Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

EK102b Uuden testamentin teologia Luennot 11.3.-17.4. Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "EK102b Uuden testamentin teologia Luennot 11.3.-17.4. Petri Luomanen Eksegetiikan laitos."— Esityksen transkriptio:

1 EK102b Uuden testamentin teologia Luennot 11.3.-17.4. Petri Luomanen Eksegetiikan laitos

2 01.01.2006Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi2 Luentojen näkökulma: Kolmen maailman malli (Kari Syreeeni) TEKSTIMAAILMA SYMBOLIMAAILMA v.2008 SYMBOLIMAAILMA v.0-100 jaa. KONKREETTINEN MAAILMA v. 0-100 jaa. KONKREETTINEN MAAILMA v. 2008 jaa.

3 01.01.2006Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi3 Luentojen näkökulma: Kristillisen identiteetin muodostuminen IDENTITEETTI persoonallinen sosiaalinen MUISTI tekstit, tarinat yksilöllinen, kollektiivinen RITUAALIT NORMIT ROOLIT SISÄ-JA ULKO- PUOLISUUS

4 01.01.2006Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi4 Q-lähde ratkaisuna synoptiseen ongelmaan Mt ja Lk seuraavat Mk:n kokonaisjuonta Mt:lla ja Lk:lla yhteistä materiaalia (sanatarkkoja yhtäläisyyksiä), jota ei Mk:ssa. Mt ja Lk seuraavat (pääpiirteissään) sekä Mk:n että ”yhteisen materiaalinsa” järjestystä, mutta eivät sijoita yhteistä materiaalia samaan kohtaan Mk:n kertomusrungossa. (Mt:n puhekompositiot selittävät valtaosan poikkeuksista) Vaihtoehdot ongelmallisia: Luukas edeltää Matteusta? -Miksi Luukkaan ”erityisaineisto” (lapsuuskertomukset) eivät kelvanneet Matteukselle Matteus edeltää Luukasta? -Miksi Matteuksen erityisaineisto ei kelvannut Luukkaalle -Miten Vuorisaarnasta päästää Kenttäsaarnaan?

5 01.01.2006Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi5 JEESUS – JUMALAN VIISAUS Matt 23:34-36 "Kuulkaa siis: Minä lähetän teidän luoksenne profeettoja, viisaita miehiä ja lainopettajia. Toiset heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, toisia ruoskitte synagogissanne ja ajatte takaa kaupungista toiseen. 35 Näin te tulette syypäiksi kaikkeen viattomaan vereen, joka maan päällä on vuodatettu, hurskaan Abelin verestä aina Sakarjan, Barakjan pojan, vereen asti, hänen, jonka te tapoitte temppelin ja alttarin välille. 36 Totisesti: tämä sukupolvi joutuu vielä vastaamaan tästä kaikesta!3536 Luuk 11:49-51 Tämän vuoksi onkin Jumalan Viisaus sanonut: 'Minä lähetän heidän luokseen profeettoja ja apostoleja, ja he tappavat ja vainoavat näitä.' 50 Niinpä tämä sukupolvi saa maksaa kaikesta profeettojen verestä, joka maailman luomisesta lähtien on vuodatettu, 51 Abelin verestä aina Sakarjan vereen asti, hänen, joka surmattiin alttarin ja pyhäkön välille. Niin, minä sanon teille: tämä sukupolvi vaaditaan vielä tilille.5051

6 01.01.2006Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi6 Q:n teologia pähkinän kuoressa:kristologia ja soteriologia "Lopullisen" Q-lähteen kategoriat: deuteronomistinen profeetta, Viisauden opettaja (jopa Viisaus itse?), Ihmisen Poika -tuleva tuomari. Q:sta ”puuttuu”: Jeesuksen kuolema edellytetään, mutta ei puhuta sovittavasta merkityksestä viittaukset neitseelliseen syntymään, kristilliseen kasteeseen, ehtoolliseen. J Jeesusta ei kuvata ihmeiden tekijänä (kiusauskertomus). passiokertomus

7 01.01.2006Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi7 Mitä Jeesus sanoikaan? Q-lähteen sisältö ja luonne Vertaa Q-lähteen ja Markuksen evankeliumin kertomuksia Jeesuksen kasteesta Miten Q-lähde eroaa Mk:sta… kollektiivisen muistin osalta: mitä kuulijoiden oletetaan tietävän/muistavan millaisia normeja Q esittää? löytyykö viittauksia rituaaleihin? =>miten Q:n kirjoittajan / oletettujen vastaanottajien identiteetti poikkeaa Mk:n vastaavista?

8 01.01.2006Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi8 Uskonnollinen identiteetti Q:ssa IDENTITEETTI persoonallinen sosiaalinen MUISTI deuteronomistinen historiantulkinta, viisaustraditio RITUAALIT kaste, mutta millainen? parannuksen kaste? NORMIT juutalainen laki? ROOLIT köyhät saarnaajat rauhan lapset (Mt10, Lk 10) SISÄ-JA ULKO- PUOLISUUS parannussaarna jakaa

9 01.01.2006Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi9 Matteus Q-lähteen jatkona Q:sta Jeesuksen kootut puheet -Jeesuksen saarna -Lähetyspuhe -Voi-huudot kirjanoppineita ja fariseuksia vastaan -Eskatologinen puhe -puheiden päätösformeli (Lk 7:1 par. Mt 7:28). Teologisesti: -Jeesus Viisauden opettajana, jopa itse Viisautena -Mt 11:27-30 Sosiaalisesti: -Mikä rooli ”kaiken jättäneille” seuraajille annetaan Matteuksen yhteisössä? (esim. Mt 19:16-30)

10 01.01.2006Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi10 Mt:n Evankeliumi kirjoittamisaika Evankeliumi on selvästi kirjoitettu Jerusalemin tuhon jälkeen. 22:7 “Silloin kuningas vihastui. Hän lähetti sotajoukkonsa, surmasi murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa.” Ei ole suinkaan sattumaa, että tämä vertaus (vertaus kuninkaan pojan häistä Matt 22:1-14) seuraa heti viinitarhan vuokraajista kertovan vertauksen jälkeen. Israelin uppiniskaisuudesta seurasi sama rangaistus kuin VT:ssakin: Jerusalemin tuho.

11 01.01.2006Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi11 Matteuksen täyttymyssitaatit: “Jotta täyttyisi mitä on puhuttu profeetan kautta, joka sanoo:...” Matt 1:22-23; 2:15; 2:17-18; 2:23; 4:14-16; 8:17; 12:17-21; 13:35; 21:4-5; 27:9. -LXX:n ja heprealaisen tekstin yhdistelmiä. Muissa viittauksissa sanamuodot ovat lähempänä LXX:n tekstiä.

12 01.01.2006Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi12 Mt:n kehykset 1:23: “Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel -- se merkitsee: Jumala on meidän kanssamme:” 28:20 “..., minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.” Vrt. Laki ja profeetat Vuorisaarnan keskiosan kehyksinä: Mt 5:17 Mt 7:12 (kultainen sääntö)

13 01.01.2006Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi13 Mt:n viisi suurta puhetta “Ja tapahtui, kun Jeesus lopetti.... Matt 5-7 Vuorisaarna:...nämä sanansa.” (Matt 7:28) Matt10 Lähetyspuhe:...kahdentoista opetuslapsensa käskemisen.” (Matt 11:1) Matt 13Vertaukset:...nämä vertaukset.” (Matt 13:53) Matt 18Seurakuntapuhe...nämä sanansa.” (Matt 19:1) Matt 23-25 Fariseuksia vastaan ja lopunajallinen puhe: …kaikki nämä sanat.” (Matt 26:1) Matt 28:20: “ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa...”

14 01.01.2006Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi14 Matteuksen kristologia Kristologia: 1)Evankeliumin lopussa Jeesuksen läsnäolo “korvaa” Jumalan läsnäolon. 2) Jeesus on “Jumalan poika” jo syntymänsä perusteella, ei vasta kasteessa kuten Mk:ssa. Vrt. viinitarhan vuokraajat, jotka surmaavat “Jumalan” pojan. 3) Jeesuksen oppilaat puhuttelevat häntä aina Herraksi (samoin kuin LXX:ssa nimitetään Jumalaa), vastustajat tai ne, jotka eivät ymmärrä Jeesuksen olemusta oikein “opettajaksi”.

15 01.01.2006Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi15 Matteuksen läkikäsitys laki ja profeetat” täyttyvät. “laki ja profeetat” saavat täyttymyksensä kultaisessa säännössä (Matt 5:17; 7:12). ”Kaikki, minkä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat.” Matteus myös toistaa kaksi kertaa sitaatin Hoosean kirjasta (Matt 9:13; 12:7; Hoos. 6:6): “Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja.” Noudatettiinko seurakunnassa Tooraa vai ei?

16 01.01.2006Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi16 Matteuksen teologian avain Johannes, Jeesus ja opetuslapset julistavat samaa sanomaa: “Kääntykää, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle” (3:2; 4:17; 10:6). Vertaukset kahdesta pojasta (Matt 21:28-32 sekä viinitarhan vuokraajista (Matt 21:33-46) osoittavat miten näille kääntymyksen julistajille käy. Matteus tekee lisäyksellään jakeessa 21:43 myös selväksi, mitä tästä seuraa Israelille: “Valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmiä.”

17 01.01.2006Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi17 Matteus ja varhaisjuutalaisuus Taivasten valtakunta. Matteus lähes poikkeuksetta korvaa lähteissään olevan Jumalan valtakunta termin Taivasten valtakunnalla, joka on yleinen rabbiinisissa lähteissä. Sitomisen ja päästämisen valta = valta julistaa kielletyksi ja sallituksi (Matt 16:19; Matteuksen lisäys Pietarin tunnustukseen) Kun kaksi tai kolme kokoontuu, Jeesuksen nimessä hän on läsnä (Matt 18:20). Rabbit: Kun kaksi tai kolme kokoontuu tutkimaan tooraa, Sekhina, (Jumalan läsnäolo) on paikalla. Rabbit: Taivasten valtakunnan ikeen ottaminen päälleen tarkoittaa sitoutumista Tooran noudattamiseen. Vrt. Matt 11:28-30: “Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt.” Matteuksen evankeliumin toimittajan omakuva (?): “Lainopettaja, josta on tullut taivasten valtakunnan opetuslapsi” (Matt 13:52)

18 01.01.2006Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi18 Matteus ja liittonomismi Matteus rakentaa juutalaisen liittoajattelun varaan. Kristityt ovat Israelin tilalle valittu “uusi kansa.” Tältä pohjalta on ymmärrettävää, että evankeliumia luonnehtii ankara “fariseusten ja kirjanoppineiden” kritiikki (Matt 23). Kyse on taistelusta, siitä kenellä on oikeus yhteiseen uskonnolliseen perintöön. Ketkä ovat Jumalan vaatiman liittouskollisuuden todellisia toteuttajia?

19 01.01.2006Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi19 Luentojen näkökulma: Kristillisen identiteetin muodostuminen IDENTITEETTI persoonallinen sosiaalinen MUISTI deuteronomistinen historia, ennustus-täyttymys, viisaustraditiot, liittoajattelu, varhainen juutalainen laintulkint RITUAALIT parannuksen kaste ehtoollinen ei ympärileikkausta? NORMIT rakkauden kaksoiskäsky korkeimpana lakina, Tooran asema? ROOLIT Jeesuksen seuraaminen (op.lasten esimerkki), veljeys SISÄ-JA ULKOPUOLISUUS Jeesuksen asema Herrana jakaa


Lataa ppt "EK102b Uuden testamentin teologia Luennot 11.3.-17.4. Petri Luomanen Eksegetiikan laitos."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google