TU Työpsykologian ja johtamisen erikoistyö (5 op) Seminaari Peiliaineisto ja palauttamistyöpajojen valmistelu Meri Jalonen Matti Vartiainen
Seminaarityöskentely Ti Johdatus kurssin työskentelytapaan; harjoitustöiden aiheet Ti Tutkivan kehittämisen ote, toimintatutkimus Ti Aalto-kampuksen kehittäminen, harjoitustyöryhmien muodostaminen Tutustuminen tutkimuskohteeseen ja tutkimussuunnitelman kirjoittaminen Ti Seminaari 1: tiedonkeruumenetelmät ja niiden soveltaminen tutkimuskohteessa Ti Seminaari 2: Tutkimussuunnitelmien käsittely Aineiston keruu tutkimuskohteessa Ti Aineiston analysointi, peiliaineiston valmistelu Aineiston analysointi, peiliaineiston tuottaminen Ti Seminaari 3: alustavia tuloksia Tutkimusraporttien kirjoittamisen aloittaminen Ti Palauttamistyöpajojen valmistelu, tutkimusraporttien kirjoittaminen Palauttamistilaisuudet työpaikoilla Tutkimusraportin 1. version kirjoittaminen Ti Loppuseminaari 4: harjoitustöiden läpikäynti ja kurssin oppien analysointi Tutkimusraportin viimeistely Pe Viimeistellyn tutkimusraportin palautus Moodleen KURSSIN AIKATAULU
TUTKIMUSRYHMIEN ESITYKSET Kukin ryhmä esittelee peiliaineiston ja alustavia ajatuksia palauttamistyöpajan järjestämisestä. Kullakin ryhmällä on esitykseen aikaa 20 min. Muut kuuntelevat ja tekevät muistiinpanoja. Kaikkien esitysten ja tauon jälkeen käydään muistiinpanojen pohjalta yhteistä keskustelua: –Mitä peiliaineiston valmistelussa tulisi ottaa huomioon, niin että se auttaa työpaikkaa ymmärtämään omaa toimintaa tutkimuskysymyksen kautta? –Mitä tulee huomioida palauttamistyöpajan järjestelyissä?
PALAUTTAMISTYÖPAJA Palauttamistyöpaja on olennainen osa tutkivan kehittämisen otetta, jossa työpaikan toimijat osallistuvat tutkimuksen toteuttamiseen kehittämisryhmänä (tai kehittämisorganisaationa). Palauttamistyöpaja päättää verkostotoiminnan nykytilan tutkimisen (peiliaineisto) vaiheen ja aloittaa kehittämisprosessin toisen vaiheen, jonka tarkoituksena on kuvata olemassa olevia tai mahdollisia tuotekonsepteja ja tuotantokonsepteja tai käytössä olevia välineitä kerätyn peiliaineiston perusteella. Palauttamisen tavoitteena on pohtia, reflektoida ja täydentää peiliaineistoa yhdessä työpaikan toimijoiden kanssa, jotta konseptien kehittämisen tarpeet voidaan ymmärtää ja tunnistaa eri näkökulmista. Palauttamistyöpajan toteuttamisen välineitä (resursseja) ovat peiliaineisto, kirjallinen kutsu ja tutkimusryhmän laatima toteuttamisen suunnitelma, käsikirjoitus.
PALAUTTAMISTYÖPAJAN KÄSIKIRJOITUS Käsikirjoituksen tarkoituksena on suunnitella, miten peiliaineistoa käsitellään ja miten työpajassa toimitaan yhdessä. Työpajan tavoitteet, rakenne ja aikataulu –Mitkä ovat tutkimusryhmän tavoitteet? Mitä ryhmä odottaa työpajalta? –Miten peiliaineistoa käsitellään ja mitä asioita halutaan tuoda keskusteluun? –Miten osallistujat huomioidaan valmistelussa, esim. ryhmätöiden järjestämisessä? Työpajan järjestäjät ja tehtävät –keskustelun vetäjät –äänitys, muistiinpanot (kirjuri?), ’kellokalle’ –tarvikkeet: nauhuri, materiaalit (fläpit ja tussit paikan päältä) Mitä pitää sopia ja varmistaa yhteyshenkilön kanssa –Tilan mahdollisuudet: montako henkilöä mahtuu, miten mahd. ryhmätyö järjestetään –pistorasia? videotykki? –Ketkä osallistujat ovat varmistaneet tulonsa –Voiko ryhmä tulla tilaan etukäteen valmistelemaan tilaisuutta?
PALAUTTAMISTYÖPAJAN KÄSIKIRJOITUS Palauttamistyöpajan tavoitteet ja työskentelytapa: 1.( 5 min) Elsa esittää tavoitteet: Aalto-yliopiston Työpsykologian ja johtamisen erikoistyökurssin harjoitustyö, jossa sovelletaan ?? viitekehystä. Tavoitteena on kuvata …. Pyry esittelee tutkimusryhmän jäsenet. 2.(5 min) Taika esittelee työskentelytavan: Palauttamistyöpaja on kaksivaiheinen. Tutkimusryhmä esittää ensin peiliaineistoa eli havaintoja kerätyn ja analysoidun aineiston pohjalta ja tämän jälkeen voidaan keskustella, miten tutkimusta pitäisi jatkaa. Ensimmäisessä vaiheessa esitämme aineiston kolmena kokonaisuutena, joiden kunkin yhteydessä käymme vuoropuhelua. Osat ovat …Kerromme, että nauhoitamme tilaisuuden. 3.(10 min + 10 min) Ensimmäisen vaiheen aloittaminen: Elsa esittää ensimmäisen kokonaisuuden. Tämän jälkeen kysymme ”miltä tämä näyttää teistä?”. Kuuntelemme puheenvuoroja. Mikäli kukaan ei sano mitään, Taika sanoo: ”mietimme analysoidessamme aineistoa, miten nämä erilaiset näkökannat merkitsevät päätöksiä tehtäessä… ” 4. (10 min + 10 min) Toisen vaiheen aloittaminen:
KESKUSTELUN OHJAAMINEN TYÖPAJASSA Työpajan toimintaa voidaan tarkastella seuraavasti: puhuminen ja kuunteleminen: puheenvuorot, niiden kuunteleminen tilanteen havainnoiminen: mitä tapahtuu? Toimitaanko tilaisuuden tavoitteiden mukaisesti? tilanteen ohjaaminen: puheenvuoroja käyttämällä ja rakenteen ohjaamana Tutkimusryhmä voi miettiä, miten menetellään eri tilanteissa, esimerkiksi miten kysymykset esitetään tai keille läsnä olevista kysymykset esitetään. Käytävää keskustelua voidaan myös tehdä osallistujille näkyväksi kirjoittamalla esitettyjä ajatuksia fläppipaperille.
Aineiston täydentäminen Analysoinnin viimeistely Palauttamistyöpajasta sopiminen –Järjestelyistä sopiminen yhteyshenkilön kanssa –Peiliaineiston valmisteleminen ja käsikirjoituksen laatiminen Seuraava tapaaminen tiistaina KÄYTÄNNÖN ASIOITA