EK102b Uuden testamentin teologia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

HELSINKI VINEYARD ”tällaista aikaa varten” ”for such a time like this” Syksy 2010 Kevät 2011.
Vainoista herätykseen Ap t. 8:1-17.  Jumalan sanallinen ilmoitus on lisääntyvää ja se huipentuu Jeesuksen ihmiseksi tulemiseen.  Pelastusilmoitus loppuu.
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
RUKOILEMME YHDESSÄ.
Luuk. 7:1-5 Luukkaan evankeliumin 7. luvun alkupuolella Jeesus tekee ihmeitä, jotka hämmästyttävät kansaa ja todistavat hänen messiaanisuudestaan. Kysymyksiä,
Seurakunnan syntyminen ja pioneerityö
Arkki Varustamo Raamattukoulu
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Rukous - hengellinen keino, jolla voimme vaikuttaa hengelliseen sokeuteen 2 Kor. 10:3-5 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
A ja O Ilm.1:8. "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
Gal. 3:1 Hyvä Sisärengaslainen
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
Tule sellaisena kuin olet 2. Aitous ja epäilys
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Valittu kansa – Israel vai me?
NÄEN SEURAKUNNAN... Apt.2:41 -. Näky ohjaa Perus asiakirjat ovat: Arvot ja näky Matt.22:6.
JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… Matt 11: JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… 1. VOIKO IHMINEN ITSE TEHDÄ PARANNUKSEN JA USKOA? 2. LAKI JA EVANKELIUMI.
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Luuk. 2:1-3 Luukkaan evankeliumin toisen luvun alkupuoli lienee eräs Raamatun tunnetuimpia kohtia: jouluevankeliumi. Tuttuun tekstiin on hyvä syventyä.
Hepr. 5:1-4 Arvoisa Sisärengaslainen, Edellisen luvun lopussa Jeesusta nimitettiin ylipapiksi. Nyt kirjeen kirjoittaja selittää tarkemmin Jeesuksen ylipappeutta.
Pyhiinvaellus Lainkuuliaisesta kansalaisesta Jumalan lapseksi
Perusevankeliumia tähän päivään Opetussarja. Jeesus parantaa sairaita Matt. 8: Reino Saarelma.
Pohjana Jeesuksen elämä ja opetus.
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
EK102b Uuden testamentin teologia
Suomi palaa 2011 EU:n kulttuuripääkaupunkivuosi Mahdollisuus vaikuttaa lähetyskäskyn toteutumiseen Itämeren alueella EU:n kulttuuripääkaupunkivuosi.
Tapahtukoon sinun tahtosi
JEESUKSEN LAPSUUS.
EK102b Uuden testamentin teologia
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
Neljä evankeliumia Outi Ylinen
Neitsyt Maria.
Kirkkohistoria Kirkon syntyhetkestä tähän päivään
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
KRISTUS 9lk/UO2.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kolmastoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdestoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kuudestoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Yhdeksästoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Neljästoista etappi
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdeksastoista etappi
UUSI TESTAMENTTI UE1 LAJM. Uuden testamentin maailma.
MITEN ELÄÄ KRISTITTYNÄ?. Yleistä Kirkko on kristittyjen yhteisö. Apostolien teot kuvaavat kristinuskon syntyä. Apostolit olivat Jeesuksen opetuslapsia.
6. Pyhien kirjojen sisältö Ydinsisältö. Heprealaisen Raamatun sisältö Kertoo juutalaisten historian keskeisimmät tapahtumat. Monet juutalaisuuden opit.
PELASTUS Luku 4 – Ydinsisältö. Kristillinen oppi pelastuksesta Pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16) on tiivistettynä kristillinen näkemys pelastuksesta:
12. Reformoidut kirkot Ydinsisältö.
Luku 14 – Raamatun tulkinta
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kuudestoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Neljästoista etappi
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Kristinuskon synty ja alkuseurakunta
Evankeliumit nk. KAKSILÄHDETEORIA synoptisten evankeliumien syntymisestä Markus Q Matteus Luukas.
PAAVALI Henkilö Paavali ainut apostoli, joka ei henkilökohtaisesti tavannut Jeesus Nasaretilaista alkuperäiseltä nimeltään Saul, lähtöisin Vähästä-Aasiassa.
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
Raamattuprojekti Dia 1. OTSIKKO Dia 6
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
Paavali Henkilö Paavali ainut apostoli, joka ei henkilökohtaisesti tavannut Jeesus Nasaretilaista alkuperäiseltä nimeltään Saul, lähtöisin Vähästä-Aasiassa.
Kirkkoherra Pekka Tuovinen Rautalammin seurakunta
6. Pyhien kirjojen sisältö
UUDEN TESTAMENTIN KIRJAT
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
16. Kristillisperäiset uskonnot
Esityksen transkriptio:

EK102b Uuden testamentin teologia Luennot 11.3.-17.4. Petri Luomanen Eksegetiikan laitos

Luentojen näkökulma: Kolmen maailman malli (Kari Syreeeni) SYMBOLIMAAILMA v.2008 SYMBOLIMAAILMA v.0-100 jaa. TEKSTIMAAILMA KONKREETTINEN MAAILMA v. 0-100 jaa. KONKREETTINEN MAAILMA v. 2008 jaa. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Luentojen näkökulma: Kristillisen identiteetin muodostuminen MUISTI tekstit, tarinat yksilöllinen, kollektiivinen IDENTITEETTI persoonallinen sosiaalinen NORMIT ROOLIT SISÄ-JA ULKO- PUOLISUUS RITUAALIT Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Luentojen aiheet -- päivitys 8.4. 11.3. Kurssin sisältö, luentopäiväkirja, luentojen näkökulma, keskeiset käsitteet 13.3. Keskeiset käsitteet, Mitä Jeesus sanoikaan? Q-lähteen Jeesus-kuva 18.3. Matteus ja Jumalan läsnäolon ongelma, Immanuel 27.3. Paavali ja mielettömät galatalaiset 1.4. Korintin hurmos, Stefanos ja hellenistit 3.4. Luento peruutettu 8.4. Markuksen salattu Messias. Luukas ja kristittyjen ensimmäinen historia 10.4. Johanneksen lihaksi tullut Sana, Tuomaan evankeliumi 15.4. Kuinka köyhistä (ebionit) tuli kerettiläisiä? Oikean opin ja kaanonin muodostuminen 17.4. Ajankohtaiset teologiset teemat ja palaute Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Markuksen evankeliumi Perinteisesti sijoitettu Roomaan, mutta Syyrian ja Palestiinan alue ollut myös esillä viime aikoina. Latinismeja (5:9,15; 15:16, 39) mutta nämä mahdollisia missä tahansa Rooman valtakunnassa. Ennen vai jälkeen 70? Loppuu jakeeseen 16:8 Onko loppu kadonnut? Onko ilmestysten puuttuminen tarkoituksellista? -vrt. kertomus kirkastusvuoresta Mk 9:2-10. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Mk:n kertomus – kolme osaa 1) Toiminta Galileanjärven ympärillä ja Galileassa (1:1-8:30) Taitepisteenä Pietarin tunnustus 8:27-30, jota kehystää ymmärtämättömyyden teema: opetuslasten ymmärtämättömyys (8:14-21), Pietarin ymmärtämättömyys (8:32-33) 2) Matka Jerusalemiin (8:31-10:52) Kärsimysennustukset: 8:31; 9:31; 10:32-34 3) Jeesus Jerusalemissa: kiistat ja passiokertomus (11:1-16:8) Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Markuksen kertomus – I osa 1:1-8:30 1:44 Spitaalisen parantaminen – Jeesus kieltää kertomasta “tästä kenellekään,” mutta mies kertoo. 3:11 Saastaiset henget tunnistavat: “Sinä olet Jumalan Poika” Jeesus kieltää kertomasta. 5:18-20 Jeesus käskee Gerasassa parannettua miestä kertomaan kotiväelleen, mutta tämä levittää tietoa laajalti. 5:43 Jeesus kieltää kertomasta Jairoksen tyttären parantamisesta. Ilmeisesti tätä totellaan. 7:32-37, erit. 7:36 Kuuro parannetaan, kielletään, mutta levittää sanomaa. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Markuksen kertomus – I osa 1:1-8:30 8:14 Opetuslapset eivät ymmärrä Jeesuksen opetusta. Miksi tätä korostetaan? 8:26 Sokea parannetaan, mutta häntä kielletään poikkeamasta edes kylään. Ilmeisesti tottelee. Johdattavat Pietarin tunnustukseen, (Sinä olet Kristus), jota myös seuraa vaikenemiskehotus. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Markuksen kertomus – Osa II 8:31-10:52 Jakson alussa kärsimyksen teemaa laajennetaan: Jeesus kehottaa myös hänen seuraajiaan ottamaan ristinsä Kohtaus kirkastusvuorella tuo ennakoivasti ilmi Jeesuksen aseman Jumalan Poikana. Kärsimysilmoituksia seuraa aina kuvaus, siitä kuinka opetuslapset eivät ymmärrä tätä: luvussa 8 Pietari, luvussa 9 keskustelu suuruudesta. luvussa 10 Sebedeuksen pojat. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Markuksen kertomus – Osa III 11:1-16:8 Sokean kerjälälisen Bartimaioiksen parantaminen ennakoi Jerusalemiin ratsastamista. Kärsimyskertomuksen vaiheet oletetaan tutuiksi; keskeisiä teemoja: Pietari kieltää, viimeinen ateria ja ehtoollinen, synoptinen apokalypsi Mk 13. Kristologinen teema huipentuu 15:39: Sadanpäällikkö: Tämä mies oli todella Jumalan Poika. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Miksi Markuksen Messias on salattu? 1) William Wrede: Sovitetaan yhteen vanha näkemys (Jeesus tuli messiaaksi ylösnousemuksessa) ja uudempi, jossa Jeesusta pidetään messiaana jo maallisen elämänsä aikana. 2) Anglosaksinen tulkinta (reaktio Wredeen): Salaisuus palautuu historian Jeesukseen, joka vältti julkisuutta. 3) Apologeettinen tulkinta (Dibelius): Salaisuus selittää, miksi Jeesus ei menestynyt 4) Epifania-tulkinta (J. Ebeling): Salaisuus alleviivaa messiaanisuuden ilmoittamista. 5) Ristinteologinen tulkinta (E. Schweizer): Jeesuksen seuraaminen ei merkitse menestystä vaan ristin ottamista 6) Pelastushistoriallinen tulkinta (G. Strecker): Messiaanisuus voidaan ymmärtää oikein vasta ylösnousemuksen jälkeen. 7) Kyseessä kannanotto Q-lähteen tyyppistä kristologiaa vastaan? Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Markuksella yhteys Paavalin teologiaan? Vrt. Markuksen messiassalaisuus ja kärisvän messiaan tematiikka ja 1 Kor 1-2, erityisesti 1:22-25: Missä ovat viisaat ja oppineet, missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hulluudeksi? 21 Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat. 22 Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta. 23 Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta, 24 mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin, ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus. 25 Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Kristillinen identiteetti Markuksella MUISTI passiokertomus tunnettu? Heprealaisen raamatun kertomukset (Elia) IDENTITEETTI persoonallinen sosiaalinen NORMIT -julisti ruuat puhtaiksi, Mk 7:19 ROOLIT -12 opetuslasta SISÄ-JA ULKO- PUOLISUUS -salaisuus paljastuu sisäpuolisille, Mk 4 RITUAALIT -ehtoollinen -kaste Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Luukkaan evankeliumi ja Apostolien teot Evankeliumin kertomus voidaan jakaa kolmeen osaan: 1. Jeesus ennen julkista toimintaansa; Lk 1:1-4:13 2. Jeesuksen julkinen toiminta, Lk 4:14-21:37 3. Kärsimys, kuolema ja ylösnousemus, 22:1-24:53 Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Luukkaan kertomus – Osa Ia: johdanto ja lapsuuskertomukset Lk 1:1-2:52 Jeesuksen syntymä täyttää hurskaiden odotukset. Sakariaasta ja Elisabetista annettu kuvaus sopii kaikkiin muihinkin lapsuuskertomusten henkilöhahmoihin: “He olivat kumpikin Jumalan edessä hurskaita ja elivät nuhteettomasti kaikkien Herran käskyjen ja säädösten mukaisesti.” (Luuk 1:6) vrt. Jeesuksen ympärileikkaus 2:21 ss. 2:39: “Kun he olivat tehneet kaiken, mitä Herran laki vaati. Kiitosvirret: Marian kiitosvirsi 1:46-55 Sakariaan kiitosvirsi 1:68-79 Simeonin kiitosvirsi: 1:29-32. Johanneksen ja Jeesuksen syntymät ovat osoituksia Jumalan uskollisuudesta. Osoittaa Johanneksen olevan alisteinen Jeesukselle: (ks. myös Apt 11:16; 13:25; 19:1-6; Joh 1:19-28). Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Luukkaan kertomus – Osa Ib: b) Johanneksen saarna, Jeesuksen kaste ja kiusauskertomus 3:1-4:13 Johanneksen saarna ja Jeesuksen kaste Q-lähteestä Luukkaan korostus 3:10 “.... jolla on kaksi paitaa, antakoon toisen sille, jolla ei ole yhtään. Jolla on ruokaa tehköön samoin.” Vrt. jälleen Apt: Jerusalemin alkuseurakunnan köyhät, omaisuuden yhteys. Jeesuksen kaste: Jeesus on Jumalan poika. Tämä vahvistetaan myös sukuluettelolla, jonka Luukas esittää vasta kasteen jälkeen; alkaa Adamista (vrt. Matteuksen Abraham) Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Luukkaan kertomus – Osa II a Toiminta Galileassa Lk 4:14-9:50 Ohjelmallinen puhe pidetään kotikaupungin, Nasaretin synagogassa. Luukas siirtänyt tämän kohtauksen Jeesuksen julkisen toiminnan alkuun, vrt. Mk 6:1-6; Matt 13:53-58. Keskeiset teemat: Herran Henki on hänen päällään. Jeesus on voideltu Köyhille evankeliumi Sorretut vapauteen Parantamis- ja ihmekertomuksia, ensimmäisten opetuslasten kutsuminen, apostolien nimittäminen (Lk 4:31-6:19; Mk:n aineistoa). Kenttäsaarna 6:20-49. (“Kenttä”=6:17 “tasainen paikka”) Kahdentoista op.lapsen lähettäminen, Lk 9:1-6., ruokkimisihme, Pietarin tunnustus, kirkastusvuori (Mk:n aineistoa). Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Luukkaan kertomus – Osa II a Toiminta Galileassa Lk 4:14-9:50 Kenttäsaarna 6:20-49. (“Kenttä”=6:17 “tasainen paikka”) Kahdentoista op.lapsen lähettäminen, Lk 9:1-6, ruokkimisihme, Pietarin tunnustus, kirkastusvuori (Mk:n aineistoa). Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Luukkaan kertomus – Osa IIb: Jeesus matkalla Jerusalemiin; Lk 9:51-19:44 Lk 9:51:“Kun Jeesuksen taivaaseenottamisen aika oli lähenemässä, hän suuntasi kulkunsa Jerusalemia kohti. Vrt. 9:53; 13:22,33; 17:11; 18:31; 19:11,28,41,45. Jeesus lähettää 72 opetuslasta, Lk 10 (Q:n lähetyspuhe) määrästä vrt. Gen 10:n kansojen lukumäärä. Luukkaan erityistradition kertomuksia: Laupias samarialainen, 10:29-37 Martta ja Maria 10:38-42 Kadonnut raha 15:8-10 Tuhlaajapoika (kadonnut poika) 15:11-32 Epärehellinen taloudenhoitaja 16:1-9 Rikas mies ja Lasarus 16:19-31 10 lepratautisen parantaminen 17:11-19 Leski ja väärämielinen tuomari 18:1-8 Fariseus ja publikaani 18:9-14 Sakkeus 19:1-10 Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Luukkaan kertomus – Osa IIc: Jeesus tulee Jerusalemiin ja opettaa temppelissä 19:28-21:37 Luukkaan erityispiirre: Jeesus ennustaa Jerusalemin tuhon kaupungin ulkopuolelta. Jeesus ratsastaa Jerusalemiin, puhdistaa temppelin ja alkaa opettaa temppelissä . Luukas koonnut Markusta ja Matteusta enemmän Jeesuksen opetusta juuri temppelialueelle. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Luukkaan kertomus – Osa III Jeesuksen kärsimys kuolema ja ylösnousemus, Lk 22:1-24:50 22:3 “Silloin Saatana meni Juudakseen” vrt. 4:13 “....Paholainen jätti hänet joksikin aikaa rauhaan.” Rakensiko Luukas passiokertumuksen pelkästään Mk:n pohjalta vai käyttikö hän muita lähteitä, yhteistä lähdettä Joh:n kanssa? Yhteiset piirteet/kertomukset Joh:n kanssa: Pietarin kalansaalis Lk 5:1-11/Joh 21:1-14 Jeesuksen voitelu Lk7:36-50/Joh 12:1-11 (Jeesuksen jalat voidellaan ja pyyhitään hiuksilla “Jos olet Kristus, kerro meille” Lk 22:67-68/Joh 10:24b-25a tyhjä hauta Lk 24:12/Joh 20:3-10 ilmestyminen opetuslapsille Lk 24:36-43/Joh 20:19-23 Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Luukkaan kertomus – Osa III Jeesuksen kärsimys kuolema ja ylösnousemus, Lk 22:1-24:50 Luukkaan erityispiirteitä: Jeesus ilmestyy ylösnousemisensa jälkeen Emmauksen tiellä (24:26: “Messiaan piti kärsiä ja mennä ylös kirkkauteensa.”) sekä apostoleille Jerusalemissa. Jeesus osoittaa olevansa ruumiillisesti ylösnoussut, osoittaa haavansa ja syö paistettua kalaa. “Aaveella ei ole lihaa eikä luita.” Luukkaan lähetyskäsky: “Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä kuolema ja kolmantena päivänä nousta kuolleista, ja kaikille kansoille, Jerusalemista alkaen, on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamista. Te olette tämän todistajat.” (Lk 24:46-48) Jeesus käskee oppilaitaan pysymään Jerusalemissa. “He olivat alati temppelissä ja ylistivät Jumalaa.” Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Jeesuksen kuoleman merkitys Lk:ssa. Oliko kyseessä sovitusuhri vai ei? K. Salon, (“Luukkaan teologia ydin. SES 84. 2003) mukaan ei: Jumala antaa anteeksi synnit jokaiselle Jeesuksen nimeen uskovalle (esim. Pietarin ohjelmallinen puhe Korneliukselle Apt 10:43), mutta tätä ei selvästi ankkuroida Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Lk 22:24 vrt. Mk 10:35-40; Mt 20:20-23 ei viittausta siihen, että I.P. tuli antamaan henkensä lunnaiksi monien puolesta. Mutta: kuinka paljon painoa ehtoollistekstille (Lk 22:19-20) tai Apt 20:28. “Huolehtikaa seurakunnasta, jonka Herra omalla verellään on itselleen lunastanut.” Ehkäpä yhteysuhri? Selittyykö Luukkaan “hämäryys” tässä kysymyksessä sillä, että kristologia ei ole keskuksessa vaan pneumatologia? Pelastushistoria selittävänä tekijänä? (Salo) Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Kristillinen identiteetti Luukkaan kaksoisteoksessa MUISTI VT:n odotukset vahvasti esillä IDENTITEETTI Antiokiassa: kristityt Apt 11:26 NORMIT -Apost. dekr ratkaisuna SISÄ-JA ULKO- PUOLISUUS parannus ja syntien anteeksianto RITUAALIT -kaste + PH -ehtoollinen -ei ymp. leikk. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006