TU-53.1510 Työpsykologian ja johtamisen erikoistyö (5 op) Seminaari 3 31.3.2015 Peiliaineisto ja palauttamistyöpajojen valmistelu Meri Jalonen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

”Ikäjohtaminen” JHL-amk-verkoston yhteishanke Tapaaminen JHL:ssa Keskustelussa esille nostettuja näkökulmia
Miten lapsen osallisuus toteutuu läheisneuvonpidossa? •Viranomaisten yhteenvedot: keskittyvätkö lapsen tilanteeseen, tulevatko niissä lapsen näkemykset,
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
PERHEVALMENNUS valamihina ponnistamahan; synnytysvalmennus
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Turvallisuussuunnitelma 2010 RA-SK Oy Marko Lahtinen.
Lähipäivä T Business process development methods 1.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Kehittäjätyöntekijä Merja Hakola Tavoite ; Imetystiedon anto ja kannustus imetykseen ja imetyksen pulmien selvittelyyn mikäli sellaisia syntyy.
Kommentti ÄI1.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Tampereen yhdistysrakenne hanke
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Ilkon työleiri Tervetuloa laajennetun työssäoppimisen työleirille!!!!
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
YLIOPISTON TUKI Elise Kosunen Yleislääketieteen professori PERTTU-seminaari
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Perhetyöntekijä sosiaalityöntekijän työparina lastensuojelutarpeen selvityksessä ja arvioinnissa Lastensuojelun avohuollon ja perhetyön kehittämisyksikköhanke.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Päivähoidon osallisuusfoorumi Alustava suunnitelma
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Osallistuminen ja Toimintakyky Kulttuuri ja hyvinvointi.
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Kulttuuripalvelut Kulttuuri ja hyvinvointi.
OSAAMISALUE, KIT-vastaava täyttää Yhteisten tavoitteiden jälkeen jokaisen KIT-vastaavan tulee tehdä yhdessä oman osaamisaluepäällikkönsä kanssa sama taulukko.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
KANDIRYHMÄ KEMIAN LAITOKSELLA Johanna Kärkkäinen Mentori: Leena Kaila Opintori
HENKILÖKOHTAIS EN TOIMINTA- AJATUKSEN KIRJOITTAMINEN FL 177 C.FI.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
TU Työpsykologian ja johtamisen erikoistyö (5 op) Palauttamistyöpajojen valmistelu, tutkimusraportin kirjoittaminen Meri Jalonen
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Harjoitustyön tutkimussuunnitelma, Ryhmä 2: Simo Hakkarainen, 69085B (ryhmänjohtaja) Antti Ratilainen,
1 Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan? -Pyritään haastatella mahdollisimman erilaisia ihmisiä (nuoria, vanhempia, etninen tausta, uskonto tausta) 2 Millainen.
Tutkimussuunnitelma 1. Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan?
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Asukastyöpaja Nöykkiön täydennysrakentaminen Pilvi Nummi & Tiina Merikoski.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
SOS II Rakenteellinen sosiaalityö Työpaja 1 Tampere
Oppimis- ja koulutustoiminnan analytiikan jaosto 3. 4
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KANDIDAATTISEMINAARI JA TUTKIELMA KATVRA30 (10 op) Syyslukukausi 2017
Johdantoseminaari.
R6: IKÄNÄKÖKULMA - TUTKIMUSSUUNNITELMA
Open Space –työskentelymalli edellisten esitysten syventämiseksi
Järjestöjen ja yritysten yhteistyöfoorumi -selvityshankkeen tuloksia Kari Kurkela, Ari Inkinen.
Asiakaskuuntelut palveluiden kehittämisessä yöp
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
PÄHEE OTE HANKE Mediatiimin koulutus
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
KOKONAISARKKITEHTUURIN ARVIOINTI
Digitiekartta ja Luova- laboratorio
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

TU Työpsykologian ja johtamisen erikoistyö (5 op) Seminaari Peiliaineisto ja palauttamistyöpajojen valmistelu Meri Jalonen Matti Vartiainen

Seminaarityöskentely Ti Johdatus kurssin työskentelytapaan; harjoitustöiden aiheet Ti Tutkivan kehittämisen ote, toimintatutkimus Ti Aalto-kampuksen kehittäminen, harjoitustyöryhmien muodostaminen Tutustuminen tutkimuskohteeseen ja tutkimussuunnitelman kirjoittaminen Ti Seminaari 1: tiedonkeruumenetelmät ja niiden soveltaminen tutkimuskohteessa Ti Seminaari 2: Tutkimussuunnitelmien käsittely Aineiston keruu tutkimuskohteessa Ti Aineiston analysointi, peiliaineiston valmistelu Aineiston analysointi, peiliaineiston tuottaminen Ti Seminaari 3: alustavia tuloksia Tutkimusraporttien kirjoittamisen aloittaminen Ti Palauttamistyöpajojen valmistelu, tutkimusraporttien kirjoittaminen Palauttamistilaisuudet työpaikoilla Tutkimusraportin 1. version kirjoittaminen Ti Loppuseminaari 4: harjoitustöiden läpikäynti ja kurssin oppien analysointi Tutkimusraportin viimeistely Pe Viimeistellyn tutkimusraportin palautus Moodleen KURSSIN AIKATAULU

TUTKIMUSRYHMIEN ESITYKSET Kukin ryhmä esittelee peiliaineiston ja alustavia ajatuksia palauttamistyöpajan järjestämisestä. Kullakin ryhmällä on esitykseen aikaa 20 min. Muut kuuntelevat ja tekevät muistiinpanoja. Kaikkien esitysten ja tauon jälkeen käydään muistiinpanojen pohjalta yhteistä keskustelua: –Mitä peiliaineiston valmistelussa tulisi ottaa huomioon, niin että se auttaa työpaikkaa ymmärtämään omaa toimintaa tutkimuskysymyksen kautta? –Mitä tulee huomioida palauttamistyöpajan järjestelyissä?

PALAUTTAMISTYÖPAJA Palauttamistyöpaja on olennainen osa tutkivan kehittämisen otetta, jossa työpaikan toimijat osallistuvat tutkimuksen toteuttamiseen kehittämisryhmänä (tai kehittämisorganisaationa). Palauttamistyöpaja päättää verkostotoiminnan nykytilan tutkimisen (peiliaineisto) vaiheen ja aloittaa kehittämisprosessin toisen vaiheen, jonka tarkoituksena on kuvata olemassa olevia tai mahdollisia tuotekonsepteja ja tuotantokonsepteja tai käytössä olevia välineitä kerätyn peiliaineiston perusteella. Palauttamisen tavoitteena on pohtia, reflektoida ja täydentää peiliaineistoa yhdessä työpaikan toimijoiden kanssa, jotta konseptien kehittämisen tarpeet voidaan ymmärtää ja tunnistaa eri näkökulmista. Palauttamistyöpajan toteuttamisen välineitä (resursseja) ovat peiliaineisto, kirjallinen kutsu ja tutkimusryhmän laatima toteuttamisen suunnitelma, käsikirjoitus.

PALAUTTAMISTYÖPAJAN KÄSIKIRJOITUS Käsikirjoituksen tarkoituksena on suunnitella, miten peiliaineistoa käsitellään ja miten työpajassa toimitaan yhdessä. Työpajan tavoitteet, rakenne ja aikataulu –Mitkä ovat tutkimusryhmän tavoitteet? Mitä ryhmä odottaa työpajalta? –Miten peiliaineistoa käsitellään ja mitä asioita halutaan tuoda keskusteluun? –Miten osallistujat huomioidaan valmistelussa, esim. ryhmätöiden järjestämisessä? Työpajan järjestäjät ja tehtävät –keskustelun vetäjät –äänitys, muistiinpanot (kirjuri?), ’kellokalle’ –tarvikkeet: nauhuri, materiaalit (fläpit ja tussit paikan päältä) Mitä pitää sopia ja varmistaa yhteyshenkilön kanssa –Tilan mahdollisuudet: montako henkilöä mahtuu, miten mahd. ryhmätyö järjestetään –pistorasia? videotykki? –Ketkä osallistujat ovat varmistaneet tulonsa –Voiko ryhmä tulla tilaan etukäteen valmistelemaan tilaisuutta?

PALAUTTAMISTYÖPAJAN KÄSIKIRJOITUS Palauttamistyöpajan tavoitteet ja työskentelytapa: 1.( 5 min) Elsa esittää tavoitteet: Aalto-yliopiston Työpsykologian ja johtamisen erikoistyökurssin harjoitustyö, jossa sovelletaan ?? viitekehystä. Tavoitteena on kuvata …. Pyry esittelee tutkimusryhmän jäsenet. 2.(5 min) Taika esittelee työskentelytavan: Palauttamistyöpaja on kaksivaiheinen. Tutkimusryhmä esittää ensin peiliaineistoa eli havaintoja kerätyn ja analysoidun aineiston pohjalta ja tämän jälkeen voidaan keskustella, miten tutkimusta pitäisi jatkaa. Ensimmäisessä vaiheessa esitämme aineiston kolmena kokonaisuutena, joiden kunkin yhteydessä käymme vuoropuhelua. Osat ovat …Kerromme, että nauhoitamme tilaisuuden. 3.(10 min + 10 min) Ensimmäisen vaiheen aloittaminen: Elsa esittää ensimmäisen kokonaisuuden. Tämän jälkeen kysymme ”miltä tämä näyttää teistä?”. Kuuntelemme puheenvuoroja. Mikäli kukaan ei sano mitään, Taika sanoo: ”mietimme analysoidessamme aineistoa, miten nämä erilaiset näkökannat merkitsevät päätöksiä tehtäessä… ” 4. (10 min + 10 min) Toisen vaiheen aloittaminen:

KESKUSTELUN OHJAAMINEN TYÖPAJASSA Työpajan toimintaa voidaan tarkastella seuraavasti: puhuminen ja kuunteleminen: puheenvuorot, niiden kuunteleminen tilanteen havainnoiminen: mitä tapahtuu? Toimitaanko tilaisuuden tavoitteiden mukaisesti? tilanteen ohjaaminen: puheenvuoroja käyttämällä ja rakenteen ohjaamana Tutkimusryhmä voi miettiä, miten menetellään eri tilanteissa, esimerkiksi miten kysymykset esitetään tai keille läsnä olevista kysymykset esitetään. Käytävää keskustelua voidaan myös tehdä osallistujille näkyväksi kirjoittamalla esitettyjä ajatuksia fläppipaperille.

Aineiston täydentäminen Analysoinnin viimeistely Palauttamistyöpajasta sopiminen –Järjestelyistä sopiminen yhteyshenkilön kanssa –Peiliaineiston valmisteleminen ja käsikirjoituksen laatiminen Seuraava tapaaminen tiistaina KÄYTÄNNÖN ASIOITA