Koulutuksen periytyminen ja riskiaversio Saara Oksanen 4.11.2014
TAUSTAA Koulutuksen periytymisen ja siihen liittyvien syiden tutkiminen on tärkeää. Aikaisemmin vallitsi näkemys ‘persistent inequality’ (mm. Shavit & Blossfeld, 1993). Koulutusekspansion oloissa tehdyt uusimmat tutkimukset osoittavat eriarvoisuuden vähentyneen (mm. Breen & co, 2009; Kivinen, Hedman & Kaipainen, 2012).
TAUSTAA (Lähde: Kivinen, Hedman & Kaipainen, 2012)
TAUSTAA Suomessa tutkimus on keskittynyt tarkastelemaan erilaisten perhetekijöiden vaikutuksia koulutusvalintaan.
MIKSI KOULUTUS PERIYTYY? Akerlof (1997): Koulutuspäätöksellä on sosiaalisia seuraamuksia. Breen & Goldthorpe (1997): Theory of relative risk aversion (RRA).
TUTKIMUSKYSYMYKSET Onko vanhempien koulutustausta yhteydessä nuoren riskiaversioon? Onko nuoren riskiaversiolla yhteyttä koulutusvalintaan? Eroaako vanhemmistaan poikkeavan koulutusvalinnan tehneen nuoren riskiaversio sellaisen nuoren riskiaversiosta, joka toisintaa vanhempiensa koulutusvalintaa?
DATA Data tulee tutkimushankkeesta: Informaation merkitys opiskelupaikan ja –alan valinnassa. (Kerr, Pekkarinen, Sarvimäki & Uusitalo, 2011)
LÄHTEET: Akerlof, George A.:Social Distance and Social Decisions. Econometrica 65(5):1005-1027, 1997 Breen, Richard & Goldthorpe, John H.: Explaining Educational Differentials: Towards a Formal Rational Action Theory. Rationality and Society, 9(3):275-305, 1997 Breen, Richard & Luijkx, Ruud & Müller, Walter & Pollak, Reinhard: Nonpersistent Inequality in Educational Attainment. Evidence from Eight European Countries. American Journal of Sociology 114(5):1475-521, 2009 Kivinen, Osmo & Hedman, Juha & Kaipiainen, Päivi: Koulutusmahdollisuuksien yhdenvertaisuus suomessa. Yhteiskuntapolitiikka 77(5):559-566, 2012 Shavit, Yossi & Blossfeld, Hans-Peter: Persistent Inequalities: a Comparative Study of Educational Attainment in Thirteen Countries. Boulder Colorado: Westview Press, 1993