Sija ja vaihtoehtoiset strategiat 31.3.2009 Arla Niemi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SANAJÄRJESTYS.
Advertisements

@ Leena Lahtinen Helia Ohjelman perusrakenteet 1. PERÄKKÄISRAKENNE 2. VALINTARAKENNE 3. TOISTORAKENNE.
ENA 11 Essay Feedback. Spelling change chance choice countries ideologies whatever cannot thought through taught though/ although choice let’s chasing.
3 aikataulu (lause 3) Jim gets the puck and … he scores! He watches TV every evening. The bus leaves at three. I always listen to jazz. Spiders have eight.
Välitys Arbitration Täydentävä tapa protestikäsittelylle.
Suomalaisia perinneleikkejä
Vaillinaiset apuverbit: can
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 2 - Jarno Leppänen Optimointiopin seminaari - Kevät 2008 Evoluutiopeliteoria: stabiilisuudesta.
Application of the AR2NL system for reporting association rules in Finnish Emilia Ylirinne Tampere University of Technology.
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
XML Namespaces 1 XML Namespaces provide a method to avoid element name conflicts –name conflict will occur when two different documents use the same element.
Bilberry Consulting (tmi) Marjo Ranta-Irwin Kansainvälisen matkailumarkkinoinnin asiantuntijapalvelut Case: WTM 2013 bloggaritapahtuma Marjo Ranta-Irwin.
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Sukupuolen haasteet uskonnollisille yhteisöille –seminaari
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Englanti: aikamuodot.
Ontologia Hanna Hirvonen. Käsite Ontologia ● Peräisin filosofiasta oppi olevaisesta ● Kuvaus tarkasteltavan sovellusalueen käsitteistä ja niiden välisistä.
Tietokannat -kurssi KSAO, Datanomit, käytön tuki kevät 2015 Lauri Tapola.
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Vaillinaiset apuverbit: may
Sijan distribuutio The Distribution of Case (Chapter 15) Edith A. Moravcsik Wilhelmina Dyster Sijojen teoriaa -kurssi
Today’s Special ENA5 Fall älä jaa sanoja otsikon numero (älä muuta otsikkoa) sanamäärä ei saa ylittyä liikaa! sanaston monipuolisuus! ajattelun.
Sijajärjestelmien typologia Risto Uusikoski.
Minä luen kirjan. Minä luen kirjaa. Minä luin kirjan
Lauseen sanajärjestys
Today’s Special ENA5 Spring 2015 kirjoita paperiin nimesi kirjoita nimesi oikein älä jaa sanoja otsikon numero on oltava (älä muuta otsikkoa) kirjoita.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Irmeli Sinkkonen TkL, tutkija
ENA TODAY’S SPECIAL. otsikko oltava täysin oikein; numero pitää olla; ei alleviivausta! oma nimi oikeaan yläkulmaan; marginaaliin ei mitään.
International pages?. Comments yhteystiedot / contact –information ei resursseja kaiken kääntämiseen – linkit vastuuhenkilöille / no enough resources.
ENG Masters, part 2, Citing
Syntaksin harjoituskurssi CYK140 Harjoitustehtäviä 6.
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Oikeus ja kamppailut 7. luento. Kamppailu Regiimien Juristien Analytiikka Grogan, Open Door, X Dodge v. Ford Lüth Yksilöiden Ensimmäinen tapaus.
’Cace relations’ in Lao, a radically isolating language N. J. Enfield Hanna Kellokoski
Yleisen kielitieteen peruskurssi CYK110 Ryhmä 2 8. luento ma Esko Niiranen Yleisen kielitieteen laitos.
Ei-essentialistista semantiikkaa? Tommi Nieminen XXV Kielitieteen päivät, Tampere Essentialistinen semantiikka ja sen ongelmat 2. Ei-essentialistisen.
Viestinnällinen kieltenopetus (CLT)
Päivi Paukku Language Centre
By Learning for Integration ry. Immigration issues in Finland: Somalis  Until the 1980s Finland was very much a homogenous society with only a few foreigners.
Finnish food culture.
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
NEGATION AS A MARKER OF PROFICIENCY LEVEL IN L2 FINNISH Maisa Martin CEFLING-project University of Jyväskylä.
SUONENJOEN NUORISOTOIMI. Sijainti? Koulukatu Suonenjoki.
MICF: Developing a mobile application for ICF An international collaborative of the Functioning and Disability Reference Group of the World Health Organisation’s.
Tutkimattomia kieliä on yhä!.  Miten paljon kieliä maailmassa puhutaan?  Mikä on maailman puhutuin kieli?  Miten paljon puhujia on arabian kielellä?
PASSIIVI WHAT IS DONE?. Miksi passiivi? - huomio kohdistuu tekemisen kohteeseen - varsinaista tekijää ei tunneta, se on itsestään selvä tai sillä ei ole.
Ajankohtien merkitseminen Fennica / Viola EDTF, MARC 21
LAUSEENVASTIKKEET ENA6.
SANAJÄRJESTYS.
Sanajärjestys Väitelause.
OLLA-verbit Olla-verbejä on englannin kielessä kaksi: ’be’ ja ’have’.
Reports in Apply / eAge system
preesens – imperfekti – perfekti – pluskvamperfekti - futuuri
LIITEKYSYMYKSET … vai mitä?.
Miten kerrotaan tekemisestä?
Perussanajärjestys Julie Silk, Riitta Silk 1 Open Road Open Road
Vaillinaiset apuverbit: can
Ancient Egypt 3300BC-1000BC By: Katri & Eevi
Click Start Search programs and file  region and language
YLIOPISTOTENTTI / UNIVERSITY EXAM
oulu. fi/tentti/rivitys/tenttilomake. php
Introduction to decision analysis
Erika Sandman HY, SL 2017 Periodi 1
Erika Sandman HY, SL 2017 Periodi 1
Hierarchical models Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Introduction to decision analysis
Sija ja vaihtoehtoiset strategiat
SALASSAPITOSOPIMUS NON-DISCLOSURE AGREEMENT
Esityksen transkriptio:

Sija ja vaihtoehtoiset strategiat Arla Niemi

Esitelmän rakenne 1)Sijamerkinnän, kongruenssin ja sanajärjestyksen funktiot 2)Sijamerkinnän ja perussanajärjestyksen suhde 3)Sijamerkinnän ja kongruenssin distribuutio kielen sisällä

Sijamerkinnän funktiot Ilmaisee substantiivien suhteita verbiin Erottelee argumentit toisistaan Ilmaisee argumenttien referenttien ominaisuuksia

Esimerkki Desano a)bari - re ai – ga – ke food-SPC take-move-IMP ’Take the food to another spot.’ b)era bere diɁta baɁba-ba they fruit only eat - 3PL ’They eat mere fruit.’

Kongruenssin funktiot Ilmaisee kongruenssisuhteen jäsenen ominaisuuksia Voi erotella argumentteja toisistaan Voi myös ilmaista argumenttien referenttien semanttisia tai pragmaattisia ominaisuuksia

Esimerkki Gapapaiwa a)wiwine - si a – vi – yava – i – si woman-3pl 1sg-CAUS.PAST-count-TR- 3pl ’I counted the women.’ b)wakima a – vi – yava – i rock 1sg-CAUS.PAST-count-TR ’I counted rocks.’

Sanajärjestyksen funktiot Informaation järjestäminen Argumenttien erotteleminen Referenttien ominaisuuksien ilmaiseminen

Sijamerkinnällä, kongruenssilla ja sanajärjestyksellä on erilaiset päätehtävät, mutta limittäisyyttä esiintyy niiden toissijaisten tehtävien kohdalla Kaikkia voidaan käyttää argumenttien erottamiseen toisistaan ja niiden referenttien ominaisuuksien ilmaisemiseen

Sijamerkintä ja perussanajärjestys Greenbergin universaali nro. 41: ”If in a language the verb follows both the nominal subject and the nominal object as the dominant order, the language almost always has a case system.”

Distribution of case over word order types V-finalV-medialV-initial Dryer72%14%47% S&B71%21%42%

AVP-kielissä argumenttien sijoittuminen eri puolille verbiä vähentää tarvetta sijamerkinnälle Verbialkuisissa ja erityisesti verbiloppuisissa kielissä sijamerkintä varmistaa A:n ja P:n tunnistamisen

Verbialkuisissa kielissä verbin semantiikka auttaa agentin ja patientin tunnistamisessa ja vähentää sijamerkinnän tarvetta Sijamerkintä verbiloppuisissa kielissä nopeuttaa agentin ja patientin tunnistusta Verbialkuiset kielet suosivat kongruenssia, verbiloppuiset sijamerkintää

Kielensisäinen sijamerkinnän ja kongruenssin distribuutio Kielissä joissa on sijasysteemi on usein myös kongruenssia Transitiivilauseissa yleensä vain joko A tai P on merkitty sijalla, harvoin molempia Verbi kongruoi usein sekä A:n että P:n kanssa Jos verbi kongruoi vain yhden argumentin kanssa, se on lähes aina A

Ditransitiivilauseissa sijalla merkitään yleensä vastaanottajaa, ei teemaa Vastaanottaja myös aiheuttaa kongruenssia todennäköisemmin kuin teema

A > P > R Agentti todennäköisimmin kaksoismerkitty, vastaanottaja vähiten todennäköisesti kaksoismerkitty

Esimerkki Hindi a)laRiyaa rooTtii khaa-tii hai girls bread eat-IMPF.PL be.PRES.3PL ’The girls eat bread.’ b)laRiyaa=ne rooTtii khaa-ii girls=ERG bread eat-PRF.F.SG ’The girls ate bread.’

c) laRiyaa=ne rooTtii=koo khaa-yaa girls=ERG bread=ACC eat-PRF.M.SG

Lopuksi On olemassa korrelaatio perussanajärjestystyypin ja sijamerkinnän välillä Entä korrelaatio sijamerkinnän ja/tai kongruenssin ja vapaan sanajärjestyksen välillä?