KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
Advertisements

Lähetepohjat Tarvitaan useita eri lähetepohjia.
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Eeva-Leena Aittoniemi
Suomen Liikunta ja Urheilu Oman seuran analyysi Seurakehittäjien työkalu seurojen itsearviointiin ja apuvälineeksi kehityshankkeisiin.
Tiedon kuvaaminen Opasnet-wikissä Virpi Kollanus THL / YMAL Avoimen arvioinnin ja Opasnetin käyttökoulutus -seminaari
Kommentti ÄI1.
Referointi ja referaatti
JOHTAJIIN KOHDISTUVAT ODOTUKSET
Verkkovälitteinen asiakastyö Prosessien mallinnus.
TEKSTIN YMMÄRTÄMINEN.
Palautetaidot ja opponointi
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
CS30A Case Course in Strategy consulting CS30A Case course in strategy consulting: 2. Infoluento.
Elämän totuuksia (värillinen tausta, teksti tulee ruutuun liikkumalla, musiikkia)
Tutkimusviestintä: tiivistelmä
Palautetaidot ja opponointi
RTA seminaarityö sisältöohjeita Juhani Kiiras
Takaisin kartalle – Seutukaupunkien kehittämismenetelmä Kommenttipuheenvuoro Paavo Salli Sastamalan seutukaupunki.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Journalistisia tekstilajeja
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
Seminaarityön rakenteesta
Kriittinen alue P(e) Lukija: Kirjoittaja: nw = 0?nw = 0 ja n r= 0? V(e) Odottavat kirjoittajat P(w) ei ole! on!! V(e) Odottavat lukijat P(r) ei ole! V(e)
 aihealue on selkeästi rajattu ja rajausta on perusteltu  valittu näkökulma on innovatiivinen ja uutta luova  käsiteltävä aihe on kuvattu tarkoin mutta.
Rotaryriihi, www-sivut Pohdittavaa: 1.Ketä varten / kenen tarpeisiin ? 2.Mitä pitää sisältää ? 3.Miten ylläpidetään ? 4.Miten / mihin käytetään ?
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
on pienoistutkielma jostakin teemasta.
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
Tekstien moniäänisyys
Tieteellisen tekstin konventioita
OIVALTAVA LUKEMINEN Tervetuloa! FM Kaisa Heinlahti.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
Tieteellisen tekstin piirteitä
Tieteellisen tekstin konventioita
mielipidekirjoitelma
JOHDANTO.
Tutkielman teko-ohjeet
Tutkimus terveystiedonopetuksessa
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Tutkimuksen objektiivisuus
ÄIDINKIELEN SÄHKÖINEN YLIOPPILASKOE
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Tutkimuksen abc.
Tavoitteet ja arviointi
Millainen kirjoittaja olet?
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Referaatti eli seloste.
ESSEE.
Vaikuttavan tekstin erittelyä = argumentaatioanalyysi
PITCHAUS Hero 2017.
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
’POHTIVA KIRJOITELMA’
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Essee ÄI5-kurssi.
Aineistosta kirjoittaminen
OPISKELEN KYSYMYSTEN AVULLA
Tieteellinen editointi Hanna Karhu
Esityksen transkriptio:

KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI

Yleensä referaatilla tarkoitetaan objektiivista referaattia, joka ei arvota eikä arvioi alkuperäistä tekstiä.

Kriittinen eli kommentoitu referaatti sisältää 1) kirjoittajan kannanottoja alkutekstin näkemyksiin 2) kirjoittajan omaa pohdintaa alkutekstin pohjalta.

Kriittisessä referaatissa on kirjoittajan - vertailua - pohdintaa - tulkintaa. → Tekstistä pitää käydä selkeästi ilmi, onko kyse referoijan vai alkutekstin kirjoittajan ajatuksista.

Kommentoidun referaatin perustehtävä on sama kuin objektiivisen referaatin: alkuperäisen tekstin sisältö välittyy lukijalle ja että alkuperäisen tekstin painotukset pysyvät samoina.

Kriittisen referaatin rakenne on sama kuin objektiivisen referaatin: 1. johdanto-osa 2. referaatin rajaus eli niiden kysymysten esittäminen, joihin haetaan vastauksia 3. näkökulmien määrittely (objektiivisen referaatin näkökulma on sama kuin alkutekstin, kriittisen referaatin näkökulmat voivat olla kirjoittajan omia)

4. tieto siitä, kenen tekstiä ja mitä artikkelia tai teosta referoi 5. kriittisessä referaatissa maininta siitä, että kirjoittaja kommentoi alkutekstiä ja sen joitakin osia (niistä voi antaa esimerkin) 6. runko-osa, jossa pyritään vastaamaan rajauksen yhteydessä esitettyihin kysymyksiin antamalla tietoa, väittämällä ja perustelemalla väitteet alkutekstin mukaisesti

7. kriittisessä referaatissa vastaväitteitä, 7. kriittisessä referaatissa vastaväitteitä, -kysymyksiä, uusia mielipiteitä, lisää perusteluja ja tietoa 8. päätösosa eli päätelmät. Kriittiseen referaattiin kuuluvat kommentit ja arviointi.

Kommentoidun referaatin kirjoittaja perustelee mielipiteensä tieteellisesti argumentoiden. Sekä objektiivisen että kriittisen referaatin tavoitteena on osoittaa a) kirjoittajan päättelyä lukemastaan b) arviointia c) kritisointia sekä d) analyysia.