Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Dialogi William Isaacs.
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Pikkupoika kysyi isältään...
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
Toimintaohjeet opelle
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
INFO.
ILO ELÄÄ JÄRJESTÖISSÄ – Pohjois-Karjalan järjestöpäivät , Kitee PALAUTTEEN PURKU Hanna Kääriäinen 2013.
KORIPALLON PERUSASIAT
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Katso Aitolasta lisää:
Ajankäytön hallinta Ajankäytön hallinta
おぼえていますか。 En puhu kiinaa ollenkaan. Saisinko kahvia.
Viikko 50 (10. – ) Maanantai: (10.12.) - Tiistai: (11.12.) -Joulukonsertti salissa klo 18 Keskiviikko: (12.12.) -Rästikoe klo 8.00 lk C239 -Lucian.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Kommentti ÄI1.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Katsotaan, sanoi lääkäri!
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
KULTTUURIT KOHTAAVAT Hannele Juntunen Kristiina Kukkonen
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
KPL TIET KADUT.
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
KAAKKOIS-SUOMEN TYÖMARKKINOIDEN KATSAUS 2012  Ilmestyy piakkoin sähköisessä muodossa  Teemoina:  Väestö, työikäinen väestö, tuotanto, työllisyys, työttömyys.
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
Väestönmuutos , maakunnittain
3. LAADULLISTEN VASTAUSTEN RAPORTOINTI. Väittämien keskimääräiset osuudet kaikista lehdistä.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Polun pyöreä pöytä Eero Tuomenoksa Polku Eero Tuomenoksa Ohjelma 18:00 Polun tämän hetken tilanteen esittely 18:50 Polun kehityssuunnat.
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Yleisurheilijan polku
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
VUOROVAIKUTUS.
VERSOLAn etusivu Työnhakukeskus 2.4. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt?/ Suomalainen pomo 2.5. Hiki laiskan syödessä?/ Tauolla työkavereiden.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
FC HONKA - XX Toimintasuunnitelma Kausi FC HONKA - XX Toimintasuunnitelma 1.Pelaajat Pelaajaluettelo 2.Valmentajat Valmentajat/Yhteystiedot 3.Joukkueenjohtaja.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
T Puhe- ja kirjoitusviestintä OAMK Tekniikan yksikkö / TH, KI
Visual Basic -ohjelmointi
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
Kuinka monenteen diaan asti pysyt perässä? Koita sanoa ääneen monennessako diassa olet ja minkä värinen sen tausta on. Jos sinulla on kaveri vieressä,
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
Toimintaohjeet opelle
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Kesätyöt Tehtäviä. Luokkagallup Kuinka moni on ollut kesätöissä? Kuinka moni on ollut useammassa kuin yhdessä kesätyössä? Kuinka moni on hakenut kesätöihin?
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Viestintätaidot Toisen varapiirikuvernöörin koulutus.
Petra Suonio 2011 Vuorovaikutuksen elementit Onko meillä kivaa?
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Lämpimästi tervetuloa!
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Tietoa välittävä puheenvuoro
Luku 3 Missä ja miten Digiopetusaineisto filosofia sai alkunsa? Luku 3
OPETUSVINKKI 1 – Yhteistoiminnallinen työskentely
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Esityksen transkriptio:

Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.

Taitava kuuntelija 1. Ymmärtää kuulemansa pohjalta äidinkielisiä viestejä, 2. ymmärtää puhujan sanoman, 3. erottaa olennaisen, 4. kokoaa ja tiivistää puhuttua, 5. tulkitsee puhuttua, 6. arvioi puhuttua, 7. arvioi sanotun luotettavuutta, 8. tekee johtopäätöksiä kuullusta, 9. havaitsee ja tulkitsee toisten nonverbaalista viestintää, 10. arvioi sanoman tunnemerkityksiä ja valtasidoksia,

Taitava kuuntelija 11. osoittaa nonverbaalisesti kuuntelemista, ymmärtämistä ja mukanaoloa, 12. ilmaisee kuuntelua, 13. ymmärtää, milloin on aika sanoa jotain tai olla vaiti, 14. välttää keskeyttämästä, 15. eläytyy kuultuun, 16. ymmärtää toisen tunteita, ajatuksia ja motiiveja, 17. antaa puhujalle tarkoituksenmukaista palautetta, 18. käyttää kuultua viestintätilanteissa, 19. liittää puheenvuoronsa toisen puhumiseen, 20. hyödyntää sitä, mitä toiset ovat sanoneet, 21. kehittelee ideoita.

Kuuntelemisen taitoja Vertailkaa listojanne ja pohtikaa, mistä taitojen vaativuus johtuu.

Kuuntelemisen taidot Poimikaa 10 taitoa, joita pidätte erityisen vaativina, ja pohtikaa, mistä niiden vaativuus johtuu. Listaa itsellesi erityisen haasteellisia kuuntelemisen taitoja.

Puheenvuoroketjuja A. Valitkaa 5 – 6 hengen ryhmissä keskustelunaihe: Taukojumppa välitunnilla Oppikirjojen kierrätys Hammaslääkäripelko Ilmaston lämpeneminen Koulujen välipalatarjoilu Kunnosta huolehtiminen TV-sarjat lunttaaminen

Puheenvuoroketjuja B. Sijoittukaa siten, että jokaisella ryhmäläisellä on mahdollisuus katsekontaktiin toisten kanssa. Huolehtikaa siitä, että jokainen osallistuu tilanteeseen ainakin yhdellä puheenvuorolla. C. Yksi ryhmäläisistä aloittaa esittämällä aiheeseen pohjautuvan väitteen ja perustelemalla sen. Hän siirtää katseella puheenvuoron toiselle. D. Puheenvuoron saanut kommentoi, täydentää edellistä tai esittää sen pohjalta kysymyksen. Puheenvuoro siirtyy taas katseella. E. Puheenvuoroketju jatkuu samasta aiheesta. Aloitetaan uudella aiheella. F. Pohditaan, kuinka puheenvuorojen siirtäminen ja niiden toisiinsa liittäminen onnistui.