Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

EK102b Uuden testamentin teologia

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "EK102b Uuden testamentin teologia"— Esityksen transkriptio:

1 EK102b Uuden testamentin teologia
Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos

2 Luentojen näkökulma: Kolmen maailman malli (Kari Syreeeni)
SYMBOLIMAAILMA v.2008 SYMBOLIMAAILMA v jaa. TEKSTIMAAILMA KONKREETTINEN MAAILMA v jaa. KONKREETTINEN MAAILMA v jaa. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

3 Luentojen näkökulma: Kristillisen identiteetin muodostuminen
MUISTI tekstit, tarinat yksilöllinen, kollektiivinen IDENTITEETTI persoonallinen sosiaalinen NORMIT ROOLIT SISÄ-JA ULKO- PUOLISUUS RITUAALIT Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

4 Luentojen aiheet -- päivitys 8.4.
11.3. Kurssin sisältö, luentopäiväkirja, luentojen näkökulma, keskeiset käsitteet 13.3. Keskeiset käsitteet, Mitä Jeesus sanoikaan? Q-lähteen Jeesus-kuva 18.3. Matteus ja Jumalan läsnäolon ongelma, Immanuel 27.3. Paavali ja mielettömät galatalaiset 1.4. Korintin hurmos, Stefanos ja hellenistit 3.4. Luento peruutettu 8.4. Markuksen salattu Messias. Luukas ja kristittyjen ensimmäinen historia 10.4. Johanneksen lihaksi tullut Sana, Tuomaan evankeliumi 15.4. Kuinka köyhistä (ebionit) tuli kerettiläisiä? Oikean opin ja kaanonin muodostuminen Ajankohtaiset teologiset teemat ja palaute Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

5 Kuinka köyhistä tuli kerettiläisiä
Kuinka köyhistä tuli kerettiläisiä? Ebionien ja Nasaretilaisten historia Jerusalemin alkuseurakunta Stefanos, hellenisit Jaakob, heprealaiset F. C. Baur: varhaiskristillisyyden historia heprealaisten ja hellenistien historiaa. Teesi – antiteesi – synteesi Juutalaiskristillisyys – paavalilainen kristillisyys – katolinen kirkko A. Ritschl: Juutalaiskristillisyydessä monia eri suuntauksia. Michael Goulder: St. Paul versus St. Peter: A Tale of Two Missions Baurilainen kuva. Ray A. Pritz: Nazarene Jewish Christianity. Nasaretilaiset olivat ensimmäisiä juutalaiskristittyjä eivätkä olleet hereetikkoja Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

6 Varhaiskristilliset heresiologiat (Häkkinen: Köyhät kerettiläiset
Varhaiskristilliset heresiologiat (Häkkinen: Köyhät kerettiläiset.1999; muokattu) Justinos Marttyyri Syntagma kaikkia heresioita vastaan (kadonnut) Ennen vuotta 150 Ei Ebioneja Irenaeus Adversus haereses , mainitsee ebionit Tertullianus De praescriptione haereticorum n. 200 jaa. Mainitsee Ebionin, ei ebioneja Pseudo-Tertuallianus Adversus omnes haereses 200-luvun alku Ebion, ei ebioneja Hippolytus Syntagma (kadonnut) , luultavasti maininnut Ebionin Refutatio omnium haeresium Vuoden 220 jälkeen Mainitsee sekä ebionit että Ebionin. Epifanios Panarion = ”Lääkelaukku” 370-luvulta Ebion, ebionit ja nasaretilaiset Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

7 Ebionien todellinen historia?
Yhteys Jerusalemin alkuseurakunnan köyhiin? Luukkaan kuvaus: omaisuus seurakunnan käyttöön. yhteisomistus, Apt 4:32-37 Ananias ja Safira, Apt 5:1-10 Paavali kantaa kolehtia Jerusalemin ”köyhille”, esim. Gal 2:10 ”Heidän köyhiään meidän vain tuli muistaa, ja niin minä olen ahkerasti tehnytkin.” Eusebius: Ennen Jerusalemin tuhoa Jerusalemin kristityt saivat ilmestyksessä ohjeen paeta Pellaan. (Kirkkohistoria 3.5) Luedemann: Pellan seurakunnan käsitys historiastaan Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

8 Irenaeuksen tuntemat ebionit vs. Epifanioksen ebionit
Yhteistä: nimi ebonit Paavalin vastaisuus Jerusalemin kunnioittaminen Eukaristia vain vedellä Epifanioksen Ebionit: spekulaatioita Kristuksen pre-eksistenssistä. läsnä ennakoiden Adamissa ja profeetoissa yhteys Markuksen ev. ja Kerinthoksen kristologiaan? Temppelin ja uhrikultin vastaisuus Ebionien evankeliumi: ”Jos ette lakkaa uhraamasta, viha ei katoa yltänne.” Saaneet vaikutteita elksailaisuudesta? Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

9 Keitä olivat nasaretilaiset?
Mainitaan 1. kerran Epifanioksen Panarionissa. Ray A. Pritz: Nasaretilaiset ovat Jerusalemin alkuseurakunnan perillisiä Kuvataan samoin kuin ”nasaretilaisia” apostolien teoissa Apt 24:5: “Me olemme havainneet, että tämä mies on tuhoisa kuin rutto. Hän on nasaretilaisten lahkon johtaja, ja kaikkialla, joka puolella maailmaa hän on lietsomassa levottomuutta juutalaisten keskuudessa.” Koska olivat ”oikeaoppisia” kirkkoisät eivät mainitse heitä. P. Luomanen: Nasaretilaisten lahko on Epifanioksen luoma stereotyyppinen kuvaus, jolla juutalaiskristillisyys torjutaan. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

10 Kolmen evankeliumin teoria
1) Ebionien evankeliumi. Harmonisioiva, eli eri synoptikkoja yhdistelevä evankeliumi, josta olisi säilynyt katkelmia vain Epifanioksen teoksessa Panarion (Pan. 30) 2) Nasaretialaisten evankeliumi. Muistuttaa läheisesti Matteuksen evankeliumia ja jota nasaretilaisina tunnetut kristityt käyttivät Syyrian Beroiassa 3) Heprealaisten evankeliumi. Ammentaa juutalaisesta Viisaus-ajattelusta ja poikkeaa selvästi synoptisesta traditiosta. Kirjoitettu Egyptissä. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

11 Kolmen evankeliumin teorian historia Waitz=> Vielhauer ja Strecker; Klijn
A. Meyer, Edgar Hennecken teoksessa Neutetamentliche Apokryphen (1904): Kaksi juutalaiskristillistä evankeliumia: Heprealaisten evankeliumi ja Ebionien evankeliumi H. Waitz, Hennecken toisessa editiossa (1924): Heprealaisten evankeliumi ja Nasaretilaisten evankeliumi erotetaan toisistaan. Ph. Vielhauer ja G. Strecker, Hennecken 3. editiossa (W. Schneemelcherin uudistama laitos; 1959), omaksuivat saman jaottelun, mutta tekivät tarkennuksia sisältöön. Monet yleisesitykset ovat seuranneet Vielhauerin and Streckerin jaottelua. A. F. J. Klijn omaksunut saman jaottelun monografiassaan. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

12 Kolmen evankeliumin teorian kriteerit
Vielhauerin ja Streckerin mukaan fragmentti on peräisin Nasaretilaisten evankeliumista, jos on merkkejä siitä, että tekstillä on seemiläinen pohja tekstillä on synoptinen luonne tai jos se muistuttaa erityisesti Matteuksen evankeliumia, koska Heprealaisten evankeliumi – kaiken sen perusteella, mitä tiedämme siitä – oli hyvin erilainen verrattuna synoptisiin evankeliumeihin. (Vielhauer ja Strecker 1991, 148; korostukset lisätty). Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

13 Uudet lajittelukriteerit
1) Lainaukset muilta kirkkoisiltä. Jos voidaan osoittaa, että Hieronymus on saanut katkelman joltakin toiselta, joko kreikkalaiselta tai latinalaiselta, kirjoittajalta, se ei voi olla peräisin nasaretialaisilta. Näitä selviä tapauksia on materiaalissa joitakin, ja tutkijat ovat varsin yksimielisiä näiden lainausten sekundaarista luonteesta. 2) Lainausten aika. Hieronymus alkaa viitata nasaretilaisiin vuosina 391–392. Fragmentit, jotka hän esittää ennen tätä, eivät ilmeisesti ole peräisin nasaretilaisilta. 3) Jos fragmentit mainitsevat monikon kolmannen persoonan kääntäjänä (”me”) ja/tai kreikan kielenä, johon käännös on tehty, fragmentti on ollut kreikankielinen, eikä ole sen vuoksi peräisin nasaretilaisilta. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

14 Uusi kahden evankeliumin hypoteesi
[Nasaretilaisten anti-rabbiininen kokoelma) -paavalimyönteinen -painottaa Jeesuksen asemaa Jumalan Poikana] Ebionien evankeliumi -harmonisoi Matteusta ja Luukasta -tuomitsee temppelipalveluksen -kieltää lihan syömisen -Liittyy myöhemmin Epifaniuksen tuntemiin Ebioneihin? Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

15 Uusi kahden evankeliumin hypoteesi
Heprealaisten evankeliumi -synoptikkoja nuorempi -harmonisoi synoptisia perikooppeja -liittyy Viisaus-traditioon, gnostilaisuuteen vivahtavia piirteitä -Pyhä Henki Jeesuksen äitinä, Pyhä Henki voidellut profeetat, Jeesuksen ja jeesuksen seuraajat -veljesrakkaus -rikkaiden kritiikkiä juutalaisuuden sisäpuolisestä näkökulmasta -kirjoitettu kreikaksi, käännetty myöhemmin syyriaksi, Diatessaronin jälkeen? -heijastelee Q-traditioon ja Mt:n erityistraditioon liittyvien yhteisöjen myöhempiä vaiheita? Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

16 Eusebiuksen luokittelu
Kaikkien hyväksymät kirjat Kiistellyt kirjoitukset kirjeet: Jaakob, Juudas, 2Piet, 2 ja 3. Johannes ”epäilyttävät” samaan kategoriaan: Paavalin teot, Hermaan paimen, Pietarin Ilmestys, Barnabaan kirje, Didakhe, Joh Ilm. (?), Heprealaisten evankeliumi Hereetikkojen kirjoitukset Evankeliumit: Pietari, Tuomas, Mattatias ”ja muut”, Andreaksen, Johanneksen ja muiden apostolien teot. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi


Lataa ppt "EK102b Uuden testamentin teologia"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google