Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Käytettävän käyttöliittymän/ympäristön suunnittelu ITKP 103 Ihminen ja tietojärjestelmä Kimmo Wideroos 23.11.2005.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Käytettävän käyttöliittymän/ympäristön suunnittelu ITKP 103 Ihminen ja tietojärjestelmä Kimmo Wideroos 23.11.2005."— Esityksen transkriptio:

1 Käytettävän käyttöliittymän/ympäristön suunnittelu ITKP 103 Ihminen ja tietojärjestelmä Kimmo Wideroos 23.11.2005

2 Metaforat C:\Program Files /usr/local/bin

3 Metaforat käyttöliittymäsuunnittelussa  Metaforat perustava osa käsitteellistä ajatteluamme (Lakoff & Johnson)  Mahdollistavat tietämyksen siirtymisen alueelta toiselle implisiittisesti  Käyttöliittymän perustaminen tuttuihin käsitteisiin  Luovat odotuksia toiminnasta (esim. bookmark, file)

4 Metaforat ja vuorovaikutus Käyttöliittymä Mentaalinen malli Käyttäjä Käsitteellinen malli Suunnittelija Representaatio Toiminta

5 Metaforat ja järjestelmäsuunnittelu  Sanasto  Luovuus  Yhdenmukaisuus  Suunnittelupäätösten määrä <  Ei tiedostettua  Eri tasoilla (organisaatio, ryhmä, yksilö)

6 Metaforien kehittäminen  Järjestelmän toiminnallisuus  Mahdolliset metaforaehdokkaat  Yksilöi vastaavuudet  Yksilöi yhteensopimattomuudet  Huolehdi yhteensovittamattomuuksista

7 Esimerkkejä Tietorakenteiden esittäminen Tiedon haku ja selaus  huone, koti, varasto (huoneet, hyllyt)  Kirjasto (luettelot, kirjat, sivun kääntäminen, hakemistot)  Maisema (tiet, risteykset, merkit, kartat)  Tila, avaruus, kokoustila, auditorio (navigointi, oikopolut)  Matkustus (ohjattu opastus, etsiä, tutkia, kartat, kysymysten esittäminen)  Kirja/Sanakirja (sivut, kirjanmerkit, hakemistot) Tiedon organisointi ja katselu  Pinot (paperipinot, luokittelu)  Kassit, katselulaite (säilytys, suoratus)

8 Esimerkkejä … Multimedia Multimedian esittäminen  Televisio, levy, valokuva, filmi (albumit, kehykset, tv-kanavat) Kuvankäsittely  Suurennuslasi

9 Käyttöliittymä

10 Eniac 1 (1945)Näppäimistö (Virtual Devices, 2004)

11 Käyttöliittymä  Käyttöliittymä on kokoelma keinoja, joilla ihminen on vuorovaikutuksessa jonkin koneen, laitteen, tietokoneohjelman tai muun monimutkaisen järjestelmän kanssa  Syötteet (inputs)  Tulosteet (outputs)

12 Käyttöliittymien teknologioita Työpöytä-ympäristö (desktop)  Graafiset käyttöliittymät  Web-pohjaiset käyttöliittymät Työpöytäympäristön ulkopuoliset  Komentorivikäyttöliittymät  Haptiset käyttöliittymät  Kosketusnäytöt Muita:  Eräajokäyttöliittymät  Eleisiin perustuvat käyttöliittymät  Puhelinkäyttöliittymät  Esinekäyttöliittymät (tangible)  Zoomattavat käyttöliittymät

13 Esimerkki: DateLens (zoomattava käyttöliittymä) Lähde: Bederson, B. / Human-Computer Interaction Lab / University of Maryland http://www.cs.umd.edu/hcil/datelens/

14 Käyttöliittymäteknologiaa: esimerkkejä  Heijastetut näppäimistöt **  Esinekäyttöliittymä (esimerkki) * Esinekäyttöliittymä (esimerkki) * lähde: http://guir.berkeley.edu/projects/outpost/vid eo/Outpost.asx Group for User Interface Research, University of Berkeley) ** lähde: iBiz Technology Corp.

15 Käyttöliittymäteknologiaa: esimerkkejä 2 www.sleeptracker.com

16 Sulautuneisuus ja mobiilius: Kohti älykkäitä ympäristöjä Perinteinen tietojenkäsittely Sulautetut järjestelmät Läsnä-äly Mobiili tietojenkäsittely Sulautuneisuus Mobiilius Lyytinen, K. ja Yoo, Y. (2002). Issues and Challenges in Ubiquitous Computing. Comm. Of ACM 45(12). Pp. 63-65.

17 Läsnä-äly (ubiquitous computing)  Ubiquitous: kaikkialla, samaan aikaan -> Tietojenkäsittely paikasta riippumatonta  Weiser (1993): Läsnä-älyjärjestelmät edistävät tietokoneiden käyttöä tuomalla tietokoneet osaksi fyysistä ympäristöämme  ”Näkymättömyys”  Uudenlaisia tietokoneita (koko, muoto)  Visio Weiser, M. (1993) Some Computer Science Issues in Ubiquitous Computing. Comm. Of ACM 36(7), pp.75-84.

18 Läsnä-äly (ubiquitous computing)  Seinät, tuolit, vaatteet, valot, autot jne.  2005-2020  Asioiden ja esineiden yhdistäminen tietokoneen avulla  Vaikutukset sosiaaliseen elämään

19 Esimerkki: MediaCup MediCup@Teco (The Telecooperation Office (TecO), University of Karlsruhe) http://mediacup.teco.edu/

20 Läsnä-äly: haasteita  Teknologiset - teknologinen arkkitehtuuri läsnä- älypalveluiden yhteensovittamiseksi - arkkitehtuurien kehittäminen - suunnittelumenetelmät - kohdeympäristöt - toimintaskenaariot

21 Läsnä-äly: haasteita  Sosiaaliset - mitkä seikat pitäisi ottaa huomioon teknologian suunnittelussa, mitkä jättää huomiotta - rajankäynti

22 Läsnä-äly: haasteita  Organisaatio - sosio-teknologiset järjestelmät muutoksessa

23 Kontekstin problematiikkaa: konteksti representaationa - Kielellinen - Tilanne

24 Kontekstin problematiikkaa: Vuorovaikutteinen konteksti  Suhteellinen  Dynaaminen  Tilannesidonnainen  Toiminnasta nouseva

25 Human Factors (Vicente)  Mekanistinen maailma  Humanistinen maailma -> Linkittäminen!

26 Human Factors …  Fyysinen  Psykologinen  Tiimi  Organisaatio  Poliittinen


Lataa ppt "Käytettävän käyttöliittymän/ympäristön suunnittelu ITKP 103 Ihminen ja tietojärjestelmä Kimmo Wideroos 23.11.2005."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google