Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Syntaksin harjoituskurssi CYK140

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Syntaksin harjoituskurssi CYK140"— Esityksen transkriptio:

1 Syntaksin harjoituskurssi CYK140
10. luento to

2 Objektin ominaisuuksia suomessa
Objekti on verbin täydennys (komplementti) Suomessa objektin sijat ovat: partitiivi genetiivi nominatiivi akkusatiivi

3 Objektin ominaisuuksia suomessa: jatkuu
Sijamerkinnän näkökulmasta keskeinen ero on partitiiviobjektin ja muissa sijoissa olevien, ns. totaaliobjektien, välillä. Partitiiviobjekti osoittaa tilanteen tai objektin tarkoitteen rajaamattomaksi, totaaliobjekti rajatuksi kokonaisuudeksi.

4 Objektin ominaisuuksia suomessa: jatkuu
Seuraavassa taulukossa esitellään objektin lajit ja sijat (Hakulinen & al ): TOTAALIOBJEKTI a) Genetiivi (yksikössä) Kirjailija poltti käsikirjoituksen. b) Nominatiivi Annatko minulle sakset ja mittanauhan. c) Akkusatiivi (vain pronominit) Minä voin viedä sinut kotiin. PARTITIIVIOBJEKTI Partitiivi Olen juuri lyhentämässä juhlamekkoani.

5 Objektin ominaisuuksia suomessa: jatkuu
Objektin rakennetyypit: 1. Söin jäätelön. Koira vetää pulkkaa. 2. Haluan juosta maaliin asti. Annan pyykkien kuivua. 3. Luulisin hintojen laskevan. 4. Luulisin, että hinnat laskevat 5. Ihmettelin, lähtikö hän jo ~ miksi hän lähti jo. 6. Hän vastasi: ”Väliäkös sillä.” NP A-infinitiivilauseke Referatiivirakenne Että-lause Alisteinen kysymyslause Repliikki Kieltotesti: Hän söi omenan  Hän ei syönyt omenaa.

6 Verbin argumenttien sijamerkintä eri kielissä
Akkusatiivikielissä, joissa on rikas sijasysteemi, suora objekti merkitään akkusatiivilla, kun taas epäsuora objekti merkitään datiivilla (esim. turkki, saksa, kreikka, latina): Mein Freund zeigte mir sein Fahrrad. my:NOM friend showed me:DATIVE his:ACC bicycle ’My friend showed me his bicycle.’

7 Verbin argumenttien sijamerkintä eri kielissä: jatkuu
Datiivin keskeinen tehtävä eri kielissä on osoittaa se NP, joka on vastaanottajan (recipiect) tai hyötyjän (beneficiary) roolissa kolmepaikkaisissa verbeissä (esim. antaa, näyttää)

8 Verbin argumenttien sijamerkintä eri kielissä: jatkuu
Muinaiskreikka: Edidaxan ton paida ten mousiken. taught:3PL the:ACC boy:ACC the:ACC music:ACC ’They taught the boy music.’ Warlpiri: Ngaju-ku ka-npa-ju karli yi-nyi nyuntulu-rlu. me-DATIVE PRES-2SG:SU- boomerang give- you- ERG 1SG:OBJ NONPAST ’You are giving me a boomerang.’ Verbi kongruoi vastaanottaja-NP:n, ei teemaa ilmaisevan NP: kanssa.

9 Passiivikonstruktio Englannin passiivikonstruktio:
Kim took the old woman to the shops. The old woman was taken to the shops (by Kim) Passiivikonstruktion ominaisuudet englannissa: Aktiivilauseen subjekti alennetaan by-preposition objektiksi tai jätetään kokonaan pois Aktiivilauseen objekti nostetaan passiivilauseen subjektiksi Passiivilauseen verbiosa: be-apuverbi + pääverbin menneen ajan partisiippi

10 Prototyyppisen passiivikonstruktion ominaisuudet kielissä yleensä
Muuttaa aktiivissa olevan transitiivilauseen intransitiivilauseeksi Objekti nostetaan subjektin paikalle Aktiivilauseen objekti alennetaan obliikvi-argumentiksi tai poistetaan kokonaan Verbin morfologiassa tapahtuu passivoinnista johtuvia muutoksia

11 Suomen passiivikonstruktio
Mitä seuraavien esimerkkien valossa voi päätellä suomen passiivista? i. Puut kaadettiin talvella. ii. Lehmät lypsettiin aamulla ja illalla. iii. ?Nyt navetassa märehditään. iv. *Talviöinä tuikitaan taivaalla. v. Päätökseen oltiin tyytyväisiä / *tyytyväinen

12 Suomen passiivikonstruktio: jatkuu
Muuttavatko seuraavat esimerkit yleistystäsi? vi. Miestä ammuttiin haulikolla (Otsikko). (Teksti: Huppupäinen mies ampui kadulla vastaan tullutta miestä jalkaan.) vii. Sanottakoon/*sanottakoot mitä tahansa. viii. Kissojen ei tarvitse ottaa huomioon jatkuvasti lajikumppaneitaan kuten koiran, jonka esivanhemmat olivat laumaeläimiä. Laumassa käsketään ja totellaan.

13 Passiivikonstruktio: jatkuu
Yleisimmät apuverbit, jotka esiintyvät passiivikonstruktioissa: be, become, get, receive Eglur-odd y darllenydd y sefylla explain-PAST the lecturer the situation ’The lecturer explained the situation.’ Cafodd y sefylla ei egluro (gan y darllenydd) get-PAST the situation its explain by the lecturer ’The situation was explained (by the lecturer) (Esimerkki: wales, Tallerman 1998.)

14 Passiivikonstruktio: jatkuu
Monissa kielissä on passiivissa apuverbi + pääverbi –konstruktion sijasta morfologinen passiivi, ts. pääverbillä on erityinen passiivimuoto: Si Juan ha dulalak si Jose. (Chamorro) PN 3SG:SU follow PN ’Juan followed Jose.’ b) D-in-ilalak si Jose as Juan. -PASSIVE-follow PN by ’Jose was followed by Juan.’

15 Passiivikonstruktio ergatiivikielissä
Aktiivilauseen (a) verbi kongruoi kummankin ydinargumenttinsa kanssa: angut-ip arnaq-Ø taku-vaa (Greenlandic Eskimo) man-ERG woman-ABS see-3SG:3SG ’The man(A) saw the woman(O).’ Passiivilauseessa (b) ergatiivisijalla merkkity ’man’ on alennettu optionaaliseksi ’by’-lausekkeeksi’ arnaq-Ø (anguti-mit) taku-tau-puq. woman-ABS(S) man-by see-PASS-3sg ’The woman(S) was seen (by the man).

16 Passiivikonstruktio ergatiivikielissä: jatkuu
Passiivilauseen verbi kongruoi vain jäljelle jääneen ydinargumenttinsa ’woman’ kanssa  josta on tullut intransitiiviverbin S-argumentti (subjekti) b) arnaq-Ø (anguti-mit) taku-tau-puq woman-ABS man-by see-PASS-3SG ’The woman(S) was seen (by the man).’ Ergatiivikielissä (intransitiivilauseen) S:ksi nostettu (transitiivilauseen) O ei kuitenkaan vaihda sijaa, koska ergatiivi on yksinomaan transitiivilauseen A-argumentin sija.


Lataa ppt "Syntaksin harjoituskurssi CYK140"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google