Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKai Rantanen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Syntaksin harjoituskurssi CYK140 Harjoitustehtäviä 6
2
1) Päättele alla olevan aineiston perusteella, onko Australian kieliin kuuluva yalarnnga nominatiivi-akkusatiivi vai ergatiivi-absolutiivi –kieli. NP:iden sijamerkinnät on korvattu symboleilla X ja Y. (Tehtävä: Tallerman 1998.) a) ngiawakamu I:Xfell ’I fell.’ b) nga-tukupi-øwalamu I-Yfish-Xkilled ‘I killed a fish.’ c) kupi-ngkungiatacamu fish-YI:Xbit ‘A fish bit me.’
3
2) a) Päättele seuraavan aineiston perusteella, edustaako swahilin verbikongruenssi nominatiivi-akkusatiivi vai ergatiivi-absolutiivi – systeemiä. b) Kuvaa mahdollisimman tarkkaan Swahilin verbikongruenssia ilmaisevien affiksien järjestys. (Tehtävä: Tallerman 1998.) a)tu-li-anguka 1PL-PAST-fall ’We fell down.’ b)m-li-anguka 2PL-PAST-fall ’You all fell down.’ c)m-li-tu-ona 2PL-PAST-1PL-see ’You all saw us.’ d)tu-li-wa-ona 1PL-PAST-2PL-see ’We saw you all.’
4
3) Päättele seuraavan aineiston perusteella, onko tonga nominatiivi- akkusatiivi vai ergatiivi-absolutiivi –kieli. Sijamerkinnät on ilmaistu symboleilla X ja Y. (Tehtävä: Tallerman 1998.) a)na’elea’a etalavou PASTspeak X young.man ’The young man spoke.’ b)na’ealu’a tevitakifisi PASTgo X DavidtoFiji ’David went to Fiji.’ c)na’etamate’i’a kolaiate’e tevita PASTkill X Goliath Y David ’David killed Goliath.’ d)na’ema’u’e siale’a eme’a’ofa PASTreceive Y Charlie X thegift ’Charlie received the gift.’
5
4) Alla olevista esimerkeistä (ii) ja (iii) edustavat englannin kausatiivikonstruktiota: (i)The students were confused. (ii)The lecturers caused the students to get confused. (iii)The lectures deliberately confused the students. Tarkastele seuraavia malaijilais-polynesialaisiin kieliin kuuluvan kamberan esimerkkejä ja päättele, miten kausatiivikonstruktio muodostetaan kamberassa. Huomaa, että esimerkeissä yksi tärkeä affiksi on jätetty glossaamatta. (Tehtävä: Tallerman 1998.)
6
Tehtävä 4 jatkuu: a)Napakanabu-taweling laài hefall-1PL:OBJmovefromtree ’He made us fall from the tree.’ b)Darara hàmudapâu theybe.red be.goodthe:PLmango ’The mangoes are nice and ripe.’ c)Naluidu… itmeltEMPHASIS ’It should dissolve…’ d)Na palui-yanaliling hemelt-3SG:OBJthe:SGcandle ’He melts the candle.’ e)Dapakatuda-yanaanakeda theysleep-3SG:OBJthe:SGchild ’They put the child to sleep.’
7
Tehtävä 4 jatkuu: f)Napajàkaukabeli… laterifyoureturn ’Later, if you (sg) return…’ g)Parara-yanapàu be.red-3SG:OBJthe:SGmango ’Let the mango ripen.’ h)Dakawàrakatuda theybothsleep ’Theybothsleep.’ i)Tapakabeli-hadatentara wereturn-3PL:OBJthe-PLsoldier ’We get the soldiers to return.’ j)Ambutakanabu NEGwefall ’Let’s not fall.’
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.