Testi matematiikkakuvan tunnistamiseen ja oppimateriaali muutoksen tueksi Matti Lattu & Anu Pietilä: OKL Jaakko Kurhila: TKTL.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Grönroosin luokassa, äidinkielen tunnin alussa. Abien oporeissut • Pori, Satakunnan korkeakoulut (n. klo ) • Helsinki, Studia-messut.
Oppimistyylit.
Ylioppilaskirjoitukset
Ohjaus työtehtävänä.
Brade & Vilpponen 1 ITP2TM003 Java-ohjelmointi I Kevät op.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Poikolan kognitio-projekti Anne, Helena ja Kristiina Syksy-kevät
TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK
Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Teemu Kerola Interaktiivisen verkkomateriaalin tuotantoprosessi TKTL:llä (IVT) Taustoja Interaktiivinen.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Sähköisen oppimisen edelläkävijä | Yhteenveto liikeilmiöistä.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Toimintaohjeet opelle
Matematiikka-ahdistus ja opettajan merkitys
2. vu0sikurssin opiskelijoiden vanhempainilta
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Matematiikkakuvan ja matematiikka-ahdistuksen suhde
Ops seminaari Askola.
Ohjeita ykkösille yo suunnitelmia varten Hanna Närhi 2013.
1. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta Jani Syrjälä, rehtori.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Lahjakkuutta ja erityisvahvuuksia tukevan opetuksen kehittämishanke Kirjoittajan nimi Tilaisuuden nimi Päiväys/
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
SanomaPron sähköiset sisällöt Lappeenranta Veso –koulutus Heikki Karjalainen.
Seurakuntaopisto.fi Tsekkaus- opintojen etenemisen tarkastelu Pieksämäen yksikkö Pirkko Naukkarinen TSEKKAUS, 2015.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Romaaniset ja klassiset kielet. Avoimet oppiaineet kielten laitoksella Seuraavia oppiaineita voi opiskella vapaasti kielten laitoksella: Latinan kieli.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Esittelyssä Karhulan lukion matemaattis-teollisen linjan opinnot
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
MIKSI LUKIOON???.
Pedagogiset aineopinnot lv
Metropolian kokemuksia vapaaehtoistoiminnan opinnollistamisen juurruttamisesta Mai Salmenkangas
Kurssit lukion kolmantena vuonna
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Uusien opiskelijoiden aloitus, lukio
Pedagogiset aineopinnot lv
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
MIKSI LUKIOON???.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Viherlaakson lukio Kevät 2017
RAKENTAMISTEKNIIKAN TUTKINTO-OHJELMAT
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Kohti kansallista digitaalista koulua
Aineistoja taloustiedon opetukseen Iina Lario Suomen Pankki
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Compleap on 2-vuotinen EU-hanke (12/17-11/19), jota rahoittaa DG Connect Kehitteillä oppijalähtöinen digitaalinen väline oppijan oman osaamisen ja osaamisen.
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Esityksen transkriptio:

Testi matematiikkakuvan tunnistamiseen ja oppimateriaali muutoksen tueksi Matti Lattu & Anu Pietilä: OKL Jaakko Kurhila: TKTL

Ennakkokäsitysten tarkastelu on tärkeää Uusi tieto ei muodosta omaa saarekettaan oppijan kognitioon, vaan se liittyy oppijan olemassaoleviin tietorakenteisiin Oppimistilanteessa vaikuttavat myös muut tekijät: uskomukset, asenteet ja tunteet Meidän tavoitteenamme on saada opiskelijat tiedostamaan omat kokemuksensa ja niiden vaikutus heidän oppimiseensa Koska opiskelijamme ovat tulevia opettajia, on heidän opittava tunnistamaan näitä oppimiseen vaikuttavia tekijöitä

Matematiikan perusopinnot Muut opinnot Opetus- harjoittelu Koti Toverit Sijaisuudet Koulu Yhteiskunnan myytit MATEMATIIKKAKUVA itsestä matematiikan oppijana ja opettajana sekä matematiikasta yleensä Matematiikkakuva

Avoin lähdekoodi Järjestelmäriippumatt. Modulaarisuus Kysely- lomake Uudelleenkäytettävyys Korvattavuus Toteutus Analy- soija Seppo Visuali- soija Oppi- materiaali Salton Yhteen- veto sp.

Opiskelija saa tiedot omasta matematiikkakuvaryhmästään (ja muista ryhmistä) Opettajalle tulee sähköpostilla analysoitu yhteenveto, myös raakadata talletetaan Yleiskäyttöinen: Analyysimalli kuvataan tekstitiedostossa Käyttöönottovalmis (syksy 2002) Seppo

Tehtävästö, jolla opiskelijat voivat harjoitella eri matematiikkakuvien tunnistamista Adaptiivinen tehtävästö: kahta samanlaista polkua ei ole Yleiskäyttöinen: voidaan käyttää minkä tahansa tehtävästön esittämiseen Ohjelmointi keväällä 2003 Salton

tasapaino polkeminen Vektoriavaruusmalli Jaa osaaminen komponentteihin Suunnittele eri osaamisen alueille soveltuvat harjoitukset Mieti, miten eri vastausvaihtoehdot muuttavat osaamisprofiilia

tasapaino polkeminen Vektoriavaruusmalli Jaa osaaminen komponentteihin Suunnittele eri osaamisen alueille soveltuvat harjoitukset Mieti, miten eri vastausvaihtoehdot muuttavat osaamisprofiilia

D1Matematiikka on haastavaa ongelmanratkaisua D2Matematiikka on tärkeää ja yleensä mukavaa D3Matematiikka on yksi aine muiden joukossa D4Matematiikka on vaikeaa ja epämiellyttävää Osaamisprofiili

“Koulun matematiikan opetusta kohtaan minulla jäi jokin 'trauma'. Vielä joskus nykyäänkin näen painajaisunta tilanteesta, jossa paljastuu, että minulta puuttuu yksi kurssi lukion matematiikasta ja minun on pakko mennä suorittamaan se kotilukiooni maalle. Tilanne unessa on aika toivoton ja turhauttava.” Tehtäväesimerkki 1 Valitse:Matematiikka on haastavaa ongelmanratkaisua Matematiikka on tärkeää ja yleensä mukavaa Matematiikka on yksi aine muiden joukossa Matematiikka on vaikeaa ja epämiellyttävää

Tehtäväesimerkki 2 Valitse:Matematiikka on haastavaa ongelmanratkaisua Matematiikka on tärkeää ja yleensä mukavaa Matematiikka on yksi aine muiden joukossa Matematiikka on vaikeaa ja epämiellyttävää

“Koulun matematiikan opetusta kohtaan minulla jäi jokin 'trauma'. Vielä joskus nykyäänkin näen painajaisunta tilanteesta, jossa paljastuu, että minulta puuttuu yksi kurssi lukion matematiikasta ja minun on pakko mennä suorittamaan se kotilukiooni maalle. Tilanne unessa on aika toivoton ja turhauttava.” Analyysiesimerkki 1 Lainaus on ryhmästä “vaikeaa ja epämiellyt- tävää”, D4. Muutokset osaamisprofiiliin: 1-D4 2-D4 3-D4 4+D4

Analyysiesimerkki 2 Video on ryhmästä “haastavaa ongelmanratkaisua”, D2. Muutokset osaamisprofiiliin: 1-D2 2+D2 3-D2 4-D2

Projektin vaiheet TP1Seppo ja analyysimalli lokakuu 2002 TP2Tehtäväavaruus ja matematiikkakuvan visualisointi, Sepon jakelupaketit joulukuu 2002 TP3Salton ja tehtävästö huhtikuu 2003 OKkesäkuu 2003