Kognitiivinen lähestymistapa - pähkinänkuoressa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
Advertisements

Haastattelukysymysten laatiminen
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Opitaan ja työskennellään yhdessä
MISTÄ OIKEIN ON KYSE?.
Voimaantuminen ihmisten kykyjen, mahdollisuuksien ja vaikutusvallan lisääntymistä. Voimaantumisessa korostuu oma sisäinen vahvistuminen ja se, että ihminen.
Matti Sipponen 1 Power taitoilta Kilpailun jälkeen – Pohdinta ja oppiminen.
Asiakkuudet luovalla alalla
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Psyykkinen valmennus Tavoitteenasettelu Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
MUUTTUUKO IHMINEN – JA MIHIN SUUNTAAN. Päihdeongelmien prosessiluonne
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Toiminnan tehostaminen?
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Huolen puheeksiotto- koulutuksen palautteet
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskustelun lähtökohdat:  Kodin ja koulun yhteistyön monipuolistaminen ja uusien yhteistyömuotojen etsiminen.
Lapselle hyvä päivä tänään
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Kasvatus- ja opetuskäsitysten muotoutuminen
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
MOTIVAATIO SYNTYY HENKILÖIDEN VÄLISESTÄ VUOROVAIKUTUKSESTA
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Itämainen filosofia Informaatioverkostojen koulutusohjelman neljäs luento.
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Mielenterveyshäiriöiden hoito
Mielenterveys s. 110 –
Itämainen filosofia Informaatioverkostojen koulutusohjelman viides luento.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
NEUVOTTELUUN VALMISTAUTUMINEN
Kognitiivinen psykologia tutkii
Maaseutupolitiikan YTR Verkostosparraus
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Haastatteluun valmistautuminen
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Ryhmätoiminnasta voimaa kuntoutumisen polun eri vaiheisiin
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
Ratkaisukeskeisyys - pähkinänkuoressa
Suuttumuksen hallinta
 Tehtävä 2.7. pareittain, sivu 76  Kriisi on ongelma tai vaikeus ihmisen elämässä, joka voimakkuutensa vuoksi tekee ihmisen väliaikaisesti kykenemättömäksi.
Sisäinen voimantunne Päämäärä- uskomukset Kyky- uskomukset Emootiot Konteksti- uskomukset Sisäinen voimantunne Työtyytyväisyys Sitoutuminen työhön.
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Motivoiva haastattelu
MINI-INTERVENTIO TAVOITTEENA ON LÖYTÄÄ JA HOITAA VARHAISESSA VAIHEESSA ALKOHOLIN SUURKULUTTAJAT JA ONGELMAKÄYTTÄJÄT.
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
1. Mitä tiedonkäsittely on?
Kognitiivinen kehitys
opiskeluorientaatio (+)
9. Oppimisen psykologinen perusta
Valmistautuminen luennoille
Oppiminen.
Yhteiskunnallinen osallisuus Toteutusvaihe –tuumasta toimeen
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
Kognitiivinen psykoterapia
Väyläopintoihin ohjautuminen
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Esityksen transkriptio:

Kognitiivinen lähestymistapa - pähkinänkuoressa Kognitiivisia toimintoja? havaitseminen muistaminen ajattelu oppiminen Lähestymistapa? periaatteita tehtävien käyttö sovelluksia: motivoiva haastattelu, oma-apumateriaalit, mini-interventio

Periaatteita yhteistyösuhde, jossa tutkitaan ja opitaan psyykkinen ja praktinen ongelmaa ylläpitävien ajatus- ja toimintatapojen muuttaminen tunteiden välittyneisyys (uskomusten ja tulkintojen kautta)

...lähestymistapaan kuuluvaa… sisäiset ja ulkoiset tekijät huomioon (vihjeet, riskitilanteet) tilannekohtaiset tekijät, elämäntavan tasapainottaminen tehtävien käyttö (esim. hyöty-haitta-tehtävät, mielialojen seuranta, riskitilanteet, retkahdukset) sosiaalisten taitojen oppiminen

Motivoiva haastattelun keskeiset periaatteet ja taidot asiakkaan arvostus ja kunnioitus kognitiivisesti: yhdessä tutkien ja oppien tavoitteellisuus muutoksen ytimessä: ambivalenssin ratkaisu muutoksen vaiheet motivoituminen on asiakkaan tehtävä sisäisten ja ulkoisten tekijöiden kombinaatio ajassa ja tilassa © Mailis Taskinen 2006

...periaatteita… Älä leimaa tai nimittele (leimautumisen korostumattomuus) Puhu vastuuntuntoiselle aikuiselle (sisäinen attribuutio) Osoite ristiriidat uskomusten ja tosiasioiden välillä (tiedollinen epäsuhta) Kuuntele aktiivisesti, reflektoiden (heijastaen kuulemaasi) Kysy, miten ihminen itse näkee asian (arvostus, kunnioitus, vastuuttaminen)

…periaatteita… Anna tietoa ja palautetta sekä tee tiivistelmiä, yhteenvetoja ja arviointia (tiedon ja tietoisuuden kasvattaminen) Vahvista myönteistä, ole toiveikas, usko muutokseen (muutosuskon vahvistaminen) Esitä vaihtoehtoja (sitoutuminen valintaan) Anna miettimisaikaa (oma päätös sitouttaa) © Mailis Taskinen 2006

Tavoitteellisuus - motivoida mihin? Kenen, mitkä tavoitteet – yhteistyössä! Mihin henkilö on motivoitunut? Lyhyen ja pitkän tähtäimen tavoitteet (next step ja goaling) Ei vain irti jostakin negatiivisesta vaan kohti jotakin positiivista, ongelmien ”kääntäminen” tavoitteiksi Muutosusko, muutospuhe? © Mailis Taskinen 2006

Hyvän tavoite? positiivinen asiakkaan oma/aidosti hyväksymä muistiin kirjattu mahdollinen riittävän haasteellinen tulevaisuuteen suuntautuva mielessä työstettävänä mitattavissa hyväksyttävä (ei esim. laiton) © Mailis Taskinen 2006

”Yes, but…” – ristiriidan silmäkkeessä Tasapainotaulukko päätöksentekoa varten:hyödyt ja haitat sekä entisen/nykyisen toiminnan jatkamisen että muutoksen jälkeisen toiminnan suhteen (”nelinkertainen kirjanpito”) * Lähestyä – välttää Muutospuhetta? Asioiden tunnemerkitykset?

Suunnitelmasta neuvottelu ja siihen sitoutuminen Päämäärien asettaminen Muutosvaihtoehtojen harkitseminen Suunnitelmaan pääseminen Sitoutumisen vahvistaminen ”Julkistaminen” Aktiivitoiminta Seuranta

Muutoksen vaihemalli esiharkinta harkinta päätös valmistautuminen toiminta vakiinnuttaminen retkahdus © Mailis Taskinen 2005

Avaintaidot ja strategiat Empatia Avoimet kysymykset Reflektoiva kuuntelu Vahvistaminen Yhteenvedot Muutospuheen houkuttelu - ongelman tunnistaminen - huolen ilmaus - muutosaikomus - muutosoptimismi

Avaintaidot Reflektoivan kuuntelun tasot: - Sanotun toisto Avoimet kysymykset - alkavat M- tai K- kirjaimella (mitä, missä, miten, milloin. kuka…) - tuottavat runsaampia vastauksia - suljetut kysymykset tarkentavat - ei 3 kysymystä enempää peräkkäin Reflektoivan kuuntelun tasot: - Sanotun toisto - Uudelleen muotoilu - Selventävä muunnelma Tunteiden heijastaminen

Vastustus ja siihen vastaaminen luonnollista, viesti haastattelijalle tunnistaminen (väittely, keskeyttäminen, ns. kieltäminen, huomiotta jättäminen) ei vastata samalla tavalla (> juupas - eipäs) myötääminen, peruuttaminen, kiertäminen painopisteen muuttaminen persoonallisen valinnan korostaminen uudelleenmäärittely

Kognitiivisia suuntauksia Filosofisia ja psykologisia juuria Behaviorismista konstruktivismiin Rationaalis-emotionaalinen terapia Kognitiivinen käyttäytymisterapia Kognitiivinen psykoterapia Funktionaalis-analyyttinen psykoterapia Käyttäytymisanalyysi ja kognitiivinen terapia Tietoisuustaitojen harjoittelu Dialektinen käyttäytymisterapia Hyväksymis- ja omistautumisterapia

Valmennan motivoitumaan – perus- ja jatkokurssit 2006 - 07 Peruskurssit: 3pv (30 t): 27.9, 18.10 ja 15.11.06 15.2.,8.3. ja 29.3.07 13.9., 4.10. ja 1.11.07 Jatkokurssit: 2pv (16 t) 29.-30.11.06 13.-14.12.07 Ilmoittautuminen 1 kk ennen © Mailis Taskinen 2006