Miten kirjoitan vaikuttavan mielipidetekstin?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Retoriset keinot.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi tapahtuma. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi foorumi ja kuinka kommentoida foorumiin. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Katso Aitolasta lisää:
10 vinkkiä voimaantumiseen
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi uutinen. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Preppaus ENA 4.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Kommentti ÄI1.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
A4. Argumentointi ja retoriikka
Runo tekstitaidon kokeessa
PRONOMINIT Pronomini viittaa toiseen ilmaukseen, eli sillä on korrelaatti eli viittauksen kohde. Korrelaatti voi olla sana, lause tai lauseke. Viittaussuhteen.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Asiatekstien perustyylilaji YTL:n vaatimus äidinkielen kokeelta
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Sadun ominaispiirteitä Satujen tehtävänä on antaa toivoa!
Retorisia keinoja Argumentoinnin tueksi vaikuttavaan kirjoittamiseen ja puhumiseen Sari Toivakka, Retoriset keinot = Kielen tyylikeinot = Tehokeinot.
Miten viestiä medialle partiosta? Laura Aimola Miten viestiä medialle partiosta? / Lippukuntapäivä
Mielipideteksti yleisönosastolle Miten kirjoitan vaikuttavan mielipidetekstin? Sari Toivakka /
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
mielipidekirjoitelma
Mielipideteksti yo-esseen teksTilajina
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Ideoinnista ja suunnittelusta liikkeelle!
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Tutkielman teko-ohjeet
Essee – tekstien jalokivi
Tekstitaidon ylioppilaskoe
Työelämän tekstejä sähköposti.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
Millainen kirjoittaja olet?
Tietoa välittävä puheenvuoro
Turha toisto eli tautologia
AI8 Argumentatiiviset tekstit
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Vaikuttavan tekstin erittelyä = argumentaatioanalyysi
’POHTIVA KIRJOITELMA’
Aineistosta kirjoittaminen
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017 Kaisa Ranta
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Kirjoittamisen perusoppeja
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Esityksen transkriptio:

Miten kirjoitan vaikuttavan mielipidetekstin? Mielipidetekstejä Miten kirjoitan vaikuttavan mielipidetekstin? Sari Toivakka / www.doktum.fi

VIRITTÄYTYMISTÄ AIHEESEEN Minkä lehden mielipidesivuja luet? Mikä viime aikoina lukemasi juttu on sinuun vaikuttanut jotenkin? Millaisiin juttuihin kiinnität huomiota? Millainen on hyvä mielipideteksti? Entä huono? Miten ymmärrät termin sananvapaus? Miten se liittyy yleisönosastoihin, pääkirjoituksiin tai kolumneihin? Oletko itse kirjoittanut mielipidetekstejä? Mihin? Miksi? Millaisia? Miksi mielipidetekstejä lehdissä oikein julkaistaan? Miten tiedät tai luulet toimituksen valikoivan tai muokkaavan tekstejä? Oletko itse maltillinen vai kärkevä mielipiteen esittäjä? Mihin lehden sivuilla julkaistu mielipideteksti voi vaikuttaa? Mitä se parhaimmillaan voi saada aikaan? Kannatatko omalla nimellä vai nimimerkillä kirjoittamista? Sari Toivakka / www.doktum.fi

LEHTIEN MIELIPIDETEKSTEJÄ PÄÄKIRJOITUS KOLUMNI KOMMENTTI YLEISÖNOSASTOKIRJOITUS VASTINE PAKINA ARVOSTELU Sari Toivakka / www.doktum.fi

Sari Toivakka / www.doktum.fi HYVÄ MIELIPIDETEKSTI Kirjoittajan näkemys selkeästi esillä. Perusteltu eli argumentoitu harkitusti kohderyhmän mukaan. Tekstissä looginen ajatuskulku, punainen lanka. Samalla kannalla alusta loppuun. Tehokkaita kielen keinoja. Yksi selkeä asia yhdessä tekstissä. Harkittu rakenne. Ajankohtainen, merkittävä, ihmisiä koskettava aihe. Kirjoittajan ääni kuuluu selkeästi. Käyttää tyylikeinoja joskus reippaastikin. Sari Toivakka / www.doktum.fi

Sari Toivakka / www.doktum.fi YLEISÖNOSASTO Jokaisella mahdollisuus kirjoittaa. Kuuluu demokratiaan ja sananvapauteen. Suomessa n. 30% lähetetyistä teksteistä pääsee julkisuuteen. Voidaan vaikuttaa poliittiseen päätöksentekoon ja ihmisten ajatusmaailmaan. Myös minimerkillä kirjoittavan on ilmoitettava yhteystietonsa toimitukseen. Tekstejä usein muokataan toimituksessa. Vastine on vastaus aiemmin julkaistuun kirjoitukseen. Juridisesti lehdellä on velvollisuus julkaista perusteltu vastine. Sari Toivakka / www.doktum.fi

Sari Toivakka / www.doktum.fi Ota kantaa! Yleisönosastokirjoitus kannattaa kirjoittaa ilkeästi: se miellyttää lukijoita! Maltillinen sävy on aina varma valinta. Huumori on paras keino vaikuttaa asioihin. Yleisönosastokirjoituksessa saa sanoa mitä vain omalla nimellä. Mielipiteen tuoreus on valttia. Mielipidetekstissä on hyvä mennä heti asiaan. Omalla nimellä ei kannata kirjoittaa. Sari Toivakka / www.doktum.fi

MIELIPIDETEKSTIN RAKENNE 1. KIINNOSTAVA OTSIKKO 2. ALOITUS: KIINNOSTUKSEN HERÄTTÄMINEN Ajankohtainen tapausesimerkki Sitaatti Kysymykset Kärkevät väitteet tai jopa liioittelut 3. ASIAN ESITTELY 4. KIRJOITTAJAN MIELIPIDE JA SEN PERUSTELUT KOHDERYHMÄN MUKAAN 5. LOPETUS Asian arviointia Toimintasuosituksia Asian suhde laajempiin yhteyksiin Kärkevä väite Kysymyksiä Sari Toivakka / www.doktum.fi

Mielipidetekstin tyypillisiä heikkouksia Monta aihetta: ei selkeää tavoitetta. Kanta muuttuu: epäjohdonmukainen. Heikkoja perusteluja: liian vähän tai yksipuolisia. Töksäyttävä: sisältää vain mielipiteen, ei juuri muuta. Yksinkertainen: vastanäkemyksiä ei ole pohdittu. Epähavainnollinen: ei riittävästi esimerkkejä, joihin lukija voi samaistua. Huolimaton tai tehoton kieli. Sari Toivakka / www.doktum.fi

Perustelut eli argumentit 1. Faktatieto Tupakointi kannattaa lopettaa, koska se aiheuttaa monia sairauksia. 2. Kokemus Olen nähnyt näytelmän Aina joku eksyy, joten voin suositella sitä. 3. Auktoriteetti (mm. asiantuntija, tutkimus, henkilö) Kreikkaan kannatta matkustaa, se on uusimman tutkimuksen mukaan suosituin lomakohde Euroopassa! Myös Tarja Halonen matkusti viime keväänä Välimeren viehättäville saarille. 4. Arvot Osta suomalaista! Työllistät. Kannattaa valita etäopiskelu: se on omatoimista, vastuullista ja sopii jokaiselle aikuiselle. Lähdetään ehdottomasti Lauhaan, siellä on kaunista ja puhdasta! 5. Asian yleisyys, yleinen mielipide Kaikkihan pitävät Suomea korkean elintason maana. Pojat ovat poikia! Sari Toivakka / www.doktum.fi

Perustelut eli argumentit 6. Asioiden samankaltaisuus Kauhajoki tarvitsee jäähallin, koska Kurikassakin on. 7. Mielihyvä ja myönteiset tuntemukset Tuntuu mukavalta käydä Virkussa virkistymässä. Mieli kevenee ja olo kohenee. 8. Edut (haitat) Se, joka ei koe Kyrönjoen virtaa, menettää paljon. Kauhajoki – hyvien palveluiden lapsiystävällinen kaupunki. 9. Ajankohtaisuus ja uutuus Power Parkiin kannatta tehdä matka: se tarjoaa paljon uusia ja ennenkokemattomia elämyksiä! 10. Esimerkki tai oma havainto Mummoni lojui pitkään hoito-osastolla likaisissa vaipoissaan: lisää henkilökuntaa hoitoalalle! Sari Toivakka / www.doktum.fi

Sari Toivakka / www.doktum.fi Perusteluharjoitus Keksi 3-5 erilaista perustelua seuraaville teeseille. Kaikki maailman ihmiset tulisi leikata kaljuiksi. Lisko on hieno kotieläin. Uusi laki Suomeen: puolisoa pitäisi vaihtaa joka 5. vuosi. Huumetestit pakollisiksi työpaikoille! Kännykkä on turha kapine. Sari Toivakka / www.doktum.fi

Sari Toivakka / www.doktum.fi Kielen tehokeinoja 1. Taitavat sanavalinnat: tehokkaat substantiivit, adjektiivit ja verbit Terroristi, kapinallinen vai vapaustaistelija? Köyhä, huono-osainen, vähäosainen, nälkävyön kireälle vetävä, toimeentulotuella elävä… Onko talous terveellä, vakaalla, tukevalla…pohjalla? Nainen käveli ohi / keikisteli, kiemurteli viettelevästi, lipui pehmeästi… Hän sanoi / intti / puhui / väitti / kiljui … 2. Määrällistäminen, luvut Vuosien 1981-2001 välillä vajaalla dollarilla päivässä elävien ihmisten osuus väheni 40 prosentista 21 prosenttiin. 3. Liioittelu ja kärjistäminen Jos pukeudut kuin huora, sinua kohdellaan kuin huoraa! Junaonnettomuuden sattuessa kaikki kuolevat kenenkään hälyttämättä apua. 4. Harkittu toisto Sama asia sanotaan useasti teksin aikana joko samoin sanoin tai eri ilmauksin. Ns. kolmikanta (Tulin, näin ja voitin! Vapaus, veljeys ja tasa-arvo.) Sari Toivakka / www.doktum.fi

Sari Toivakka / www.doktum.fi Kielen tehokeinoja 5. Vaihtoehtojen sulkeminen pois käytetään ilmaisuja: aina, ei koskaan, ei ole muuta mahdollisuutta, tosiasiahan / totuushan on se, että 6. Metaforat ja vertaukset: kuvakieli Miehet ovat käärmeitä / apinoita / leijonia … Olen roska! 7. Personifikaatio eli inhimillistäminen Median kita on pohjaton. Venäjä on Suomelle susi. 8. Polarisointi eli vastakohtaistaminen Muodostetaan vastapareja: naiset – miehet, nuoret – aikuiset, ennen – nyt 9. Retoriset kysymykset Tappaako media luovuuden? Miksi tv välkkyy ja pelit räiskyvät nuoren huoneessa myöhän yöhön? Miten viihde vaikuttaa nuoren arvoihin ja terveyteen? Sari Toivakka / www.doktum.fi

Sari Toivakka / www.doktum.fi Kielen tehokeinoja 10. Eri lausetyyppien käyttö Tilaa nyt! Osta heti. Tehkäämme yhdessä maailma paremmaksi. Oletko väsynyt? 11. Lukijan puhutteleminen Hyvä nimimerkki ”Viisastelija”, oletko ajatellut… Arvoisat päättäjät, miten luulette… 12. Äänteelliset keinot Ole tarkka, ota Pirkka! Tule, viihdy ja viisastu! 13. Välimerkkien tehokas käyttö 14. Me- tai minä-muoto Tarvitsemme toisiamme! Tarvitsen sinua, lähimmäinen. (Ihmiset tarvitsevat toisiaan.) 15. Vahvistussanat ja superlatiivit Vuoden parhaat palat luet Avusta! Supertarjous, vain kanta-asiakkaille. Tosimies ajaa Fordilla. Sari Toivakka / www.doktum.fi

Arvioin mielipidetekstin Teksti:_____________________ Arvioija:________________________ Mikä on kirjoittajan pääteesi eli väite? Missä vaiheessa tekstiä hän tuo sen esiin? Onko kirjoittaja käyttänyt lähteitä? Mitä? Miten? Miten teksti noudattelee tyypillisen mp-tekstin rakennetta? Mitä perusteluja kirjoittaja käyttää? Merkitse tekstiin. Mikä kohta vaikuttaa sinuun parhaiten? Miksi? Merkitse tekstiin. Millaiseen lukijaan teksti pyrkii lähinnä vaikuttamaan? Sari Toivakka / www.doktum.fi

Arvioin mielipidetekstin Arvioi tekstin otsikkoa. Valitse seuraavista. Hämärä Ihan pimeä Valoisa Kirkas Sädehtivä Mitä kielellisiä tehokeinoja kirjoittaja käyttää? Rastita seuraavista. Taitavat sanavalinnat Määrällistäminen Retoriset kysymykset Personifikaatio Vertaus tai metafora Liioittelu ja kärjistäminen Vastakohta Me- tai minä-muoto Muuta? Mitä?_______________________________________________________________ Jos olisit yleisönosaston vastaava toimittaja Raivaisit tälle tilaa heti seuraavaan lehteen! Siirtäisit ehkä joskus julkaistavien pinoon. Taittelisit lennokin ja tähtäisit roskakoriin… Sari Toivakka / www.doktum.fi

Ohjeita yleisönosastoon kirjoittavalle Valitse aihe, joka on sinulle niin tärkeä, että haluat esittää siitä oman näkemyksesi. Hahmottele aluksi aiheeseen liittyviä asioita listaksi tai miellekartaksi. Muotoile keskeinen mielipiteesi yhteen lauseeseen! Hae aiheeseesi liittyviä tietoja Internetistä, kirjoista, lehdistä. Tee muistiinpanoja. Rakenna perusteluja eli argumentteja väitteellesi tiedonhakusi perusteella. Mieti lukijakuntasi. Kenelle juttua kirjoitat? Mitä he todennäköisesti tietävät asiasta? Mikä juuri heihin puree? Päätä, mihin sävyyn kirjoitat. Huomioi kohderyhmäsi. Valitse sopivat perustelutavat. Suunnittele tekstisi kokonaisrakenne. Muotoile varsinkin aloitus harkiten. Kirjoita luonnos ja muokkaa vielä sitä: aloitusta, kielen tehokeinoja, rakennetta, perusteluja. Luetuta luonnoksesi jollakulla ja pyydä palautetta. Kehittele ja hio vielä tekstiäsi. Kirjoita lopullinen teksti ja otsikoi tavoitteeseen sopivasti. Sari Toivakka / www.doktum.fi

Mielipidetekstien aiheita… kouluruokailu nuorten autoilijoiden liikennekäyttäytyminen tv:n reality-ohjelmat maahanmuuttajat vanhustenhoito perhe-elämän muutokset pedofilia, lasten seksuaalinen hyväksikäyttö miesten kaunistautuminen seksuaaliset vähemmistöt Kauhavan kaupunkikuva / palvelut masennus, mielenterveyden ongelmat työelämän kova tahti nettipiratismi ja tekijänoikeudet nykyihmisen arvot teatteri / ooppera Kauhavalle! miesten ja naisten tasa-arvo lihatuotannon ongelmat luonnonsuojelu virtuaaliset tietokonepelit urheilun väkivaltaisuus television ohjelmatarjonnan viihteellisyys shoppailuinnostus äidin / isän rooli perheessä uusperheiden ongelmia onnellinen parisuhde mainosten armoilla lastenkasvatuksesta nykymusiikista ruokakulttuurin muutoksesta tietotekniikasta nuorten raaistunut väkivalta maapallon huonontunut tila Sari Toivakka / www.doktum.fi