RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Advertisements

Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Ennakointikamari II Työelämän ja oppilaitosten yhteistyö
Hannu Keränen & Tiitus Lahti
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Puhumalla paras – Puhvista käytännössä
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Opinnäytetyöprosessi
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Suomen kieltä ja viestintää yhteisnäyttelyn myötä Ilona Tanskanen
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Toimitusketjun kehittämisprojekti ** poista tämä sivu ** Katso käyttö- ja täyttöohjeet erillisestä opiskelijan ohjeesta.
NEUVOTTELUUN VALMISTAUTUMINEN
PIIRILEVYN LUOTETTAVUUSTESTAUS
AMK:iden suomen kielen ja viestinnän opettajien työseminaari Oulussa Insinööriopiskelijoiden asiantuntijaesitysten palautteet lukuvuosina 2009–2011.
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Opinnäytetyöprosessi
Opinnäytetyöraportin rakenne
Kandidaatinseminaari Rinna Toikka
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Seminaarityön rakenteesta
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Toimitilapalvelujen tuottaminen, 2 ov
Laboratoriotyöselostus
Soili Fabritius  Tiivis, vain olennaiset asiat  Selkeästi jäsennelty, erilaiset oppijat huomioiva 1) Aiheen esittely yleisesti, lyhyesti 2) Tärkeimpien.
Tehtäväpohja Soili Fabritius Tavoitteena havainnollinen, värikäs, ytimekäs opetushetki tai tietoisku - Etsikää perustiedot lähteistä. Rajatkaa.
Päivittäisraportit Opiskelijarekisteri.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Työryhmät 5.3 aamu 1.OPSit 2.Muut taustatiedot 3. & 4. Todistukset.
V IESTINTÄTAITOJEN KEHITTÄMINEN ROBOTTI - PROJEKTISSA OAMK Tekniikan yksikkö Kevät 2009 Tuula Hopeavuori.
Valtakunnallinen seminaari , Helsinki Insinöörikoulutuksen kehittäminen - Haasteet ja yrityselämä - Insinöörikoulutus ja opettajuus.
Koe ja kansainvälisty Katja Kurasto 2011.
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
RAPORTTIEN JA WWW-SIVUJEN OHJEET Projektityökurssi KLTITE05OH/SU.
Tuutoropettajan info TTE1SN0-luokalle Kari Jyrkkä.
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Ilmastonmuutoksen vaikutukset Sudanin vesitilanteeseen.
TYÖHAASTATTELUUN!. Haastattelustrategiat Vrt. vapaat -- muodolliset Vrt. vapaat -- muodolliset 15 min. -- useita tunteja 15 min. -- useita tunteja Yksi.
TYÖELÄMÄN VIESTINTÄTAIDOT
TIEDOTE Kauppinen – Nummi – Savola. Tekniikan viestintä.
TYÖELÄMÄN VIESTINTÄTAIDOT. Millaisia taitoja tarvitsee 1)esimiestehtävissä, 2)suunnittelijana, 3)projektityöntekijänä tai 4)markkinoititehtävissä toimiva.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
ESIINTYMISTAIDOT Kandidaatinseminaari Rinna Toikka.
HUOMAA: Voit muuttaa tämän dian kuvaa valitsemalla kuvan ja poistamalla sen. Napsauta sitten Kuvat- kuvaketta paikkamerkiss ä lisätäksesi oman kuvasi.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
mielipidekirjoitelma
Tutkielman teko-ohjeet
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Raportointiharjoitus
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Otsikon asettelu alaotsikko.
Esityksen transkriptio:

RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006

RAPORTOINNIN TAVOITE Raportoinnin tarkoituksena voi olla –Dokumentointi –Tiedon välittäminen  tehostaa tiimityötä –Selonteko.  On mietittävä, kuka raporttia tarvitsee ja mihin sitä käytetään. Lukijan näkökulma? Myös insinööri- ja laboratorioalan opinnoissa sekä myöhemmissä työtehtävissä tärkeä työkalu!

RAPORTIN RAKENTAMINEN Sisältö –Järjestelmällinen selonteko –Tulokset, johtopäätökset ja arviot tärkeimpiä! Yleisrakenne 1.Johdanto; mitä oli tehtävä? Miksi? 2.Taustatieto; tarvittava teoria lyhyesti? 3.Havainto-osio; mitä ja miten tehtiin? Tulokset? 4.Päätelmäosio; mitä tuloksista voidaan päätellä? 5.Ehdotusosio; mitä on tehtävä?

RAPORTIN YLEISASU Kieli; tarkka, täsmällinen yleispuhekieli Tyyli; asiatyyli (slangi- ja murresanat karsittava, ammattitermit ”avattava”) Asetukset –Yrityksillä, jopa eri opettajilla omat käytänteensä –Yhteiset pohjat? OAMK:n tekniikan yksikön ont- pohja… Havainnollistaminen –Taulukot, kuvat, pylväiköt ja luettelot tehostavat ja tiivistävät –Käytettävä harkiten

OPINTORAPORTIN RAKENNE (esimerkki) 1 JOHDANTO; johdattelu aiheeseen & raportin tavoitteet (esim. esitellä opintoja ja pohtia omaa etenemistä) 2 OPINNOT OAMK:N TEKNIIKAN YKSIKÖSSÄ; yleiskuva insinööriopintojen rakenteesta objektiivisesti, voit painottaa valitsemaasi suuntautumisvaihtoehtoa 3 OMA TILANNE; mitä opintoja takana, mitä opintojaksoja menossa & mitä ne sisältävät, objektiivinen kuvaus tilanteestasi (4 OPPILAITOKSEN VIESTINTÄ; kuvaus ja arviointi) 5 POHDINTA; vasta nyt arviointia, henkilökohtaisia kommentteja opinnoista, opetuksesta ja opiskelusta! Päätelmät ja ehdotukset. LÄHTEET; opetussuunnitelma tms.