Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri"— Esityksen transkriptio:

1 Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri - pohja kuntoon Juha Mykkänen, THL Marko Kaukonen, Istekki Jari Porrasmaa, STM ”Kori 5”

2 Infostruktuuri - Pohja kuntoon

3 Infostruktuuri -korin rooli
sisältää ICT-palvelut, alustat sekä sisällölliset ja tekniset standardit ja määrittelyt, jotka tukevat tiedonjakoa ja yhteentoimivuutta kansalais-, ammattilais- palvelujärjestelmä- ja tiedon hyötykäyttö-tavoitteet edellyttävät, että tietotekniset ratkaisut rakennetaan avoimelle ja skaalautuvalle pohjalle yhteisesti sovittuja menettelytapoja noudattaen Kokonaisuuden on oltava modulaarinen, avoin ja hallitusti kehitetty Sen on mahdollistettava sekä palvelujen, rakenteiden että teknisten ratkaisujen uudistaminen Tämä edellyttää myös yhteistyöhön nojautuvaa ja verkostomaista ratkaisujen kehittämistapaa, jossa kokeillaan erityyppisiä ratkaisumalleja kootaan näyttöä ratkaisuista jotka tuottavat haluttuja vaikutuksia vaikuttavia ratkaisuja levitetään tehokkaasti laajamittaiseen käyttöön ja niiden pohjalta kehitetään myös uusia palveluita ja tuotteita

4 Infostruktuuri-kori - sisältö
Strategiset tavoitteet Tavoitteiden pääluokkien otsikot Yhteentoimiva ja modulaarinen arkkitehtuuri Tietoturva: saatavuus, eheys ja suojaus Riittävät tietoliikenneyhteydet Yhteistyö kehittämisessä ja hankinnoissa Toimenpiteet (otsikkotaso strategiasta) Kokonaisarkkitehtuuri käyttöön Standardien kehittäminen ja niiden käytön ja levittämisen tuki Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen Tietoliikenneyhteyksien parantaminen

5 Infostruktuuri-kori: tilanneyhteenveto 09/2015
Suuri määrä eriluonteisia toimenpiteitä ja kehittämistavoitteita toimenpideotsikoiden alla Lisäksi useat toimenpiteistä sisältävät eriluonteisia tarkempia kohtia Esim. ”Kokonaisarkkitehtuuri käyttöön” Otsikkotason alle tehty tarkennuksia toimenpiteiden tarkentamista ja priorisointia varten Uusia toimeenpanohankkeita lukuisten aiempien lisäksi Mm. Kajakki / KA-työ, Sampo / mobiiliratkaisut, UNA+Apotti arkkitehtuuri- ja infrastruktuurityö? Osa toimenpiteistä etenee kansallisten ohjelmien tai toimenpiteiden kautta Esim. tietoturva- ja tietosuojatoimenpiteet, sertifiointi, kansallisten palvelujen kehittämispolku Ohjelma- ja rahoittajayhteistyö keskeistä, mm. Tekesin ohjelmat Tunnistettu seikkoja, jotka vaativat selkeyttämistä / esiselvityksiä toimeenpanon tarkempia jatkotoimenpiteitä varten, mm. yhteentoimivuus, tunnistautumisratkaisut, tietoliikenneratkaisut: näihin ehdotetaan lisäselvityksiä tai lopulliset etenemislinjaukset käynnissä olevien kokeilujen pohjalta Innokylä- ja LinkedIn -ympäristöissä laajemmalla joukolla tarkennettavaksi nostettu erityiskysymyksiä Saatu palaute näiden kanavien kautta vähäistä; suorat hankeyhteydet hedelmällisempiä Ryhmän työskentely tapahtuu aiheittain, osallistujat asiantuntijuusalueiden mukaisesti EI organisoitumista yhtenä ryhmänä vaan osa-alueittain tapahtuvat tarkennukset Suorat asiantuntijatapaamiset, yhteistyöryhmät, yhteistyökokoukset, some Osa-alueiden osalta tarkennukset käynnissä tunnistettujen asiantuntijoiden ja yhteistyöryhmien kanssa Yhteistyö toimeenpanokorien välillä edelleen keskeistä monissa toimenpiteissä! Monet toimeenpanoasiat eri korien ”yhteistä”: tarkemmin toimeenpanosuunnitelmadokumentissa DRG + RAVA indeksit ja vastaavat.. DRG + RAVA jne.

6 Toimenpiteiden tilanne 15.9.2015
Toimenpide Tilanne Tiivistelmä 24. Kokonaisarkkitehtuuri käyttöön kansallisesti - KA-ohjaus 2 KA-ohjausmalli luotu, kehittyy edelleen 24.1 KA käyttöön kansallisesti – valtakunnallisesti yhtenäiset tietosisällöt Kehittämispolku olemassa, määrittelyt polun mukaisesti 24.2 KA käyttöön – sähköiset sote-palvelut kansallisen palveluarkkitehtuurin osana Puolesta-asioinnin ja Rova-kokonaisuudet käynnissä 24.3 KA käyttöön – sosiaalihuollon varmenneratkaisu Suunnittelu käynnistetty (Vrk / THL / Kela) 24.4 KA käyttöön – mobiilitunnistautuminen sote-palveluihin 1 Kartoitusten pohjalta etenemistavat tarkennettava kansalais- ja ammattilaiskäytön osalta 24.5 KA käyttöön – uusia kansallisia ratkaisuja pilvipohjaisina Kansallista pohjaa saatavilla osaan 25. Kokonaisarkkitehtuuri käyttöön alueellisesti KA-ohjausmalli luotu, kehittyy ja linkittyy edelleen Tilanne / kypsyysaste: 1= suunnitteluaste, 2= toimeenpanovaihe, 3= valmista

7 Toimenpiteiden tilanne 15.9.2015
Toimenpide Tilanne Tiivistelmä 26. Standardien käytön varmistaminen 2 Eri alitoimenpiteiden toimeenpano vaatii tarkennuksia 27.Standardien kehittäminen, käytön ja levittämisen tuki 1 Sytke-projekin tulosten pohjalta jatkotoimenpiteet 28. Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen kansallisissa auditointikäytännöissä Sertifiointikäytäntö luotu, jatkokehityksessä 29. Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen alueellisesti Toimenpiteen omistajuudet tarkennettava 30. Ammattilaisten ja kansalaisten tietoliikenneyhteyksien parantaminen Selvitystarpeet ja sidoshankkeet tunnistettu Tilanne / kypsyysaste: 1= suunnitteluaste, 2= toimeenpanovaihe, 3= valmista

8 Toimeenpanokanavat Toimenpide Toimeenpanokanavat
24. Kokonaisarkkitehtuuri käyttöön kansallisesti - KA-ohjaus Sote KA-työ, Kajakki-projekti, Kori 4 24.1 KA käyttöön kansallisesti – valtakunnallisesti yhtenäiset tietosisällöt THL/Kela Kanta-kehitys, Apotti+UNA?, Korit 1-3 24.2 KA käyttöön – sähköiset sote-palvelut kansallisen palveluarkkitehtuurin osana Kapa/Rova, Puolesta-asioinnin projekti, Omakanta, Hyvis 24.3 KA käyttöön – sosiaalihuollon varmenneratkaisu THL / Sosiaalihuollon tiedonhallinnan hanke, Vrk sote-varmenneprojektit 24.4 KA käyttöön – mobiilitunnistautuminen sote-palveluihin Kapa / tunnistuksen ohjauspalvelu, Sampo-hanke?, sähköisen asioinnin hankkeet, kori 1 24.5 KA käyttöön – uusia kansallisia ratkaisuja pilvipohjaisina Kelain, Sosiaalihuollon tiedonhallinnan hanke?, korit 1 ja 2 25. Kokonaisarkkitehtuuri käyttöön alueellisesti Akusti KA-työ, Kori 4

9 Toimeenpanokanavat Toimenpide Toimeenpanokanavat
26. Standardien käytön varmistaminen KA-työ, viranomaismääräykset ja ohjeet, Pohjoismainen ja EU-yhteistyö mm. eHN, tmp 27 kanavat 27.Standardien kehittäminen, käytön ja levittämisen tuki Sytke-projeki  yhteentoimivuuskeskus, kotimainen ja kv-standardointiyhteistyö 28. Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen kansallisissa auditointikäytännöissä Sertifioinnin ja omavalvonnan viranomaisyhteistyö 29. Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen alueellisesti Tarkennettava sote-alueiden ja Akusti kanssa, Korit 1-2 30. Ammattilaisten ja kansalaisten tietoliikenneyhteyksien parantaminen Akusti-tietoliikenneselvitys, viranomaisyhteistyö, LVM, erillisverkot, KY-verkko, Kapa vyöhykeverkot, yleispalveluyritykset

10 Hallitusohjelma ja infostruktuuri
Priorisointeja infostruktuurikorin tavoitteiden ja toimenpiteiden osalta: Hyvinvointi ja terveys: Hallituskauden tavoite: Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus on parantanut peruspalveluja ja tietojärjestelmiä Palvelut asiakaslähtöisiksi lisätään kansallisia ohjauskeinoja lainsäädännön tehokkaammaksi toimeenpanoksi hyödynnetään paremmin terveysteknologian mahdollisuuksia Rakennepoliittiset uudistukset / sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmät yhtenäistetään järjestämisvastuussa olevilla alueilla ja kokonaisarkkitehtuuria kehitetään ja sen toteutumista valvotaan kansallisella tasolla, kansallisen palveluväylän yhteentoimivuuden varmistamiseksi  KA-toimenpiteet Hallitus toteuttaa rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelman, jonka tarkoituksena on parantaa potilaan kokonaisvaltaisen hoidon toteutumista, parantaa ihmisten toimintakykyä sekä luoda edellytykset kustannustehokkaalle lääkehoidolle niin potilaan kuin yhteiskunnan näkökulmasta  KA-toimenpiteet, valtakunnalliset tietosisällöt Digitalisaatio, kokeilut ja normien purkaminen Digitalisaatio on hallituksen strategian läpileikkaava teema Infostruktuuri luo pohjaa ohjelman useille digitalisaatiotavoitteille: digitaaliset julkiset palvelut suotuisa toimintaympäristö digitaalisille palveluille ja uusille liiketoimintamalleille ”sama tieto kysytään kansalaisilta ja yrityksiltä vain kerran” kansalaisten oikeus valvoa ja päättää itseään koskevien tietojen käytöstä varmistaen tietojen sujuva siirtyminen viranomaisten välillä Innovaaatio- ja palvelualustojen syntymisen edesauttaminen sektoreilla kuten terveydenhuolto avoin data ja tietovarantojen parempi hyödyntäminen Tutkimus- tuotekehitys- ja innovaatiorahoituksen kohdentaminen edistämään digitaalisten palveluiden kasvua

11 Kärkihankkeet ja infostruktuuri
Kärkihankkeet: hyvinvointi ja terveys sekä reformit Priorisointeja infostruktuurikorin tavoitteiden ja toimenpiteiden osalta: Kärkihanke 1: Palvelut asiakaslähtöisiksi – Kuvaus: Toteutetaan kansalliset tietosisältöjen ja rajapintojen määritykset ja tietojärjestelmäpalvelut sekä lainsäädäntömuutokset Reformi 1: Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus Päätoimenpide 4: Varmistetaan ICT:n, digitalisaation ja hyvien käytäntöjen koordinaatio sote-uudistuksen yhteydessä Reformi 2: Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentäminen Reformin kuvaus: ”…edistetään Kokeilukulttuuria” Päätoimenpide 2: Luodaan edellytyksiä ottaa käyttöön olennaisesti tuloksekkaammat ja joustavammat toimintokohtaiset ja sektorirajat ylittävät palveluprosessit

12 Toimenpide Tarkennukset
Ohjausryhmälle 1 / tarkennustarve: Standardien käytön varmistaminen (tmp 26) – eri keinojen käyttö ja painotukset? Toimenpide Tarkennukset 26. Avointen rajapintojen ja standardien käytön varmistaminen Varmistetaan avointen ja standardipohjaisten rajapintojen käyttö ja osaaminen systemaattisesti niissä käyttökohteissa, joihin niitä on saatavilla. Varmistaminen tapahtuu 1) edellyttämällä jo tehtyjen standardien ja rajapintamäärittelyjen hyödyntämistä kehittämishankkeissa, hankinnoissa ja tuotekehityksessä esimerkiksi velvoittavaan standardisalkun kautta, 2) kehittämällä standardien ja rajapintojen löydettävyyttä ja osaamista, 3) tekemällä yhteistyössä priorisointi niistä avointen rajapintojen kohteista, jotka ovat strategian eri toimenpiteiden ja tavoitteiden näkökulmasta keskeisiä, 4) arvioimalla, valitsemalla ja tarkentamalla priorisoituihin käyttökohteisiin valittavat standardit ja niitä hyödyntävät yhteentoimivuuden kuvaukset, 5) toteuttamalla hankintojen ja kehitysprojektien kautta rajapintoja toteuttavat ja tarkentavat tietojärjestelmäratkaisut, 6) tukemalla rahoittajayhteistyössä vain sellaisten ratkaisujen kehittämistä, joissa yhteisesti määritellyt avoimet rajapinnat ovat käytössä (tai joissa niitä kehitetään), 7) luomalla valtakunnalliset tukipalvelut standardien ja rajapintojen hyödyntämiselle, toteuttamiselle ja testaukselle, 8) tarkentamalla viranomaismääräyksin keskeisimmät toiminnallisuuksiin ja yhteentoimivuuteen liittyvät olennaiset vaatimukset.

13 Hankkeiden tietoinen kytkentä strategian (eri korien) toimenpiteisiin
Ohjausryhmälle 2 / jatkotoimenpiteet: rahoittajayhteistyö ja projektien kytkentä strategian toimeenpanoon Aiemmissa ohjausryhmäkokouksissa keskusteltu eri rahoittajien yhteisten kriteerien luomisesta Status? Kriteerien luontitehtävän omistajuus: ohjaus- ja yhteistyökori? Hankkeiden tietoinen kytkentä strategian (eri korien) toimenpiteisiin Myös infostruktuurikorilla useita tavoitteita ja toimenpiteitä, joista suoraan nostettavissa hankkeiden valintaan, vaatimuksiin ja kriteerejä, esim. Projektien positiointi ja -arviointi kokonaisarkkitehtuurissa Standardit ja avoimet rajapinnat Tietoturvallisuuden varmistamisen valtakunnalliset ja alueelliset toimenpiteet

14 Infostruktuuri - Pohja kuntoon!


Lataa ppt "Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google