S2-opetus esiopetuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Riihimäen seudun terveyskeskus / Puheterapia
Advertisements

KIELIMAISTELUA 3. LUOKALLE
TERVETULOA TAMPEREEN LYSEON LUKION EUROOPPA-LINJALLE!
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen ja opettaminen
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Suomen kielen ominaispiirteet.
 kieli on paitsi suussa oleva lihas myös ihmisten puhuma, kirjoittama tai viittoma merkkijärjestelmä ◦ luonnolliset kielet ◦ keinotekoiset kielet (ohjelmointikielet,
Musiikin ryhmäkoulutus
Suomen kielioppia edistyneille Astevaihtelu
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
SUULLINEN HARJOITTELU
Puheterapia / Riihimäen seudun terveyskeskus
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Astevaihtelu (k, p, t –vaihtelu)
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Kielenhuoltoon liittyviä käsitteitä. Käsitteiden määrittelyä Kielenhuolto: ”Kielenhuollolla tarkoitetaan monia erilaisia tapoja vaikuttaa kielenkäyttöön.
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Yleisen kielitieteen peruskurssi
Suomen kieli maailman kielten joukossa
Arviointi kuullun ymmärtämisen opetuksen tukena
Mitä kieli on?.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Kurssivalinnat Ykköset, syksy Kurssit valitaan O Pääsääntöisesti numerojärjestyksessä O (opinto-opas s , 77) O etenkin VIERAAT KIELET, ÄI,
2.3 Äänteistä tavuiksi ja sanoiksi
Kysely OSAKOn Going Abroad -päivien yhteydessä Bastian Fähnrich, : N = 35 opiskelijaa (Oulainen 2007: N = 66 opiskelijaa (Oulainen) + 29 (Oulu)
Verbityypit suomessa on 6 verbityyppiä – kun osaat verbityypin, osaat taivuttaa verbiä oikein.
0 Aloitussivu oppaat esittelevät pääosiot 2 Suomen kielen äännemaailma Ali 3 Matematiikka Ubah 1 Tietokoneen käyttö Mai 1.1 Hiiriharjoitukset 1.2 Näppäimistö-
Vierassanojen oikeinkirjoitus
Oppimisprosessin kuvaus: ACID ja Sound Forge musiikkitunnilla
Kielioppi Ssu112 Luento
Yleisen kielitieteen peruskurssi CYK110
LUOLA-PROJEKTI LOPPUESITTELY AgC224.2
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
VILU: A B C
Venäjän alkeiden opetus
2.2 Yksittäiset äänteet 2.2 Yksittäiset äänteet – Äänteiden esittelysivut – Äänteiden esittelysivut Karaoketeksti
Yleisen kielitieteen peruskurssi CYK110
Yleisen kielitieteen peruskurssi CCYK110
Suomen kieli S2-oppiaineena
Tove Selkälä Porvoon kaupunginkirjasto Millaista on rakentaa kahta Nelliä/kokemuksia ruotsinkielisen Nellin rakentamisesta.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
LAPSEN OMA KIRJA/ OPETTAJAN OPAS
Kaksikielisten lasten seurantatutkimus (Silven)  Tavoite: kaksi/monikielisyyden saavuttaminen  Vanhempien panos yksin ei riitä  Vähemmistö- ja valtakieli.
Kielestä ja sen tehtävistä Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
SUOMEN KIELEN OMINAISPIIRTEET Suomi kuuluu uralilaiseen kielikuntaan, suomalais- ugrilaisten kielten ryhmään, ja sen sukukieliä ovat mm. viro, unkari ja.
Vierassanat. Vokaalit Vokaali on pitkä seuraavissa tapauksissa: 1. toiseksi viimeisessä tavussa suomalaisen konsonantin edellä naiivi, intiimi, kemikaali.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Keskustele kaverin kanssa:
Suomen kielen ominaispiirteet.
VOIMAHARJOITTELU UINNISSA
Asiakielisyys.
Suomi 2A
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
ESSEE.
JAPANIN KIELI japania kirjoitetaan merkeillä, joista jokainen vastaa käytännössä jotakin näistä: 1. sanaa 2. tavua 3. sanavartaloa 4. kirjainta 5. edellisen.
Liikesaksan perusteet I
Kielen kehityksen avainkohdat
Haapaniemen koulun musiikkiluokka
Liikesaksan perusteet II
Liikesaksan perusteet I
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Marja-Kristiina Lerkkanen
Arviointi Vsop-opetuksessa
Oma kieli-opiskelukieli
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Tervetuloa uudelle luokalle!
Esityksen transkriptio:

S2-opetus esiopetuksessa Valmistavat

Äänneharjoittelua kaikilla tasoilla Keskeinen piirre äänteiden keston vaihtelu Äänteiden laatu Äänneyhdistelmät Tavujärjestelmä Isot yksiköt: rytmi, paino ja intonaatio Paino aina ensimmäisellä tavulla! HARJOITELLAAN ESIM. TAVUTETAAN SANOJA, LORUILLAAN JA LEIKITÄÄN ka-sa/kas-si, er-ä /e-rään, ku-ka/kuk-ka, tu-li/tuu-li/tul-li > kesto vaikea erottaa a/ä/e, h Lähtökieli vaikuttaa, mikä äänne koetaan vaikeana. Tavuilla voi leikkiä esim.hyppyruuduissa miten pitkälle nimellä, eläimillä tai vaikka koulutarvikkeilla hypätään. Suomalaisten laulujen kuunteleminen ja laulaminen hyvää harjoitusta, vaikkei sanoja ymmärtäisikään opitaan kielen rytmi, intonaatio ja painotus.

Suomen kielen äänteet a ä o ö u y vokaalit lyhyet–pitkät diftongit harmonia konsonantit lyhyet-pitkät äng-äänne i e a o u ä ö y

k,p,t-vaihtelu eli astevaihtelu Vahva heikko kk k pp p tt t Yksi menee pois tai muuttuu k - p v t d k,p,t muuttuu samanlaiseksi kuin edellinen konsonantti (assimilaatio) nk ng mp mm lt ll nt nn rt rr Huomaa: sk, st, tk, ps ei vaihtelua!

Harjoituksia Kaikista eskarikirjoista ja mm. puheterapeuttien materiaaleista löytyy harjoituksia esim. fonologiseen erottelukykyyn. Kaikki sanaleikit, lorut, kielellä hassuttelut (ei-sanat ja höpöttelyt), laulaminen, musiikin kuuntelu ovat äärimmäisen tärkeitä suomen kielen ääntämisharjoittelua. Vinkkejä ja linkkejä: Jos opettaja haluaa lisätä tietoisuuttaan ks. esim. Suomen kielen fonetiikkaa ja fonologiaa ulkomaalaisille, Anneli Lieko ja Suomen kielioppia ulkomaalaisille, Leila White tai esim. suomea ole hyvä: http://www04.edu.fi/suomeaolehyva/ > Vaikka se on aikuisille, siitä näkee kielimateriaalin. > Kielen rakennehan on kaikille sama iästä riippumatta! Kieltä opettavan on hyvä miettiä omaa äidinkieltään vieraan kielen näkövinkkelistä. >Samalla kun lasten kielellinen tietoisuus kehittyy, myös aikuiset voivat oppia omasta äidinkielestään uutta ja oppia ymmärtämään kieltään sitä opettelevan silmin. Monikulttuurisuus tarjoaa myös mahdollisuuden oppia uusia kieliä.