Taidefilosofia V Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
1800-luvun esteettisiä suuntauksia poliittisen avantgarden kasvattava ja hyödylle alistettu taide estetismi: ”taide taiteen vuoksi” naturalismi ja realismi dekadentismi symbolismi arts and crafts -liike
Estetismi: ”l’art pour l’art” ”Kaikki kauneus on hyödytöntä” Théophile Gautier (1935)
”L’art pour l’art” ”taidetta taiteen vuoksi” ilmaisu peräisin Benjamin Constantin päiväkirjasta vuodelta 1804 suuntaus korosti taiteen riippumattomuutta ja autonomiaa vastusti taiteen alistamista hyötynäkökohdille tai opettavaiselle (esim. moraalisille tai poliittisille) pyrkimyksille ja vaatimuksille
”L’art pour l’art” ”Taidetta taiteen vuoksi” aatetta puolusti innokkaasti mm. kirjailija Théophile Gauthier, joka liitti taiteen itsenäisyyteen protestin ja kapinan porvariston materialismia ja hyötyajattelua kohtaan. Samaa henkeä edustivat mm. Charles Baudelaire, Stéphane Mallarmé ja Oscar Wilde.
Théophile Gautier ( ) ”Olittepa miten vajaamielisiä, miten kivulloisia tahansa, tajuatte, ettei kirjasta voi valmistaa keittoa. Romaani ei liioin käy saumattomasta saapasparista, eikä sonetti ole tasaisesti vettä ruiskuttava letku tai näytelmä rautatie. […] Metonymiasta ei voi ommella puuvillamyssyä, vertausta ei voi sujauttaa jalkaan tohvelin sijaan; antiteesiä ei voi käyttää sateensuojana eikä riemunkirjavia loppusointuja valitettavasti voi kietoa vatsan ympärille liivien tavoin” - Esipuhe romaaniin Mademoiselle de Maupin (1835)
”Pahan kukkia” kauneus on hyvän ja pahan, kaiken moraalin yläpuolella
Taiteen autonomian osatekijät ja historialliset vaiheet (Peter Bürgerin mukaan) PYHÄ TAIDEHOVITAIDEPORVARILLINEN TAIDE TARKOITUS kulttiesine”esittäminen”porvariston itseymmärryksen esittäminen TUOTANTO- TAPA kollektiivinen käsityö yksilöllinen VASTAAN- OTTO kollektiivinen yksilöllinen - Peter Bürger, Theorie der Avantgarde, Frankfurt 1974
Peter Bürgerin avantgardeteorian (1974) mukaan historialliset avantgardeliikkeet voidaan nähdä hyökkäyksenä taiteen muista elämäkäytännöistä erillistä asemaa vastaan porvarillisessa yhteiskunnassa kriittisenä reaktiona estetismin taiteen ja muun elämän välille synnyttämään kuiluun, joka eristi taiteen harmittomaksi ja erilliseksi saarekkeeseen
Bürgerin mukaan avantgarde- taide kieltää myytin yksilöllisestä neroudesta taiteen yksiöllisen vastaanoton … ja lopulta taiteen tuottajan ja vastaanottajan välisen ero
Bürgerin mukaan… avantgarden tarkoituksena on yhdistää taide uudelleen elämään mutta tätä ei tavoiteltu integroimalla taide siihen hyödyn määrittelemään porvarilliseen käytäntöön jota estetismi kritisoi, vaan muuttamalla tätä praksista kumouksellisesti autonomisen taiteen ja sen edustamien arvojen avulla
Historiallisia avantgardeliikkeitä Futurismi Dadaismi Surrealismi Cobra Lettrismi 1947 Situationismi Fluxus 1961-