Siirtymät koulutukseen ja työelämään

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MIHIN PERUSKOULUN JÄLKEEN?
Advertisements

Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Prosessiteollisuuden perustutkinto ja sen toimeenpano
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
ELINTARVIKEALAN PERUSTUTKINTO
Ammatillinen koulutus
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Tervetuloa 9.Lk jatkokoulutusvanhempainiltaan. Aikataulu 2009 Elokuu –Ohjauskeskustelut alkavat Syyskuu –Työpaikan hankkiminen ja valmistautuminen työelämään.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Uudet perustutkintojen perusteet
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opinpolkujen tukeminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – peruskoulusta jatko-opintoihin Pirjo Räsänen
Yrittäjyysväylät Yrittäjyysopinnot Poistu Yrittäjän ammattitutkinto ammattitutkinto.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Väyläopintomalli Opinto-oikeus SATAEDUN opiskelija voi hakea määräaikaista oikeutta suorittaa opintojaksoja Diakissa. Oppilaitos päättää niistä.
Suomen koulutusjärjestelmä
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT OPPIPAIKKA TYÖSSÄOPPIMISEN LAAJENTAMINEN TUTKINTOON JOHTAVALLA OPPISOPIMUSKOULUTUKSELLA.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot.
VALMA MUUTOSTEN TUULISSA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Ammatillinen perustutkinto + yo-tutkinto. Erilaiset opiskeluväylät AmmattikorkeakouluYliopisto Työelämä Lukio Ammatillinen oppilaitos Kaksi tutkintoa.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
KAKSOISTUTKINTO Heini Palomäki |
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Tämä diasarja on tarkoitettu opojen käyttöön.
Liiketalouden opiskelu
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Mitä peruskoulun jälkeen?
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Aluekokeilu Pohjois-Karjala
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Toisen asteen koulutus
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Yhteiset tutkinnon osat
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Vapaasti valittavat 10 osp
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Omnia.fi/yhteishaku.
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Esityksen transkriptio:

Siirtymät koulutukseen ja työelämään 2. ja 3. asteen yhteys, Väylä-hanke, Paavo Valtanen, projektipäällikkö, Satakunnan ammattiopisto Kristiina Riikonen, lehtori, Diakonia ammattikorkeakoulu

Opiskelijamäärät (noin) SATAKUNTA Sataedu 3000 WinNova 6000 DIAK/Pori 3000/250 SAMK 6500

HOPS Pakolliset Valinnaiset Pakolliset ammatilliset Valinnaiset ammatilliset 80 ov 10 ov Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat, pakolliset Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat, valinnaiset 16 ov 4 ov Vapaasti valittavat tutkinnon osat 10 ov Ammatillista osaamista yksilöllisesti syventävät tutkinnon osat, + 120 ov

SATAEDU Väylien sisällöt Ammatillinen työura Perusväylä * työpajatuki Moniosaaja Laajennettu työssäoppiminen Yrittäjyys Oppisopimus Kilpailu Jatko-opinnot Yhdistelmäopinnot Kansainvälisyys AMK-opinnot

Hankkeen tavoitteet Opintojen joustavuuden ja monimuotoisuuden lisääminen opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet huomioiden. Mallinnetaan ja kuvataan joustavoittamisen vaikutukset koulutuksen järjestäjän toimintajärjestelmään.

Lähtökohdat Joustavien polkujen mahdollistaminen Opintojen sisällön kehittäminen Joustavuuden ja monimuotoisuuden lisääminen Pedagoginen konsultointi Kaikki opiskelijat mukaan Läpäisyn tehostaminen

Opintosuoritukset DIAK Porin toimipaikka lukuvuosi 2011-2012 Soster tarjonta 20 op opintoja Opiskelijat Suoritukset 8 44op Opintosuoritukset SAMK lukuvuosi 2011-2012 Soster tarjonta 6 op opintoja Opiskelijat Suoritukset 10 12op Liiketoiminta- ja kulttuuri tarjonta 17 op opintoja Opiskelijat Suoritukset 17 0op Tekniikka ja merenkulku tarjonta 36 op opintoja Opiskelijat Suoritukset 4 12op Viestintä tarjonta 15 op opintoja Opiskelijat Suoritukset 12 71op

VÄYLÄOPINNOT Hankkeen konkreettiset tulokset Satakunnassa toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevat voivat yhdistää omiin ammatillisin opintoihinsa ammattikorkeakoulun käytännönläheisiä, oman ammattialansa opintoja. Ammatillista toisen asteen perustutkintoa suorittava opiskelija voi ammattikorkeakouluopintoja suorittamalla tutustua korkeakouluopiskeluun ja -opintoihin.

Valinnaisuus ammatillisissa perustutkinnoissa Valinnaisuus on lisääntynyt ammatillisissa perustutkinnoissa Kaikille valinnaiset tutkinnon osat Muut valinnaiset tutkinnon osat ammatillisessa peruskoulutuksessa Yhteensä vähintään 10 ov Ammatillista osaamista yksilöllisesti syventävät tutkinnon osat (perustutkintoa laajentavat tutkinnon osat) 120 ov + Ammattitaitoa täydentävien pakollisten tutkinnon osien valinnaiset lisäosat 0 – 4 ov Vapaasti valittavat tutkinnon osat ammatillisessa peruskoulutuksessa 10 ov

Opiskelijan on valittava vähintään 10 ov seuraavista Kaikille valinnaiset tutkinnon osat Tutkinnon osa ”omasta” perustutkinnosta, 10 ov Tutkinnon osa ammatillisesta perustutkinnosta, 5-10 ov Tutkinnon osa ammattitutkinnosta Tutkinnon osa erikoisammattitutkinnosta Tutkinnon osa ammattikorkeakouluopinnoista Paikallisesti tarjottavat ”oman alan” perustutkinnon osat, 5-10 ov Muut valinnaiset tutkinnon osat ammatillisessa peruskoulutuksessa 0-10 ov Yrittäjyys, 10 ov Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen, 2 ov Ammattitaitoa syventävät ja laajentavat tutkinnon osat, 5-10 ov Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat (yhteiset opinnot), 0-10 ov Lukio-opinnot, 0-10 ov

Väyläopintohankkeen pilotointialat Kone- ja metallialan perustutkinto Kulttuurialan perustutkinnot Liiketalouden perustutkinto Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto

AMK-väylä Kirjallinen sopimus on tehty Diakin ja Samkin kanssa. Opinto-oikeus Tiedotus Kustannusjako Koulutustarjonta Opinto-ohjaus

VÄYLÄOPINNOT Hankkeen kuvaus * Sovitaan opintojen huomioimisesta ammattikorkeakoulututkinnon osana. * Tehostetaan opiskelijoille suunnattavia ura- ja rekrypalveluja. * Sovitaan sähköisestä ilmoittautumismenettelystä väyläopintoihin. * Päätetään väyläopintojen suoritusten kustannusvastuusta. * Koulutetaan urapalveluja antavia opinto-ohjaajia. * Sovitaan näiden suoritusten tunnistamisesta ja tunnustamisesta ammatillisen perustutkinnon opinnoissa.

VÄYLÄOPINNOT Hankkeen konkreettiset tulokset * Opiskelija voi hyödyntää näitä väyläopintoja myöhemminkin, mikäli hän jatko-opiskelee ammattikorkeakoulussa. * Väyläopinnot tarkoittavat mahdollisuutta suorittaa jo ammatillisessa oppilaitoksessa sellaisia opintoja, jotka auttavat valitsemaan oman koulutusalan ja valmentavat siirtymään ammattikorkeakouluopintoihin. * Väyläopintosuoritus voidaan liittää toisen asteen perustutkintoon tai hyväksilukea osaksi ammattikorkeakoulututkintoa.

DIAK Porin toimipaikka 2009-2011 Ammatillisen perustutkinto-opiskelijoiden hakijatilasto (ensisijaisesti hakeneet) DIAK Porin toimipaikka 2009-2011 2009 Hakeneet Aloittaneet 113 42 2010 Hakeneet Aloittaneet 60 28 2011 Hakeneet Aloittaneet 241 64 Ammatillisen perustutkinto-opiskelijoiden hakijatilasto (ensisijaisesti hakeneet) SAMK 2009-2011 2009 Hakeneet Aloittaneet 808 456 2010 Hakeneet Aloittaneet 926 320 2011 Hakeneet Aloittaneet 1073 322