Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille"— Esityksen transkriptio:

1 Sote-tieto hyötykäyttöön strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille fiksut järjestelmät Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen tiedonhallinnan ohjaus ja yhteistyö Elämänhallinta Tietojärjestelmät tukevat työtäni Toimiva infostruktuuri Valinnanvapaus Sähköiset palvelut ovat osa työtäni Omat tiedot Tieto palvelee työtäni Toimin tietoturvallisesti Palvelujärjestelmä Rajalliset resurssit oikeaan käyttöön Sähköisten palvelujen avulla Asiakastiedot käytössä Vaikuttavuus ja tehokkuus paranevat Palvelujen saatavuus ja esteettömyys paranee Etunimi Sukunimi

2 Strategia hallitusohjelman ja kärkihankkeiden toteuttajana
Sote-uudistus Hyvinvointi ja terveys Palvelut asiakaslähtöisiksi Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma Ikäihmisten kotihoidon kehittäminen ja omaishoidon vahvistaminen Digitalisaatio ja normien purku Digitalisaatio ja julkiset palvelut Liiketoiminnan kasvuympäristö Säännöksien sujuvoittaminen Kokeilukulttuuri Johtaminen ja toimeenpano 12/28/2018 Etunimi Sukunimi

3 KANSALAINEN Pystyn itse 12/28/2018 Etunimi Sukunimi

4 Kansalaisen palvelut - toimenpiteet 1=suunnittelu, 2= toteutus, 3=valmis 0= ei aloitettu
TMP Prioriteetti valmiusaste Vastuutahot Omien hyvinvointi- ja terveystietojen hallinta-alusta - Omakantan laajennus - PHR 1 2 STM THL, Kela Omahoidon ja sähköisen asioinnin palveluiden toteutus Omahoidon kärkihanke ODA Espoo, AKUSTI SADE/Hyvis: Ajanvaraus- ja palvelunhallintaratkaisu HYVIS-ICT, SADE/ palveluseteli- ja ostopalveluiden sähk hall Turku, SADE/Mielenterveystalo 3 HUS Palveluhakemisto / palveluvaaka THL Hyvinvointia ja terveyshyötyjä tuottavien sähköisten sovellusten kehittäminen, käyttöönotto ja arviointi Innovaatioalusta Omahoitosovellusten arviointijärjestelmä ja sertifiointi Asiakaskohtainen kokonaissuunnitelma - Toiminnallinen sote-integraatio-verkosto & palvelut asiakaslähtöiseksi –kärkihanke STM, THL

5 Iso kuva *Kansallinen yhteistyö valmisteilla
Kanta-palvelut Palveluhakemisto, palveluvaaka Tunnistaminen Valtuutus, palvelunäkymät Muut kansalliset Palvelut (VRK,Vero) Terveydenhuollon arkisto Sosiaalihuollon arkisto Reseptikeskus Tiedonhallintapalvelu Omakanta Kela THL VM STM Avoimet rajapinnat ja integraatioratkaisut,kansallinen palveluväylä Itse-hallinto alueet VM Asiakas- ja potilastietojärjestelmät Omahoidon ja sähköisen asioinnin yhteiset palvelut Hyvinvointitarkastus Itsehoitosuunnitelma Hyvinvointivalmennus Oirearviot/ hyvinvoinninarviot Hyvinvointisuunnitelma Tietämyskanta Ajanvaraus- ja palvelunhallinta Mielenterveystalo Virtualisairaala* Palveluseteli Innovaatioportaali ja alusta Itse-hallinto alueet ODA Itse-hallinto alueet Itsehallintoalueiden ja kuntien sähköiset palvelut App Sidoshankkeet mm. UNA & Apotti Alueelliset ja käyttäjän valitsemat ratkaisut (useita vaihtoehtoja, enemmän kilpailua) mm. Omien tietojen keräämisen ja syöttämisen kehittyneet ratkaisut Kohdennettujen käyttäjäryhmien omahoito- ja hyvinvointisovellukset Itsenäistä arkea tukevat ratkaisut (esim. vanhukset, kehitysvammaiset..) Kehittyneet viestintäsovellukset (esim. video, chat) Uudet innovaatiot *Kansallinen yhteistyö valmisteilla

6 Kyvykkäille käyttäjille fiksut järjestelmät
AMMATTILAINEN Kyvykkäille käyttäjille fiksut järjestelmät 12/28/2018 Etunimi Sukunimi

7 Ammattilainen - toimenpiteet 1=suunnittelu, 2= toteutus, 3=valmis 0= ei aloitettu
TMP Prioriteetti valmiusaste Vastuutahot Ammattilaisten koulutus 2 STM OKM Kansalliset kriteerit tietojärjestelmien käytettävyydelle palveluntuottajat Käyttäjät mukaan kehittämiseen Päätöksenteon tuki ammattilaisten käyttöön STM, Kela

8 Rajalliset resurssit oikeaan käyttöön
Palvelujärjestelmä Rajalliset resurssit oikeaan käyttöön 12/28/2018 Etunimi Sukunimi

9 Palvelujärjestelmä - toimenpiteet 1=suunnittelu, 2= toteutus, 3=valmis 0= ei aloitettu
TMP Prioriteetti valmiusaste Vastuutahot Lainsäädäntö sote-tietojen käytöstä 1 2 STM Sosiaalihuollon tietovarantoratkaisu osaksi Kantaa THL Kanta-palvelujen käyttöönotot terveydenhuollossa Kanta-palveluiden sisältölaajennukset terveydenhuollossa Sähköisten palveluiden kehittäminen ja käyttö 3 Hallinnolliset taustaprosessit, esim Lääkärintodistuksien sähköinen välitys Prosessituki ja toiminnanohjaus AKUSTI/ palv.t.

10 § 15. 11. 10. 9. 16. 13. 12. 8. Yliopistot 6. AMK:t Työnantajat
Kansalliset tietovarannot Kansalliset palvelut Asiointivaltuudet Tunnistaminen Viestinvälitys Palvelunäkymät Soten ulkopuoliset yhteydet: Kela / sosiaaliturva Trafi ETK FKL Vakuutus STM/ SM 15. 11. Kenttäjohtaminen ensihoito eRx Kansa DSS / CDS 7. IHAt EHR PHR 10. PTV VM STM STM Avoimet rajapinnat ja kansalliset ja alueelliset integraatioratkaisut Itsehallintoalueet VM Innovaatioympäristö nopeat kokeilut käyttäjät mukaan kehittämiseen IHAt Asiakas- ja potilastietojärjestelmät 16. 9. Uudet tietosisällöt 13. Käyttöönotto (laajennukset ja yksityinen) 12. 8. Käytettävyyskriteerit 6. Yliopistot AMK:t Työnantajat Ammattilainen Toimenpiteet: 10. Lainsäädäntö sote-tietojen käytöstä 11. Sosiaalihuollon tietovarantoratkaisu osaksi Kanta-palveluita 12. Kanta-palveluiden käyttöönotto terveydenhuollossa 13. Kanta-palveluiden tietosisällön laajentaminen terveydenhuollossa 6. Kansalliset kriteerit tietojärjestelmien käytettävyydelle 7. Päätöksenteon tuki ammattilaisten käyttöön 8. Ammattilaisten koulutus 9. Käyttäjät mukana tietojärjestelmien ja toimintamallien kehittämisessä ja jalkauttamisessa 16. Prosessituki ja toiminnanohjaus 15.Sähköiset palvelut hallinnollisissa taustaprosesseissa 12/28/2018 Etunimi Sukunimi

11 TIEDONJALOSTAMINEN JA TIEDOLLA JOHTAMINEN
tiedonhallinan ohjaus ja yhteistyö Toimiva infostruktuuri 12/28/2018 Etunimi Sukunimi

12 Tiedon toissijainen käyttö - toimenpiteet 1=suunnittelu, 2= toteutus, 3=valmis 0= ei aloitettu
TMP Prioriteetti valmiusaste Vastuutahot Lainsäädäntö sote-tietojen toissijaisesta käytöstä 2 STM Tiedon toissijaisen käytön kehittäminen ja resursointi - Tiedon keruun rationalisointi, infrapalvelut tiedon jakamiseen ja hyödyntämiseen Palveluoperaattorihanke 1 STM; SITRA Ohjaustieto, vertailutieto: vaikuttavuus- ja kustannustietoryhmä Palvelupakettihanke: vaikuttavuus- ja kustannustietoryhmä STM; SITRA Sote-uudistuksen tuki - tietojohtamisen kehittäminen vaikuttavuus- ja kustannustietoryhmä

13 SOTE- MIT-TARIS-TOON Suunnitteluvaihe Käynnistynyt Käynnistynyt Valmisteluvaihe

14 TIEDONHALLINAN OHJAUS JA YHTEISTYÖ
tiedonjalostaminen ja tiedolla johtaminen tiedonhallinan ohjaus ja yhteistyö Toimiva infostruktuuri 12/28/2018 Etunimi Sukunimi

15 12/28/2018 Etunimi Sukunimi

16 TOIMIVA INFOSTRUKTUURI
tiedonjalostaminen ja tiedolla johtaminen tiedonhallinan ohjaus ja yhteistyö Toimiva infostruktuuri 12/28/2018 Etunimi Sukunimi

17 Infostruktuuri toimenpiteet - tiivistelmä 1=suunnittelu, 2= toteutus, 3=valmis 0= ei aloitettu
Priori-teetti Valmius- aste Vastuu-tahot Kokonaisarkkitehtuuri käyttöön kansallisesti ja Alueellisesti, alitoimenpiteet: KAJAKKI, Sote-KA-ryhmät, Akusti-KA Kanta-palvelut ja määrittelyt, Omakanta, Kelain 1 2 2-3 STM Akusti THL Palv.t Yhteistyö kehittämisessä ja hankinnoissa - UNA, Apotti, SADe, Hyvis, Kelain, Kanta-yhteistyö Standardien kehittäminen, käyttö ja levittäminen - SYTKE-yhteentoimivuuskeskus, SAMPO, JASeHN 1-2 THL, STM Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen kansallisesti ja alueellisesti - sertifiointi, omavalvonta, kansallinen ohjaus ja valvonta Kela, Palv.t Valvira, Vrk, THL Tietoliikenneyhteyksien parantaminen - LVM, erillisverkot, Akusti-tietoliikenneselvitys, KY-verkko 3 0-3 palv.t LVM Toimenpiteet tarkemmin (12 kpl): ks. toimeenpanosuunnitelma ja päästrategia - Hankkeista myös jatkotoimenpiteitä ja pysyvien toimintojen kehittämistä (toimeenpanosuunnitelman seuranta ja päivitystarpeet)

18 Infostruktuuri toimenpidealueet ja toimeenpanokanavat: yleiskuva
valmis / vakiintunut toteutusvaihe suunnittelu ei aloitettu Infostruktuuri toimenpidealueet ja toimeenpanokanavat: yleiskuva Toimenpidealue Toimeenpanon hankkeet ja toiminnot Ohjaus ja kehittä- minen Kokonaisarkkitehtuuri käyttöön Sote KA ryhmät ja arkkitehtuurit KAJAKKI Kori4 Ohjaus ja yhteistyö Alueellinen KA Akusti KA ja viitearkkitehtuuri Kapa puolesta asiointi, ROVA, tunn. ohjaus Kansallinen KA-ohjaus Yhtenäiset tietosisällöt Kori 1 Asiakas Sosiaalihuollon varmenteet Kanta kehittäminen Omakanta Kans. pilviratkaisut Sähköiset sote-palvelut kans. palveluarkkitehtuurissa Kanta-kehittämispolku Kanta-määrittelyt ja kehitys Kelain Yhteistyö kehittämisessä ja hankinnoissa Yhteistyö UNA, Apotti SADe, HyvisSADe Kori 2 Ammattilainen Standardien kehittäminen ja niiden käytön ja levittämisen tuki SYTKE – Yhteen-toimivuuskeskus Standardisalkku Kärkihankkeet ja reformit: Hyvinvointi ja terveys: kans. tietosisältöjen ja rajapintojen määritykset, digitalisaatio, sote-uudistus, kokeilukulttuuri HL7, CDA, FHIR, DICOM, ISO Yhteen- toimivuus SAMPO JASeHN Kori 3 Tiedon jalostaminen Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen Sertifiointi ja omavalvonta Sosiaalihuollon ja sote varmenneratk. Olennaiset toim. vaatimukset Tieto- turvallisuus Ohjaus ja valvonta: Valvira, Vrk, THL Kansalaispalv. hyväksyntäkriteerit Tietoliikenneyhteyksien parantaminen Viranomaisyhteistyö, LVM, erillisverkot Akusti-tietoliikenneselvitys Tieto- liikenne KY-verkko 12/28/2018 Etunimi Sukunimi


Lataa ppt "KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google