HYVÄ PELI? MITÄ VAADITAAN, ETTÄ PELI ON HAUSKA, HYVÄ, KIINNOSTAVA? Jussi RaskuSeinäjoen Kansalaisopisto Aki Sirviö2014
Case: Flappy Bird
MITKÄ ASIAT TEIDÄN MIELESTÄ TEKEE HYVÄN PELIN?
Case: Flappy Bird, analyysi
Joitain hyvän pelin ominaisuuksia Jännittävä Tarjoaa vaihtoehtoja Tarjoaa onnistumisen/ saavuttamisen tunteen Näyttää hyvältä (grafiikka) Kuulostaa hyvältä (musiikki, äänitehosteet) Mielenkiintoinen tarina / teema (samaistuminen) Pelituntuma Haastava Koskettava Mielenkiintoinen (kenttäsuunnittelu) Tasapainotettu Uskottava pelimaailma Hyvä tekoäly Interaktiivinen (päätöksillä on vaikutus) Selkeä tavoite Overmars (2007) Designing Good Games (pdf) IMMERSIO HAUSKUUS / PALKITSEVUUS Palkitseva Hyvä pelihahmo
Yhteenveto Hyvä idea ei yksin riitä, lisäksi tarvitaan ymmärrystä: Psykologiasta Fysiologiasta (aivokemia) Kulttuurista (sosiologia, antropologia, muoti) Taiteista (musiikki, kuvataiteet, sommittelu) HYVIEN PELIEN TEKEMINEN ON TIEDETTÄ JA TAIDETTA (tai sitten pitää olla vain hyvä säkä)