Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
CERN Projekti Jyväskylän normaalikoulussa 2000 – 2007.
Advertisements

Vuosaaren lukio Juha Venäläinen
2.-luokkalaisten kielisuihkutunnit Tampereen Yliopiston Normaalikoulussa 2.-luokkalaisille opetetaan oppitunneilla ranskaa ja saksaa osana normaalia lukujärjestystä.
TERVETULOA TAMPEREEN LYSEON LUKION EUROOPPA-LINJALLE!
S2-tiimin muistiinpanot
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Ohjaus työtehtävänä.
SUULLINEN HARJOITTELU
Opiskelija näkökulma: Essi Vainio
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
HAAGA-HELIA Venäjän kielen opetus
Kysely OSAKOn Going Abroad -päivien yhteydessä Bastian Fähnrich, : N = 35 opiskelijaa (Oulainen 2007: N = 66 opiskelijaa (Oulainen) + 29 (Oulu)
Tytöt teknologian taitajiksi
AMK:iden suomen kielen ja viestinnän opettajien työseminaari Oulussa Insinööriopiskelijoiden asiantuntijaesitysten palautteet lukuvuosina 2009–2011.
W w w. h a m k. f i Verkko-opiskelu Yrittäjyyden ja liiketoiminnan KT-keskuksessa Emmi Tarvainen
Kouluvierailuun valmistautuminen Vierailuun valmistautumisessa on huomioitava monta asiaa.
Opinnäytetyöprosessi
Aloita venäjän opiskelu ja sassiin! Сейчас!
Opintoretkiä Pietariin Санкт-Петербург - Niin lähellä meitä! Toteutettu 3-4 päivän matkoja kerran vuodessa.
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Venäjän alkeiden opetus
Welcome to Könönpelto School
Arviointia Mitä aidot yhteydet Pietariin ja venäläisiin nuoriin antavat?
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Koe ja kansainvälisty Katja Kurasto 2011.
Pietarilaiset vieraat oppitunneilla ja koulupäiväämme seuraamassa Vierailussa on tutustuttu koulun arkeen ja juhlaan.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Viestinnällinen kieltenopetus (CLT)
Haaga-Helia Русский язык Johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelma.
Kotipuu Anita Novitsky, Monikulttuurisuuden asiantuntija.
Kielirikasteisen opetuksen ja toiminnan hanke Tampereen kaupunki.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Tervetuloa keskustelukurssille!. Kurssi-info Puhutaan suomea Tilanteet, puhefunktiot Keskustelut, pelit, roolileikit… Vaihdetaan ryhmää / paria usein.
Punaisen Ristin kummiluokkatoiminta
Tervetuloa kielivalintailtaan
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
VENÄLÄISTÄ TAPAKULTTUURIA
ERASMUS + -PROJEKTI LUKUVUODET JA
Kielihanke Hanke kielten opiskelun varhentamiseksi, kehittämiseksi ja lisäämiseksi esi- ja perusopetuksessa.
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Sanna Pienmäki Job Shadow –vierailulla Espanjassa
Tavoitteet ja arviointi
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Kulttuurienvälinen viestintä
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Welcome to Könönpelto School
Tiina Kähärä Merilahden peruskoulu
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
HAAGA-HELIA Venäjän kielen opetus
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
eNORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa

Yhteydet Pietariin ja pietarilaisiin nuoriin vuodesta 1993 asti

Yhteydet kestäneet, mutta sopeutuneet ajan ja tilanteen vaatimuksiin Yhteydet pietarilaiseen kouluun No 582. vuodesta 1993 lähtien (alkoi yhdessä Helsingin II normaalikoulun kanssa). Yhteydet pietarilaiseen kouluun No 635 vuodesta 1998 lähtien. Yhteydet Herzenin yliopistoon ja sen suomen kielen opiskelijoihin vuodesta 2008 lähtien.

Periaatteita koulun tasolla Vastavuoroisuus. Jatkuvuus. Kouluun mahtuu monenlaisia projekteja. Vierailijat näkemässä sekä koulun arkea että juhlaa. Vieraanvaraisuus. Vierailusta tiedottaminen.

Venäjän kieltä ja kulttuuria yhdessä Kulttuuriopetuksen tavoitteet Kulttuurin tulkitseminen ja välittäminen sekä kulttuurista nauttiminen: Oppilas/Opiskelija saa tietoa vieraskielen kulttuurista ja siihen liittyvistä avainkäsitteistä ja taustoista. välittää tietoa omasta kulttuurista. oppii ymmärtämään vieraan kulttuurin ilmiöitä, tapoja ja käsityksiä. oppii sopeuttamaan käyttäytymistään vieraaseen kulttuuriin. pystyy hyödyntämään vieraan kulttuurin tuntemustaan oman kokemuspiirinsä laajentamiseksi sekä ollessaan kanssakäymisissä muiden kulttuurien edustajien kanssa.

Kulttuuri laajasti käsitettynä Ei vain korkeakulttuuri ja sen hedelmät. Arvot, tavat, uskomukset. Maantuntemus. Sidoksissa aikaan ja historiaan. Kulttuuri kaikessa mukana. Antaa aiheen monenlaiselle tiedon hankkimiselle ja välittämiselle, keskustelulle sekä suulliselle ja kirjalliselle esittämiselle (Vrt. Kulttuuripuu).

Pietarissa v. 2005

Yhteyksistä ja niiden ylläpitämisestä hyödytään monella tavalla Oppilaat saavat yhteyksien kautta aitoa materiaalia opiskeluunsa. Valmistautuminen. Toteuttaminen: vieraiden vastaanottaminen, opintoretket Pietariin. Palautteen kerääminen ja hyödyntäminen. Yhteyksien ylläpitäminen.

Opintoretki on ” tuhat kertaa tuhat kuvaa”

Arviointia: Mitä antaa opiskeluun? Tuhat kertaa tuhat kuvaa. Kulttuurituntemus kasvaa ja päivittyy. Mahdollisuus esitellä omaa kulttuuria. Aidot kehykset ja keskustelunaiheet opiskeluun. Käytännön kielitaito kunniaan. Kielitaidon testausta aidoissa tilanteissa. Kasvattaa rohkeutta kohdata vieraita kulttuureja. Yhdistää kaikkia venäjän opiskelijoita. Luontevia rooleja monentasoisille venäjän puhujille. Opettajalle aitoa täydennyskoulutusta. Tutustu matkakertomuksiin venäjän kotisivuilla