Tekstien moniäänisyys

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
Advertisements

2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
Tuokio puhe-esiintymis-taidoille
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Portfolio Valitsin suosikki tehtäväkseni ”omat kirjanmerkit” tehtävän. (Ohessa omia suosikki sivustoja)
1. ● Ottakaa omat läppärit ja kuulokkeet ● Kuunnelkaa tekstikappaleet 1-5 1) Hello world! s.1 2) Here I am s.2 3) Hanging out s.3 4) We're the champs!
Eeva-Leena Aittoniemi
Tekstilaji Tekstin tyyppi.
Preppaus ENA 4.
Novellin analyysin käsitteitä
Lukemaan oppii vain lukemalla
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kommentti ÄI1.
Referointi ja referaatti
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
A4. Argumentointi ja retoriikka
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Nauru kritiikin keinona.  Naurun avulla voi vahvistaa vallitsevia käsityksiä.  Toisaalta nauru on keino purkaa valtarakenteita.  Nauru etäännyttää.
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
© 2010 IBM Corporation1 Sivustoalue  Internet sivu rakentuu sivustoalueista, jotka yleensä on jaoteltuna toiminnoittain osa-alueisiin.  Sivustoalueella.
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Journalistisia tekstilajeja
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
@ Leena Lahtinen Toistorakenne Ohjelmassa toistetaan tiettyjä toimenpiteitä monta kertaa peräkkäin Toisto noudattaa sille kuuluvia tarkkoja standardoituja.
Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
1 Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan? -Pyritään haastatella mahdollisimman erilaisia ihmisiä (nuoria, vanhempia, etninen tausta, uskonto tausta) 2 Millainen.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
TUTUSTU KIRJAILIJAAN Tarinoita kirjoittajan takaa.
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Vanhoja tekstitaidon yo-kokeita
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
AINEISTON KÄYTTÄMINEN
YK eli Yhdistyneet kansakunnat
Tutkielman teko-ohjeet
LÄHTEIDEN KÄYTTÖ.
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
Tekstitaidon ylioppilaskoe
Työelämän tekstejä sähköposti.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
Luen, kirjoitan ja kerron
Äi9 Aineistopohjainen essee
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Aineistosta kirjoittaminen
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
28. YMPÄRISTÖN VAIKUTUS TERVEYTEEN
TERVEYSTIETO 8 Aloitus.
Esityksen transkriptio:

Tekstien moniäänisyys Jyrkkänen 2013

Mitä moniäänisyys tarkoittaa? Teksti on moniääninen, kun siinä on läsnä kirjoittajan äänen lisäksi toinen ääni/toisia ääniä. Harvoin tekstit ovat täysin yksiäänisiä. Toisinaan teksteissä on jopa puheensorina – niin monia eri ääniä teksteissä on huomioitu.

Moniäänisyyttä: Teksteissä viitataan toisiin teksteihin (haastatteluun, tutkimukseen, tv-ohjelmaan, mielipidekirjoitukseen…) Suora lainaaminen – sanatarkka lainaaminen, sitaatti (lainausmerkit) Epäsuora lainaaminen – kerrotaan omin sanoin aineiston sisältöä Tekstin kommentointi – kerrotaan oma mielipide toisen tekstin pohjalta

Viittaukset toiseen tekstiin POHJATEKSTIN ESITTELY = tekstin tekijä ja nimi, tekstin laji, tekstin konteksti (julkaisuaika ja –paikka) Samu Suomun artikkeli ”Suomalaisuus” (Tiede 2/2012) käsittelee – - Samu Suomu käsittelee suomalaisuuden eri puolia (HS, Mielipide 21.2.2011) – -

POHJATEKSTIN EPÄSUORA LAINAAMINEN (omin sanoin) Samu Suomun mukaan… Samu Suomu toteaa suomalaisten olevan periksi antamattomia. Samu Suomu väittää, korostaa, epäilee, summaa, tähdentää, painottaa....

POHJATEKSTIN SUORA LAINAAMINEN (SITAATTI) 1 POHJATEKSTIN SUORA LAINAAMINEN (SITAATTI) 1. johtolause ja suora lainaus tekstistä Samu Suomu toteaa: ”Suomalaiset ovat hiljainen kansa.” 2. suora lainaus tekstistä ja johtolause ”Suomalaiset ovat hiljainen kansa”, Samu Suomu kysyy. 3. suora lainaus on osana omaa lausetta Samu Suomu toteaa suomalaisten olevan ”hiljainen kansa”.

TEHTÄVÄ: Tee tehtäväkirjasta tehtävät 1 (s. 13) 2 (s. 13) 3 (s. 14) 4 (s. 16)

Lue Ylen sivuilla oleva uutinen Monikulttuurisuus ei ole pahasta Lue Ylen sivuilla oleva uutinen Monikulttuurisuus ei ole pahasta! (http://yle.fi/uutiset/monikulttuurisuus_ei_ole_pahasta/5 077769), Ja Laura Saarikosken kolumni Tasa-arvo on Suomen unelma (http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Tasa- arvo+on+Suomen+unelma/a1368242168011) a) Kenen ääniä teksteissä kuullaan? b) Kenen näkökulma teksteissä painottuu (on tärkein)? c) Kenen ääni teksteistä puuttuu, vaikka se voisi olla niissä mukana? d) Valitse teksteistä toinen. Esittele teksti ja tee siitä epäsuora ja suora lainaus.

Kirjoittakaa vastauksenne Ipadille. 1. Avatkaa Ipadilta ohjelma PAGES Etsi internetistä kevään 2010 tekstitaidon koe. Kokeen ensimmäisessä tehtävässä on tarkoitus tarkastella reportaasin moniäänisyyttä. Listatkaa aluksi kaikki äänet, jotka tekstistä löydätte Kertokaa kokonaisella lauseella, mistä moniäänisyyden tekstissä tunnistaa. Pohtikaa, mikä merkitys moniäänisyydellä tekstissä on. Miksi tekstissä kuuluu niin monta erilaista ääntä? Mikä merkitys eri äänillä on? Kirjoittakaa vastauksenne Ipadille. 1. Avatkaa Ipadilta ohjelma PAGES 2. Luokaa uusi dokumentti, johon kirjoitatte vastauksenne mahdollisimman selkästi ja ymmärrettävästi. 3. Kun dokumentti on valmis, lähettäkää se opettajalle Showbie-nimiseen ohjelmaan erillisten ohjeiden avulla!