Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Yo-kokelaiden tekstitaitokokeessa havaitsemat sadun piirteet
Realismi Syntynyt 1800 luvulla Rami, Anniina ja Tomi.
Draamatehtäviä kirjallisuudesta
Modernismi ja 1800-luvun vaihteessa ensimmäisestä maailmansodasta jääneen epävarmuuden vuoksi alettiin etsiä uusia sanoja, muotoja ja kuvia maailmasta.
Annie Proulx, kertomuksia Wyomingista
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Tekstilaji Tekstin tyyppi.
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Kirjallisuuden opetuksen l ä hestymistapoja ekstensiivinen vs intensiivinen, kronologinen vs temaattinen sek ä humanistinen vs instrumentaalinen l ä hestymistapa.
Novellin analyysin käsitteitä
Lukemaan oppii vain lukemalla
SUUNNITTELU 1. vaihe: Synopsis 2. vaihe: Treatment
TEKSTITYYPIT RK s. 238.
Kirjallisuuden lajit.
Kirjallisuuden tulkinta, 2007
Nauru kritiikin keinona
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Runo tekstitaidon kokeessa
Tavoitteena tänään tekstitaidon tehtävien tarkastelu
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Oman aikamme taiteen ilmiö. - KAUPALLISUUS: ”Ostan - siis olen olemassa.” - Yksilöillä ei enää selkeää identiteettiä, massaihmisyys - Taiteiden sekoittuminen,
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
on pienoistutkielma jostakin teemasta.
Analyysissä huomioitavaa
EPIIKKA Proosan analyysia
Tekstien moniäänisyys
Sadun ominaispiirteitä Satujen tehtävänä on antaa toivoa!
KESKEISET TYYLISUUNNAT TEKSTITAITOKOKEESSA ROMANTIIKKA, REALISMI JA MODERNISMI.
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
”Novelli on kuin lyhytelokuva”
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Proosatekstin analyysi
9lk kirja-analyysi.
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Kirjallisuuden käsitteitä
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Essee – tekstien jalokivi
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
TEKSTINTEKIJÄN KIELELLISET VALINNAT
Kaunokirjallisuuden analyysi
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Novellin erittelyn apuvälineitä. Mistä asioista voi tehdä havaintoja?
Oman aikamme taiteen ilmiö
Huumoria ja vertauskuvia
Novellin käsittelyä ryhmissä
Runon ilmaisukeinojen erittelyä ja tulkinnan tekemistä
ESSEE.
Novellilajit novella (italia): uutuus.
Novellin lajeja.
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
KIRJALLISUUDEN LAJIT.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Fiktion keinoja fiktion kirjoittamiseen ja tutkimiseen.
Novellianalyysin kirjoittaminen
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Esityksen transkriptio:

Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa Lue myös rivien välit!

Mitä proosa onkaan? Fiktiivistä, kertovaa, tarinallista kirjallisuutta – ei runoa, ei näytelmää. Lyhytproosa: novellit (juoninovelli, tilannenovelli, moderni novelli, Tsehov, Boccaccio, Kafka) Pitkä proosa: romaanit ja niiden monet lajit: dekkarit, kehitysromaanit, historialliset romaanit, scifi, modernit romaanit jne. Muita lajeja: sadut, elämäkerrat, subjektiivinen essee, pakina, satiiri

Tyypillisiä tehtävänantoja Erittele henkilöiden välisiä suhteita / sukupuolirooleja tm. Millaisen kuvan katkelma antaa henkilöiden arvomaailmasta / tunteista / tavoitteista? Tutki katkelman miljöötä. Mistä sadun X tunnistaa saduksi? Mitä romanttisia ja realistisia piirteitä on katkelmassa X? Mitä kerronnan keinoja on katkelmassa X? Tutki novellin rakennetta. Erittele novellin herättämiä tuntemuksia / tunnelmaa. Erittele ja arvioi katkelman kieltä ja tyyliä. Tutki, miten teksti asettuu kontekstiinsa. Erittele kerrontaa / henkilöhahmoja / symboliikkaa / aikasuhteita / kertojan suhtautumista kuvattaviinsa.

Proosan peruskäsitteitä Tutki ensin: Tutki sitten: Nimi Henkilöt (sivu-, pää- ja tausta-) Aika: takauma, ennakointi, tiivistys, kesto, aikahyppy… Miljöö Kertoja (minäkertoja, kaikkitietävä, häivytetty…) Näkökulma Rakenne, juoni, kehyskertomus Kerronta (kuvaus, dialogi, tapahtumien kuvaus) Motiivi, symboli, allegoria Aukko Intertekstuaalisuus Myytit Käännekohta Ristiriita, konflikti Teema Tyylikausi, konteksti Proosan peruskäsitteitä

Erilaisia kertojia Minäkertoja Kaikkitietävä kertoja Näkyvä kertoja – näkymätön tai häivytetty kertoja Hänkertoja (objektiivinen) Hänkertoja (subjektiivinen) Useita kertojia Kertojan luotettavuus: epäluotettava kertoja

Kerronnan analyysista Kerronnan analyysissa kiinnitä huomiota: Mitä kerrotaan ja miten? Kenen näkökulmasta tai kenen äänellä kerrotaan? Vaihtuuko näkökulma tai kertoja jossakin vaiheessa? Onko kyseessä yksikön ensimmäisen persoonan minäkerronta vai hänkertoja? Osallistuuko kertoja tapahtumiin vai onko hän niistä etäällä? Onko tekstissä vihjeitä siitä, millainen kertoja on, mitä hän tietää tai ei tiedä?

Henkilöiden erittelystä Henkilöhahmojen erittelyssä kiinnitä huomiota: Mitä tietoa henkilöistä annetaan, mitä ei? Mitä piirteitä korostetaan? Mihin keskitytään? Miten persoonallisuus paljastuu? (sanat, teot) Ovatko henkilöt tyyppejä vai moniulotteisia yksilöitä? Muuttuvatko tai kehittyvätkö henkilöt tarinan kuluessa? Millaisia eroja on eri henkilöhahmojen kuvauksessa? Kuvataanko henkilöitä vaikkapa ironisesti, lämpimästi, etäisesti tai muulla korostetulla tavalla?

Proosa aukeaa kysymyksin 1 Mitä ja mistä kerrotaan ja miten kerrotaan? Mitkä ovat kerronnan lajit? Mitä jää kertomatta (aukot)? Millainen kertoja on? Mitä eri kerrontatapoja käytetään ja kenen näkökulmasta kulloinkin kerrotaan? Onko tekstin aikarakenteessa jotain kiinnostavaa? Mitä? Miten henkilöhahmot (päähenkilöt/sivuhenkilöt/taustahenkilöt) on rakennettu? Onko kyse tyypeistä vai yksilöistä, jotka ovat moniulotteisia ja joiden toimia on vaikea ennakoida? Kehittyvätkö henkilöhahmot juonen edetessä ja sisältyykö heihin ristiriitoja?

Proosa aukeaa kysymyksin 2 Mitä symboleita tai toistuvia motiiveja on? Mikä niiden merkitys on? Onko tekstin kielen tyylissä/tyyleissä jotakin merkillepantavaa? Mitä tyylikautta teksti edustaa (romantiikka, realismi, naturalismi, modernismi…)? Miten teksti sijoittuu kirjallisuushistorialliseen kontekstiin? Miten tekstin kirjoitusajankohdan kulttuuriset, taiteelliset, sosiaaliset ja/tai poliittiset ilmiöt näkyvät tekstissä? Aseta teksti kontekstiinsa. Mikä on tekstin teema?  

Mistä kertaisin? KK s. 249 – 253 sekä 253 – 265 KV 3, 5 ja 8 (s. 46-57)