HYVÄ PELI? MITÄ VAADITAAN, ETTÄ PELI ON HAUSKA, HYVÄ, KIINNOSTAVA? Jussi RaskuSeinäjoen Kansalaisopisto Aki Sirviö2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KOVA - HENKINEN VALMENNUS
Advertisements

TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Tietotekniikan laitoksen uusi linja. Yhteisen rungon ympärille liittyvät oksina Tietotekniikan laitoksen perinteiset ja uudet linjat.
Pelin suunnittelu Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 /
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
FC WILD VALMENNUSLINJA versio 2011/ Harjoitukset Taito, taito ja taito  Nopeudesta ei hyötyä jos ei taitoa, harjoitukset pallollisia Liikkuva.
Huomioita Kuopion ilmastopoliittisesta ohjelmasta Mikko Pohjola, THL, Kuopio.
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Onnistunut tapahtuma Miten teet tilaisuudestasi kiinnostavan? Vaikuttajan näkökulma – Antti Kaikkonen.
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
1 Työhyvinvointi ja johtaminen kilpailutekijäksi Työvoimapula 2012 ? Kaikkien kyvyt käyttöön -seminaari Joni Hautojärvi Norilsk Nickel Harjavalta.
Mediakasvatus seurakuntien nuorisotyössä
Pelien -ohjelmointi Syksy 2007 Vapaavalintainen opintojakso 3 op. ITP8TM003.
DIGITAALINEN TARINA Miten digitaalista tarinaa voi käyttää kirjastossa? Isoäitini tarina Tämä inspiroi minua kokeilemaan!
21. Kulttuuriala s. 96‒99 Kulttuuriala.
© Dagmar 2006 Mediasidonnaisuustutkimus 2007 Tomi Härmä Dagmar Market Intelligence
INTERAKTIIVINEN PROJEKTORINÄYTTÖ MÄÄRITTELYÄ H-SPACE 1.
PELIEN SUUNNITTELUA ALGORITMIT JA NIIDEN SUUNNITTELU Jussi RaskuSeinäjoen Kansalaisopisto Aki Sirviö2014.
RAKENNUSPALIKOITA SEINÄJOEN KANSALAISOPISTO Jussi Rasku Aki Sirviö.
Tekoälyalgoritmit rooli- ja seikkailupeleissä Otso Mäkinen.
3D-ohjelmat _graphics_software Kurssilla käytetään 3ds Maxia Ala hyvin laaja ja monipuolinen Huipputeknologiaa.
Algoritmit ja koneoppiminen (ALKO)
Mitä on kulttuuri?.
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Antti-Jussi Lakanen Jyväskylän yliopisto. Tervetuloa ohjelmoimaan pelejä Kurssin esittely Kurssipäivien ohjelma Ohjaajat esittäytyvät Osallistujat esittäytyvät.
D OMAINHALLINTATYÖKALUN TOTEUTUS JQUERY JAVASCRIPT - KIRJASTOLLA Insinöörityö Irko Palenius 2009.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Tekoäly tasohyppely- ja ampumapeleissä Teemu Saukonoja.
HYVÄ PAHA PELI - tiellä oppimispeleihin RAAHEN OPETUSTOIMI peda.net/veraja/raahe/lukio/oppiaineet/hyvapahapeli mediakasvatuksen oppisisältöjä oppijalähtöisesti.
Pelisuunnittelu. Kurssin info Kurssin nimi: Pelisuunnittelu Opintopisteet: 1opsTekijä: Toivonen Samppa Yhteystiedot:
PELIOHJELMOINTI SEINÄJOEN KANSALAISOPISTO Jussi Rasku Aki Sirviö.
#MEDIAISO VIDEO-OHJEITA Hanna
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
VENÄJÄN KIELI on slaavilainen kieli
3D-ohjelmat oftware 8zdpgL-ZGTDUITrBwS_VCltYsQ/edit?usp=sharing.
Tactic – Uusi lautapeli vai palvelumuotoile jo olemassa olevaa peliä?
YYT / / Osaamisprofiili / K16 / MI.
Essee – tekstien jalokivi
22. Kristinuskon kulttuurivaikutuksia
Suomi 1A 11. tunti Sanni HEinzmann.
YHTEISKUNTAOPPIA PUOLUEET.
Discopallonivel: Henna Akkala, Petra Mikola, Katariina Räihä, Antti Perttunen, Kirsi Helle.
Yritystapaus osa II puh
Luen, kirjoitan ja kerron
Kansainvälisyyspäivät Seinäjoella
Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.
VALMENTAMISEN ETIIKKA
Toiminnallinen tiedepäivä
Eremitaasi - Эрмитаж.
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
KUVATAIDE Kuvataideopetuksen tarkoituksena on kehittää opiskelijan ymmärrystä yhteiskunnan ja ympäristön visuaalisista ilmiöistä ja niiden merkityksistä.
Oma kuva päänpäällä Piirretään oma kuva päänpäällä paperia pitäen.
Tieteellisen tekstin peruselementit
Bayes-päättelyn kertausta
Astrid Lindgren Ilon Wikland.
Alkuitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Kulttuurista hyvinvointia Pirkanmaalla Tampere
Mihin feminiiniset strategiat ja taktiikat johtavat tietokonepeleissä?
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Yrittäjyys antaa virtaa
Case-linkit sana&search[asiasana]=Yhteistoimintamenettely
Opetus-ja kulttuuriministeriön Koululaiskyselyn 2019 tulokset neuvotteleva virkamies Iina Berden, opetus- ja kulttuuriministeriö varatoimitusjohtaja.
RENTOUTUMINEN. RENTOUTUMINEN RENTOUTUMINEN Rentoutuminen hoitaa mieltä. Hiljentyminen ja rauhoittuminen auttavat kuulemaan ​omia ajatuksia ja tunteita.
Esityksen transkriptio:

HYVÄ PELI? MITÄ VAADITAAN, ETTÄ PELI ON HAUSKA, HYVÄ, KIINNOSTAVA? Jussi RaskuSeinäjoen Kansalaisopisto Aki Sirviö2014

Case: Flappy Bird

MITKÄ ASIAT TEIDÄN MIELESTÄ TEKEE HYVÄN PELIN?

Case: Flappy Bird, analyysi

Joitain hyvän pelin ominaisuuksia Jännittävä Tarjoaa vaihtoehtoja Tarjoaa onnistumisen/ saavuttamisen tunteen Näyttää hyvältä (grafiikka) Kuulostaa hyvältä (musiikki, äänitehosteet) Mielenkiintoinen tarina / teema (samaistuminen) Pelituntuma Haastava Koskettava Mielenkiintoinen (kenttäsuunnittelu) Tasapainotettu Uskottava pelimaailma Hyvä tekoäly Interaktiivinen (päätöksillä on vaikutus) Selkeä tavoite Overmars (2007) Designing Good Games (pdf) IMMERSIO HAUSKUUS / PALKITSEVUUS Palkitseva Hyvä pelihahmo

Yhteenveto Hyvä idea ei yksin riitä, lisäksi tarvitaan ymmärrystä: Psykologiasta Fysiologiasta (aivokemia) Kulttuurista (sosiologia, antropologia, muoti) Taiteista (musiikki, kuvataiteet, sommittelu) HYVIEN PELIEN TEKEMINEN ON TIEDETTÄ JA TAIDETTA (tai sitten pitää olla vain hyvä säkä)