Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Veikon Koneesta Destiaan Miten nimen semantiikkaa tutkitaan? FT Paula Sjöblom Helsingin kauppakorkeakoulu FiCLAn laivaseminaari 12.10.2007.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Veikon Koneesta Destiaan Miten nimen semantiikkaa tutkitaan? FT Paula Sjöblom Helsingin kauppakorkeakoulu FiCLAn laivaseminaari 12.10.2007."— Esityksen transkriptio:

1 Veikon Koneesta Destiaan Miten nimen semantiikkaa tutkitaan? FT Paula Sjöblom Helsingin kauppakorkeakoulu FiCLAn laivaseminaari 12.10.2007

2 Proprin merkitys? •Proprilla ei ole luokittelevaa merkitystä (sanakirjamerkitystä) •Puhujan valinta: nimen valinta on myös merkitysten valintaa •Ensisijainen merkitys yksilöinti •Lemma? (Van Langendonck 2007)

3 Yritysten nimenmuutokset semanttisesta näkökulmasta •Yksilöinti vakiintunut viittaussuhde kognitiossa tarkoitteen kaikki ominaisuudet yhdistetään nimeen (myös tarkoitteen uudet ominaisuudet) •Tässä mielessä nimenmuutos turha; esim. Itella

4 Miksi nimiä sitten muutetaan? •Kielenpuhujien tajunnassa nimeen saattaa sisältyä muitakin merkityksiä kuin yksilöinti •Nimen muoto merkitysassosiaatiot linkit muihin symbolisiin yksiköihin (muotoihin ja merkityksiin) •Pyrkimys löytää tarkoitteen herättämien mielikuvien ja nimen muodon välinen suhde

5 nimi (Musta ori) tarkoite tarkoitteen herättämät kognitiiviset alueet fonologisen muodon herättämät assosiaatiot SEMANTTINEN SUHDE Merkitysanalyysin lähtökohta

6 Merkitysskeemat Suora: Epäsuora: Pakattu: Destia? Katkaistu: Destia?, Jysk?

7

8 Merkitysskeemat ja mielikuvat Suora merkityssuhde •75 – 95 % ajattelee ”oikeaa” toimialaa –Annukan Kotileipomo –Helsingin GSM-Palvelut Oy –PSK-Building Ky –Uusi Baan Thai Ravintola •Nimi voi johtaa harhaan: –Kosken Autokeskus Oy (95 %: autokauppa tai huoltoliike) toimiala: kuljetuspalvelut –Baltcap Management Oy (esim. johtamispalvelut, kansainvälinen kauppa, henkilöstönvuokraus, korkkien/lakkien tuonti) toimiala: Baltian alueen rahastoyhtiö

9 Merkitysskeemat ja mielikuvat Metonyyminen suhde •48 – 87 % mainitsee (lähes) oikean toimialan –Puutorin Akvaario > lemmikkikauppa 75 % –Kirveskuutio Oy > rakennus, korjaus 66 % (metsäteollisuus 27 %) –Suloiset Gluteenittomat Oy > leipomo 57 % (ruokakauppa tai ravintola 25 %)

10 •Turun Pikamikrohuolto PC-911 •Poppa Oy •Hilpeä Hauki

11 Merkitysskeemat ja mielikuvat Pakattu merkityssuhde •ei mitään käsitystä / ei vastausta 5 – 64 % •”oikea” toimiala 5 – 82 % –Pernotrans Oy –Baltcap Management Oy –Lexitoria Oy (42 %), Delifox Oy (37 %) –Bitblit Oy (34 % tietokoneet, ohjelmistot; 62 % ei tietoa) –Visiotek Oy (tietokoneet, IT 11 %; TV ja elektroniikka- kauppa 25 %, mainonta, markkinointi 23 %)

12 Merkitysskeemat ja mielikuvat Katkaistu merkityssuhde •tyypillisesti kirjainlyhenne, jota ei voi ääntää sanana –KMG Turku •voi olla myös tunnettu sana –Appelsiini Finland Oy

13 Lopuksi •Nimen kahtalaisuus: merkitystä ei tarvitse tulkita, mutta tilanteittain sitä tulkitaan •Nimen sisältämät tutut sanat tulkitaan ensisijaisesti, kuin ne kuvaisivat tarkoitettaan suoraan — Make-up Studio Nina Orell •Ellei suora tulkinta ole mahdollinen, etsitään metonyymista tulkintaa –Hilpeä Hauki –Delifox Oy

14 Lopuksi •Yhteistyön periaate (Grice 1975) sopii myös nimiin: odotamme totuutta, tietoa, relevanssia ja selkeyttä •Metaforinen, pakattu tai katkaistu merkityssuhde > ristiriita nimen fonologisen muodon ja tarkoitteen välillä > tarve tulkita nimi yhteistyön periaatteen mukaan

15


Lataa ppt "Veikon Koneesta Destiaan Miten nimen semantiikkaa tutkitaan? FT Paula Sjöblom Helsingin kauppakorkeakoulu FiCLAn laivaseminaari 12.10.2007."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google