Sensorinen integraatio

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Panu Niemi Lahti Panu Niemi  TUPO:sta ei yksin ole pelastajaksi ◦ Tuonti jatkaa nousuaan ◦ Suomessa myydyistä huonekaluista noin 60% on tuontitavaraa.
Advertisements

Tanssi edistää kommunikointia sosiaalisuutta body-imagen hahmottamista
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi foorumi ja kuinka kommentoida foorumiin. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Ei-kielelliset oppimisvaikeudet
Erityinen oppija luokassani
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Verkonkäytön ongelmat
Havaintomotoriset taidot pelinluvun perustana
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
OHJAAMINEN.
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
ELÄMÄN VARRELLE On hyvä säilyttää luottamus siihen,
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Persoonallisuus Biologinen perusta.
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Taitoihin liittyvien käsitteiden määrittelyä
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Sensorinen integraatio
Kappale 11 Sähköinen tiedonkulku tapahtuu hermostossa.
Tiedonkäsittelyn biologinen perusta
VIREYS JA UNI.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Tiedon hyödyntämisen evoluutio. Tieto työvälineenä Valtaosa kaikkien työn kannalta tärkeästä tiedosta tallennetaan yhteisiin tietojärjestelmiin Tietoa.
Yhteistyössä:. Mistä on kyse? Hanke edistää esi- ja alakouluikäisten vähän liikkuvien lasten yhdenvertaisia osallistumis- ja liikkumismahdollisuuksia.
Oppimisorientaatioita
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kotitehtävä 24 – Teppo Voutilainen Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 Kotitehtävän 24 ratkaisu.
Tietäminen taidon takana Menettelytapatieto on hiljaista ja käytännöllistä tietoa Hiljaisen tiedon elementit:  Aistitieto  Tunnetieto  Itsesäätelytieto.
Vauvan erityiset kyvyt ja taidot
Kouluinfo Renkomäen koulu
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
HERMOSTO Janica Karppinen 2b.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
PSYKOOSI JA KAKSISUUNTAINEN MIELIALAHÄIRIÖ
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
Motoriset ja sensoriset häiriöt Neuroterapia Eija Mämmelä OAMK 2007.
 Koulussa oli liikunta- ja rentoutumistila, jota kutsuttiin ”pommariksi”. Ankea ja virikkeetön huone muuttui projektin edetessä aisteja stimuloivaksi.
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
H5 TIETOTURVA NETISSÄ JANI BJÖRKBACKA MYHOKO15A. YLEISTÄ TIETOTURVASTA Tietoturva tarkoittaa tietojen, palvelujen, järjestelmien ja tietoliikenteen suojaamista.
SENSORISEN- INTEGRAATION HÄIRIÖ PETRA SUONIO 2012.
Ihmisen tiedonkäsittelyn perusteet
1. Tietoinen tiedonkäsittely
TIETOISUUS Sensorisen deprivaation koe - alkuperainen Split brain
Psykologian perustiedot 1
reaktio ärsyke valinnan vapaus vapaa tahto minätietoisuus omatunto
Motorinen kehittyminen
Tavoitteet ja arviointi
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
3 Minuudessa on kaksi puolta
Liikuntasosialisoituminen ja liikuntasuhde
10 Stressi uhkaa psyykkistä hyvinvointia
Sosiaalistuminen (sosialisaatio)
9. Oppimisen psykologinen perusta
PSYYKKINEN HYVINVOINTI
6. Havaitseminen.
IHMISEN KASVU JA KEHITYS
Opintopsykologi Katja Hietanen
Persoonallisuus-teoriat
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
II Elimistön rakenne ja toiminta
Kaveritaidot.
Kielellinen erityisvaikeus
Esityksen transkriptio:

Sensorinen integraatio Jani Myllyneva

Sensorinen integraatio Sensorinen rekisteröinti. Tulemme tietoiseksi aistimuksesta ensi kertaa. Orientaatio. Valitsemme tietotulvasta meille tärkeät aistimukset ja säätelemme niitä.                                Aistimusten tulkinta. Tulkitsemme tietoa, pitääkö reagoida vai ei. Reaktiotavan organisointi. Valinta fyysisen, emotionaalisen tai kognitiivisen reaktion välillä. Reaktion toteuttaminen. Reagointi motorisella, kognitiivisella tai emotionaalisella tavalla.

Sensorisen integraation ongelmia Sensorisen integraation häiriö tarkoittaa kykenemättömyyttä käsitellä aistien kautta saatua tietoa riittävän hyvin. Se on keskushermoston toimintahäiriö, missä aivot eivät kykene analysoimaan, jäsentämään ja yhdistämään eli integroimaan aisteilta saamiamme viestejä, ts. ihminen ei pysty reagoimaan aistitietoon mielekkäästi ja johdonmukaisesti. Tästä voi aiheutua vaikeuksia esim. tarkoituksenmukaisessa toiminnassa, motoriikan oppimisessa ja tiedollisessa oppimisessa.

Lähteet http://www.nettineuvo.fi/index.asp http://mikon.nettisivu.org/sensorisen-integraation-hairiot/