Kuljetusjärjestelmätason tarkastelut ja energiatehokkuuden näkökulmat Logistiikkaseminaari 8.12.2009 Pöyry Infra Oy Jarkko Rantala.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kohti pääkaupunkiseudun ilmastostrategiaa - pääkaupunkiseutu kasvihuonekaasupäästöjen aiheuttajana Ilmastolähettiläskoulutus Rauhanasema Marja.
Advertisements

Metsäteollisuuden ympäristö- ja vastuullisuussitoumukset
Ympäristökuormituksen mittaaminen erilaisten jalanjälkien avulla
Kite – Kites – Leija ? Kites - Language Cluster Finland Kites-toimialalla tarkoitetaan tietotekniikan, kielen ja kulttuurin sekä.
Resurssitehokkaat ratkaisut – kestävää liiketoimintaa Pekka Paasikivi Lähivesistä Itämereen
1 Johdon konsultointipalvelut – standardin julkistamistilaisuus Pekka Järvinen, SFS.
Ilkka Nieminen PIENET- JA KESKISUURET TAVARANTOIMITTAJAT KAUPAN YHTEISTYÖKUMPPANEINA KALAVIIKKO 2008 JOHTAJA ILKKA NIEMINEN PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPA.
Vuosaaren lukio Juha Venäläinen
Vuosaaren lukio Juha Venäläinen
Osa kuljetusyrityksen ja kuljetusalan yhteiskuntavastuun toteutusta EMISTRA Kuljetusalan energia- ja ympäristöasioiden seurantajärjestelmä.
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
Jukka Heinonen, tutkija
Energiaseminaari eduskunnassa
LogiCity Turun kiinteistöliikelaitos Ari Niemelä / AHN Consulting
Materiaalitehokkuuden edistäminen Lahden kaupungissa
RATKAISUNA RAKENNETTU YMPÄRISTÖ. RAKENNETTU YMPÄRISTÖ  Aiheuttaa 40 % kasvihuonekaasupäästöistä  Kuluttaa 40 % energiasta  Teollisuutta tai liikennettä.
VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio
Seinäjoen logistiikka-alue – Suupohjan rata – Kaskisten satama
Uusiutuvan energian kuntakatselmus. päivämääräEtunimi Sukunimi, Motiva Oy Katselmustoiminta lähtee kansainvälisistä tavoitteista • Euroopan komission.
Kuluttajapoliittinen katsaus
Ahoplan OY. Yritys Suunnittelutoimisto – 2 työntekijää – LVI alan suunnittelu Laskee myös säästön saneerauskohteelle – Suunnittelee ilmanvaihto- ja lämmitysjärjestelmiä.
MITÄ KÖÖPENHAMINAN JÄLKEEN
LogiCity Tuomas Mikkola Turun Seudun Kehittämiskeskus
EU:n kestävän kaupunkikehityksen työkalun (RFSC) Kestävän kehityksen mittaaminen – Lahden kokemuksia ja näkemyksiä Kari Porra, ympäristöjohtaja LSYP,
Suomen satamien logistiikka ja Haminan satamaan vaikuttavat alueet
Ilmasto-oikeudenmukaisuus Kuva: Friends of the Earth International.
TEHTÄVÄRAKENTEIDEN MUUTOS PALKKOJEN JA TUOTTAVUUDEN KASVUN LÄHTEENÄ Mika Maliranta (ETLA)
Energinen Suomi.
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Yrityksen kannattavuus:
Nykyajan talous, ympäristö ja väestö:
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
JUL 1 Energiatehokkuus Jukka Leskelä Energiateollisuus ry Miten energian kulutus käännetään laskuun -seminaari Eduskunta
Maaseutuvisio Verkosto- ja hanketapaaminen Tampere Hilkka Vihinen.
Ympäristönäkökulma rakennerahastohankkeissa
Teuvo Aro Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Tampereen alueen palvelurakennukset energiatehokkaiksi ”TAPRE”
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
Tulikivi Oyj  Tulikivi Oyj rakentaa uuden tuotantolaitoksen Juukaan vuonna  Investointi on Tulikiven kasvustrategian mukainen toimenpide.
Kappale 8 - Ad-Hoc verkkojen tehokkuus Tietoliikennetekniikan seminaari – Markku Korpi.
Mikä oppimisessa sulautuu? - Toimintaympäristön muutosten vaikutus oppimiseen Terhi-Maija Itkonen-Isakov.
Energiakatsaus Martti Kätkä Ryhmäpäällikkö.
CO2-raportti Kiuruveden kasvihuonekaasupäästöt Kiuruveden kaupungin ilmastoseminaari Suvi Monni CO2-raportti / Benviroc Oy
”Vapaaseen lähdekoodiin perustuva kehitys” Projektinhallinnan näkökulma avoimeen koodin perustuvassa ohjelmistokehityksessä.
Onko tulevaisuus ennusteissa? Kommenttipuheenvuoro Tutkimusjohtaja Olavi Rantalan puheenvuoroon Jalo Paananen.
Julkinen Energian merkitys rautatieliikenteessä WEC Energiapäivä Tero Kosonen
Uudenmaan liitto // Nylands förbund // Helsinki-Uusimaa Regional Council Seppo Lampinen / Hämeen AMK Tulevaisuuden liikkuminen, liikenteen teknologinen.
Jukka Leskelä Energiateollisuus ry
HT Eero Laesterä – KTM Tuomas Hanhela – KTM Katja Pesonen
Hinku-päästölaskenta ja 2030-tiekartta - esimerkkinä Hämeenkyrö
Sairaalatekniikan päivät Kuopio
Ota 2. jaksossa.
TALOUSKASVU.
Vastaajina 1122 yritysjohtajaa koko maasta
TALOUDELLINEN YHDENTYMINEN
TALOUSKASVU.
Rail Baltica – edellytys Suomen isoille liikennehankkeille
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Vienti osana kansantaloutta
Metallienjalostuspäivät 2014 Toimitusjohtaja Mika Nykänen Metallinjalostajat ry
Energiatehokkuus suunnittelun lähtökohtana
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Päärataseminaari Hotelli Presidentti, Helsinki
Metsäjohtaja Sauli Brander UPM Metsä
Tilaus-toimitusprosessin esimerkki – miten saadaan tuotteet asiakkaille ajallaan ja mitä asiakirjoja liikkuu? Lähde:
Jukka Leskelä Energiateollisuus ry
Yritys CableX on 2008 perustettu sähkökomponenttien ja kaapeleiden maahantuontiyritys. Yritys perustettiin alan kokeneiden ammattilaisten palavasta intohimosta.
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Kari Tuutti Yksikönjohtaja, Long Products Outokumpu
Esityksen transkriptio:

Kuljetusjärjestelmätason tarkastelut ja energiatehokkuuden näkökulmat Logistiikkaseminaari Pöyry Infra Oy Jarkko Rantala

Sisältö 1) Kuljetusjärjestelmät globaalissa logistiikassa 2) Logistiikan kehityssuuntauksia 3) Toimitusketjujen energiatehokkuus

Kuljetusjärjestelmät globaalissa logistiikassa Logistiikka tärkeä yritysten sijoittumiseen vaikuttava tekijä – Infrastruktuuri eri kuljetusmuodoilla, alueen saavutettavuus, logistiikka- ja kuljetuspalvelujen saatavuus, imagotekijät Ominaisuuksien painotus toimiala-, yritys- ja tuotekohtaista – Perusteollisuudessa kustannustehokkuus ja täsmällisyys – High-tech aloilla usein nopeus ja täsmällisyys avainasemassa – Logistiikka voi olla myös tiiviisti integroituna tuotantoprosesseihin Logistiikalla keskeinen rooli asiakasarvon tuottajana Kaikilla kuljetusmuodoilla on oma roolinsa globaalissa kuljetusjärjestelmässä – Kaikilla kuljetusmuodoilla mahdollista muodostaa kustannustehokkaita kuljetusratkaisuja Poliittinen päätöksenteko vaikuttaa ohjaukseen – Esim. EU:n liikennepolitiikka tuki lyhytmatkaiselle merenkululle sekä rautatie- ja yhdistetyille kuljetuksille – Päästöt ja ruuhkautuminen usein ohjaavana tekijänä

Mikä kuljetusjärjestelmässä on oleellista? Hyödynnetään kaikkien kuljetusmuotojen ominaisia toiminta-alueita – Kustannustehokkuus – Nopeus, oikea-aikaisuus – Yksikkökuorma – millä volyymilla kuljetusmuoto on tehokkaimmillaan Terminaalitoimintojen merkitys – Kuljetusnopeus ei niin merkittävä kuin terminaalitoimintoihin ”hukattu” aika – Mahdollistaa joustavat siirrot kuljetusmuotojen välillä Jakelurakenteen suunnittelu vastaamaan asiakasohjautuvan toimitusketjun tarpeita Yksiköityjen kuljetusten (esim. kontit) merkitys kasvaa – Tehokkaiden terminaalikäsittelyjen ja kuljetusketjujen peruselementti – Luo mahdollisuuksia eri kuljetusmuotojen joustavalle käytölle Kuljetusjärjestelmän kehitystä tulee tarkastella kokonaisuutena kaikki ohjaavat tekijät ja kuljetusmuodot huomioon ottaen ja osaoptimointia välttäen

Logistiikan kehityssuuntauksia Kustannustehokkuus Ilmastonmuutoskeskustelu ja sen seurauksena energiatehokkuuteen keskittyminen (esim. USA:ssa carbon footprint erityisfokuksena) Tuotannon jalostusasteen kasvu → pienenevät toimituserät, asiakaskohtaiset tuotteet, lisääntyvä frekvenssi Asiakasohjautuvuus – nopea reagointi nopeasti muuttuviin tarpeisiin, toimintaympäristön dynaamisuus on kasvanut Tuotanto- ja jakelurakenteen uudelleensuunnittelu Tuotantorakenteen muutokset, esim. tuotannon siirtyminen Kiinaan, Intiaan, Etelä-Amerikkaan, Puolaan, jne. Jakelurakenteen kehityksellä vastataan erityisesti perusteollisuudessa asiakastarpeiden muutoksiin pienenevistä toimituseristä, tuotteiden räätälöinnistä Haasteena on yhdistää kustannustehokkuus ja asiakasvaatimusten kehitys kannattavalla tavalla

Logistiikan päätöksenteon tasot ympäristövaikutusten kannalta

Energiatehokkuuteen vaikuttavia päätöksiä logistiikassa

Logistiikan energiatehokkuuden mittaaminen Logistiikan energiatehokkuutta on tähän mennessä mitattu lähinnä kuljetussuoritteena Kokonaisvaltainen näkemys logistiikan energiatehokkuudesta edellyttää kuitenkin koko logistiikkaketjun tarkastelua Koko logistiikkaketjun energiatehokkuuden mittaamisessa yhdistetään hankintojen, tuotannon, varastoinnin, pakkausten, jakelun ja jätehuollon energiankulutus sähkön, lämmön ja veden kulutuksena sekä kuljetusten energiankulutuksena mitattuna Energiatehokkuutta voidaan mitata koko toimitusketjussa mittaamalla kukin toimitusketjun osa erikseen ja yhdistämällä tulokset yhdeksi tai useammaksi indikaattoriksi Logistiikan energiatehokkuutta on ehdotettu mitattavaksi päästöjen ja ominaisenergiankulutuksen avulla – Toimitusketjujen hallinnassa päästökertoimet ja energiatehokkuus voidaan suhteuttaa esimerkiksi materiaalitonnien määrään Logistiikan energiatehokkuutta on mitattu myös toimitusajan avulla

Logistiikan tarkastelun taserajat (Lähde: TTY:n EPO-hanke)

Logistiikan energiatehokkuuden mittaaminen Esimerkkejä mittareista Kokonaisenergiankulutus (MJ, kWh) Ajoneuvokohtainen energiankulutus (MJ/ajoneuvokm) Suoritekohtainen ominaisenergiankulutus (MJ/tonnikm) Kuljetusintensiteetti ja kuljetusjalanjälki Hiilijalanjälki (CO 2 -päästöt tuotetonnia kohti) Sähkön, veden ja lämmön kulutus Päästöt Toimitusaika Täyttöasteet, toimitusvarmuus, laatu, reklamaatiot, palautukset jne. Kuljetussuorite (tonnikilometrien määrä)