraan nostettavissa hankkeiden valintaan, vaatimuksiin ja kriteerejä, esim. Projektien positiointi ja -arviointi kokonaisarkkitehtuurissa Standardit ja avoimet rajapinnat Tietoturvallisuuden varmistamisen valtakunnalliset ja alueelliset toimenpiteet

11 Esimerkki toimeenpanohankkeista / infostruktuuri: KAJAKKI
Kanta-palveluiden tavoitetila 2020 Lähtökohtina sote-tietostrategia, hallitusohjelma, sote-uudistus, tunnistetut Kanta-kehittämiskohteet Työpajat, haastattelut, auditoinnit, dokumentaatio, kokonaisarkkitehtuurikuvaukset Osioita Toiminnallinen tavoitetila Tietojärjestelmien nykytila ja kehittämistarpeet Kanta osalta Organisaatioiden nykytila ja kehittämistarpeet Lainsäädännön kartoitus ja kehittämiskohdat Kehittämispolku tavoitetilaan 2020 Tilanne: projekti, haastattelut ja työpajat käynnissä, tulokset 02-03/2016 11/25/201811/25/201811/25/201811/25/2018

12 Infostruktuuri - Pohja kuntoon!

13 Hallitusohjelma ja infostruktuuri
Priorisointeja infostruktuurikorin tavoitteiden ja toimenpiteiden osalta: Hyvinvointi ja terveys: Hallituskauden tavoite: Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus on parantanut peruspalveluja ja tietojärjestelmiä Palvelut asiakaslähtöisiksi lisätään kansallisia ohjauskeinoja lainsäädännön tehokkaammaksi toimeenpanoksi hyödynnetään paremmin terveysteknologian mahdollisuuksia Rakennepoliittiset uudistukset / sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmät yhtenäistetään järjestämisvastuussa olevilla alueilla ja kokonaisarkkitehtuuria kehitetään ja sen toteutumista valvotaan kansallisella tasolla, kansallisen palveluväylän yhteentoimivuuden varmistamiseksi  KA-toimenpiteet Hallitus toteuttaa rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelman, jonka tarkoituksena on parantaa potilaan kokonaisvaltaisen hoidon toteutumista, parantaa ihmisten toimintakykyä sekä luoda edellytykset kustannustehokkaalle lääkehoidolle niin potilaan kuin yhteiskunnan näkökulmasta  KA-toimenpiteet, valtakunnalliset tietosisällöt Digitalisaatio, kokeilut ja normien purkaminen Digitalisaatio on hallituksen strategian läpileikkaava teema Infostruktuuri luo pohjaa ohjelman useille digitalisaatiotavoitteille: digitaaliset julkiset palvelut suotuisa toimintaympäristö digitaalisille palveluille ja uusille liiketoimintamalleille ”sama tieto kysytään kansalaisilta ja yrityksiltä vain kerran” kansalaisten oikeus valvoa ja päättää itseään koskevien tietojen käytöstä varmistaen tietojen sujuva siirtyminen viranomaisten välillä Innovaaatio- ja palvelualustojen syntymisen edesauttaminen sektoreilla kuten terveydenhuolto avoin data ja tietovarantojen parempi hyödyntäminen Tutkimus- tuotekehitys- ja innovaatiorahoituksen kohdentaminen edistämään digitaalisten palveluiden kasvua

14 Kärkihankkeet ja infostruktuuri
Kärkihankkeet: hyvinvointi ja terveys sekä reformit Priorisointeja infostruktuurikorin tavoitteiden ja toimenpiteiden osalta: Kärkihanke 1: Palvelut asiakaslähtöisiksi – Kuvaus: Toteutetaan kansalliset tietosisältöjen ja rajapintojen määritykset ja tietojärjestelmäpalvelut sekä lainsäädäntömuutokset Reformi 1: Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus Päätoimenpide 4: Varmistetaan ICT:n, digitalisaation ja hyvien käytäntöjen koordinaatio sote-uudistuksen yhteydessä Reformi 2: Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentäminen Reformin kuvaus: ”…edistetään Kokeilukulttuuria” Päätoimenpide 2: Luodaan edellytyksiä ottaa käyttöön olennaisesti tuloksekkaammat ja joustavammat toimintokohtaiset ja sektorirajat ylittävät palveluprosessit


Lataa ppt "Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google