Ei-essentialistista semantiikkaa? Tommi Nieminen XXV Kielitieteen päivät, Tampere 1998 1. Essentialistinen semantiikka ja sen ongelmat 2. Ei-essentialistisen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Advertisements

Suomen kielen ominaispiirteet.
Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
 kieli on paitsi suussa oleva lihas myös ihmisten puhuma, kirjoittama tai viittoma merkkijärjestelmä ◦ luonnolliset kielet ◦ keinotekoiset kielet (ohjelmointikielet,
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
Veikon Koneesta Destiaan Miten nimen semantiikkaa tutkitaan? FT Paula Sjöblom Helsingin kauppakorkeakoulu FiCLAn laivaseminaari
Mihin aivot tarvitsevat unta?
Power Point – esitysgrafiikkaohjelma lyhyesti
1. Olio-ohjelmointi.
Ohjelman jakaminen useampaan tiedostoon Olio-ohjelmointi (C++) KYAMK, Jarkko Ansamäki 2001.
Poikkeuskäsittely- lohkot tMyn1 Poikkeuskäsittelylohkot try-catch Poikkeustilanteiden käsittelymekanismi toteutetaan varatuilla sanoilla try, throw ja.
Käsiteanalyysi Mikä on käsite? Konkretia ja abstraktio
TMA.003 / L3 ( )1 3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio Olkoon A ja B ei-tyhjiä joukkoja. Tulojoukon A  B = {(x,y) | x  A, y  B} osajoukko on.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Diskurssianalyysi mediatutkimuksessa
Mitä kieli on?.
Tietokoneohjelman suoritus opintojakso Olioajattelu ja –ohjelmointi, osa I Hans Nieminen Syksy 2013.
Tähden vari. Presentation –Opettaja näyttää pitkän valotusajan kuvan taivaankannesta.
Kielitaito on kilpailuetu
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
1 Päämääriä Semantiikka tutkii merkitystä siten, että yrittää muodostaa teorian siitä. - yleistyksiä : esim. konjunktioilla on erilainen merkitys kuin.
Sosiosemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Kouluvierailuun valmistautuminen Vierailuun valmistautumisessa on huomioitava monta asiaa.
Johdatus viestintään, viimeinen teema: kooste Leif Åberg syksy 2003.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Miksi on olemassa hiiriä?  Mitkä tekijät ovat johtaneet hiirien syntyyn? (kausaalinen selitys)  Mitä tarkoitusta/päämäärää varten hiiret ovat olemassa.
© Jukka Juslin1 Osio2 Olio-ohjelmointi: Merkkijonot eli Stringit Jukka Juslin.
Johdetun luokan olion esittely... tMyn1 Johdetun luokan olion esittely ja määrittely Esittelyluokka tarkoittaa olion tunnuksen luokkaa. Määrittelyluokka.
Johdetun luokan olion alustus tMyn1 Johdetun luokan olion alustus määrätyillä arvoilla Kun ohjelmassa esiintyy johdetun luokan olion määrittely, järjestelmä.
Veijo Nikkanen: Sisällön ja rakenteen saavutettavuus Kaikille hyvä -koulutus 5. ja Selko-e Sisällön ja rakenteen saavutettavuus Veijo Nikkanen.
Funktio.
Sukupuoli ja lastenkulttuuri Modernissa kulttuurissa sukupuoli on polaarinen järjestys, jossa feminiininen ja maskuliininen toisistaan riippuvainen vastakohtapari.
Peircen semiotiikka Ahti-Veikko Pietarinen Helsingin yliopisto
Refaktorointi ”Te olette tehneet tätä ennenkin”. Mitä on refaktorointi? (1/2) prosessi ohjelmakoodin laadun parantamiseksi ohjelman sisäisen rakenteen.
CLT132 Johdanto verkkosivuteknologioihin (viikko 1)
Sija ja vaihtoehtoiset strategiat Arla Niemi.
Koe ja kansainvälisty Katja Kurasto 2011.
6. Luento kieli ja postmoderni filosofia
Heikki J. Koskinen, FT, Dos. Helsingin yliopisto / Suomen Akatemia
Uudet palvelut (räätälöity): Tomin kommentit Painopiste on kuvassa mielestäni huono, tässä vaiheessa ja tätä ennen pitää panostaa eniten Jos näissä vaiheissa.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
VIIRINAUHA tutorial. 1)Valitse kankaat Tee viirinauhaasi ainakin viisi kolmiota. Enemmänkin voit tehdä jos haluat. Mitä enemmän kolmioita sen pidempi.
Etiikka Hyvän ja oikean jäljillä.  S. 42  Onko olemassa jotain,mitä ei saa tehdä koskaan?  Älä tapa, vai saako tappaa? Jos henkeäsi uhataan tai rakkaasi.
Foreign Function Interface Antti Marttila Funktio-ohjelmointi 2.
Suomen kielen ominaispiirteet.
Poikkeustenkäsittelylohkot try-catch
perustuvat geneettisiin etäisyyksiin.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Click Start Search programs and file  region and language
3 Minuudessa on kaksi puolta
Kieli ja… kognitio? kognitio = biologinen kognitio
JAPANIN KIELI japania kirjoitetaan merkeillä, joista jokainen vastaa käytännössä jotakin näistä: 1. sanaa 2. tavua 3. sanavartaloa 4. kirjainta 5. edellisen.
Rajapintaluokat Rajapintaluokka luettelee metodit, joille tulee löytyä toteutus asianomaisen rajapinnan toteuttavista luokista. Rajapintaluokka on siis.
Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana
PÄIVITTÄINEN MIELIALAN ARVIOINTIASTEIKKO
Muodollinen subjekti s
RAAMATUN TULKINTA UE1 LAJM.
6: Liikkeenjohdon semiotiikkaa
Kielitietoisuus.
Yleisen kielitieteen peruskurssi CYK 110
Myyttejä itsemurhista ja mitkä ovat faktat
Yleisen kielitieteen peruskurssi CYK 110
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
Sija ja vaihtoehtoiset strategiat
”Matka maailman ympäri”-näyttely: Ohjeet ja aineisto
Yleinen suomalainen ontologia YSO
Esityksen transkriptio:

Ei-essentialistista semantiikkaa? Tommi Nieminen XXV Kielitieteen päivät, Tampere Essentialistinen semantiikka ja sen ongelmat 2. Ei-essentialistisen semantiikan esikuvia 3. Kohti yhtenäisteoriaa

Essentialismi — saussureläinen merkki essentialismi = erillisen onto- logisen rakenteen postuloiminen (kieleen tai merkkiin) kielellistä merkitystä varten saussureläinen merkki: merkitsin merkitys tarkoite Tommi Nieminen, Kielitieteen päivät 1998 Tampere

Essentialistisen semantiikan ongelmia  miten selittyvät intension häilyvyys (sumeus) ja ekstension vaihtelevuus?  miten päästään ulkomaailmasta kieleen ja päinvastoin?  essentialistinen malli näkee kielen koodina : muotoja vastaavat merkitykset pitkänä listana  miksi hyvää koodia heikennetään ”sivumerkityksillä”?  onko merkitysten muodostamalle ontologiselle tasolle muuta tarvetta? Tommi Nieminen, Kielitieteen päivät 1998 Tampere

Wittgensteinin käyttöteoria Tommi Nieminen, Kielitieteen päivät 1998 Tampere sanatarkoite  ei omaa ontologista tasoa merkitykselle  suora yhteys sanasta tarkoitteeseen  ”sanan merkitys on sen käytössä”  merkitys on funktio, jota sana kutsuu

Peircen semiotiikka merkki kohde tulkitsin  tulkitsin ja kohde voivat olla toisia merkkejä tai kielenulkoisia olioita (tapoja)  kielellisestä merkistä kielenulkoiseen tarkoitteeseen voi olla useamman askelen matka (rajaton semioosi) Tommi Nieminen, Kielitieteen päivät 1998 Tampere

Muita esikuvia ei- essentialismille  Vološinov ( Kielen dialogisuus, 1929)  Ogden—Richards ( The Meaning of Meaning, 1923) Tommi Nieminen, Kielitieteen päivät 1998 Tampere

Kohti yhtenäisteoriaa?  käyttöteoriasta puuttuvat historia ja valta  Peircen avulla yhtenäisteoriaan lisätään historia ja käytön toiminnan mekanismi  Vološinovin ja ehkä Fairclough’n ( Language and Power ) avulla yhtenäisteoriaan lisätään valta  tuloksena evoluutiomalli, jossa kieli ”kasvaa” käytöstä/käytössä Tommi Nieminen, Kielitieteen päivät 1998 Tampere

Entä tämän jälkeen?  kun merkitys syntyy käytössä, kieli näyttäytyy evoluutiona  entä muut semioottiset järjestelmät?  mallin empiiriset seuraamukset? Tommi Nieminen, Kielitieteen päivät 1998 Tampere