Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille"— Esityksen transkriptio:

1 Sote-tieto hyötykäyttöön strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille fiksut järjestelmät Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen tiedonhallinnan ohjaus ja yhteistyö Elämänhallinta Tietojärjestelmät tukevat työtäni Toimiva infostruktuuri Valinnanvapaus Sähköiset palvelut ovat osa työtäni Omat tiedot Tieto palvelee työtäni Toimin tietoturvallisesti Palvelujärjestelmä Rajalliset resurssit oikeaan käyttöön Sähköisten palvelujen avulla Asiakastiedot käytössä Vaikuttavuus ja tehokkuus paranevat Palvelujen saatavuus ja esteettömyys paranee Etunimi Sukunimi

2 KANSALAINEN Pystyn itse 12/7/2018 Etunimi Sukunimi

3 Kansalaisen palvelut - toimenpiteet 1=suunnittelu, 2= toteutus, 3=valmis 0= ei aloitettu
TMP Prioriteetti valmiusaste Vastuutahot Omien hyvinvointi- ja terveystietojen hallinta-alusta - Omakantan laajennus - PHR 1 2 STM THL, Kela Omahoidon ja sähköisen asioinnin palveluiden toteutus Omahoidon kärkihanke ODA Espoo, AKUSTI SADE/Hyvis: Ajanvaraus- ja palvelunhallintaratkaisu HYVIS-ICT, SADE/ palveluseteli- ja ostopalveluiden sähk hall 3 käyttöönotettavissa Turku, SADE/Mielenterveystalo 3 tuotannossa HUS Palveluhakemisto / palveluvaaka /lisää Virtuaalisairaala, terveyskylä THL Hyvinvointia ja terveyshyötyjä tuottavien sähköisten sovellusten kehittäminen, käyttöönotto ja arviointi Innovaatioalusta STM, Tekes Omahoitosovellusten arviointijärjestelmä ja sertifiointi Asiakaskohtainen kokonaissuunnitelma - Toiminnallinen sote-integraatio-verkosto & palvelut asiakaslähtöiseksi –kärkihanke STM, THL

4 Kyvykkäille käyttäjille fiksut järjestelmät
AMMATTILAINEN Kyvykkäille käyttäjille fiksut järjestelmät 12/7/2018 Etunimi Sukunimi

5 Ammattilainen - toimenpiteet 1=suunnittelu, 2= toteutus, 3=valmis 0= ei aloitettu
TMP Prioriteetti valmiusaste Vastuutahot Ammattilaisten koulutus 2 STM OKM, yliopistot, AMK:t Kansalliset kriteerit tietojärjestelmien käytettävyydelle palveluntuottajat Käyttäjät mukaan kehittämiseen Päätöksenteon tuki ammattilaisten käyttöön STM, Kela Palveluntuottajat - ODA

6 Rajalliset resurssit oikeaan käyttöön
Palvelujärjestelmä Rajalliset resurssit oikeaan käyttöön 12/7/2018 Etunimi Sukunimi

7 Palvelujärjestelmä - toimenpiteet 1=suunnittelu, 2= toteutus, 3=valmis 0= ei aloitettu
TMP Prioriteetti valmiusaste Vastuutahot Lainsäädäntö sote-tietojen käytöstä 1 2 STM Sosiaalihuollon tietovarantoratkaisu osaksi Kantaa THL Kanta-palvelujen käyttöönotot terveydenhuollossa Kanta-palveluiden sisältölaajennukset terveydenhuollossa Sähköisten palveluiden kehittäminen ja käyttö 3 Hallinnolliset taustaprosessit, esim Lääkärintodistuksien sähköinen välitys Prosessituki ja toiminnanohjaus AKUSTI/ palvtuottApotti, UNA

8 TIEDONJALOSTAMINEN JA TIEDOLLA JOHTAMINEN
tiedonhallinan ohjaus ja yhteistyö Toimiva infostruktuuri 12/7/2018 Etunimi Sukunimi

9 Tiedon toissijainen käyttö - toimenpiteet 1=suunnittelu, 2= toteutus, 3=valmis 0= ei aloitettu
TMP Prioriteetti valmiusaste Vastuutahot Lainsäädäntö sote-tietojen toissijaisesta käytöstä 1 2 STM Tiedon toissijaisen käytön kehittäminen ja resursointi - Tiedon keruun rationalisointi, infrapalvelut tiedon jakamiseen ja hyödyntämiseen Palveluoperaattorihanke STM; SITRA Ohjaustieto, vertailutieto: vaikuttavuus- ja kustannustietoryhmä Palvelupakettihanke: vaikuttavuus- ja kustannustietoryhmä STM; SITRA Sote-uudistuksen tuki - tietojohtamisen kehittäminen vaikuttavuus- ja kustannustietoryhmä

10 TIEDONHALLINAN OHJAUS JA YHTEISTYÖ
tiedonjalostaminen ja tiedolla johtaminen tiedonhallinan ohjaus ja yhteistyö Toimiva infostruktuuri 12/7/2018 Etunimi Sukunimi

11 TOIMIVA INFOSTRUKTUURI
tiedonjalostaminen ja tiedolla johtaminen tiedonhallinan ohjaus ja yhteistyö Toimiva infostruktuuri 12/7/2018 Etunimi Sukunimi

12 valmis / vakiintunut toteutusvaihe suunnittelu ei aloitettu
Infostruktuuri toimenpidealueet, toimeenpanokanavat ja tilanne: yleiskuva Toimenpidealue Toimeenpanon hankkeet ja toiminnot Ohjaus ja kehittä- minen Kokonaisarkkitehtuuri käyttöön Sote KA ryhmät ja arkkitehtuurit KAJAKKI Kori4 Ohjaus ja yhteistyö Alueellinen KA Akusti KA ja viitearkkitehtuuri Kapa puolesta asiointi, ROVA, tunn. ohjaus Kansallinen KA-ohjaus Yhtenäiset tietosisällöt Kori 1 Asiakas Sosiaalihuollon varmenteet Kanta kehittäminen Omakanta Kans. pilviratkaisut Sähköiset sote-palvelut kans. palveluarkkitehtuurissa Kanta-kehittämispolku Kanta-määrittelyt ja kehitys Kelain Yhteistyö kehittämisessä ja hankinnoissa Yhteistyö UNA / Hanko, Apotti, ODA, SADe, HyvisSADe Kori 2 Ammattilainen Standardien kehittäminen ja niiden käytön ja levittämisen tuki SYTKE – Yhteen-toimivuuskeskus Standardisalkku Kärkihankkeet ja reformit: Hyvinvointi ja terveys: kans. tietosisältöjen ja rajapintojen määritykset, digitalisaatio, sote-uudistus, kokeilukulttuuri HL7, CDA, FHIR, DICOM, ISO Yhteen- toimivuus SAMPO JASeHN Kori 3 Tiedon jalostaminen Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen Olennaiset toim. vaatimukset Sertifiointi ja omavalvonta Sosiaalihuollon ja sote varmenneratk. Tieto- turvallisuus Kansalaispalv. hyväksyntäkriteerit Ohjaus ja valvonta: Valvira, Vrk, THL Tietoliikenneyhteyksien parantaminen Viranomaisyhteistyö, LVM, erillisverkot Akusti-tietoliikenneselvitys Tieto- liikenne KY-verkko

13 Infostruktuuri toimenpiteet - tiivistelmä 1=suunnittelu, 2= toteutus, 3=valmis 0= ei aloitettu
Priori-teetti Valmius- aste Vastuu-tahot Kokonaisarkkitehtuuri käyttöön kansallisesti ja Alueellisesti, alitoimenpiteet: KAJAKKI, Sote-KA-ryhmät, Akusti-KA Kanta-palvelut ja määrittelyt, Omakanta, Kelain 1 2 2-3 STM Akusti THL Palv.t Yhteistyö kehittämisessä ja hankinnoissa - UNA/Hanko, Apotti, SADe, Hyvis, Kelain, Kanta-yhteistyö Standardien kehittäminen, käyttö ja levittäminen - SYTKE-yhteentoimivuuskeskus, SAMPO, JASeHN 1-2 STM, THL, VM Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen kansallisesti ja alueellisesti - sertifiointi, omavalvonta, kansallinen ohjaus ja valvonta Kela, Palv.t Valvira, Vrk, THL Tietoliikenneyhteyksien parantaminen - LVM, erillisverkot, Akusti-tietoliikenneselvitys, KY-verkko 3 0-3 palv.t LVM Toimenpiteet tarkemmin (12 kpl): ks. toimeenpanosuunnitelma ja päästrategia - Hankkeista myös jatkotoimenpiteitä ja pysyvien toimintojen kehittämistä (toimeenpanosuunnitelman seuranta ja päivitystarpeet)

14 Nostoja / infostruktuuri I/2017
Kanta-palvelujen sisältöjen ja käytön laajentaminen Laajoista kokonaisuuksista erityisesti kysely- ja välityspalvelu, lääkitys, kuvantaminen ja Omatietovaranto kehitys- ja määrittelyvaiheessa Sähköisen reseptin pakollisuus 2017 alussa Erityisesti yksityisissä palveluissa voimakkaasti laajentuneet Kanta-palvelujen käyttöönotot vaihteessa Sote-varmennekortit ja -ratkaisut tulossa saataville myös sosiaalihuoltoon Kansallisen ohjauksen kehittämistoimenpiteitä Valviran rekisteri sote-tietojärjestelmistä tullut saataville 01/2017 Sote KA- ja Tietoarkkitehtuurin työryhmien hallintamallivalmistelu ja Sote KA-kuvausten päivittämissuunnitelma Tietoarkkitehtuurin kokonaiskuvan ja kehittämiskohteiden valmisteluprojekti valmistumassa / THL Käynnistetty viranomaisyhteistyöryhmä Kela / THL / Vrk / Valvira laajavaikutteisten operatiivisten kysymysten käsittelyyn Toiminnallisiin vaatimuksiin uusia kansallisia vähimmäisvaatimusten profiileja (nojautuen THL määräykseen 2/2016) Lääkehoito, sosiaalihuolto, kysely- ja välityspalveluun liittyvät järjestelmät

15 Kanta - Toimeenpanon yhteenveto
Omakanta-palvelu kansalaisille avoinna tietoturvallisesti verkossa 24/7 Potilastiedon arkisto on käytössä laajasti julkisessa terveydenhuollossa (n=179 toimijaa) Yksityisen terveydenhuollon Potilastiedon arkiston käyttöönotot alkoivat (n=77 toimijaa ; n=90 toimijaa ) Julkisessa terveydenhuollossa sähköisen reseptin käyttö on jo osa päivittäistä toimintaa (n=179 toimijaa) Yksityisen terveydenhuollon liittymiset sähköiseen reseptiin etenevät (n=778 toimijaa ; n=1094 toimijaa ) Sähköinen resepti pakollinen – Kanta-palvelut laajenevat sosiaalihuoltoon Kansa-hankkeen avulla (1. vaihe käynnistyi ; tuotantoon 2/2018) Digitaalisuuteen liittyvät toiminnan muutokset edellyttävät tietojen liikku- vuutta ja tietojärjestelmiltä yhteentoimivuutta, mitä pannaan sosiaali- ja terveydenhuollossa toimeen valtakunnallisilla Kanta-palveluilla

16 Omakanta-palveluun kirjautumiset ja eri kävijät
kuukausittain 2010–2017 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 (2/2017) Kirjautumiset (2/2017) Eri kävijät 1,89 milj. henkilöä käyttänyt mennessä

17 Potilastiedon arkistoon arkistoidut asiakirjat
663,3 milj. ( ) 599,2 milj ( ) 511,5 milj ( ) 436,7 milj ( ) 370,2 milj ( ) 301,2 milj ( ) Arkistoidut tiedot sisältävät sekä palvelutapahtuma- että hoitoasiakirjoja. Esimerkiksi ajanvarauksesta voi muodostua palvelutapahtuma, johon tulevan hoitokäynnin yhteydessä voidaan liittää hoitoasiakirjoja.

18 Tallennetut sähköiset reseptit ja niistä tehdyt lääketoimitukset 2010–2017
55,1 milj. Kaikista lääketoimituksista 90 % 29,6 milj. 44 % 10 % 0,02 % 0,7 %

19 Arvostetuimmat suomalaiset verkkobrändit vuosina 2014–2016
(Taloustutkimus Oy) Verkkobrändien arvostus ja suosittelu -tutkimuksen mukaan Top10: Yle Areena Yle Areena Yle Areena Ilmatieteen laitos Ilmatieteen laitos Kanta.fi HSL Reittiopas Kanta.fi Ilmatieteen laitos HelMet Yle HelMet Yle HSL Reittiopas Yle Kanta.fi HelMet HSL Reittiopas Vero.fi Vero.fi Vero.fi Foreca Poliisi.fi Foreca OP/OP-Pohjola Foreca Kela.fi Poliisi.fi OP/OP-Pohjola OP/OP-Pohjola


Lataa ppt "KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google