Koulutusvientistrategia pohdiskelua Visio: Suomi on globaalisti merkittävä ja tunnustettu ammatillisen koulutuksen viejä (vuoteen 2020 mennessä?) Koulutusvienti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Perehdyttämällä ja ohjaamalla osaajaksi – räätälöity työssäoppiminen
RASEKO ja yhteinen koulutusstrategia 2015+
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
PK-kehittämispalvelut
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
Ennakointikamari II Työelämän ja oppilaitosten yhteistyö
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Laatu osaamisen tunnistamisessa Anni Karttunen Eurooppalaisen koulutuspolitiikan asiantuntija.
ARKISTOLAITOKSEN STRATEGIAN 2015 PÄÄKOHDAT. Arkistolaitoksen toiminta-ajatus Arvot Visio Keskeiset strategian tavoitteet Toteuttamisen keskeiset keinot.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
KOULUTUSVIENTISTRATEGIA Nykytila ja strategiset linjaukset
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Mitä Mistä Miten Paljonko? Suomen Puheentunnistus Oy Esa Rimpiläinen.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Aluepalvelut Laureassa
1 AMMTILLISEN KOULUTUKSEN MERKITYS KUNNALLE
Ammatillisen koulutuksen viennin edistäminen Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Teollisuuden osaajat Kohderyhmä: Valmistavan teollisuuden yritykset ja niiden henkilöstö – painopistealueena teknologiateollisuus Ammatillisten oppilaitosten.
AHOT - Opiskelijalle. Lomakkeen hyödyntäminen Ei menetelmiä luotuna? Hyödynnyksessä kysymyksiä? Mikä on etenemis prosessi? Miten päätös näkyväksi? Onko.
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Pätäkkä-projekti – Kumppanuutta yrittäjyyteen Innofocus ja Länsi-Uudenmaan Uusyrityskeskus ovat yhteistyössä avanneet ESR-rahoitteisen.
OHJAUKSEN ALUEMALLI TANSKASSA näkökulmia ohjauksen kehittämiseen Kommenttipuheenvuoro Jukka Eero Vuorinen Suomen opinto-ohjaajat ry.
Suomalaisen ammatillisen koulutusosaamisen vienti
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Agrobiotalouden innovaatioyhteisö Ari Sivula Projektipäällikkö.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
+ Mervi Jansson Oppimiskumppanuuksien johtaja Omnia KOULUTUSVIENNISTÄ OSAAMISLIIKETOIMINTAAN.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Mervi Jansson AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Hankkeen lopputilaisuus Mervi.
Koulutusviennin nykytila Jaana Palojärvi, OKM. Oppimisala Suomessa (TEKES 2015) Vientiä tekee vain muutama liikevaihdoltaan keskisuuri tai suuri yritys.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
Ari Maunuksela Toimitusjohtaja/Rehtori
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Mervi Jansson Oppimiskumppanuuksien johtaja Omnia
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Heli Potinkara, Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu
Henkilöstöhallinnon käsikirja
eArkisto – kysymyksiä vailla vastausta
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Koulutusvienti käyntiin
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Saimaan ammattiopisto Sampo
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Puheenjohtaja Kati Turtiainen
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ohjelmajohtaja, KTT Lauri Tuomi Opetushallitus, Education Finland
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Koulutusvientistrategia pohdiskelua Visio: Suomi on globaalisti merkittävä ja tunnustettu ammatillisen koulutuksen viejä (vuoteen 2020 mennessä?) Koulutusvienti => Osaamisliiketoimintaa, palveluliiketoimintaa Mitä voidaan viedä? Järjestelmien kehittäminen opetussuunnitelmat – osaamisperusteisuus = yhteistyössä yritysten kanssa Työelämäyhteistyön mallit, mekanismit Näyttötutkintojärjestelmä Mallit joustaviin opinpolkuihin (opiskelijakeskeisyys, opintojen ohjaus etc) Ammatillisten opettajien koulutus/ täydennyskoulutus ”suomalainen” ammatillinen oppilaitos – varustelu + operointi, lisensointi Laatujärjestelmien kehittäminen – indikaattorit, monitorointi, auditointi, certifiointi Opetusteknologiat ja niiden hyödyntäminen Räätälöidyt henkilöstökoulutukset yrityksille Tutkinnot/ osatutkinnot – lainsäädäntö estää Jne.

Koulutusvientistrategia pohdiskelua Minne: Sinne missä tarvitaan, kunkin toimijan itse määriteltävä Askelmat: Kotipesät kuntoon 1) strategiset linjaukset? -> mukana koulutusviennissä 2) sisäiset panostukset mm. henkilöstön osaaminen 3) kenen kanssa yhteistyössä – strategiset kumppanit? 4) määritellään mitä osataan -> mitä myydään 5) kerätään osaamista tukevat referenssit Työnjako: kukin tekee sitä mitä osaa -> Myyjät myy, asiantuntijaorganisaatiot tuottaa palvelut-> edellyttää saumatonta yhteistyö myyjien ja asiantuntijoiden kesken Kunkin oppilaitoksen painotukset näkyville, koulutusviennin yhteyshenkilö nimettävä, osaajat tiedossa Lähdetään rohkeasti myymään ja tehdään tuotteistusta asiakasrajapinnassa Ansaintalogiikan miettiminen Yhteistyö yritysten kanssa

Keskitetty malli = myynti yhden toimijan kautta konsortion määrittelee tarve ja osaaminen Myynti Oy Tuottaja 1 Tuottaja 2 T3 T4 T5 Asiantuntijapalvelun tuottajat (oppilaitokset, yritykset) Asiant untijat

Hajautettu malli = konsortio vaihtelee tapauskohtaisesti myyjä mukaan lukien Myynti Oy Tuottaja 1 Tuottaja 2 T3 T4 T5 Asiantuntijapalvelun tuottajat (oppilaitokset, yritykset) Asiant untijat Myynti Oy

Visio: Education for Work Oy (oppilaitokset + yritykset) Kannattavaa liiketoimintaa – erilaiset rahoituskanavat Täsmäiskut valittuihin maihin Lokalisoidut ratkaisut Huipputuotteistaminen Joustava osaajapooli + yrityspooli Nopeat ratkaisut Opetusteknologia Rahoituskanavat selkeästi kaikkien tiedossa + ansaintalogiikka Strateginen linjaus koulutusviennistä

Visio: VETucating People Kohde? Oppilaitos, yritys, ihmiset? Rahoituskanavat Yhteisponnistelu Alusta keskustelulle ja tiedonjakamiselle, esim. turpeelle Osaajien etsiminen helpoksi = pooli Markkinointi! Referenssit selviksi