Kulttuuri 6.lk Yhteisöllisyys
Kulttuuri, jossa painotetaan yhteisöllisyyttä Kulttuuri - aihepiiri on koko lukuvuoden mittainen kokonaisuus, jota käsitellään eri oppiaineissa. Ajankohdat eivät tarvitse olla samanaikaiset. Kulttuuri-aihepiiri on koko lukuvuoden punainen lanka, johon asiat pyritään nivomaan mahdollisimman monipuolisesti. Luokan ja opettajan harkintaan jää, kuinka monialaisesti kulttuuri-aihepiiriä lukuvuoden aikana käsitellään. Lukuvuoden lopussa itsearvioinnin yhteydessä arvioidaan kuinka laajasti oppilas on ymmärtänyt lukuvuoden kokonaisuuden – kulttuuri. Itsearvioinnissa painotetaan myös yhteisöllisyyden toteutumista. Yhteisöllisyys ilmenee esim. luokan ja koulun ilmapiirissä.
6. lk kulttuuri: äidinkieli Oppilas ymmärtää, miten suomen kieli on muuttunut vuosikymmenten aikana Haetaan katkelmia suomalaisista elokuvista (eri vuosikymmeniltä) ja kerätään niiden pohjalta esim. kansio muuttuneista asioista Haastatellaan vanhempia ihmisiä siitä, mitä sanoja heidän aikanaan on kadonnut käytöstä tai mitä on tullut tilalle/rinnalle
6. lk kulttuuri: englanti Oppilas tutustuu englanninkielisten alueiden kulttuureihin (Iso- Britannia, Irlanti, Australia, Yhdysvallat) Oppilas oivaltaa, miten englannin kieli näkyy kulttuurissamme, esim. katukuvassamme Tehdään asiasta esitelmä (kirjallinen tai suullinen) tai juliste Kerätään englanninkielisiä yritysten, brändien ym. nimiä ja/tai keksitään niitä itse lisää
6. lk kulttuuri: ruotsi Oppilas tutustuu suomenruotsalaiseen ja ruotsalaiseen kulttuuriin Oppilas oivaltaa, miten paljon suomen kielessä on ruotsalaisia lainasanoja Tehdään aiheesta esitelmä (suullinen tai kirjallinen) tai juliste Kerätään esimerkkejä ruotsalaisista lainasanoista
6 lk kulttuuri: matikka Oppilas ymmärtää matematiikan pitkän ja tärkeän vaikutuksen kulttuurin muokkaajana. Ihmiskunta oppi laskemaan ennen kuin kirjoittamaan. Tutkitaan mitä muita laskujärjestelmiä kuin 10- järjestelmä on ollut käytössä.
6 lk kulttuuri: fysiikka/kemia Oppilas ymmärtää fysiikan keksintöjen vaikutuksen kulttuurin muovaajana Oppilas hakee tietoa tunnetusta tiedemiehestä, hänen keksinnöistään ja niiden vaikutuksista. Esim. Edison, Volta, Arkhimedes, Pascal jne. Tuotokset voisi esittää julisteina tai esitelmänä.
6 lk kulttuuri: biologia Oppilas ymmärtää luonnon muutokset kulttuurin muutoksen seurauksena Selvittää, mitkä lajit ovat hyötyneet viimeaikaiseta kulttuurimuutoksesta ja mille lajeille siitä on ollut haittaa. Kasvi- ja eläinlajit.
6. lk kulttuuri: historia Oppilas ymmärtää kulttuurin merkityksen omalle yhteiskunnalle eri aikakausina. Miten se vaikuttaa kansalaisten elämään tiettyinä vuosikymmeninä Suomessa Oppilas etsii tietoa Suomen kulttuuriperinnöstä 1920-, 1930-, 1950-, 1960-, 1980- ja 2000- luvuilta ja vertailee niitä esitelmämuodossa. Esitelmässä voi käyttää apuna kuvia. Tehtävän voi toteuttaa myös parityönä.
6. lk kulttuuri: uskonto Oppilas oppii ymmärtämään, miten maailmanuskontoja tulisi huomioida kansojen kulttuurissa Oppilas etsii tietoa ja vertailee uskonnollisia tapoja eri maanosien kesken. Oppilas tutkii esim. hindulaisuutta, islamia ja kristinuskoa sekä tekee niistä esitelmän
6. lk kulttuuri: TN/TS-työ Oppilas oppii käyttämään käsityössä apunaan kulttuuriin liittyviä vanhoja työtapoja TN: Oppilas tekee puusta kaarisahan käyttäen apunaan kaarisahaa, käsi- ja kavahöylää sekä vinteliä TS: Oppilas tekee virkkaamalla esim. patalapun tai rannekorun
6. lk kulttuuri: musiikki Oppilas ymmärtää musiikin merkityksen eri kulttuureissa, esimerkiksi Eurooppa ja Afrikka j Haetaan musiikkinäytteitä eri puolilta maailmaa Tehdään juliste/kansio, jossa vertaillaan musiikkia/soittimia eri maissa ja maanosissa
6 lk kulttuuri: liikunta Oppilas ymmärtää liikunnan ja liikuntakulttuurin vaikutuksen ihmisen hyvinvointiin. Oppilas tutustuu sekä vanhoihin että uusiin liikuntalajeihin Oppilaiden tehtävänä on keksiä ryhmissä jokin uusi liikuntaleikki tai peli. Välineenä voidaan käyttää liikuntavälineitä tai sitten itse keksimiä välineitä Tutustutaan esim. kyykkä-peliin, joka liittyy karjalaiseen kulttuuriin
6 lk kulttuuri: kuvataide Oppilas ymmärtää taiteen merkityksen kulttuurin ilmentäjänä. Oppilas osaa havainnoida eri aikakausien mestarien töiden eroja ja samankaltaisuuksia Oppilas voi laatia kuvakerronnallisen aikajanan jonkun asian muuttumisesta vuosikymmenien aikana tai sitten muutosten vertailua eri kulttuurien kesken esim. rakennukset, vaatteet, kulkuneuvot,