Muutosvoimaa osallistumisesta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Virtaa vertaistuen verkostoihin
Advertisements

Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
PK-kehittämispalvelut
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Etelä-Kymenlaakson kuntien turvallisuussuunnitelma
Päihde- ja mielenterveystyö kehittäminen Lahden perusterveydenhuollossa Tiina Saarinen Kehittäjä-päihdetyöntekijä, sairaanhoitaja AMK Välittäjä 2009 –hanke,
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Haapajärvi on alueen suurin kaupunki 7714 väestömäärällään
Lahden kaupungin vanhusten kotihoidon palvelujen uudistaminen tarinateatterin keinoin Prosessi liittyy Lahden kaupungin "Kotiin kohdistuvien palveluiden.
YyyY SOSIAALI- JA TERVEYSALAN YRITYSTEN PALVELUPOLKU PALVELUSETELI HELSINGISSÄ Yritystä Stadiin -tapahtuma Marja-Leena Vaittinen
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Unelma I ja II Valmisteluhanke /
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Hyvinvointia Energiansäästöön ja Asumiseen HEA -Hyvinvointia ja energiatehokkuutta asumiseen (Etelä-Suomen EAKR) Tuula Mikkola Metropolia ammattikorkeakoulu.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Oivaltamisen iloa Anna-Liisa Karjalainen, IT-suunnittelija, TAMK
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Kokemustieto hyvinvoinnin edistäjänä –seminaari Kuopio Viranomaisnäkökulma kokemustoimintaan Elli Aaltonen ylijohtaja Itä-Suomen aluehallintovirasto.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Paremmin toimivat hyvinvointipalvelut Palvelujärjestelmän sujuvoittamisen prosessi.
Matalan kynnyksen päihdetyötä perusterveydenhuollossa
HELSINKI KAIKILLE Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke luotu työmenetelmä, jonka avulla saadaan kattavat ja yksityiskohtaisemmat ohjeet siitä,
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS - hanke
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Keski-Pohjanmaa-Kainuu-Oulunkaari-Lappi Pohjois-Suomen Kaste -alueen vanhustyön kehittämishanke
PPPR1-hankkeen päätösseminaari Raisiossa.
Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alueen nykytila ja tulevaisuus Järvi-Pohjanmaan palvelutuotannon kehittämispilotin loppuseminaari Vimpelissä Marja-Liisa.
Mitä ovat hyvinvointi ja kokemustieto ja miksi kokemustietoa pitää kerätä? Sakari Kainulainen, Ari Nieminen, Ari Tarkiainen Puheenvuoro SOHVI-hankkeen.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8, Helsinki.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Aktiiviseen asumiseen
Aikuissosiaalityön Praksis
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Luova ja osallistava Suomi Kreativa och delaktiga Finland
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Oulunkaaren toiminnallinen osakokonaisuus
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
ASIAKASOSALLISUUS PÄÄTÖKSENTEOSSA JA PALVELUIDEN SUUNNITTELUSSA
Järjestö 2.0: Pohjanmaan järjestöt mukana muutoksessa
Uusi asukasvaikuttamisen toimintamalli Vantaalla
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Pohjoinen luonto maahanmuuttajien kotoutumisessa
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Arvioinnista arkipäivää
Opettajayhteistyö opinnollistamisen mahdollistajana
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
1. SOHVIN julkaisut: artikkelijulkaisu Ari Nieminen, Ari Tarkiainen & Elina Vuorio (toim.) Kokemustieto, hyvinvointi ja paikallisuus Neljä teemaa: 1. Näkökulmia.
Yhteiset palautekäytännöt laadun arvioinnissa
Pohjois-Suomen Kaste -alueen vanhustyön kehittämishanke
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
Lappilainen kokemuksellinen asiantuntijuus -seminaari
Esityksen transkriptio:

Muutosvoimaa osallistumisesta Asiakkaat mukaan kehittämistyöhön

Tavoitteena asiakasosallisuuden kehittäminen palvelussa ja palveluprosessissa Hallitus linjaa Sote-uudistusta: ”Järjestämispäätöksissä otetaan huomioon asukkaiden näkemykset palveluista” Muutosvoimaa osallistumisesta – Asiakkaat mukaan kehittämistyöhön

Palvelutuote: Haavoittuvimpien asiakkaiden ja asiakasryhmien osallisuuden vahvistaminen palveluprosessissa (HAAPA) Muutosvoimaa osallistumisesta – Asiakkaat mukaan kehittämistyöhön

HAAPA Tarkoitus ja tavoite: Hyödyn saajat: Tilaajat: Asiakasnäkemysten ja -kokemusten hyödyntäminen palveluiden kehittämisessä, asiakas- ja kansalaisosallisuuden toteutuminen sekä syrjäytymisen ennaltaehkäisy Hyödyn saajat: Haavoittuvassa asemassa ja syrjäytymisvaarassa olevat asiakkaat ja asiakasryhmät Tilaajat: Palveluja tuottavat organisaatiot, kunnat, järjestöt ja yhdistykset Muutosvoimaa osallistumisesta – Asiakkaat mukaan kehittämistyöhön

Asiakasosallisuuden vahvistamisen hyödyt Osallistavien ja aktivoivien menetelmien avulla: Asiakkaiden yhteisöllisyyden kokemukset vahvistuvat Kuntoutumisen laatu ja tulokset paranevat Palveluprosessi toimii sujuvammin ja vaikuttavammin Syntyy toimivia ja luottamuksellisia suhteita Osallistavia ja yhteisöllisyyttä tukevien toimintojen kehitetään: Luomalla käyttäjälähtöisiä työmenetelmiä asiakkaiden ja ammattilaisten kanssa Hyödyntämällä käyttäjälähtöisiä arviointimenetelmiä Käyttämällä luovia yhteisötyön menetelmiä 1 2 Muutosvoimaa osallistumisesta – Asiakkaat mukaan kehittämistyöhön

Asiakasosallisuuden kehittämisvaiheet Muutosvoimaa osallistumisesta – Asiakkaat mukaan kehittämistyöhön

Kehittämistavoitteista päättäminen yhdessä johdon, henkilöstön ja asiakkaiden kanssa Tiedon keruu ja kartoitus kehitettävästä palvelusta Kehittämistyön toteuttamissuunnitelman laatiminen Koulutus- ja kehittämisprosessin toteuttaminen Koulutus- ja kehittämistyön prosessiarviointi ja mallintaminen Koko prosessin arviointi ja raportointi Kehittämistyön juurruttaminen Julkaisut Muutosvoimaa osallistumisesta – Asiakkaat mukaan kehittämistyöhön

Esimerkki kehittämistyöstä Kohde: Helsingin kaupunki, asunnottomien asumisyksikkö Rahoittaja: Ympäristöministeriö ja Helsingin kaupunki Aika: 2013-2015 Tarkoitus ja tavoite: Asukasosallisuutta tukevien yhteisöllisten toimintatapojen kehittäminen ja asumissosiaalisentyön mallintaminen Menetelmät: Yhteiskehittämisen työpajat, konsultaatiot ja koulutuspäivät, osallistava toimintatutkimus Osallistujat: Asumisyksikön asukkaat, kokemusasiantuntijat, työntekijät Hyödyt: Osallistavien työtapojen syntyminen, asumissosiaalisen työn mallin kehittyminen, opiskelijoiden vetämät toiminnalliset ryhmät, konsultaatiot, koulutustilaisuudet Kehittäjät Diakista: Kaksi prosessiasiantuntijaa, tki-yliopettaja, lehtoreita ja opiskelijoita Muutosvoimaa osallistumisesta – Asiakkaat mukaan kehittämistyöhön

HAAPA-osaajat Diakissa Osallistava kehittäminen, osallistavat työmenetelmät: Susanna Hyväri, tki-yliopettaja Sanna-Liisa Liikanen, lehtori Marja Lindholm, lehtori, kehittämisryhmän vastaava Arja Suikkala, lehtori, kehittämisryhmän vastaava Kaija Tuuri Lehtori Ilse Vogt, aluekoordinaattori Yhteisölliset työmenetelmät: Eija-Riitta Kinnunen, lehtori, kehittämisryhmän vastaava Marianne Nylund, lehtori Kaija Tuuri, lehtori Muutosvoimaa osallistumisesta – Asiakkaat mukaan kehittämistyöhön

Kehittämistyöstä syntyneitä julkaisuja: Hyväri, S, 2014. Palvelujen käyttäjiä osallistava tutkimus- ja kehittämistoiminta. Teoksessa Nieminen, Ari & Tarkiainen, Ari & Vuorio, Elina (toim.). Kokemustieto, hyvinvointi ja paikallisuus. Turun ammattikorkeakoulu. Hyväri, S. & Laine, T. 2012. Osallistavan kehittämisen perusteita. Teoksessa Hannu Kotila ja Arto Mutanen (toim.) Käytäntöä tutkimassa. Haaga-Helian julkaisusarja 2/2012. Helsinki: Haaga-Helia, 48–62. Johansson, J & Koski, A. & Tainio, H. 2013. Uudistuva johtaminen kolmannen sektorin asumispalveluissa. Teoksessa Hyväri, Susanna & Kainulainen, Sakari (toimi.) Paikka asua ja elää? – Näkökulmia asunnottomuuteen ja asumispalveluihin. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Kainulainen, S. 2914. Mitä uutta kokemuksellisuus tuo hyvinvointikäsitteeseen ja käyttöön. Teoksessa Nieminen, Ari & Tarkiainen, Ari & Vuorio, Elina (toim.). Kokemustieto, hyvinvointi ja paikallisuus. Turun ammattikorkeakoulu. Nieminen, A. 2014. Kokemustiedon määritelmä ja muodot. Kohti uutta kokemuksen politiikka. Teoksessa Nieminen, Ari & Tarkiainen, Ari & Vuorio, Elina (toim.). Kokemustieto, hyvinvointi ja paikallisuus. Turun ammattikorkeakoulu. Suikkala, A., Kivelä, E. & Käyhkö, P. 2014. Collaborative learning in gerontological clinical settings: the students’ perspective. Nurse Education Today. Submitted. Muutosvoimaa osallistumisesta – Asiakkaat mukaan kehittämistyöhön