Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Ihminen ja tietojärjestelmät tutkimuskohteena ITKP 103 Ihminen ja tietojärjestelmä Hanna Parkkola
Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Miksi tutkia? Toimivat järjestelmät Luotettavampaa tietoa
Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Tutkimuksen fokusointi Ihmisen käyttäytyminen ja henkiset prosessit 1. Toiminta ja sen konteksti (Sosiaalipsykologia) 2. Ihmisen ja tietojärjestelmän välinen vuorovaikutus (kognitiivinen psykologia) Tutkimuskysymyksiä: Millaisia käyttöliittymiä? Millaista toimintaa? Millaisessa ympäristössä? Millaisilla edellytyksillä?
Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Toiminta ja sen konteksti - sosiaalipsykologian näkökulma Tunnuksenomaista Fokus ryhmissä, instituutioissa ja ympäristössä Kuinka tietojärjestelmät tukevat ryhmien toimintaa? Kuinka tietojärjestelmät sopeutuvat ympäristöönsä? Painottaa tilannetekijöitä Ympäristötekijöiden vaikutus ihmisen sisäisiin prosesseihin Painottaa subjektiivista havaitsemista Kuinka ihmiset kokevat tilanteet? Metodit: havainnointi, toimintatutkimus, kyselyt
Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Toiminta ja sen konteksti - esimerkki Koneen sijoittaminen? Ympäristön rauhallisuus? Ryhmäkeskustelun mahdollisuus? Työskentelyasento? Valoisuus, heijastukset? Yksityisyys? Käytön oppiminen, avunsaanti?
Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Tutkimuksen fokusointi Ihmisen käyttäytyminen ja henkiset prosessit 1. Toiminta ja sen konteksti (Sosiaalipsykologia) 2. Ihmisen ja tietojärjestelmän välinen vuorovaikutus (kognitiivinen psykologia)
Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Ihmisen ja tietojärjestelmän välinen vuoro- vaikutus - kognitiivisen psyk. näkökulma Tunnuksenomaista Fokus kognitiivisissa prosesseissa, ihmisen ja koneen vuorovaikutuksessa Kuinka ihminen ja ”kone” keskustelevat keskenään? Painottaa ihmisen kognitiivisten toimintojen vaikutusta koneen ja ihmisen vuorovaikutukseen Kuinka ihmisen kognitiiviset kyvyt tulee huomioida käyttöliittymäsuunnittelussa? Subjektiivisen kokemuksen lisäksi tutkitaan objektiivisesti mitattavissa olevia tekijöitä (reagointiaika yms.) Kuinka asiat tapahtuvat ja miksi ne tapahtuvat niin?
Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Kognitiiv. psyk. esimerkki Valaistus, heijastukset? Näppäinten kuvat, tekstit? Toiminnan ohjeistus? Värit, fonttikoot...? Äänenvoimakkuus? Käyttöliittymän toimintalogiikka? Metaforat? Ohjainlaitteet?
Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Tutkimusmenetelmien jaotteluja Tutkimuksen suoritusympäristön mukaan 1. Kenttätutkimus 2. Kokeellinen tutkimus
Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Kenttätutkimus Havainnoidaan ilmiötä niiden luonnollisessa ympäristössä ”niin kuin ne ovat” Pyritään määrittämään mahdolliset yhteydet eri tekijöiden välillä (korrelaatiot) Menetelmät: kyselyt, etnografia, toimintatutkimus, haastattelut, tilastoanalyysit… syy-seuraus –suhteet Esimerkki
Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Kokeellinen tutkimus Syy-seuraus –suhteiden tutkiminen Kontrollointi, satunnaistaminen, mittaaminen, havainnointi, tilastoanalyysit Kuinka yleistettävissä laboratorion ulkopuolelle? Esimerkki
Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Tutkimuksen jaottelua Datan tyypin ja käsittelytapojen mukaan Laadullinen tutkimus (kvalitatiivinen) Määrällinen tutkimus (kvantitatiivinen)
Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Metodit Heuristinen arviointi (heuristic evaluation) ja tarkistuslistat (check-lists) Kognitiivinen läpikäynti (kognitive walkthrough) Kyselyt ja haastattelut Etnografia, tilannetutkimus Käytettävyystestaus (usability testing) Ääneen ajattelu (think aloud) Katseenseuranta (eye tracking) Ohjeistot ja standardit (standard reviews) Ryhmäläpikäynti
Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Heuristinen arviointi ja tarkistuslistat Käytettävyysasiantuntijat, jotka hallitsevat myös sovellusalueen 3-5 arvioijaa Verrataan liittymää yleisiin käytettäviisperiaatteisiin (heuristiikat): esim. Nielsen 1993 Voidaan suorittaa eri vaiheissa
Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Heuristinen arviointi ja tarkistuslistat 1. Käytä yksinkertaista ja luonnollista dialogia. 2. Käytä käyttäjien omaa kieltä. 3. Minimoi käyttäjän muistikuorma. 4. Tee käyttöliittymästä yhdenmukainen. 5. Anna käyttäjälle palautetta. 6. Osoita selvästi poistumistapa. 7. Mahdollista oikopolut. 8. Anna selkeät virheilmoitukset. 9. Vältä virhetilanteita. 10. Anna riittävä ja selkeä apu. (Nielsen ja Molich 1990)
Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Kognitiivinen läpikäynti Sopii kaikkiin kehitysvaiheisiin, selkeisiin ja riittävän pieniin kokonaisuuksiin (tehtäviin) Vaatii psykologista osaamista Asiantuntija suorittaa Huomio käyttäjien tavoitteissa ja tietämyksessä Analysoidaan käyttäjän päätöksentekoprosessit
Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Kognitiivinen läpikäynti Jokaisessa vaiheessa pohditaan: 1. Käyttäjän tavoite tehtävän suorituksen alussa 2. Yksittäiseen tehtävään liittyvän toimenpiteen tavoite 3. Tehtävän osan oikeiden toimintavaihtoehtojen havaitseminen ja valinta 4. Toiminnan suorittamisen vaikutus käyttäjän käsityksiin tavoitteen saavuttamisesta
Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Lähteet Nielsen, J. & Mack R. L Usability Inspection Methods. Nielsen, Jacob & Molich, Rolf (1990). Heuristic evaluation of user interfaces. Teoksessa: The ACM CHI’90 Conference on Human Factors in Computing Systems. CHI ’90 Proceedings, Seattle April 1990, s New York: The Association for Computing Machinery. Ovaska, S., Aula, A. & Majaranta, P Käytettävyystutkimuksen menetelmät. Tampere: Tampereen yliopisto. Riihiaho, S Käytettävyyden arviointi ilman käyttäjiä. Systeemityö 4/98. Sytyke ry. Zimbardo, P. G. & Leippe, M. R The Psychology of Attitude Change and Social Influence.
Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Seuraava luento Ke Ag Aud1 Kimmo Wideroos Käytettävän käyttöliittymän suunnittelu