Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ESIMERKKI: Ammattilainen ja palvelujärjestelmä toimeenpano korin tilanne - JORY 25.3.2015 Sirpa Mäntynen (pj) Jari Porrasmaa (siht.)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ESIMERKKI: Ammattilainen ja palvelujärjestelmä toimeenpano korin tilanne - JORY 25.3.2015 Sirpa Mäntynen (pj) Jari Porrasmaa (siht.)"— Esityksen transkriptio:

1 ESIMERKKI: Ammattilainen ja palvelujärjestelmä toimeenpano korin tilanne - JORY Sirpa Mäntynen (pj) Jari Porrasmaa (siht.)

2 Korin yleistilanne

3 Toimenpiteiden tilanne 24.3.
Toimenpide Tilanne 10. Lainsäädäntö sote-tietojen käytöstä 11. Sosiaalihuollon tietovarantoratkaisu osaksi Kanta-palveluita Aloitettu valmistelu KA-projektista Kanta-palveluiden seuraavan vaiheen hyödyntämiseen (sote-tietojen yhteiskäyttö) Sote-uudistuksen jatkovalmistelu käynnistymässä. Lakityöryhmä asiakastietolain päivittämiseen valmistelussa Kansa KAn ja toimeenpanosuunnitelman lausuntokierros on päättynyt 12. Kanta-palveluiden käyttöönotto terveydenhuollossa Yhteistyö puuttuvien julkisten kanssa Yksityisen sektorin tilaisuus 17.4. 13. Kanta-palveluiden tietosisällön laajentaminen terveydenhuollossa Valmisteltu vaiheistusasetuksen päivitystä Yhteistyökokous genomistrategiaa valmistelevan ryhmän kanssa pidetty

4 Toimenpiteiden tilanne 24.3.
Toimenpide Tilanne 6. Kansalliset kriteerit tietojärjestelmien käytettävyydelle Apotti tarjouspyyntö on julkaistu  miten tätä käytettävyystyötä voitaisiin hyödyntää? 7. Päätöksenteon tuki ammattilaisten käyttöön Ei raportoitavaa  8. Ammattilaisten koulutus 9. Käyttäjät mukana tietojärjestelmien ja toimintamallien kehittämisessä ja jalkauttamisessa 16. Prosessituki ja toiminnanohjaus Yhteistyöpaaminen JKL suun terveydenhuolto 15.Sähköiset palvelut hallinnollisissa taustaprosesseissa Laki muutos tehty. Valmisteltu projekti. Käsitelty sotu + sote KA ryhmissä

5 sisäiset riippuvuudet

6 Toimenpiteiden riippuvuudet korin sisällä
Toimenpide x-y sisällöt aikatauluriippuvuus yhteisvaikutus resurssit

7 Korien väliset toimenpideriippuvuudet
Korin x-y sisällöt aikatauluriippuvuus yhteisvaikutus resurssit Korin a-b

8 ulkoiset riippuvuudet

9

10 Kumppanit joiden kanssa on tunnistettu yhteys korin toteuttamiseen
Valtiovarainministeriö - Sote-alueen laajuinen (tai nyt laajempi) tietohallintoyhteistyö ja kuntien ICT-muutostuen kohdistaminen yhteistyönkäynnistämiseen, Tommi Oikarinen/VM ja Maritta Korhonen/STM) Kansallinen palveluarkkitehtuuri, Maria Nikkilä + eSote tiimi, keskustelu aloitettu, konkreettinen yhteistyö mm. puolesta asioinnissa  Tekes - Terveyttä biteistä Liiketoiminta- ja asiakasymmärryksen kehittäminen, Auli Pere Kokeiluympäristöt, ekosysteemit, kokonaisrahoitustilanteen edistäminen, tarkemmin: Ammattilaisille tukea päätöksentekoon sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaprosesseissa, esim. tautikohtaisten järjestelmien kehittely, Vierihoidosta valmennukseen osiosssa mm. asiakkaan omatoimisuutta ja osallistumista tukevat järjestelmät asiakkaan sähköisillä palveluilla mahdollistetaan aktiivinen rooli Piloteille pilottialusta - kansalliset palvelut ja sote-toimijat + innovaatioyhteistyö

11 Kumppanit joiden kanssa on tunnistettu yhteys korin toteuttamiseen
Kuntaliitto Akusti Minna Saario, Karri Vainio Sosiaali- ja terveydenhuollon alueellinen viitearkkitehtuuri (sen päivitys), Sote-alueen laajuinen tietohallintoyhteistyö Akusti työsuunnitelmaan tulevat kokonaisuudet, ehkä: asiakas ja potilastietojärjestelmien toimittajariippumattomat määrittelyt sähköisen asioinnin palveluihin liittyvä yhteistyö Sitra Sote-tuotteistus, palvelupaketit - monikanavarahoitus ja palveluprosessit (miten suhtautuu muuhun rahoituspohdintaan?) Asiakaspolut ja palveluseteli

12 Työsuunnitelma Viikko 13: Ennakkotehtävät ryhmälle Viikot 14 & 15:
Ennakkotehtävien työstäminen THL:n, Tekesin ja Sitran kanssa yhteistyötä linkeistä Viikko 16: virtuaali/sähköposti kokous, innokylä briiffi ja työstö siellä Viikko 17: Yhteinen kokous nro 1: perjantaina Viikko 18: Hajautettua työstöä Viikko 19: Yhteinen kokous nro 2: 6.5. Kokonaisuus käsittelyssä työvaliokunnassa ja johtoryhmässä Viikko 20: vapaamuotoista keskustelua atk-päivien yhteydessä Viikko 21: Yhteinen kokous suunnitelman viimeistely ja pilkkujen viilaus viikonloppuna ;) Viikko 22: tiistaina suunnitelma NVK:lle etukäteen

13 Toimeenkorin suunnitteluun osallistuvat henkilöt (alkuvaiheessa)
Sirpa Mäntynen, Kouvola (pj) Jari Porrasmaa, STM (siht.) Antti Iivanainen, Helsinki Sirkka-Liisa Olli, Oulu Pirkko Kortekangas VSSHP Merja Tepponen, EKSOTE, Jukka Kentala, Vaasa, Tanja Witick, Kokkola THL: Anu Muuri, Eeva Reissell, Riitta Konttinen yksityissektori, kysytty LPY/TPL STM: Teppo Heikkilä, Timo Keistinen Duodecim, Ilkka Kunnamo LISTA TÄYDENTYY VIELÄ

14 Strategiset tavoitteet 2020 ammattilaisen osalta
Asiakas- ja potilastiedot ovat ammattilaisten ja asiakkaiden käytössä riippumatta organisaatiorakenteiden, palveluiden ja tietojärjestelmien muutoksista. Terveydenhuollon ja sosiaalihuollon tietojen saatavuus yli sektorirajojen turvataan kansallisilla ratkaisuilla tietosuoja huomioiden. Sähköisen tiedonhallinnan ratkaisut lisäävät palvelujärjestelmän vaikuttavuutta ja tehokkuutta. Kansalaisen ja ammattilaisen sekä ammattilaisten välinen roolin muutos mahdollistaa järkevän työnjaon. Sähköisten ratkaisujen avulla siirrytään soveltuvin osin paljon henkilöstöä ja tilaa vaativista fyysisistä palveluista kevyempiin sähköisiin palveluihin. Palvelujen saatavuus ja esteettömyys paranevat sähköisten ratkaisujen avulla. Sähköisillä ratkaisuilla turvataan palvelujen tasa-arvoinen tarjonta harvaan asutuilla alueilla ja erityisryhmille.

15 Strategiset tavoitteet palvelujärjestelmään liittyvän tiedonhallinnan osalta 2020
Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilla on käytössään työtä ja sen toimintaprosesseja tukevia tietojärjestelmiä. Järjestelmien ja välineiden käytettävyys, päätöksen tuki ja toiminnanohjaus tukevat ammattilaisia työssään nykyistä paremmin, mikä lisää työn mielekkyyttä, laatua ja vaikuttavuutta. Sähköiset sovellukset ammattilaisten käytössä. Ammattilaiset ovat mukana järjestelmien hankinnoissa ja toimintamallien suunnittelussa. Ammattilaisten tiedonhallinnan osaamista vahvistetaan ja uusiin sovelluksiin annetaan hyvä työpaikkakoulutus sekä tietojärjestelmien että toimintamallien osalta. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten perus-, jatko-, täydennys- ja työpaikkakoulutukseen on sisällytetty tiedonhallinnan, tietosuojan, tietoturvan ja tietojärjestelmien käyttöön liittyviä opintoja.

16 Toimenpiteiden karkea vaiheistus kokonaisuuden toimeenpanon suunnittelussa
suunnittelu aloitetaan strategian hyväksymisen jälkeen, toimeenpano valmis tai hyvässä vauhdissa vuonna 2017 sote-uudistuksen kannalta välttämättömät toimenpiteet merkittävät kansalaispalvelut jo käynnissä olevat toimenpiteet välittömiä muutostarpeita jo käynnissä olevaan kehittämiseen sellaisten uusien isojen hankkeiden suunnittelu, joiden käynnistämiseen tarvitaan budjettipäätös  Vaihe 2: suunnittelu aloitetaan vuonna 2015 ja toimeenpano aloitettu vuonna 2017  Vaihe 3: suunnittelu aloitetaan aikaisintaan v 2016 vuosittainen aikataulutus ja budjettivalmistelu

17 Toimenpiteet ja niiden vaiheistus (yhteisen toimeenpanosuunnittelun pohjalta) - vaihe 1
10. Lainsäädäntö sote-tietojen käytöstä Tietosuojan yhdenmukaisten, tietojen saatavuus sote-integroiduissa palveluissa Koordinaatiovastuu: STM 11. Sosiaalihuollon tietovarantoratkaisu osaksi Kanta-palveluita Sosiaalihuolto mukaan Kanta-palveluihin, tiedonkulku yhteisten asiakkaiden osalta turvataan Koordinaatiovastuu: OPER  12. Kanta-palveluiden käyttöönotto terveydenhuollossa Yksityisen sektorin käyttöönotot 13. Kanta-palveluiden tietosisällön laajentaminen terveydenhuollossa Suun terveydenhuolto, kuvantaminen, tiedonhallintapalvelu

18 Toimenpiteet ja niiden vaiheistus (yhteisen toimeenpanosuunnittelun pohjalta) - vaihe 2
6. Kansalliset kriteerit tietojärjestelmien käytettävyydelle yhteiset periaatteet käytettävyyden kehittämiseen ja mittaamiseen Koordinaatiovastuu: AKUSTI ja THL 7. Päätöksenteon tuki ammattilaisten käyttöön sote-päätöksenteon tuki käyttöön Kanta-palveluiden avulla Koordinaatiovastuu:OPER  8. Ammattilaisten koulutus Tiedonhallinnan näkökulmat osaksi koulutusjärjestelmää. Koordinaatiovastuu:STM 9. Käyttäjät mukana tietojärjestelmien ja toimintamallien kehittämisessä ja jalkauttamisessa käyttäjät voimakkaammin mukaan järjestelmien kehittämiseen ja täten paremmin toimintaa vastaavat järjestelmät Koordinaatiovastuu: AKUSTI ja sote-alueet   16. Prosessituki ja toiminnanohjaus Osana tietojärjestelmien uudistamista toteutetaan uusia ominaisuuksia, jotka parantavat työnkulkujen ohjausta Koordinaatiovastuu: AKUSTI ja sote-alueet

19 Toimenpiteet ja niiden vaiheistus (yhteisen toimeenpanosuunnittelun pohjalta) - vaihe 3
 15.Sähköiset palvelut hallinnollisissa taustaprosesseissa Sähköisiä palveluita kehitetään myös hallinnollisiin taustaprosesseihin (esim. asiakasmaksujen ja maksukaton hallinta). todistusten ja lausuntojen välittäminen poikkihallinnollisesti)). Koordinaatiovastuu: STM Priorisoinnista jatketaan keskustelua: esim. toimenpiteet 15 osalta STM teki jo mahdollistavan säädös muutoksen asiakastietolakiin, ETK, TVL, FK ym. ovat valmiita tekemään yhteistäsuunnittelua ja nyt Hyödyntämällä ulkoisia verkostoresursseja, voidaan työtä käynnistää alkuperäistä priorisointia nopeammin (fokuksen säilyminen varmistettava)


Lataa ppt "ESIMERKKI: Ammattilainen ja palvelujärjestelmä toimeenpano korin tilanne - JORY 25.3.2015 Sirpa Mäntynen (pj) Jari Porrasmaa (siht.)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google